Paard kopen hoe en wat....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 12:25

Ik ben geen ruiter. Ik weet bijna niets van paarden. Ondanks dat ik veel van mijn vrije tijd op de manege doorbreng.

Mijn dochter is gek op paarden. Ongeveer 2 jaar geleden is ze op 11 jarige leeftijd begonnen met paardrijden. Na een half jaar kregen we de kans om een jonge pony te leasen. Zij wilde wel, en ik ben akkoord gegaan, niet wetende waar ik aan begon. Want een onervaren ruiter en een jonge (eigenwijze maar wel onverschrokken) pony was best lastig. Maar mijn dochter is een serieuze ruiter en wilde er echt iets van maken. Dus ze heeft veel les gehad en is echt serieus aan de slag gegaan. Ze least de pony nu 1,5 jaar en rijdt nu ook wedstrijden. De pony kon in het begin stap, draf en de linker galop. Ze heeft echt samen met hem dressuurmatige oefeningen geleerd en ze geeft ook aan dat ze dat heel leuk vindt.

De pony is 1.33 m en mijn dochter is klein voor haar leeftijd. Het past nu nog prima, maar ergens in het komende jaar, ander half jaar gaat dit veranderen verwacht ik. Overigens hoe verdrietig ook, want we zijn gek op hem, ook wel goed want de pony zit dan dressuurmatig ook wel aan de top van zijn kunnen.

Maar wat dan....? Mijn dochter heeft echt haar passie in de paarden gevonden. Dus eigenlijk wil ik en eigen paard voor haar aanschaffen. Maar wat voor iets kies ik? In eerste instantie dacht ik aan een e-pony, maar dát wordt me aan alle kanten afgeraden. Mijn dochter is dan 14 en zal uiteindelijk dan toch bij dé paarden moeten starten als ze 18 is.

Oké dus een paard, maar wat voor een? En echte dressuur gefokte topper is denk ik toch echt wat te pittig voor haar. Ze wil wel graag dressuurwedstrijden blíjven rijden maar niet elke week ( zeg maar 1 a 2x per maand). Het paard moet dus bakwerk wel leuk vinden. Verder een keertje springen, buitentrit, grondwerk. Vooral lekker samen bezig zijn, maar wel serieus. Ze is wel altijd bezig met wat iets 'Voor het paard doet'. Een beetje racen in het wilde weg is dan weer niks voor haar.

Ik merk dat ik het heel lastig vindt om te bepalen wat voor soort paard ik nu zoek, welke leeftijd, en waar. Mijn dochter wil het liefst een paard waar ze weer ijn het begin mee moet beginnen. Maar goed weer een jong paard? Dat kan ook mis gaan. Ik hoor wel een hoop horror verhalen over goedgelovige en onervaren mensen die een kat in de zak kopen. Ik wil gedegen onderzoek doen. Ik reken nu op en budget van rond de 8000,-. Is dat en beetje redelijk? En zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Sorry voor dit epistel maar het houdt me best wel bezig....


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:40

Ik denk dat je budget zeer reëel is. Ik zou je vooral aanraden om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en emotioneel buiten staat om te voorkomen dat je een miskoop doet!

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:45

ElSea schreef:
Ik denk dat je budget zeer reëel is. Ik zou je vooral aanraden om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en emotioneel buiten staat om te voorkomen dat je een miskoop doet!


Dit ten eerste.

Maar bovenal, hoe groot is je dochter nu?

Ik ken helaas meerdere mensen die een paard kopen voor hun jonge (en vaak nog kleine) dochter zodat ze er ook nog mee kan rijden als ze langer wordt. Maar ik zie daardoor heel vaak jonge, kleine meisjes op paarden die nog veel te groot voor ze zijn en waar ze totaal niet mee weg kunnen komen.

Met een grote D- of E-pony kan en mag ze ook gewoon bij de paarden rijden als ze 18 is.

Maar goed, ik weet niet hoe lang ze is.

Nog even als toevoeging: voor een 14-jarige is het misschien ook leuker als ze op wedstrijden bij leeftijdsgenootjes kan rijden, en niet bij de volwassenen op de paarden.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:49

Voor dat geld heb je al best heel wat.
Neem gewoon iemand mee of laat iemand mee kijken die er verstand van heeft. Laat je niet snel ompraten door andere en al helemaal niet door de verkopende partij.
Kijk gewoon rustig rond, het kan soms een hele lang tijd duren voordat je een match kan vinden.
Ik zal voor wel een netjes aangereden paard kijken :j
Van ongeveer een jaar of 5 á 6 jaar, die zijn meestal wel al goed gereden maar vaak nog genoeg werk aan omdat ze nog vrij jong zijn.

