2 dikke stal benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 09:14

Hellow <3

Sinds ik mijn verplaatst heb heeft ze enorm veel last van stal benenachter,
ze komt 2 uurtjes per dag buiten kan eventueel tegen een vergoedingvan 2,50 per dag, in de molen.
Maar eigenlijk zoek ik een wat goedkopere manier om van die benen af te komen.


Groetjes,
Samantha


RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:16

Het woord zegt het al, stalbenen. Oftewel, je paard staat te veel stil in stal en daardoor lopen de benen op. Beste manier om dit op te lossen? Verhuizen naar een andere stal.

"Een draver, is gaver" :D

Sintara

Berichten: 7381
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:20

Ja, ik wil je niet laten schrikken maar 2 uurtjes naar buiten is echt veel te weinig voor een paard. Een paard is er niet op gebouwd om zoveel stil te staan.
Dus tenzij hij boxrust moet vanwege een medische noodzaak zou ik aanraden hem naar een stal te brengen waar die in elk geval de periode met daglicht buiten komt

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:22

Tsja de benen lopen niet voor niets op, je hebt een paard en dat is een bewegingsdier. Stilstaan en vooral zo enorm lang is funest voor het lichaam en de doorbloeding. Dat is de reden dat ze stalbenen heeft. De enige en goedkoopste oplossing? Meer naar buiten, voor alle partijen het beste.

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 09:39

ja ik wil der sws meer naar buiten hebben want ze stond eerst gewoon 8 uurtjes per dag buiten! dus het is niet dat ik dat niet wil en ben daar al druk mee bezig!

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 09:52

Ik wil der juist niet echt verplaatsen want alles is verder echt super daar. Alleen ze moet idd wat meer naar buiten ben ik het helemaal mee eens!

verder zat ik wel te kijken naar stalbeschermers maar ik ben bang dat dat niet echt goed is ofso ? hoe zijn jullie mening daar over?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:54

Stalbeschermers werken goed (Kentucky Recuptex), heb ik ervaren met boxrust. Maar ik denk dat als je alles super vind daar, je misschien je prioriteiten op een rijtje moet zetten. Waarom is het daar super? Je paard staat 22 uur per dag op stal, die zal het daar minder super vinden :)

heb vertrouwen, houd moed


dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:54

Is er niet een stal genoot met wie je beurtelings de paarden nog een paar uurtjes extra buiten kan zetten? De 1 zet ze buiten de ander haalt ze binnen?

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 10:04

Ik was al bezig inderdaad om het onderling te regelen voor naar buiten.
Maar ik zocht wel nog een oplossing voor als het voor sommige dagen niet mocht lukken een oplossing voor der benen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:05

De enige oplossing is naar buiten en beweging, de rest is allemaal symptoom bestrijding, sorry

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:18

Ik heb de oplossing nog niet gevonden bij mijn merrie. Bandages of beschermers werd het bij haar erger van. Door de warmte. Bij haar speelt warmte ook een rol, bij te dikke deken op stal is het nog erger. En ik moet geen peen voeren, dan wordt het ook erger....

Mijn merrie staat gelukkig nu vrijwel heel jaar door 24/7 buitne. Maar die paar nachten op stal zijn ze flink dik. Ook op de paddock lopen ze wat op als het warmer is.

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:23

Perfecte stal voor de ruiter dus en zeker niet voor je paard . Je wil niet weer verplaatsten dan minstens twee keer per dag in de molen, zelf een uur rijden en twee uur buiten. Nog lang niet optimaal, verre van maar beter dan nu. Dan maar 150 euro per maand aan de stapmolen betalen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 10:34

@bigone zoals ik al eerder zei was ik er mee bezig om het onderling op te lossen voor meer naar buiten te laten gaan!

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:37

Maar meer naar buiten is de oplossing tegen stalbenen. Bandages, beschermers zijn alleen symptoom bestrijdingen.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 10:40

@tancreda4 jaa daar was ik dus wel een beetje bang voor ook dat het met bandages of beschermers eventueel erger zou worden. hoe kan dat door een peen komen dan?

dat is wel fijn idd!

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:04

FullyFendi schreef:
@tancreda4 jaa daar was ik dus wel een beetje bang voor ook dat het met bandages of beschermers eventueel erger zou worden. hoe kan dat door een peen komen dan?

dat is wel fijn idd!

Peen ?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:11

FullyFendi schreef:
@tancreda4 jaa daar was ik dus wel een beetje bang voor ook dat het met bandages of beschermers eventueel erger zou worden. hoe kan dat door een peen komen dan?

dat is wel fijn idd!


In wortel (Peen) zit suiker waar Sommige paarden op kunnen reageren door schuren of dikke benen. Alhoewel je dan wel redelijk veel peen moet geven.

Idem voor voer dat rijk is in suiker en/of zetmeel, sommigen reageren daar op. Anderzijds reageren sommigen ook juist op eiwitten met dikke benen, zo’n merrie stond op mijn vorige stal. Dis daar kan je ook even naar kijken. Mijn ervaring is echter dat de oplossing hem voornamelijk toch zit in meer beweging.

Paardengek in hart en nieren!

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 11:16

aah oke! ik zal der is op letten! en dat meer beweging komt ook wel echt goed!

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:20

Mijne kreeg aanzienlijke dikkere benen als ze peen (wortels) gevoerd kreeg. En zoveel kreeg ze niet. Hooguit 5. Mogelijk door het water? Geen idee.

Meer buiten is echt de oplossing. Ik heb nog diverse klei of andere smeersels gebruikt in onze stal tijd, maar niets hielp voldoende.

Bij mijn merrie lopen overigens ook de voorbenen vol.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:21

Staat het paard op echt hooi of voordroog? Voor mijn ruin was voordroog destijds ook echt een trigger.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:24

FullyFendi schreef:
Ik wil der juist niet echt verplaatsen want alles is verder echt super daar. Alleen ze moet idd wat meer naar buiten ben ik het helemaal mee eens!

verder zat ik wel te kijken naar stalbeschermers maar ik ben bang dat dat niet echt goed is ofso ? hoe zijn jullie mening daar over?


Wat versta jij onder "wat meer naar buiten"?
Want zelfs als ze, zoals ik lees, zoals daarvoor 8 uur per dag naar buiten gaat, staat ze nog steeds 16 uur per dag binnen.

2 uur per dag naar buiten = 22 uur per dag binnen.

Ja, dan vind ik stalbenen niet raar...

De goedkoopste manier = paard naar buiten.
Klei, stalbeschermers ed zijn symptoombestrijding, maar nemen de oorzaak niet weg :)

Wat versta je onder "meer beweging"?
Een uur in de stapmolen is imo ook geen oplossing.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 11:29

@Tancreda4 oh woow dat is wel echt vervelend zeg. Nee dat heeft mijne niet dat der voorbenen vol lopen

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:29

Misschien dat je 3 x per dag een half uur per dag met haar buiten kan stappen.
Dat kost niets!

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 11:30

@Princesj ze staat echt op hooi geen voordroog

FullyFendi
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-12-19

Re: 2 dikke stal benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 11:31

@LWDaisy ik had het idd begrepen al.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xReetch en 61 bezoekers