Dierenartskosten bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 09:35

Hoi allemaal,
Een paar weken terug is mijn pony verhuisd naar haar bruikleenplekje. Helaas had ze onderweg gek gedaan en wat wondjes opgelopen. Ik heb gelijk aangeboden dat ik meer kon betalen aan dierenartskosten dan we hadden afgesproken in het contract. In het contract hebben we afgesproken dat als de rekening boven de 300 euro komt dat ik van het overstijgende bedrag de helft meebetaal. Voor deze rekening zijn we uiteindelijk tot overeenstemming gekomen dat ik driekwart van het hele bedrag betaal, wegens de uitzonderlijke situatie. Maar nu wil ze graag het contract aanpassen, omdat ze de regel niet eerlijk vind. Ik ben wel bereid om erover te praten en tot een nieuwe overeenstemming te komen, maar ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat jullie een eerlijke regeling vinden. Alvast bedankt!

<3 Flinn Tygo Mimi en konijntjes Snoopy en Jessie!! <3


dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:39

Persoonlijk vind ik als ze akkoordwasmet die voorwaarden, ze nu niet kan afkomen dat ze er niet mee akkoord is.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:41

Ik vind dat je nog coulant bent.
Ik zou het contract niet aanpassen

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:43

Dan mag ze de pony terugbrengen... Prima toch

Goedgekeurd onderschrift :)

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:51

Lastig hoor. Wat als er voor iets een heel dure operatie nodig is die jij wel wil en zij niet, ik kan me best voorstellen dat ze dat niet ziet zitten. Hebben jullie daar iets over afgesproken, wie beslist wat ‘nodig’ is en dus betaald moet worden?
Goed om hier nog eens samen over na te denken nu zich al iets heeft voorgedaan. Ze heeft getekend natuurlijk, dus als ze niet meer wil met deze voorwaarden dan zal de pony terugmoeten, maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze zich nu even achter de oren krabt over hoe dit in de papieren kan lopen als er iets serieus fout gaat, denk koliekoperatie. Op papier denk je sneller dat het wel los zal lopen, nu wordt ze met de neus op de feiten gedrukt.

Lola. <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:58

Persoonlijk zou ik als eigenaar een groter aandeel van de dierenartskosten betalen. Het is ook voor behoud van je paard. Je wil niet dat je paard om financiële redenen onvoldoende medische zorg krijgt. Ik neem aan dat ze een vast bedrag per maand betalen voor de bruikleen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:17

Toen mijn paard in bruikleen gaf heb ik de ontworming, bekappen en de jaarlijkse vaccinatie betaald, meerprijs bij de smid voor bv ijzers waren voor de huurder, evenals de dagelijkse kosten (stalgeld, voer, evt extra bodembedekking etc)
Voor dierenartskosten hadden wij een vergelijkbare regeling met als enige "maar" dat ik een overtreffende en eindstem had over wel of niet behandelen. Dit om te voorkomen dat zij eindeloos door zouden behandelen terwijl dat voor mij als eigenaar te ver zou gaan (ik zou bijvoorbeeld nooit een koliekoperatie laten uitvoeren).
Ik zou het contract niet aanpassen, nu doen wat je beloofd hebt voor deze casus en als zij erbij blijven dat ze zaken willen wijzigen dan paard terugbrengen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:50

Tessebes schreef:
Persoonlijk zou ik als eigenaar een groter aandeel van de dierenartskosten betalen. Het is ook voor behoud van je paard. Je wil niet dat je paard om financiële redenen onvoldoende medische zorg krijgt. Ik neem aan dat ze een vast bedrag per maand betalen voor de bruikleen?

Meestal betaalt men bij bruikleen niets voor het paard zelf maar wel alle kosten van het paard.Daarover was al een contract.Het is de bedoeling dat contracten worden aangehouden.In ontzettend veel gevallen gaat het mis met bruikleenconstructies,maar meestal niet gelijk al in het begin....