Qua match moet je toch echt langs gaan en een paar keer uitpoberen. Het is fijner als je zeker meer dan 3x kan mogen proberen.
Hopelijk vind je wat leuks voor je dochter! Succes met je zoektocht
Laatst bijgewerkt door dynara op 16-10-20 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:50

DreamGuide schreef:
ElSea schreef:
Ik denk dat je budget zeer reëel is. Ik zou je vooral aanraden om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en emotioneel buiten staat om te voorkomen dat je een miskoop doet!


Dit ten eerste.

Maar bovenal, hoe groot is je dochter nu?

Ik ken helaas meerdere mensen die een paard kopen voor hun jonge (en vaak nog kleine) dochter zodat ze er ook nog mee kan rijden als ze langer wordt. Maar ik zie daardoor heel vaak jonge, kleine meisjes op paarden die nog veel te groot voor ze zijn en waar ze totaal niet mee weg kunnen komen.

Met een grote D- of E-pony kan en mag ze ook gewoon bij de paarden rijden als ze 18 is.

Maar goed, ik weet niet hoe lang ze is.

Nog even als toevoeging: voor een 14-jarige is het misschien ook leuker als ze op wedstrijden bij leeftijdsgenootjes kan rijden, en niet bij de volwassenen op de paarden.

Dat vind ik ook, 4 jaar is een lange tijd en een flinke D pony kan je zeker lang mee vooruit :j

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 12:52

DreamGuide schreef:
ElSea schreef:
Ik denk dat je budget zeer reëel is. Ik zou je vooral aanraden om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en emotioneel buiten staat om te voorkomen dat je een miskoop doet!


Dit ten eerste.

Maar bovenal, hoe groot is je dochter nu?

Ik ken helaas meerdere mensen die een paard kopen voor hun jonge (en vaak nog kleine) dochter zodat ze er ook nog mee kan rijden als ze langer wordt. Maar ik zie daardoor heel vaak jonge, kleine meisjes op paarden die nog veel te groot voor ze zijn en waar ze totaal niet mee weg kunnen komen.

Met een grote D- of E-pony kan en mag ze ook gewoon bij de paarden rijden als ze 18 is.

Maar goed, ik weet niet hoe lang ze is.

Nog even als toevoeging: voor een 14-jarige is het misschien ook leuker als ze op wedstrijden bij leeftijdsgenootjes kan rijden, en niet bij de volwassenen op de paarden.


Dat dacht ik ook, daarom dacht ik aan een e-pony ( en die zijn ook nog iets goedkoper) Maar haar instructrice zei dat het voor haar echt niet leuk is om met een epony bij dé paarden te starten. Ik weet dat verder niet. Ik weet wel dat mijn dochter nu al buikpijn krijgt bij het idee dat ze afscheid moet nemen van haar pony, dus we kopen graag iets wat voor lagere periode past.

Mijn dochter is nu pas 1.45. Echt klein dus. Maar ze past ook echt nog wel even op haar c pony. Als ze daar te groot voor is zal ze denk ik wel op een klein paard passen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:58

Er zijn genoeg volwassenen die met een pony tussen de paarden starten en erg leuke punten scoren.
Vooral als je dochter nu nog zo klein is zou ik zeker naar een D/E pony kijken ipv een paard.
Van een kleine pony gelijk naar een paard zou ik echt niet aanraden.


Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 13:01

Minoes schreef:
Er zijn genoeg volwassenen die met een pony tussen de paarden starten en erg leuke punten scoren.
Vooral als je dochter nu nog zo klein is zou ik zeker naar een D/E pony kijken ipv een paard.
Van een kleine pony gelijk naar een paard zou ik echt niet aanraden.


Mag ik vragen waarom niet?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:01

Hoezo geen E pony? :) Ik ben 26 jaar en heb ook een E-pony, die prima een leuk proefje zou kunnen lopen als ik de ambitie zou hebben. Ik vind je dochter persoonlijk nog een beetje jong on de ponytijd af te sluiten, dat is juist zo’n leuke periode als je er nog op past! Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

flooooo
Berichten: 2557
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:03

Ik denk dat je er goed aan doet om iemand met ervaring mee te nemen. Is er geen instructrice van stal of iemand anders die je goed kent en vertrouwd die je mee kunt nemen?
Daarbij zou ik een paard altijd uitgebreid laten keuren zowel klinisch als RX bij een dierenarts die je kent of waar je goede ervaringen over kunt vinden als je zelf niemand kent. Zo verklein je de kans om een miskoop. Het blijft lastig, zeker als je zelf geen ervaring hebt. Succes in ieder geval!

