Tikkende kachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Tikkende kachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 22:46

Hoi!

Sinds 4 weken woon ik in een mooi appartement met een goede vriendin van me. Ik heb een klein slaapkamertje waar ik met mijn bed naast de kachel lig.
Nu is mijn probleem dat de kachel ‘s nachts tikt. Tikken van de kachel verschilt hoe hard, maar het is luid genoeg om ‘s nachts wakker van te liggen helaas.
Ik heb hem al ontlucht en er kwam een beetje lucht uit (de rest van de radiatoren tikken niet en kwam ook geen lucht uit.), maar het is niet minder geworden.
Ik heb ook geprobeerd de kachel helemaal warm te laten worden, 10 minuten op de heetste stand en dan op de koudste stand en dan ontluchten, maar er komt geen lucht meer uit.
Ook heb ik gekeken of de buizen genoeg ruimte hebben om uit te zetten (eventueel een stukje losschroeven zat ik aan te denken, alleen zitten ze niet vast geschroefd aan de muur). Dit is het geval, de buizen staan ruim van elkaar af en minstens zo ver van de muur.
Ondertussen weet ik niet wat ik moet doen, ik zal deze week even kijken wie ik kan bellen om er naar te kijken, maar wilde eerst nog even zien of Bokt tips heeft om zelf met mijn 2 linkerhanden aan het werk te gaan.
Weet iemand waar het getik verder nog weg zou kunnen komen?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:59

Springt je kachel snachts nog aan? Dan zou je het voor de nacht kouder in kunnen stellen

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:05

belle_boef schreef:
Springt je kachel snachts nog aan? Dan zou je het voor de nacht kouder in kunnen stellen

Ja dat helpt misschien voor nu. Maar als het echt winter wordt?

Zit er genoeg water in?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:06

Nee het is een ouderwetse draaiknop, dus hij springt niet uit zichzelf aan of uit :) was anders wel een goede geweest.
Als de kachel op zn warmst staat tikt ie minder, maar om nou de hele nacht te liggen zweten vind ik ook zoiets

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:06

daantjuhhh schreef:
belle_boef schreef:
Springt je kachel snachts nog aan? Dan zou je het voor de nacht kouder in kunnen stellen

Ja dat helpt misschien voor nu. Maar als het echt winter wordt?

Zit er genoeg water in?


Wilde ik inderdaad checken maar ik ben een ontzettende leek en weet niet hoe :+
Zit geen metertje bij de kachel zelf en om echt bij de cv ketel te kunnen weet ik niet wie ik moet contacteren. Ik woon in een grote serviceflat maar dit soort dingen moeten we zelf oplossen
Laatst bijgewerkt door ODonoghue op 14-10-20 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:08

Dat tikken is echt een uitzettingsprobleem en dat los je niet op door de boel heet te stoken maar door te zorgen dat de buizen en radiatoren de ruimte hebben om uit te zetten en te krimpen.
Je buizen worden langer als ze heet worden en korter als ze weer afkoelen. Aangezien je kachel steeds aan en uit gaat zal je systeem steeds uitzetten en krimpen.

De simpele oplossing kan zijn door alle bevestigingspunten in je kamer een halve slag los te draaien. Als de boel niet onder 26 lagen verf zit, kan dat werken.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:08

Ja ik ben ook een leek hoor. Hahaha.

Maar zit er op je cv geen meter met zn pijl.
Volgens mij moet doe wijzer op groen staan en als hij op rood staat zit er te weinig water in de leiding.

Maar zeker ben ik hier niet van _O-

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:10

ikke schreef:
Dat tikken is echt een uitzettingsprobleem en dat los je niet op door de boel heet te stoken maar door te zorgen dat de buizen en radiatoren de ruimte hebben om uit te zetten en te krimpen.
Je buizen worden langer als ze heet worden en korter als ze weer afkoelen. Aangezien je kachel steeds aan en uit gaat zal je systeem steeds uitzetten en krimpen.