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:53

Ik vind ook dat je al erg coulant bent geweest. Een contract tekenen en daarna zeggen dat je het niet eerlijk vindt...zo werken contracten niet :')


TROY (2019) & LAYS (2014)

Zeedraakje

Berichten: 546
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:13

Ook ik vind dat je al coulant genoeg bent, mag mevrouw echt niet over klagen hoor. Laat je niet 'onder druk zetten', jij bent heel redelijk en ze heeft ondertekend. Voelt alsof ze geen genoeg heeft aan je vinger nu ze aan je hele hand heeft kunnen snuffelen.

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.


Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:22

Wat zou zij precies willen dan?

Dat zou ik zelf heel vervelend vinden. Nu de pony daar staat, ineens veranderingen in het contract willen. Daar zou ik niet mee akkoord gaan.

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:25

op papier zou ik haar ook melden dat je het dier dan wel terugneemt. Dikke doei, dat is wel heel makkelijk zo.

Maar ik hoop dat jullie inderdaad ook wel na hebben gedacht over het zeggenschap. Wat als jij wel een behandeling wilt en zij niet? Of andersom? Hoe doen jullie dat qua kosten?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:26

Zeedraakje schreef:
Ook ik vind dat je al coulant genoeg bent, mag mevrouw echt niet over klagen hoor. Laat je niet 'onder druk zetten', jij bent heel redelijk en ze heeft ondertekend. Voelt alsof ze geen genoeg heeft aan je vinger nu ze aan je hele hand heeft kunnen snuffelen.


Ja dit is ook wat door mijn hoofd gaat. Zij de lusten van de pony en jij de lasten. Dat zou bij mij niet zo werken. Zij maakt er nl gebruik van de pony met een kans (hoe klein dan ook) dat er iets gebeurd waardoor een DA moet komen. Als pony bij jou thuis zou staan, en niks zou doen is dat risico een stuk kleiner.
Ik zou zelfs wat Polly al aangeeft erin willen hebben. Dat ik als eigenaar de laatste stem heb in wat voor behandeling wel en niet gedaan zou worden.
De overeenkomst aanpassen zou ik dan ook zeker niet doen. Ze is ermee akkoord gegaan toen ze hem ophaalde. Imo nu niet meer akkoord is pony terugbrengen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:33

_Celess schreef:
Hoi allemaal,
Een paar weken terug is mijn pony verhuisd naar haar bruikleenplekje. Helaas had ze onderweg gek gedaan en wat wondjes opgelopen. Ik heb gelijk aangeboden dat ik meer kon betalen aan dierenartskosten dan we hadden afgesproken in het contract. In het contract hebben we afgesproken dat als de rekening boven de 300 euro komt dat ik van het overstijgende bedrag de helft meebetaal. Voor deze rekening zijn we uiteindelijk tot overeenstemming gekomen dat ik driekwart van het hele bedrag betaal, wegens de uitzonderlijke situatie. Maar nu wil ze graag het contract aanpassen, omdat ze de regel niet eerlijk vind. Ik ben wel bereid om erover te praten en tot een nieuwe overeenstemming te komen, maar ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat jullie een eerlijke regeling vinden. Alvast bedankt!

Ik vind je sws al coulant, meestal betaal je bij bruikleen altijd alle kosten en niet de eigenaar.
Dat je in dit geval meer betaald kan ik me inkomen.
Maar ik zou met het aanpassen sws niet akkoord gaan.
Het zal lekker wezen.
Zij jouw paard (geen aanschafkosten), betaald stalling, maar als er da kosten aankomen (misschien mogelijk wel door haar toedoen) mag jij voor die kosten opdraaien.
Dan zal ik mijn paard terug halen.
Dan had ze maar een paardje moeten gaan leasen op een manege of zo