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

rien10
Berichten: 14406
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:05

Mijn dochter is nu 21 en heeft haar E-pony nog steeds. Start er mee tussen de paarden.
Sjong schreef:
Minoes schreef:
Er zijn genoeg volwassenen die met een pony tussen de paarden starten en erg leuke punten scoren.
Vooral als je dochter nu nog zo klein is zou ik zeker naar een D/E pony kijken ipv een paard.
Van een kleine pony gelijk naar een paard zou ik echt niet aanraden.


Mag ik vragen waarom niet?


Paarden zijn anders dan pony's in het rijden. Zeker als je eigen lijf klein is. (Jonge tiener). Vergelijk het met het overstappen van een Ford Fiesta naar een Ford Mondeo Station. Het zijn alle twee auto's van hetzelfde merk, maar toch echt even een verschil.
Bovendien is mijn ervaring dat pony's gezonder zijn, harder op de benen, minder snel ziek of geblesseerd raken. Succes met deze leuke periode!

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:06

Ik snap de directe sprong naar een paard inderdaad ook niet, tenzij je dochter erg groot wordt/is.

Vanuit traditie gaan mensen vaak met 18 over op een paard, maar met een pony kan je ook prima tussen de paarden starten. Ongeacht de stokmaat, zolang je geen internationale ambities hebt of fanatiek wil gaan springen.
Achterstellen op schofthoogte gebeurt echt niet of zeer zelden. Ik zie dat argument eigenlijk vooral als excuus om niet naar eigen rijden te kijken of uit angst wat anders te doen dan de meute.
Ik heb met een B pony tussen de paarden gereden, ben nooit achtergesteld. Als ik goed reed kreeg ik mooie punten en als ik het niet goed deed dan niet. Soms even een rare blik, omdat ze wat anders verwachten maar niet op een nare manier. En dat was dan nog een combinatie waar je echt wel over kan discussiëren of het paste, als je een mooi passende combinatie hebt dan verwacht ik zelfs geen rare blikken.

Ik zie nu de lengte, ga lekker voor max. een D pony. Ik ben 1.61 en een D pony zit voor mij vele malen lekkerder dan een wat groter paard.


fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:07

Ts, als ik je een tip mag geven, dan zou ik je aanraden om toch een pony te kopen.

E pony’s zijn vaak kleine paarden. Als ze een beetje goed getraind worden zullen ze niks onderdoen aan paarden op wedstrijd.
Echter is het voor zo’n jong meisje erg leerzaam, en ook veel leuker, om nog tussen de pony’s te starten.
Een goeie E pony doet daarbij geen breuk onder bij het starten tussen de paarden. Natuurlijk zijn er veel sport gefokte paarden die geweldig presteren, maar de pony’s kunnen dit ook!

Ik begrijp de wens voor een paard goed, maar er zijn voldoende volwassenen die tonen dat een grote pony niks onderdoet tijdens het rijden en de wedstrijden!

Het enige punt zou zijn als jouw dochter ineens 2 meter wordt, of toch in een hogere klasse springwedstrijden zou willen rijden. Dan is een paard wel handiger :+

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:10

Hoezo geen e pony?
Ik ben 22 en heb gewoon een e pony, en mijn vorige was ook een e pony.
Ik heb met mijn vorige toen ik nog geen 18 was uiteraard gewoon tussen de pony’s gestart met dressuur. En met mijn huidige ben ik van plan om te gaan crossen en springen (tussen de paarden uiteraard)
Ik ken trouwens genoeg volwassenen die met een e pony tussen de paarden starten dus als ze 18 word kan dat makkelijk

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:16

Ik ben 14 ben wel iets groter 1.70 :')
Maar als ze inderdaad nog erg klein is is het lastig op een groot paard. Ook om goed te blijven zitten in de grote passen.
Ik zou inderdaad voor een d/e pony gaan.
Ik heb ook een e pony. Super dier (arabier) kan prachtig dressuur lopen maar is sterk en dapper genoeg om een cross te rijden.
Ik zou het paard/pony wel goed laten keuren.
Ik heb vanaf mijn 4de al pony's en ze hadden altijd wel iets meestal.
Maar ik heb/had ook niet zo'n ruim aankoop bedrag.
Je kan ook kijken naar rassen die pas wat later helemaal klaar met groeien zijn.
Dus bijv. Als je hem/haar koopt is hij/zij 1.56m en 6 jaar oud dan kan hij/zij als hij 10 is best wel 1.60 worden.
Maar die paarden zijn wel vaak lang puppy.
Die van mij groeit ook nog stevig.
En hij is 6.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:19

Sjong schreef:
Minoes schreef:
Er zijn genoeg volwassenen die met een pony tussen de paarden starten en erg leuke punten scoren.
Vooral als je dochter nu nog zo klein is zou ik zeker naar een D/E pony kijken ipv een paard.
Van een kleine pony gelijk naar een paard zou ik echt niet aanraden.


