Hersenletsel en thuiswerken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 08:40

Hersenletsel en thuiswerken, het is een uitdaging vanwege veel schermtijd op een dag. Herkenbaar?

Nu met corona werk ik elke dag thuis en ik merk dat ik veel meer schermtijd maak dan voorheen. Voorheen zat ik op kantoor, ook achter de computer, maar als ik dan wat wilde overleggen of vragen, dan liep ik even naar een collega. Wilde ik wat drinken, dan liep ik naar de keuken om theewater op te zetten. Had ik vergadering, dan stapte ik in de auto om naar een van de scholen te gaan.

Nu bel ik die collega via Teams, word ik van thee voorzien door een partner die ook thuis is, gaan vergaderingen en overleggen ook via Teams. De effectieve schermtijd op 8 uur werken is nu gewoon 8 uur (en ja, dan neem ik af en toe even die aangeraden 5 min pauze na een uur van je scherm af). En dat vind mijn hoofd niet leuk. Afgelopen week had ik al migraine-achtige klachten, hoofdpijn, misselijk, wazig en raar hoofd, alsof de val niet 7 jaar maar 7 uur geleden was. Het lijkt wel alsof de klachten opbouwen en steeds eerder komen. Voorheen ging werken prima. Soms eens een dag minder, maar over het algemeen was er prima mee te dealen. Nu ben ik rond het middaguur al kapot. Moe, hoofdpijn, dizzy. En dan moet ik nog een halve dag... Langer middagpauze nemen is ook niet altijd een optie vanwege afspraken en overleg. Ik vind thuiswerken heerlijk, maar dit is wel echt een nadeel.

Zijn er meer mensen met hersenletsel die dit herkennen? En hoe gaan jullie hier mee om?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:43

zet even een wekker om de zoveel tijd.
dat je dan echt even omhoog moet,achter je scherm vandaan.
stukje lopen,even ontspannende oefeningen doen ,wat drinken etc.. :j
oh en even toevoegen, kijk ook even of je houding bij je computer wel goed is

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:50

Ik herken je klachten. Na mijn ongeluk kon ik super slecht achter een scherm zitten voor langer dan 10 minuten en dat werd eerder erger dan beter. Bij mij bleek een bril tegen fixatie disparatie de oplossing. Misschien kan een goede opticien nog iets voor je betekenen?

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:54

Ik zou ook elk uur een wekker zetten en even wat anders gaan doen, en een paar keer per dag een wat langere koffiepauze.
Sinds ik een smartwatch heb die me elke keer eraan herinnert zodra ik een uur lang heb stilgezeten heb ik minder snel last van nekklachten/hoofdpijn.

En zorg inderdaad dat je werkplek voor jou goed past, met je scherm op de juiste afstand en hoogte, een comfortabele stoel enz.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

treffer
Berichten: 371
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:54

Herkenbaar helaas. Ik merk dat een goede werkhouding veel verschil kan maken. Dus een goede stoel, beeldscherm, bureau op goede hoogte en liefst tussendoor ook staand werken. Ook heb ik een app op mijn computer geïnstalleerd die om de zoveel tijd een pauze en oefeningen aankondigt waarbij je je nek, schouders en armen even losmaakt.

Tussendoor loop ik vaak een rondje buiten, en als het echt niet langer gaat dan ga ik even naar mijn paard. Mijn ervaring is dat als ik een keer te lang ben doorgegaan de klachten sneller weer terug komen en je dan echt in een neerwaartse spiraal terecht komt..

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:58

treffer schreef:
Ook heb ik een app op mijn computer geïnstalleerd die om de zoveel tijd een pauze en oefeningen aankondigt waarbij je je nek, schouders en armen even losmaakt.

Meelezer hier... dit klinkt erg handig. Welke app is dit?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 09:03

Ja werkplek is prima, dat is het probleem niet.
Die bril is wel handig. Ik moet nog ergens een aangepaste bril hebben met blauwe glazen. Die ga ik weer eens even opzoeken.
De pauzes zijn er wel, maar soms is het ook niet altijd mogelijk om dat ieder uur te doen vanwege overleg.
Die app vind ik ook wel handig, welke is dat?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:08

Moet je de vergaderingen echt op scherm volgen? Of zou het ook kunnen dat je alleen het geluid gebruikt? Dat scheelt weer wat uren scherm staren.

Computerbril hielp mij erg en ik muis met een rollermouse (een soort balkje onder je toetsenbord dat je met beide duimen kan bedienen). Een bureaustoel met lendensteun en deze oma is compleet. Ik had enorm veel schouderklachten en spanningshoofdpijn. Het uitte zich als een slijmbeursontsteking. Maar het bleek zijn grondslag te hebben in mijn wervels. Nu met aangepaste goede werkplek en 6x per jaar naar de manueel therapeut zijn mijn schouders helemaal oké en hoofdpijn is weg. Maar ik hoef maar een ochtend aan een verkeerd bureau te werken en alles komt terug.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:32

Is het niet mogelijk jouw agenda zo te plannen dat je tussen de overleggen een kwartiertje rust hebt?
Als ik veel overleggen heb via teams dan ben ik mentaal ook kapot na een dag.
Normaal heb je tijdens het werk ook niet de ene vergadering in en de andere uit, dan heb je ook even voorbereidingstijd en plaspauze.

