Oogtumor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Oogtumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 11:58

Heeft iemand ervaring met plaveiselcelcarcinoom?
Het is nog niet helemaal zeker omdat er geen biopt is gedaan. Hiervoor moet ze onder algehele narcose, dus ze willen het dan gelijkere gaan halen.

Mijn merrie wordt hier morgen aan geopereerd.



Spoiler:
Afbeelding


Afbeelding

Graag hoor ik van jullie ervaringen over de behandeling en het herstel.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Oogtumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:45

Ik heb er ervaring mee bij een haflinger. Zij had het op het oogwit in de ooghoek. Ene oog duidelijk zichtbaar en andere oog was het beginnend.
Uiteindelijk is het onder narcose geloof ik met een bevriezingsmethode weggehaald. Herstel ging redelijk vlot. Enige is dat na een week ofzo er een gigantische rode bult op de plek van de behandeling ontstond waardoor ze haar oog niet goed meer kon sluiten. Dit was blijkbaar een normale reactie in het herstel en is na wat oogdruppels/zalf weer weggetrokken.

Tot op heden is het niet teruggekomen, wel staat zij zodra de UV index wat hoger wordt met een UVwerende vliegenkap op, om de kans op terugkeer te verkleinen.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:02

Wij hebben ditzelfde gehad bij 2 paarden:

- Haflinger ruin: Hij is hieraan verschillende keren geopereerd (1e x meer dan 25 jaar geleden). Steeds kwam de tumor terug. Eerste keer na een jaar, toen na een half jaar, en na de derde keer weghalen kwam hij bijna meteen terug. Toen ervoor gekozen om het oog helemaal te laten verwijderen. Hij heeft nog jarenlang zonder enig probleem als een-oog geleefd en gewerkt.

- NRPS merrie: Zij is hier in 2016 éénmalig aan geopereerd. Daarna is het nooit meer teruggekomen. Ook het zicht is prima gebleven.

Alle operaties hebben plaatsgevonden onder algehele narcose in Utrecht op de universiteitskliniek en gaven een zeer snel en voorspoedig herstel. Onze NRPS merrie liep 10 dagen na de operatie al weer in de prijzen in het ZZ-licht op de kampioenschappen.

Mocht je meer willen weten, dan stuur gerust een PB.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Oogtumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:40

dankje,

het lijkt nu trouwens of de "bolletjes" leeg zijn. Ze had ook wat prut in haar oog, waarschijnlijk wat er uit is gekomen. Zou het op een ontsteking ipv tumor kunnen wijzen?

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:49

Spoiler:
Afbeelding