Mag ik vragen waarom niet?


Paarden zijn over het algemeen veel sterker en de gangen veel moeilijker uit te zitten.

Gezien de lengte van je dochter zou ik echt voor een grote D, of E pony gaan.

Er zijn ook volwassenen die op pony's bij de paarden rijden. Zeker als je dressuur rijdt, met springen is dat iets lastiger.

Daarnaast zijn er ontzettend veel goeie dressuurpony's op de markt. Voor hetzelfde geld heb je vaak een betere pony dan paard, paarden zijn vaak ook weer wat duurder. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:23

@dreamguide, dat zou ook precies mijn antwoord zijn inderdaad.
Daarnaast is het ook veel leuker om tot je 18e bij de pony's te starten.



Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:25

Sjong, in de eerste plaats vind ik het heel goed en verstandig van je dat je hier zo serieus over nadenkt en daar ook al zo vroeg mee begint!
Wat is je tijdspad? Je hebt het over een jaar/anderhalf jaar. Is dat het moment dat je een ander paard(je) wilt kopen of wil je dat eerder en gaat je dochter er tijdelijk 2 rijden om de 2e op te leiden als de 1e te klein wordt?
Hoe belangrijk zijn wedstrijden voor je dochter en op welk niveau hoopt ze uiteindelijk te gaan rijden? Wil ze met springen ook wedstrijden gaan rijden? In dat geval kan de maat van de pony wel een belemmering zijn. Als ze alleen recreatief wil springen maar wel serieuzer dressuur wil rijden is de stokmaat minder belangrijk. De verhouding tussen paard en ruiter moet een beetje in verhouding zijn, dan rijdt over het algemeen prettiger, je hebt vaak voor je gevoel wat meer controle en inwerking al verschilt het per dier en bouw). Ook bij de grote pony's zijn er genoeg met veel aanleg voor dressuur en dan kan ze prima tussen de paarden meerijden.
Ik ben zelf 1.65, heb vroeger met mijn pony van 1.47 bij de paarden gereden (M2 met winst) en rijdt nu recreatief op het paard van mijn man (1.76). Het is mij wel duidelijk dat een kleinere maat beter bij mij past :P

Als je pas over minimaal een jaar wilt kopen, wacht dan even af hoe je dochter groeit (ook geestelijk, haar mening kan nog veranderen :D ). Ga ondertussen met je dochter ook eens kijken bij paardenwedstrijden (als er ivm Corona weer gestart kan worden tenminste...) . Hoe ervaart zij het verschil in sfeer en niveau?
Neem er de tijd voor en laat inderdaad iemand meegaan die de capaciteiten en ambitie van je dochter kan beoordelen en objectief wil kijken (niet volgens eigen mening/voorkeur adviseren). Als je iets op het oog hebt, in elk geval meerdere keren proefrijden en laten keuren! Ik zou ook röntgenfoto's adviseren van benen en rug/hals. Je wilt een paard/pony voor de lange termijn, dan is het zeker de investering waard. Gebreken aan de binnenkant komen bij een klinische keuring niet naar voren, soms weet de eigenaar zelf ook echt niet dat er een probleem is.

Denk er vooral rustig over na, ga veel lezen en kijken en praten voor je eigen beeldvorming! Veel succes en plezier hierbij!

_Lorette_

Berichten: 12046
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:32

Wat fijn dat je dochter zoveel plezier heeft in het paardrijden en dat het straks mogelijk is om een paard voor haar te kopen! :)