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 11:39

Bedankt voor het meedenken allemaal, daar heb ik veel aan. Ik hoop dat we er wel gewoon uitkomen en dat ze niet terughoeft, want het was een aardige zoektocht om een fijn plekje te vinden en ze heeft het er verder super. Alleen jammer hoe dit nu loopt dan :+ . Ik ging er vanuit dat mocht het tot een operatie komen daar niet zo snel onenigheid over zou ontstaan, maar misschien dat ik daar te naïef in ben geweest zeker als ik nu naar deze situatie kijk natuurlijk... En over de zeggenschap vind ik logisch wie betaald wie bepaald. Ik ben het met jullie eens dat terugkomen op een afspraak zodra puntje bij paaltje komt niet kan, maar omdat ik graag wil dat we eruit komen ga ik er wel over in gesprek, misschien de 300 euro iets verlagen. Zij wil een verzekering op mijn kosten of de regel omdraaien maar daar ga ik niet mee akkoord.

<3 Flinn Tygo Mimi en konijntjes Snoopy en Jessie!! <3

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:43

Lijkt alsof ze geschrokken is van de kosten van een simpel ditje of datje... Wat je ook niet wil is dat zij zorg onthoudt omdat ze niet elke keer het 'eigen risico' wil spenderen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:47

_Celess schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal, daar heb ik veel aan. Ik hoop dat we er wel gewoon uitkomen en dat ze niet terughoeft, want het was een aardige zoektocht om een fijn plekje te vinden en ze heeft het er verder super. Alleen jammer hoe dit nu loopt dan :+ . Ik ging er vanuit dat mocht het tot een operatie komen daar niet zo snel onenigheid over zou ontstaan, maar misschien dat ik daar te naïef in ben geweest zeker als ik nu naar deze situatie kijk natuurlijk... En over de zeggenschap vind ik logisch wie betaald wie bepaald. Ik ben het met jullie eens dat terugkomen op een afspraak zodra puntje bij paaltje komt niet kan, maar omdat ik graag wil dat we eruit komen ga ik er wel over in gesprek, misschien de 300 euro iets verlagen. Zij wil een verzekering op mijn kosten of de regel omdraaien maar daar ga ik niet mee akkoord.

Ja en jij iedere maand de premie betalen?
Of de regel omdraaien, tot € 300 betaal jij en daarboven door de helft. Dwz dat je sws enting, mestonderzoek, ontworming allemaal mag gaan betalen?
Ik denk dat ze nooit overzien had dat een paard geld kost boven stalling etc.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:48

Poe. Ik vind zelfs dat je nu al veel te coulant was. Immers als je paard niet naar haar vervoerd was dan had die nooit die wondjes gekregen, juist reden om haar te laten betalen. Daarnaast beloofd dit werkelijk niks goeds voor de toekomst. Als ze op haar geld zit wie zegt dat ze daadwerkelijk een da belt als er iets aan de hand lijkt te zijn? Of daadwerkelijk extra voer koopt als het dier meer vreten nodig heeft? Zou mijn vertrouwen een flinke deuk geven!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:58

Lastige situatie ts.
Wat is de reden dat ze de pony in bruikleen wou in tegenstelling tot het kopen van een eigen paard? Lijkt me dat er voor de bruikleenster ook een groter risico aanzit ipv een eigen paard (denk aan zeggenschap, en het zal denk ik voor je gevoel nooit “jouw” paard zijn).
Ik neem aan dat je een schriftelijk contract hebt getekend beide? Is de rechtsgeldig? Als je dit niet weet is het slim om langs een jurist of notariaat te gaan, zij kunnen je ondersteunen hierin.
Overigens is dat niet zo dat je naar een advocaat stapt hoor! Maar als je een contract hebt die juridisch top in elkaar steekt, zal je nooit grote problemen krijgen met de tegenpartij mocht er in de toekomst onverhoopt iets gebeuren.

Ik persoonlijk vind dat de bruikleenster toch wel echt boft met het huidige kostenplaatje. Zij heeft een pony zonder aankoopbedrag, waar ze (neem ik aan!) zelf keuzes voor mag maken en het dier mag zien als eigendom, en als er wat heftigs gebeurd maar de helft van de kosten hoeft te betalen.