De simpele oplossing kan zijn door alle bevestigingspunten in je kamer een halve slag los te draaien. Als de boel niet onder 26 lagen verf zit, kan dat werken.


Dit las ik inderdaad ook, maar er zijn werkelijk 0 bevestigingspunten in de kamer, de buizen lopen vanuit het plafond naar de radiator zonder ook maar ergens vast te zitten

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:11

Hier hebben wij het tikken in de buizen.
Helaas wij komen er niet vanaf.

Volg hier even voor de reacties.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:12

Ik zou deze uit zetten en zonodig een extra dekbed kopen. :+
En dan ook nog het raam een stukje open bij voorkeur. :P

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:15

ODonoghue schreef:
ikke schreef:
Dat tikken is echt een uitzettingsprobleem en dat los je niet op door de boel heet te stoken maar door te zorgen dat de buizen en radiatoren de ruimte hebben om uit te zetten en te krimpen.
Je buizen worden langer als ze heet worden en korter als ze weer afkoelen. Aangezien je kachel steeds aan en uit gaat zal je systeem steeds uitzetten en krimpen.

De simpele oplossing kan zijn door alle bevestigingspunten in je kamer een halve slag los te draaien. Als de boel niet onder 26 lagen verf zit, kan dat werken.


Dit las ik inderdaad ook, maar er zijn werkelijk 0 bevestigingspunten in de kamer, de buizen lopen vanuit het plafond naar de radiator zonder ook maar ergens vast te zitten

De radiator zelf zit ook vast.
Daarnaast kan het ook van elders komen maar wordt het geluid door de buizen geleid naar de rest van de installatie.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:20

senna21 schreef:
Ik zou deze uit zetten en zonodig een extra dekbed kopen. :+
En dan ook nog het raam een stukje open bij voorkeur. :P



Het probleem ontstaat juist wanneer die uit staat helaas :D
Paar nachten vol aan gehad en toen viel de tik mee, wordt me alleen te warm

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:21

ikke schreef:
ODonoghue schreef:

Dit las ik inderdaad ook, maar er zijn werkelijk 0 bevestigingspunten in de kamer, de buizen lopen vanuit het plafond naar de radiator zonder ook maar ergens vast te zitten

De radiator zelf zit ook vast.
Daarnaast kan het ook van elders komen maar wordt het geluid door de buizen geleid naar de rest van de installatie.



Zal de radiator zelf ook even proberen losser te schroeven, en anders met mn schroevendraaier en ontluchtingssleuteltje bij de bovenburen aankloppen :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tikkende kachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:41


Anoniem

Re: Tikkende kachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:50

Heb je bijgevuld met water?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:01

Mindim schreef:
Heb je bijgevuld met water?

Van te weinig water gaat het klotsen of stromen.

Het een sluit het ander niet uit, het staat los van elkaar.

Overigens is ontluchten geen garantie. Je moet daarna ook controleren of er voldoende druk op het systeem staat. In die zin is bovenstaande vraag terecht omdat je bij te weinig druk wel kunt proberen te ontluchten, maar dat werkt dan onvoldoende.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Tikkende kachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 10:22

En de druk check ik door het metertje waar die ook moge zijn in zo’n complex? :+

Ik zal een deze dagen de organisatie even bellen, is wel meer stuk..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:57

ODonoghue schreef:
En de druk check ik door het metertje waar die ook moge zijn in zo’n complex? :+

Ik zal een deze dagen de organisatie even bellen, is wel meer stuk..

Als je echt blokverwarming hebt, werkt dat niet maar dan kun je dus ook niet bijvullen. Dat gebeurt dan ook centraal en hopelijk voor jullie automatisch.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Tikkende kachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 00:38

Kachel staat nu constant uit maar de buizen zijn warm. Buizen tikken aan alle kanten nu.
Nu ik de kachel aan zet wordt het getik minder. Kan het het warmteverschil zijn?
Bedrijf waarbij ik huur is al gebeld en er komt een monteur, denken jullie dat dit op te lossen is of lig ik nu elke nacht te drijven in het zweet?