Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 18:41

*KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Paardrijden mag nog, maar wel met inachtneming van een aantal regels. Foto: LoveLeandro


Het kabinet heeft dinsdag 13 oktober nieuwe maatregelen afgekondigd om de verdere verspreiding van het corona virus tegen te gaan. Een aantal maatregelen gelden specifiek voor de sportsector en hebben invloed op de paardensport. Het belangrijkste doel van deze maatregelen is om groepsvorming, sociale contacten en reisbewegingen zo veel mogelijk te reduceren. De nieuwe maatregelen gaan in op 14 oktober om 22:00 uur en gelden voor tenminste twee weken, misschien nog langer. In de weken tot 27 oktober beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna nodig is.

Wel paardrijden, geen wedstrijden voor volwassenen
Paardrijden en het volgen van lessen of trainingen is toegestaan indien 1,5 meter afstand gehouden wordt. Dit is mogelijk omdat de paardensport geen teamsport en geen contactsport is. Paardensport vindt voornamelijk buiten of in een grote natuurlijk geventileerde ruimte zoals een binnenrijbaan plaats, waardoor bij de meeste disciplines altijd 1,5 meter afstand gewaarborgd kan worden. Er geldt een verbod op wedstrijden voor volwassenen. Onderlinge wedstrijden voor kinderen en jongeren tot en met 17 jaar van dezelfde club/vereniging zijn toegestaan, zonder publiek.


Samengevat gelden de volgende maatregelen voor tenminste de komende twee weken en misschien langer, in de paardensport:

  • We kunnen blijven paardrijden: lessen en trainingen mogen doorgaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden.
  • Er worden geen wedstrijden verreden. (Voor topsporters gelden uitzonderingen, zij worden hierover zsm geïnformeerd door de KNHS.)
  • Onderlinge wedstrijden voor kinderen t/m 17 jaar zijn toegestaan onder de volgende voorwaarden:
    - Er worden geen ruiters en paarden van buiten de betreffende vereniging of manege toegelaten. (Let op: onderlinge wedstrijden hoeven niet te worden aangevraagd en zijn niet voor winstpunten.)
    - Er wordt onderling 1,5 meter afstand gehouden.
    - De maximale grootte van 30 personen voor een binnenruimte wordt niet overschreden.
    - Publiek is niet toegestaan.
  • Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte, waarbij er onderling minimaal 1,5 meter afstand moet kunnen worden gehouden. Dit geldt dus voor het rijden in een binnenrijbaan.
  • Voor individuele buitensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten zolang er meer dan 1,5 meter tussen de groepjes zit. En zolang er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes en zij niet mengen. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij een buitenrit, ruiters per groepjes van 4 duidelijk te onderscheiden moeten zijn, bijvoorbeeld door middel van een gekleurd hesje.
  • Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Alleen onderlinge wedstrijden zijn toegestaan onder de voorwaarden zoals vermeld bij punt 3. Kinderen met klachten blijven thuis.
  • Er vindt een gezondheidscheck plaats voor aanvang van de les, training of onderlinge wedstrijd. Dit houdt in dat vooraf aan ruiters gevraagd wordt of zij geen gezondheidsklachten hebben die passen bij het coronavirus.
  • Na afloop van de les, training of onderlinge wedstrijd geldt, voor iedereen vanaf 13 jaar, de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van vier personen.
  • Ruiters moeten de sportaccommodatie verlaten zodra zij klaar zijn met hun les, training en/of onderlinge wedstrijd.
  • Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen en onderlinge wedstrijden. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij het sporten kan een uitzondering worden gemaakt.
  • Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  • Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een dringend advies een niet-medisch mondkapje te dragen in de binnenruimtes van de paardensportaccommodaties. Tijdens het paardrijden hoeft het mondkapje niet gedragen te worden. Download een poster van de FNRS en KNHS om bezoekers te wijzen op het dragen van een mondkapje op uw accommodatie.
  • Voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop.

Online dressuur rijden
De KNHS zal zo spoedig als mogelijk is weer online dressuur events openzetten voor paardrijden.nl, zodat ruiters thuis een dressuurproef kunnen opnemen en deze online laten beoordelen door een KNHS-jurylid.

Geen wedstrijdafdracht
Heeft u als wedstrijdorganisator een wedstrijd gepland staan in de periode dat bovenstaande maatregelen gelden, dan wordt deze geannuleerd en brengen wij geen wedstrijdafdracht in rekening.