Ik zou het dus ook gaan zoeken in een stukje agendabeheer. Desnoods blok je een kwartier voor en na een vergadering in de agenda zodat mensen niet zo maar een vergadering er gelijk achteraan kunnen plempen.

In dat kwartier even van de plek, drinken pakken, plaspauze, even frisse lucht etc. Zodat je je hoofd ook even kan resetten en klaar kan maken voor het volgende overleg.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 09:38

Ja dat doe ik nu ook inderdaad. Dat scheelt zeker al!

Camera zet ik soms ook wel uit inderdaad. Maar geluid en concentratie op het gesprek kost ook al enorm veel energie. En ik maak regelmatig de notulen of aantekeningen. Dus die schermtijd is er dan alsnog :+
Eerst schrijven en dan typen kan ook, maar dan verschuift de schermtijd. Het wordt er niet minder op.

Agendatechnisch moet ik echt wel scherper zijn op plannen. Nu had ik maandag en dinsdag heel veel overleg en vandaag en morgen (gelukkig) heel weinig. Dus dat scheelt wel. Dan kan ik de pauzes iets beter inplannen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:44

Probeer ook 1 of 2 keer per dag even naar buiten te gaan en te lopen. Door de beweging en frisse lucht reset je nog eens extra.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:45

Tja het blijft een kwestie van meer pauzes inplannen. Dus een timer zetten en echt vaak mini pauzes nemen van een paar minuten. Echt weg van je scherm, een paar minuten naar buiten kijken, mediteren, stukje lopen. Ik loop er zelf ook tegenaan, werk 4 uur per dag (50% afgekeurd) en merk dat ik thuis die 4 uur zwaarder vindt als op kantoor. Omdat je inderdaad onbewust langer naar je scherm zit te turen dan dat je tussendoor met collega's kletst/overlegt en echt even weg bent van je beeldscherm.

Je overleggen dus anders inplannen zodat het wel mogelijk is om voor en na pauze te nemen en echt even van je scherm weg te kunnen. Misschien kun je overleggen opnemen met je telefoon zodat je ze op een later moment kunt uitwerken, dat scheelt je ook weer schrijfwerk (kost ook energie).

Succes, blijft lastig, herken het -O-

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:48

Ik stuur je even een PB :)
De dingen die je voorheen op kantoor deed thuis ook zoveel mogelijk proberen te doen helpt voor mij enorm. Dus je partner vragen om géén thee voor je te zetten, tussendoor even weg van mijn computer om de vaatwasser in te ruimen, wasje te doen, keertje stofzuigen. Laten we nou niet met zijn allen doen alsof we op kantoor altijd 8 uur aan een stuk productief zijn :P Dat is voor thuis dus ook geen realistische verwachting.
Wat mij ook helpt is pauzes inplannen en me daar ook aan houden, anders blijf ik doorbuffelen.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:49

Ik overleg ook wel eens zonder beeld. Gewoon oortjes in en ondertussen wandelen ofzo. Is dat voor jou ook een optie?

Nee

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:50

8 uur per dag actief werken met beeldscherm is arbotechnisch niet verantwoord. Niet als je volledig 'gezond' bent en al helemaal niet met jouw achtergrond. Heb je dit al besproken met je werkgever?

When nothing goes right,

go left.

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:54

Daihyo schreef:
Ja werkplek is prima, dat is het probleem niet.
Die bril is wel handig. Ik moet nog ergens een aangepaste bril hebben met blauwe glazen. Die ga ik weer eens even opzoeken.
De pauzes zijn er wel, maar soms is het ook niet altijd mogelijk om dat ieder uur te doen vanwege overleg.
Die app vind ik ook wel handig, welke is dat?

Ik heb workrave. Het logo is een schaapje. :D

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:23

Ik herken het wel. Ik zit nu soms zelfs 12 uur achter dat ding. Maar ik probeer smiddags soms wel even echt een uur achter dat ding weg te gaan. Dan leen ik de hond van mijn ouders en ga ik een uur wandelen. Dat helpt echt bij mij.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:29

Als je het nog niet hebt gedaan: kaart het aan bij je werkgever. Er wordt momenteel ook aandacht geschonken aan de psychosociale risico's van thuiswerken. Thuis werken we ''effectiever'' omdat we geen reistijd hebben, overleggen gaan sneller en directer etc. Dus plan ruimte in tussen je overleggen, alles minder strak op elkaar. Gun jezelf ook ''verwerktijd'' van overleggen en vergaderingen.