- Budget lijkt me prima

- Ik zou de ponytijd zo lang mogelijk rekken. Bij de paarden rijden kan nog héél lang. De overgang van een niet al te grote C naar een paard zou ik te groot vinden. Ik zou kiezen voor een D of E pony. Daarmee kun je ook bij de paarden rijden, maar mochten de ambities groter zijn dan de (mogelijkheden van de) pony, dan zou ik tegen die tijd de pony verkopen en een passend paard zoeken. Het is gewoon makkelijker om een pony bij elkaar te rijden en meer gevoel van controle te hebben. Zeker als ze lekker veelzijdig met pony/paard wil kunnen rijden. Daarnaast rijd je dan met leeftijdsgenoten. Ik weet nog dat mijn moeder vroeger (toen er nog geen E-pony's bestonden) een pony had die een cm te groot was. 'Leuk' als 12-jarige tussen de volwassenen starten met je net te grote D-pony, terwijl de andere kinderen gezellig bij de pony's reden.
Ik kreeg zelf mijn eerste paard toen ik 15 was, maar reed met mijn pony tot op het laatste moment door bij de pony's. Hoewel ik mooi pas op grote paarden, heb ik als volwassene ook nog meerdere E-pony's en zelfs D-pony's gereden/gestart. [Ik ben 1.73 m, hier met pony: https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... eTAgrG.jpg]

- Wil je echt een paard, dan zou ik wel voor een braaf paard gaan met een nette basis. Het liefst een niet al te groot exemplaar dat een makkelijk stuur heeft en makkelijk uit te zitten is.

*edit: veel tiepvoutjes, sorry
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-10-20 14:15, in het totaal 3 keer bewerkt

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:33

Ik heb er voor mijn dochter voor gekozen toch nog een D pony te kopen vorig jaar (ze had hiervoor ook een D pony) Ze is inmiddels bijna 15, 1.66m en de pony (New Forest) is 1.43 Past super en mijn dochter wordt niet veel groter. Pony kochten we toen hij 4 was dus groeit misschien nu nog een cm :D

Mijn dochter springt en wilde om die reden ook graag ij de D maat blijven, maar ook omdat ze dan een beetje bij haar leeftijdsgenootjes blift rijden. Ik moet zeggen dat op de club de meesten met 15/16 jaar overgaan naar de paarden maar mijn dochter wil dat voorlopig niet. Paard kan nog lang genoeg straks :+ Ik vind dit ook nog wel lekker handzaam voor haar.

Ketly

Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:35

Toen ik 15 was heb ik mijn eerste echte paard gekregen van mijn ouders, een 3 jarige KWPN merrie van 1.60. Nu zou ik niet zo’n jong dier aanraden op die leeftijd, maar ik denk dat een paard van 1.60 tot 1.63 ook prima kan.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:36

Als je nu een paard voor haar koopt, mag ze niet meer tussen de pony's starten.
Maar met een E pony wel tussen de paarden.

Is denk ik voor haar veel leuker om tussen leeftijdgenoten te starten.
Een paard heeft ook hele andere gangen dan een pony

Ik begrijp niet zo goed waarom de instructrice adviseert om een paard te kopen ipv een E pony

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:44

Het is voor een kind vaak leuker om bij de ponies te rijden dan bij de paarden. Tenminste, dat was mijn ervaring altijd. Bij de paarden rijden merendeel volwassenen mee.

Als je nu een fijne pony koopt en je zorgt voor goede begeleiding, dan kan je diezelfde pony over 4 jaar ook weer gemakkelijk verkopen om vervolgens over te stappen op een paard.

Met een pony bij de paarden rijden kan inderdaad, maar vergeet niet dat je dat wel een kleine achterstand geeft tov de andere deelnemers die wel een paard onder hun bips hebben. Tenzij je echt een goed bewegende pony hebt.

Ik zou kijken naar een NWR, een Duitse rijpony of NRPS gefokte pony.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 13:46

Nickolay schreef:
Als je nu een paard voor haar koopt, mag ze niet meer tussen de pony's starten.
Maar met een E pony wel tussen de paarden.

Is denk ik voor haar veel leuker om tussen leeftijdgenoten te starten.
Een paard heeft ook hele andere gangen dan een pony

Ik begrijp niet zo goed waarom de instructrice adviseert om een paard te kopen ipv een E pony


Ik weet het niet zeker maar ik denk omdat mijn dochter en vrij serieus is in het rijden en nu al buikpijn heeft van het idee dat ze ooit te groot wordt voor haar pony. Ze heeft echt alles voor dat beest over. Het liefst blijft ze hem zijn hele leven rijden, ook al komt ze dan ws niet verder in dressuur. De angst is dat ze uiteindelijk de pony moet verkopen omdat ze te groot wordt ( maar ik denk niet dat ze veel groter wordt dan 1.65)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 13:47

Ik waardeer jullie tips overigens enorm. Ik wil mijn dochter graag steunen, maar voel me zo'n oen door gebrek aan kennis ( ik doe overigens echt mijn best om vanalles te lezen en opzoeken maar praktijkervaring ontbreekt gewoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Elegance_, Mark0919, Sanet, sterregoud, xTammyy en 42 bezoekers