paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Azoren
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-20

paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 19:50

Hallo iedereen!

3 weken geleden kocht ik een opknappaardje,een bwp merrie van 4,5 jaar paard heeft een tijd bij een handelaar gestaan en heeft daar heel veel zorgen gemist en vermoedelijk erg lange tijd gewoon op stal gestaan.

Hoeven waren ook al heel lang niet gedaan en ze was echt heel erg mager en 0.0 bespiering. Natuurlijk is de dierenarts al direct langsgeweest om de ontworming en nodige inenting in orde te brengen, en de hoefsmid heeft haar hoefjes weer verzorgd.

Dag 1 [img]
https://files.fm/thumb_show.php?i=w722kxu7[/img]

Er was mij ook eerlijk verteld bij verkoop dat het paard "zwenkt" met het achterbeen. Rechter feller als het linker. Dit doet ze dus ook maar enkel in stap als ze los is of aan de hand geleid word. Aan de longe in stap, draf of galop doet ze het niet. Op de wei of piste doet ze het enkel in stap, niet in draf of galop. De dierenarts zei dat dit mogelijk komt door het gebrek aan bespiering. Ik zoek nu gewoon iemand die dit ook heeft gehad voor meer echte ervaringen. De dierenarts volgt dit op en als het niet betert met de training en tijd worden er fotos genomen.

Op deze video heeft ze het even fel, normaal doet ze dit maar af en toe. Dit was vlak na de training aan de longe waarin ze niet "zwenkte" met het been.

https://files.fm/down.php?i=ag7pc6ku

Iemand van jullie dit herkent en eigen ervaringen kan geven ?


Earth

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:52

Ik zie geen video, maar ik heb een vermoeden wat je bedoelt. Is het geen krampbeen of ataxie?
Ah ik zie het filmpje, bij de paarden die ik ken die dat doen, hebben ze een krampbeen.

Earth het reisbureau.


JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:58

Is een neurologisch probleem. Als ze het met rijden niet doet heb je geluk, maar gezien de ernst waarmee ze het los doet lijkt me dat niet waarschijnlijk. Op zich hebben ze er geen last van, behalve een wat verminderde coördinatie en op wedstrijd krijg je lage cijfers voor deze stap.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:22

Deze had ik laten staan. Krijg je alleen verdriet van. Gaat niet meer goedkomen. Dit is meer dan alleen zwenken.
Of je moet genoegen nemen aan een poets paardjes. Maar deze had ik wel terug gebracht omdat zwenken wel iets anders is dan een neurologisch defect.

Mama van mijn lieve meisjes

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:53

Lijkt gewoon op een krampbeen of een knieprobleem. Kramperig doet het paard geen pijn en daar kun je gewoon mee rijden. Knieproblemen zijn vaak op te lossen door training (rechtuit op een harde bodem!) en vakkundig bekappen. Hoe staat het paard in de kogels, doorgezakt?

Azoren
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-20

Re: paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 22:10

Is niet doorgezakt op de kogels, op de video had ze het even fel en dus besloot ik het te filmen om het op beeld te hebben, normaal doe ze dit maar eens om de zoveel tijd, soms merk je er bijna niets van. Zodra ze moet werken aan de lounge heeft ze het ook niet in stap en loopt ze soepel. Dierenarts zegt ook dat het meer een knieprobleem zou zijn.

nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Re: paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:17

Poeh wat ziet ze er uit! Wat lief dat je haar een kans wilt geven. Inderdaad 0 bespiering! Ik dacht ook meteen aan krampbeen of ataxie. Hoop voor jou dat ze bijtrekt. Ik moest van revalidatie-arts af en toe springschoenen om doen, om meer het bewustzijn van 'oh ik heb nog achterbenen' te prikkelen. Misschien heb je daar iets aan. Veel succes!

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:22

Goh ik vind het meer op een hanentred/ataxie lijken. Maar voor een diagnose ben je gewoon het beste af bij een dierenarts. Het is beter te beoordelen in real life en als je weet wat het is kun je er misschien iets aan doen.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:23

Wat ziet dat paard er sneu uit. Dat been lijkt op een knieprobleem. Ik zou het goed laten nakijken (eventueel röntgenfoto) dan weet je tenminste waarmee je te maken hebt. Als het een kwestie van slappe kniebanden is kun je veel met training bereiken, maar als er een stukje kraakbeen in de weg zit moet dat operatief worden verwijderd. Natuurlijk kan het ook iets heel anders zijn.

Veel succes met haar!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Azoren
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 23:20

Dank je wel allemaal voor de info !

Ik neem alles even door en kan zo misschien meer zien naar bepaalde kenmerken en informatie door geven aan dierenarts. Tis omdat ze het niet altijd doet dat de dierenarts ook niet alles kan zien.

Wij luisteren inderdaad in eerste instantie naar de dierenarts. En het is een paardje onder het motto "niets moet alles mag" we zien wel wat mogelijk is, al word het een poetspaardje. Ze is me al elke cent waard geweest.

De dierenarts komt even om de 2 weken polshoogte nemen en advies geven. Fotos zal voor volgende maand zijn als ze wat is opgeknapt!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: paard "zwenkt" naar buiten met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:51

het lijkt me ook een issue met losse kniebanden. misschien inspuiten en igg spieren gaan kweken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, boemel, chocky84, EsmeeKKK, Ilona__, Little_Gift en 83 bezoekers