En idd bovenstaande tips: wij hadden als regel op kantoor ook dat je wel aan iemand mocht vragen of ie nog koffie wilde, maar iedereen moest het zélf gaan halen :') Gewoon om letterlijk even van je bureau weg te lopen. Probeer dat thuis ook te doen. Geen pot thee op tafel zetten, maar ieder kopje apart halen. Wasje draaien, even buiten bellen als dat kan, etc

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:32

Ik bel ook regelmatig een collega op, gewoon zoals ik normaal zou doen bij de koffieautomaat. Dan kletsen we een tijdje over werk, wie waar mee bezig is en ondertussen loop ik wat rond in huis, zit ik even lui op de bank of loop ik buiten een rondje. Als ik wat moet lezen/studeren print ik het uit zodat ik niet naar mn scherm hoef te staren.

Mijn werkgever is er daarnaast van overtuigd dat thuiswerken effectiever is dus als je in uren minder werkt, maar je werk af hebt is. Dan is 6-7uur werken ook genoeg

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 10:36

Dat heb ik zeker gedaan bij mijn werkgever en is ook zeker bespreekbaar.

8 uur schermtijd is bij mij ook geen 8 uur achter elkaar overigens. De pauzes zijn er gewoon. Ik loop ook regelmatig even weg, zet nu inderdaad mijn eigen thee :D
En heb nu ook wat afspraken telefonisch staan ipv beeldbellen. 1 op 1 gaat prima. Een vergadering met 15 mensen tegelijk wordt dan wat onhandiger :))

Alleen waar ik normaal reistijd had, 1,5 uur vergadering aan tafel met 15 mensen en weer reistijd terug is dat nu geen reistijd 1,5 uur beeldschermvergaderen en weer geen reistijd. Ik neem wel pauze voor en na, maar het hele overleggen is al zoveel intensiever.

loveslimpie: zo staat mijn werkgever er ook in. Minder uren zijn ook geen probleem gelukkig. Ik begin ook vroeg, dat vind ik zelf prettig. En ik sluit gerust om 3 uur af. Of als ik nog een laat overleg heb, neem ik ook regelmatig een lange middagpauze en ga een rondje rijden met mijn paard. Dat is allemaal prima. Maar dan nog merk ik dat ik een raar hoofd krijg van het scherm.

Ik heb dit overigens ook met schermen van televisie, telefoon, tablet, enz. Die mijd ik nu sowieso veel meer. Want als dat er ook nog bij komt, dan gaat het echt mis.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:48

Volgens mij zag ik het hier nog niet genoemd, maar ik zet mijn schermen super donker. Mijn telefoon heeft voluit het blauwe licht gefilterd en is dus oranje en niet blauw. Mijn word op de laptop is niet wit, maar groen (schijnt beter te zijn en het geeft inderdaad meer rust). Je schijnt meer van dit soort instellingen op je laptop en pc te hebben.
Verder inderdaad proberen om soms een uurtje zonder schermtijd in te lassen. Jij hoeft echt niet altijd degene te zijn die de notulen maakt en als dat wel zo is, dan schrijf je ze maar uit, maakt een foto en stuurt ze dan door.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 11:27

Beeldscherm donker ga ik meteen doen. Dat heb ik bij telefoon en tablet al wel, maar is op de laptop inderdaad ook wel een goede!
Even kijken of mijn losse beeldscherm daar in meegaat. Word groen ken ik niet, hoe stel je dat in?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

treffer
Berichten: 371
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:50

leeslampje schreef:
treffer schreef:
Ook heb ik een app op mijn computer geïnstalleerd die om de zoveel tijd een pauze en oefeningen aankondigt waarbij je je nek, schouders en armen even losmaakt.

Meelezer hier... dit klinkt erg handig. Welke app is dit?


Via mijn werk/bedrijfsarts is zo’n app beschikbaar gesteld dus weet niet of je die zomaar kan installeren.
Zoals iemand reageerde doen Workrave of WorkPace ongeveer hetzelfde!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:52

Wat mij helpt is om mijn pauzes in mijn agenda te blokken. Ik heb een paar keer per dag een kwartiertje geblokt. Dan ben ik niet beschikbaar voor overleg of andere dingen.
Zou inderdaad vergaderen via alleen geluid kunnen en dan de notulen aan een ander over laten?

En daarnaast: even thee zetten, met een collega kletsen, etc. Kan ook gewoon onder werktijd hè. Dat doe je op kantoor ook. Je hoeft dus helemaal geen 8 uur schermtijd te hebben als je die korte pauzes meetelt. Op die manier valt er misschien ook nog wel iets te winnen. Dat gaat natuurlijk niet om uren op een dag, maar alle kleine beetjes helpen.

Show a little faith, there's magic in the night

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hersenletsel en thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:14

Ik plan een half uur tussen 2 beeldbelafspraken met cliënten. Even naar buiten en een rondje lopen of lekker spelen met de hond en ook even tijd om een kop koffie te pakken. Ik heb een lagere belastbaarheid en werk 6 uur per dag - maar dan niet aan 1 stuk maar met vaker en langer pauze.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, cabochon1, DayDream21, germie, iiSunshine, Lizenlotte, mirtedl, Wescha en 141 bezoekers