Generiek kader coronamaatregelen
Sporten is alleen toegestaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden. Het RIVM heeft een generiek kader coronamaatregelen opgesteld. Het kader geeft adviezen hoe ondernemingen, verenigingen en organisaties zich kunnen houden aan de maatregelen vanuit de Rijksoverheid.

Kijk voor actuele informatie op de website van de rijksoverheid.

Lokale verschillen
Er kunnen nog steeds lokaal verschillende maatregelen gelden. Raadpleeg hiervoor de website van uw gemeente of veiligheidsregio.

Ondersteunende communicatiemiddelen voor paardensportaanbieders
De FNRS en KNHS hebben ondersteunende communicatiemiddelen ontwikkeld die sportaanbieders kunnen gebruiken op hun accommodatie.

Download hier de ondersteunende communicatiemiddelen van de FNRS en KNHS.

Onder voorbehoud van wijzigingen
Gedurende de dag zijn de bestaande protocollen op het gebied van sport door de overheid en NOC*NSF verder aangescherpt. KNHS en FNRS hebben hier de gehele dag contact over gehad met NOC*NSF en het ministerie van VWS, zodat een zorgvuldige en juiste doorvertaling van de nieuwe maatregelen voor de paardensport gemaakt kon worden. Dit bericht is opgesteld naar aanleiding van de op dit moment bekende informatie. De geldende noodverordeningen zijn nog niet bekend. Het kan zijn dat er in de loop van de komende dagen aanvullingen of wijzigingen komen. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 01:20

Zoals ik het lees is het enkel bij een maximaal van 4 personen per groep icm 1.5 m afstand

Edit

Citaat:
Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). En er geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte. Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten als:de groepjes minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden;er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes;zij niet mengen.


Hoe gA meer dan 4 ruiters laten rijden in een binnen bak zonder dat ze zich gaan mengen?

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 06:20

Maartje1990 schreef:
Zoals ik het lees is het enkel bij een maximaal van 4 personen per groep icm 1.5 m afstand

Edit

Citaat:
Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). En er geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte. Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten als:de groepjes minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden;er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes;zij niet mengen.


Hoe gA meer dan 4 ruiters laten rijden in een binnen bak zonder dat ze zich gaan mengen?



In het bericht staat jouw quote dat dit om buitensporten gaat en niet om binnensporten.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 06:35

Staat ook vrij duidelijk in de tekst dat je met 30 mensen mag mits je 1,5 meter afstand kan houden in een zelfstandige ruimte en dat dat ook geldt voor een binnenrijbaan. (Al zou ik nooit met 30 mensen willen rijden tegelijk maar goed hahaha, waar kan dat überhaupt)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:11

Ik vraag me af wat het beleid is aangaande zorgmaneges. Ik begeleid wekelijks een verstandelijk gehandicapte mevrouw voor, tijdens en na de les en dan is 1,5 meter afstand ondoenlijk. Mondkapje wil wel voor en na de les, maar door de bak rennen naast een dravend paard is niet te doen met een mondkapje.
Bij de vorige lockdown gingen de volwassenenlessen niet door, nu mag dat wel.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:29

MairiMacBran schreef:
Ik vraag me af wat het beleid is aangaande zorgmaneges. Ik begeleid wekelijks een verstandelijk gehandicapte mevrouw voor, tijdens en na de les en dan is 1,5 meter afstand ondoenlijk. Mondkapje wil wel voor en na de les, maar door de bak rennen naast een dravend paard is niet te doen met een mondkapje.
Bij de vorige lockdown gingen de volwassenenlessen niet door, nu mag dat wel.


Volgens mij is dat vrij duidelijk:

Citaat:
We kunnen blijven paardrijden: lessen en trainingen mogen doorgaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden.

Oftewel; dat kan niet doorgaan want er kan geen 1.5 meter afstand worden gehouden.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:47

MairiMacBran schreef:
Ik vraag me af wat het beleid is aangaande zorgmaneges. Ik begeleid wekelijks een verstandelijk gehandicapte mevrouw voor, tijdens en na de les en dan is 1,5 meter afstand ondoenlijk. Mondkapje wil wel voor en na de les, maar door de bak rennen naast een dravend paard is niet te doen met een mondkapje.
Bij de vorige lockdown gingen de volwassenenlessen niet door, nu mag dat wel.


Spreek voor jezelf ;) , wij rennen al een paar weken met mondkapje naast dravende ruiters. Doen we 1 rondje per keer in plaats van 2.
Bij ons (2x per week gehandicaptenlessen naast de reguliere lessen) leggen we het de komende weken stil, omdat we de 1,5 meter niet kunnen aanhouden.