Ts, ik zou als ik jou was op je strepen staan hoor, zover ik het lees sta je gewoon in je recht.

Mocht je ooit (onderhands) juridisch advies nodig hebben inzake je contract, mag je me wel even een pb doen (afgestudeerd juridisch dienstverlener die rechten studeert, neem aan je toch wel voldoende te kunnen assisteren, anders is er iets mis gegaan met mijn diplomering :') )

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:01

Wat is een paar wondjes?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:40

Lastig, ik lease een pony maar betaal dus geen dierenartskosten. Dat is voor de eigenaar, maar ik mag ook niet bepalen wat de pony staat. Ik jouw geval zou ik iig niet terugkomen op de afspraak. Ze is hiermee akkoord gegaan en ik vind hey ook niet chique om er nu dan over te willen onderhandelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:17

Bij ons was het dat het paard verhuist is voor de huurder, zij ervoor koos om meteen allemaal nieuwe dingen als dekens en dekjes te kopen (zelf weten).
Maar zij was ook tot het gaatje gegaan met dokteren terwijl ik daar wat rationeler in ben en eerder op de rem trap, vandaar onze clausule dat ik het laatste woord had qua wel/niet behandelen.

Uiteindelijk bleek dit overigens niet te werken hoor en heb ik het paard teruggehaald en verkocht. Zij wilde het toen kopen, voor een dubbeltje op de eerste rang omdat ze er al die tijd voor gezorgd had (inmiddels liep het beest niet meer, als je hem aan een touwtje mee nam ging bij elke graspol z'n kop omlaag en als die graspol een stukje verderop stond kon je er achteraan skiëen terwijl het daarvoor een prima opgevoed en braaf beest was.

Ik heb er nu nog 1 in bruikleen lopen bij een vriendinnetje die ik al jaaaaaaaren ken en waar ik alle vertrouwen in heb, maar met een vreemde zou ik er echt niet meer aan beginnen. Nooit meer.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:58

Maar wat is de reden dat je een paard in bruikleen geeft? Als hij toch niet meer bij jou is, en een ander er mee kan doen wat ze wil, kun je hem toch net zo goed verkopen. Of heb je er toekomstplannen mee?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:15

Ik bekijk het eigenlijk niet zo negatief als de meesten hier. Tot nu toe was deze afspraak op papier eentje die abstract en in theorie was. Nu bleek vanaf dag 1 al dierenartskosten aan het paard te zitten en werd die regel meteen in de praktijk uitgetest, bruiklener is geschrokken en vraagt (vragen staat niet gelijk aan eisen) of deze afspraak herzien kan worden. Ik vind dat er de bruiklener nog niets te verwijten valt. Vragen staat vrij.

Ik houd bij dergelijke constructies altijd rekening met het waarom. Waarom kiest iemand voor bijrijden, lease, bruikleen,... in plaats van een eigen paard? Meestal is dat omdat men de (financiële) verantwoordelijkheid van een eigen paard niet kan of wenst te dragen. En dat is oké, daarom bestaan dergelijke constructies.

Maar ik snap dus wel dat als uit financiële overwegingen afgestapt wordt van het idee van een eigen paard, dat het bruikleenpaard dus wel opmerkelijk voordeliger moet zijn t.o.v. een eigen paard. Ik zou dus gewoon eens met haar rond tafel zitten en een open gesprek aangaan. Misschien is ze toch geschrokken van wat een paard hebben inhoudt. Had ze niet al meteen dergelijke kosten verwacht. Vreest ze dat ze hogere DA kosten toch niet gaat kunnen ophoesten. Luister met een open mind naar de andere partij en baseer daarop je beslissing.

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:45

Bruiklener gaat er natuurlijk vanuit dat het een "gezond" paard krijgt. Ik neem aan dat dat de afspraak was? En ze krijgt gelijk een paard die gezondheidszorg nodig heeft. Ik snap dat je dan schrikt. Jullie komen er vast samen uit!

INVEST N CAN DEE

"If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong." - Pat Parelli -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers