Smerige haflinger op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:35

Hoihoi!

Ik heb sinds een jaar een haflinger en heb hem altijd op vlas gehad. Dit ging prima maar steeds vaker moest ik heel veel uit de stal halen om hem weer schoon te krijgen. Hij woelt namelijk alles door elkaar, plast over zijn mest heen (drinkt normaal) en trapt alles plat. >;)

Nu heb ik een aantal weken houtkrullen (grof zaagsel) geprobeerd. Maar ondanks dat het wel meer vult (veel meer volume) en voldoende urine opneemt, maakt hij er nog steeds een bende van en ben ik erachter dat hij het opeet. Er ligt iedere dag minder in zijn stal, ondanks “opstrooien”..

Pony staat van 9-19 op de paddock met hooi, krijgt op stal een groot hooinet met hooi waar hij s ochtends pas klaar mee is. Drinkt normaal en is verder gezond!
Vrolijke haflinger met lichte verlatingsangst (komt niet vaak voor, maar wordt dan onrustig in stal)

Stro eet hij op en is absoluut geen optie helaas..

Wat kan ik nog meer proberen?
Ik wil voorkomen dat ik letterlijk alles probeer en niks helpt (of bij voorbaat had kunnen weten dat het niet ging werken)
:')

Foto van het monster in kwestie :')

Afbeelding

Afbeelding
(Foto van de eerste dagen op nieuwe bodembedekking, net uitgemest)
Laatst bijgewerkt door xMarizka op 16-10-20 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:44

Ik gebruik zelf stro, dus hetgeen dat ik schrijf kan wellicht niet van toepassing zijn.

Ik zorg er altijd voor dat ze dik in het strooi staan, hoe dikker ik opstrooi hoe schoner ze zijn.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:49

Balou_k schreef:
Ik gebruik zelf stro, dus hetgeen dat ik schrijf kan wellicht niet van toepassing zijn.

Ik zorg er altijd voor dat ze dik in het strooi staan, hoe dikker ik opstrooi hoe schoner ze zijn.


Ik zal mijn bericht even aanpassen. Vergeten te vermelden dat mijn haflinger teveel stro eet en dat het om die reden absoluut geen reden is, helaas ;(

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:50

Al eens strokorrels of houtkorrels geprobeerd?

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:53

kimmie261 schreef:
Al eens strokorrels of houtkorrels geprobeerd?


Nee alleen wat in de beginpost is genoemd.
De korrels zijn niet in de buurt te krijgen, zou het dan moeten bestellen. Wat is uw ervaring daarmee en hoe werkt het?
Ik lees er af en toe wel eens iets over, maar vraag me altijd af of het wel voordelig is..

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:56

Als ik je foto zo zie is z’n stal niet zo groot en ligt er gewoon te weinig strooisel in.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:57

Grinnik wat is dat toch met Haffies en smeerkezen op stal :D Die van mij was ook zon smeerpeuk. En dat in een box van 7x4. We zijn verhuisd, en bij ons nieuwe huis zijn de stallen meer lang dan breed (2.5x5), en ineens is ze bijna het schoonste paard van stal. Echt geen idee waarom ze nu ineens zo schoon is, maar ik ben er blij mee :P
Elke vorm van bodembedekker zal puinhoop worden als paard alles door elkaar loopt. Ik heb zo ongeveer alle soorten al geprobeerd, maar bij puinhooppaard wordt het altijd puinhoop.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:59

Is er een welkoop in de buurt? Daar verkopen ze vaak wel stro korrels en houtkorrels, zelfs bouwmarkten willen wel houtkorrels verkopen voor de kachels :)

En het is echt super, de mest ligt bovenop de korrels en haal je simpel met een vlasriekje eraf en eens in de zoveel tijd de natte plekken eruit en dan nieuwe korrels erin, die korrels worden vanzelf poeder en maken een mooi dik zacht bed.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 20:02

MarjanB schreef:
Als ik je foto zo zie is z’n stal niet zo groot en ligt er gewoon te weinig strooisel in.

Oordelen vanaf een foto is lastig he, stal is zeker groot genoeg (je ziet maar een klein gedeelte van de stal, tenzij je bij ons op stal staan kun je dat weten)

Laag is hier zeker 15cm diep

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 20:04

kimmie261 schreef:
Is er een welkoop in de buurt? Daar verkopen ze vaak wel stro korrels en houtkorrels, zelfs bouwmarkten willen wel houtkorrels verkopen voor de kachels :)

En het is echt super, de mest ligt bovenop de korrels en haal je simpel met een vlasriekje eraf en eens in de zoveel tijd de natte plekken eruit en dan nieuwe korrels erin, die korrels worden vanzelf poeder en maken een mooi dik zacht bed.


Er is een welkoop in de buurt! Zal daar eens informeren, ook genoeg bouwmarkten.

Ik haal nu dagelijks plas eruit, mede door rotstraal omdat hij overal in stal plast en daar in gaat staan.
Nemen de korrels veel vocht op en hoeveel/dik ligt er in de stal?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:11

Ja de korrels nemen vocht op en zetten dan uit, het wordt na een paar dagen een harde donkere plaat en deze kan je er zo uitscheppen, de stal blijft helemaal droog verder, en ik gooi om te beginnen een zak of 5 in de stal ( 4m x 3m stal) en de eerste keer maak ik het een beetje nat zodat het vast wat uitzet, dus niet alleen korrels zijn, daarna mix ik als er bijgevuld moet worden, de korrels een beetje door de al bestaande "meel" heen, echt werkt heel fijn!

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:17

Mijn fjorden eten strokorrels... en stro, vlas, hennep en gehakseld koolzaadstro.
Ze staan wel op schavelingen (hippospan). Dat eten ze gelukkig niet.
Anders kun je properen er schoonmaakazijn over te gieten tegen het eten.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:36

Hoe groot is de stal en hoeveel vlas doe je erin?

Waarom zet je hem niet buiten neer? :-)

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:23

Bij ons op stal stond ook eentje die er een zooitje van maakte. Althans dat leek zo. Bij ons staan ze op houtvezel.
De oplossing was makkelijk en logisch te redeneren.

Je moet zorgen dat je echt een flinke bodem maakt. Dus echt flink wat erin doen. Dat lijkt in het begin wat raar omdat ze tot de pezen in de houtvezel staan, maar dit lopen ze gauw genoeg plat. Vervolgens ook maar ongeveer 1x in de week de plasplek eruit halen. Poep wel elke dag.

Wat je namelijk krijgt als je een te dunne bodem hebt, en elke dag de plasvlek(ken) eruit haalt is dat 1. de plas niet naar de bodem zakt als het ware. Dat is wat je wilt een plasvlek op de bodem en de laag erbovenop gewoon goed. En 2. Alles wordt inderdaad door elkaar gelopen omdat de bodem niet stevig maar juist heel los ligt waardoor de plas inderdaad overal ligt. Wanneer je dat even laat geworden en de plas er maar ongeveer 1x per week uithaalt dan heb je vanzelf een mooie bodem waar je dan rustig weer een nieuwe dunnere laag bovenop doet.

Geef dit 2 tot 3 maandjes de tijd om een goede bodem te maken en ik vermoed dat je probleem dan opgelost is. Althans de plas, de poep zal altijd een probleem blijven. Je hebt ze die overal poepen en die netjes in een hoekje poepen. Dat zal niet veranderen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:26

Op mn werk staan ze ook op vlas. Minimaal 30cm. Enkel dagelijks de plas en poep eruit halen. verder het vlas laten liggen en niet omwoelen. zodat het hard en aangestampt word waardoor het woelen niet meer mogelijk is. Hele schone stallen hebben we zo op deze manier. De onderlaag laten liggen. Goed veel vlas erin. en omwoelen is onmogelijk meer en zo hou je een schone stal..
Wel in de gehele stal zon hoge laag. en niet zoals op de foto aan de voorkant geen vlas.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:09

Hier ook vlasstallen al jaren.
Niet elke dag de plas eruit halen. Hoogstens 1x per week en voor een woeler zelfs helemaal niet. Wel beginnen met een laag van 15-20 cm, dagelijks mest er uit en 2x per week een halve baal vlas bij. Alleen natte plekken scheppen waar de natte plek echt tot de bovenlaag komt. Op het eind van de winter staan ze dan 30 cm hoog ofzo maar wel altijd zacht en droog.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:20

10kg strooisel per m2 stal om mee te starten. Dus in een stal van 3x4 = 12m2 moet 120kg = 6 pakken houtvezel met gemiddelde pakken.

Verder is het logisch dat het na een nacht minder luchtig is, net opgestrooid zaagsel bevat best wel wat lucht. Laat jezelf eens op je knieën in stal ploffen, dat hoort geen zeer te doen. Zo wel, dan ligt er nog niet genoeg bodembedekking in (of heb je slechte knieën, in dat geval mag het niet meer zeer doen dan jezelf op een goed matras laten ploffen).

En verder zo min mogelijk natte plekken weghalen. Wij halen alleen rond het stukje kale vloer bij de deur, waar we op de grond krachtvoer voeren, de natte plek regelmatig weg. Verder soms de bovenste 10cm natte plek als deze door de bovenlaag komt, maar verder blijft hij rustig 3 maanden liggen en soms worden de natte plekken pas na 6 maanden weggehaald. Bij de grote mestronde wordt al het houtvezel losgemaakt en ook schimmelhoekjes worden verwijderd, meestal gaan er 2 pakken extra in die week. Er ligt beton onder zonder put. De bovenlaag is altijd droog, ook bij onze smeerkees (Groninger van 1.80 en 750-800kg in een 3x5 stal). Maar ook bij onze Haflinger x Fries (550-600kg, 3x5 stal). Een dunnere laag is eerder vies en verbruikt meer strooisel, dat hebben we bij de shetten omdat ze vanwege een knieprobleem bij ééntje een niet te dikke laag los strooisel mogen hebben.