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:01

Wel vreemd, In de binnenbak mag je met 30 tegelijk, in de buitenbak maar met 4

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:24

Maartje1990 schreef:
Zoals ik het lees is het enkel bij een maximaal van 4 personen per groep icm 1.5 m afstand

Edit

Citaat:
Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). En er geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte. Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten als:de groepjes minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden;er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes;zij niet mengen.


Hoe gA meer dan 4 ruiters laten rijden in een binnen bak zonder dat ze zich gaan mengen?


xxxmh schreef:
In het bericht staat jouw quote dat dit om buitensporten gaat en niet om binnensporten.


Ja en dat is dus niet zo, lees de link van rivm

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13123
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:47

YvonneV schreef:
Wel vreemd, In de binnenbak mag je met 30 tegelijk, in de buitenbak maar met 4

Exact dit. Heel apart.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:49

aniek1985 schreef:
YvonneV schreef:
Wel vreemd, In de binnenbak mag je met 30 tegelijk, in de buitenbak maar met 4

Exact dit. Heel apart.


Maar ik de link van rivm staat dat helemaal niet zo! Ik heb dat namelijk direct eruit gehaald.

Zoals ik het begrijp, ja er mogen 30 personen in een bak zijn, maar die moeten dan duidelijk afgebakende groepjes van Max 4 en zich niet mengen. Absoluut onmogelijk met paardrijden mijn inziens dus dan komt het neer op Max 4 personen.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:00

Het is onderhand bekend dat cojona zich buiten nauwelijks kan verspreiden, wanneer houd t op met die flauwekul
De binnenbak valt nog enigzins te begrijpen, vooral als het niet goed geventileerd is in oude stallen zoals de mijne, maar alles daarbuiten is echt overdrevenn

Anoniem

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:15

Grappig dat paardrijden per definitie als individuele sport wordt beschouwd in het artikel. Polo, polocrosse, horseball, viertal, zestal en carousselrijden zijn ze geloof ik even vergeten :Y)
Maar goed, geen 1,5 meter dus het mag niet, dat lijkt me duidelijk.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:17

YvonneV schreef:
Wel vreemd, In de binnenbak mag je met 30 tegelijk, in de buitenbak maar met 4


Dit is wat knhs zegt op Facebook

Buiten geldt geen maximum. Je kunt dus met meerdere groepjes van 4 naast elkaar sporten mits er voldoende afstand tussen de groepen gehouden kan worden. Ook voor binnen geldt dat er voldoende afstand moet kunnen worden gehouden met een maximum van 30 als de ruimte dat toelaat. Wij volgen hierin het advies van de overheid.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:18

Carol_Beer schreef:
Het is onderhand bekend dat cojona zich buiten nauwelijks kan verspreiden, wanneer houd t op met die flauwekul
De binnenbak valt nog enigzins te begrijpen, vooral als het niet goed geventileerd is in oude stallen zoals de mijne, maar alles daarbuiten is echt overdrevenn


Coronavirus vindt dit leuk. Ja, laten we stoppen met die flauwekul, kom op!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:19

Zoals ik het lees mag je dus in de BUITENbak met meer dan 1 groepje van 4 mensen maar dan mogen zij niet mengen met een ander groepje en moet er tussen de groepjes 1,5 meter zitten. In de BINNENbak mag je met 30 mensen als er maar 1,5 meter tussen zit dus dan kunnen de lessen gewoon doorgaan. Immers je kan sturen dus je kan ervoor zorgen dat je niet te dicht voor/achter/naast iemand gaat rijden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:26

friendly schreef:
Zoals ik het lees mag je dus in de BUITENbak met meer dan 1 groepje van 4 mensen maar dan mogen zij niet mengen met een ander groepje en moet er tussen de groepjes 1,5 meter zitten. In de BINNENbak mag je met 30 mensen als er maar 1,5 meter tussen zit dus dan kunnen de lessen gewoon doorgaan. Immers je kan sturen dus je kan ervoor zorgen dat je niet te dicht voor/achter/naast iemand gaat rijden.


Maar dat staat in de link van het RIVM helemaal niet zo 8)7

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:28

Hier staat duidelijk dat er óók binnen (Dus ineen binnen bak) groepjes van 4 gevormd moeten zijn en die duidelijk gescheiden moeten blijven.

Afbeelding

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:30

Maartje1990 schreef:
Hier staat duidelijk dat er óók binnen (Dus ineen binnen bak) groepjes van 4 gevormd moeten zijn en die duidelijk gescheiden moeten blijven.

[ [url=m/0xynrc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar dat is als er samen gesport wordt (tijdens lessen?). Geldt dat ook voor zelfstandig rijden op een pensionstal? Want dan zijn er sowieso geen groepen die samen sporten. Of is dat het principe van de sportschool waar ook meerderen tegelijkertijd individueel sporten?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:34

Das gek. In de tekst in de OP staat het wel duidelijk... Zou toch handig zijn als die informatie hetzelfde zou zijn. Ik snap de verwarring.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:35

Het staat er inderdaad nogal onduidelijk. De vraag is denk ik, wat is een groep? Zijn ruiters in een les die 1,5m afstand van elkaar houden tijdens het rijden een groep? Zoja, dan is het max 4 per instructeur, maar je mag dan wel weer meerdere groepjes (en instructeurs) in de (binnen)ruimte hebben.
Zo nee, dan is het max 30 per die ruimte, mits je afstand kan houden.

Ik denk dat je kan zeggen, in het geval van les volgen is er een max van vier personen, in het geval van individueel uitoefenen van je sport een max van 30 personen in dezelfde ruimte. Maar de beschrijvingen maken het niet direct makkelijk te interpreteren.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:36

Maar als je individueel rijd dan hoef je toch geen groepje van 4 te vormen als je in de buitenbak rijd? Ik rij nooit in een groepje tenzij met les. Maar verder is het een individuele sport die ik toevallig tegelijk met anderen in dezelfde bak uitvoer. Dan vervallen de "groepjes" regels toch? Zolang je maar 1.5 meter afstand houd, wat te paard goed te doen is... en niet meer dan 30 man in een binnenbak.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:36

Lumi schreef:
Maartje1990 schreef:
Hier staat duidelijk dat er óók binnen (Dus ineen binnen bak) groepjes van 4 gevormd moeten zijn en die duidelijk gescheiden moeten blijven.

[ [url=m/0xynrc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar dat is als er samen gesport wordt (tijdens lessen?). Geldt dat ook voor zelfstandig rijden op een pensionstal? Want dan zijn er sowieso geen groepen die samen sporten. Of is dat het principe van de sportschool waar ook meerderen tegelijkertijd individueel sporten?


Zoals ik het begrijp, als er groepen zijn (Dus bijv een groepsles) is het max 4 personen? Maar ik vind het wel wat onduidelijk

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:45

Ja inderdaad. Want het heet wel groepsles (bij mij althans) maar ik rijd toch echt alleen op een paard. Wij rijden met 6/8 mensen maar kunnen tijdens de les ten alle tijden minimaal 1,5 meter hanteren.

Ik zou stellen dat het dat onder individueel sporten valt ondanks dat de instructie ons allemaal een specifieke oefening laat doen.. maar zien controleurs dit ook zo? Ik zou graag blijven paardrijden maar als t boetes voor mij of de manege oplevert..nee.

Ik zou er vanuit willen kunnen gaan dat RIVM algemene regels opstelde en elke branche daarna in overleg regels opstelt die voor hun branche past? Dus dat wat de KNHS zegt kloppend is. Maar is dst ook zo.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Update Nieuwe Coronamaatregelen paardensport per 14-10-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:01

Nou wij hebben naar aanleiding van de berichten van de knhs navraag gedaan bij de gemeente en daaruit kwam naar voren dat sporten onder de 17 gewoon mag en dat daar de groeps grote niet uitmaakt maar wel de 1,5 meter en daar mag max 1 instructeur bij aanwezig zijn . Mocht er een volwassenen bij zitten dan mag de groep max 4 dit zou dus inhouden dat ik met een heleboel kinderen tegelijk op stap zou mogen ( wat me vanwege de veiligheid niet zo handig lijkt ) terwijl het me dan ook niet verkeerd lijkt om dan met 2 te zijn ivm oversteken enzo . Dus nu moeten we splitsen en dat betekent altijd een kind achteraan of we moeten mazzel hebben en een hulpje hebben van 17 of jonger best lastig dus voor een bedrijf die aan buitenritten doet maar ja we zullen het ermee moeten doen en maken er de komende 3 weken nog maar even het beste van want zijn allang blij dat we nog open mogen zijn hopelijk komt er snel weer wat verbetering in ik ga ervoor duimen