De Groninger gebruikt 8 pakken per maand, de Frieslinger 5 pakken per maand. De Groninger gebruikte toen hij nog niet van ons was en op een dunne laag vlas stond 12 pakken vlas per maand om er enigszins acceptabel bij te staan. Een dikke laag is dus een flinke bezuiniging gebleken. Bij een echte viespeuk zou ik echter wel rekenen op 6-7 pakken per maand. Laat vooral het viezige (maar niet doordrenkte) liggen en gooi er vroeg een pak op. Een dag te vroeg opstrooien geeft niets, een dag te laat opstrooien kan de bovenlaag grondig verslechteren en een extra pak kosten om het weer netjes te krijgen.

Onze paarden staan ondertussen op een nog dikkere laag dan de startlaag, omdat we dus weinig verwijderen en vroeg bijstrooien, ondanks dat het is verbruik dus niet hoog. Van een afstandje ziet het er zo uit:
Afbeelding

Helaas zijn de stallen van de zomer met noodweer onder gelopen. Er stond 2cm water in de stallen, toch konden de paarden droog liggen en hebben we in totaal 2 pakken verdeeld over de 3 stallen bij moeten strooien, verder alleen rond de kale plek een halve meter natte plek verwijderd, verder nog altijd niet nodig geweest, 4 maanden verder.

Afbeelding
Toen eenmalig uit de voerbak, normaal krijgen ze op het beton, maar anders zwom hun eten er vandoor.

Afbeelding
De frieslinger is soms onrustig en hij heeft een tijdje gaten gegraven. Dat leverde dit diepteplaatje op (hij zat min of meer op het beton). Je ziet hier ook goed hoe droog de bodem bij hem blijft. Bij de Groninger had het resultaat wel bruiner geweest overigens, maar in het grootste gedeelte van de stal niet doorweekt.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:23

Ik heb 3 stallen En mest meestal om de dag uit. In de stal heb ik:
- kwpn merrie
- welsh A met veulen
- welsh partbred (D-pony)
Ik strooi alledrie de stallen van ruim 3x3 meter precies hetzelfde op, met dezelfde hoeveelheid stro. De D-pony heeft de schoonste stal, de merrie met veulen maakt het iets vuiler maar valt best mee, Hoef ik na 1 dag meestal niet bij strooien(maar Doe het soms wel, ze zijn met 2 en vind het fijn als de baby lekker kan liggen) maar de KWPN maakt er echt een enorme zooi van, eet veel stro op, schijt door de hele stal, loopt alles door elkaar enz...
Wat ik maar wil zeggen, sommige paarden zijn gewoon viespeuken op stal, Terwijl anderen een vaste mestplek hebben en een schone stal.
Ik heb wel rubber op de bodem, dat scheel wel kou.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:31

Het is toch ook logisch dat een veel groter paard de stal meer vervuild dan kleinere paarden? En dat hij een stal vuiler maakt dan kleinere paarden? 1.5x zoveel stro zou bij een kwpn'er ten opzichte van een pony logisch zijn. De stal is naar huidige maatstaven voor een pony van 1.46 goed (minimale maat 2.9x2.9 = 8.5m2) en voor een paard van 1.68 te klein (minimale maat 3.4x3.4 = 11.5m2). Dat zie je ook terug in de stalbehoefte bij veel paarden. Daarnaast produceert een groter paard meer poep en meer urine.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:14

Natuurlijk produceert ze meer, maar ze smeert gewoon ook meer. En ja de stal is niet groot maar ze moet het er voor nu mee doen, we zijn met sloop en daarna nieuwbouw bezig.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:19

De opmerking ‘hij eet al het stro op’ horen we hier heel vaak, maar er is in de dertig jaar van onze trainingsstal nog nooit een paard geweest die dat daadwerkelijk deed; zolang er maar onbeperkt kuil/hooi ligt. Van goed paardenhooi wordt geen paard te dik. Van koeienkuil wel! De bodembedekking is bij de meeste mensen veel te weinig, er hoort een dikke laag te liggen.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:58

O ja de ‘knietjestest’ doe ik ook altijd.
Hier dus wel op stro en tuurlijk wordt daar wel eens aan geknabbeld, maar echt hopen wegeten doen ze niet.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:12

Hij kan niet s'nachts buiten blijven met inloop stal?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:35

Gehakseld tarwestro? Wordt ook een mooie koek en kan je ook lang laten liggen tot de nattigheid naar boven komt.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:38

Britta31 schreef:
Hij kan niet s'nachts buiten blijven met inloop stal?


Hier gaan de ponies die zo staan juist alleen de stal in om te mesten en te plassen :+