"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 18:27

Ik blijf het een nogal.. onbeleefde :+ vraag vinden. Ik vraag zelf nooit ergens of ik het wachtwoord van iemand zijn/haar wifi mag, ik verbruik gewoon mijn eigen internet. Waarschijnlijk vind ik het daardoor een tamelijk onbeleefde vraag :')

In mijn wereld is een wachtwoord privé, je gebruikt een wachtwoord voor iets (in dit geval de wifi) zodat niet iedereen er gebruik van kan maken. Waarom heb je een wachtwoord als je het zomaar loopt uit te delen?

Ik merk dat ik het vooral storend vind als kinderen (die hier met hun ouders over de vloer komen) er om vragen. "Ga kleuren", denk ik altijd in mezelf :+

Mijn vriendinnen bijvoorbeeld, die vragen het wachtwoord om wat te appen. Die verbruiken amper wat op die manier. Die kinderen daarentegen zitten urenlang video's te kijken en spelletjes te spelen, weet ik veel wat dat met mijn verbruik doet :+

Het is gelukkig wel zo dat ik 2 wachtwoorden heb - eentje voor mijn huishouden, en eentje voor bezoek. Ik geef dan ook altijd het wachtwoord voor bezoekers, zal nooit weigeren. Maar in mezelf vind ik het wel altijd een beetje gekke vraag, inbreuk op privacy oid :+ Ik vraag er zelf echt nooit naar als ik bij iemand op bezoek ga. Misschien ben ik gewoon van de oude stempel hoor haha. Verder bestaat mijn wachtwoord uit een hoop cijfers en letters, niks persoonlijks dus, maar ik blijf het toch een beetje een inbreuk op mijn privacy vinden. Ik merk dat ik niet de enige ben - één van onze vrienden voert het wachtwoord bijvoorbeeld zelf in op jouw toestel als je het wachtwoord vraagt. Zo kan je dus wel op zijn internet, maar weet je zijn wachtwoord dus niet.

Het is niet uit gierigheid hoor. Wij hebben onbeperkt internet, belanden nooit op smallband. Daar ligt het dus echt niet aan. Het is eerder zo dan mijn wachtwoord.. mijn wachtwoord is :+

Ben ik (en onze vriend) de enige? Of zijn er nog mensen die hier zo over denken? Geven jullie je wachtwoord altijd? Ik geef het dus wel, maar blijf het stiekem onbeleefd vinden. Ik voel me sociaal een beetje verplicht om het te geven, al lijkt een doodnormale vraag te zijn :+ Was dat "vroegah" een normale vraag?

In dezelfde lijn kan ik bijvoorbeeld mijn partner zijn telefoon niet eens deblokkeren :+ Geen flauw idee wat zijn code is haha. Hoef ik ook niet te weten, het is zijn telefoon en zijn privacy, imo. De code van zijn bankkaart heb ik wel, hij de mijne ook. Maar dat gaat om "onze" rekening, niet om "mijn" of "zijn".

Hoe denken jullie er over? Sociaal gezien lijkt het gewoon normaal te zijn om je wachtwoorden maar uit te delen. Stiekem vind ik dat dus niet :+

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:30

Als ik ergens op bezoek ben, dan praat ik met de gastheer of gastvrouw. En ga ik niet internetten, dat vind ik onbeschoft.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:31

Als ik ergens oppas op de paarden, dan vraag ik het wel. Maar niet als ik ergens kort op bezoek ben.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:32

Heb zelf onbeperkt internet. Ik snap zelf niet dat gebeddel om Wifi.


Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:33

Dat is ook de reden dat ik een gasten netwerk heb. :D En dat deel kun je afknijpen als het de spuigaten uit loopt. Gelukkig is internet van Ziggo goed snel dus is er wel wat ruimte voor mensen op het gastnetwerk.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:34

Ik heb een abonnement met relatief weinig internet, maar zal alleen in uiterste noodzaak vragen voor het wifiwachtwoord (of personal hotspot). Dit is dan alleen als ik bijvoorbeeld moet laten weten waar ik ben. Ik heb wel een triljoen smsjes, dus als ik in hetzelfde land ben als de persoon die ik moet laten weten waar ik uithang stuur ik net zo graag een sms :).

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

ellepel

Berichten: 47327
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:36

ja nou ja ik vraag dus wel, maar gelukkig is het nooit een probleem geweest.
maar ik heb zelf geen internetbundel, ik zit niet zoveel op internet dus dan is het soms wel handig.

hier staat de code overigens gewoon op een sticker onder op de modem?

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:38

Ik vind het een beetje afhankelijk van waarvoor je bij iemand bent: op bezoek voor de gezelligheid, of kinderen die komen te spelen o.i.d. dan zou het niet in mij opkomen om het te vragen én zou ik het ook niet zo maar geven. Waar hebben mensen internet voor nodig als je er voor de gezelligheid bent?

Ben ik echter ergens en moet ik daar mijn laptop gebruiken voor werk/studie/etc, dan vind ik Wi-Fi wel handig. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dan nog vaak mijn persoonlijke hotspot gebruik.

Show a little faith, there's magic in the night

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:39

Ik vraag eigenlijk zelf nooit bij mensen thuis om de wificode (behalve mijn opa's en oma's).

Zelf typ ik thuis wel het wachtwoord van onze wifi in bij vrienden als ze er om vragen. Maar eigenlijk is dat meer omdat mijn vader een super lang wachtwoord heeft bedacht, dus het is makkelijker om dat gewoon in te typen hahah

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:41

Ik vraag er gewoon naar en ik geef ook gewoon spontaan mijn ww als ik zie dat ze hier hun mobiele databundel aan het opgebruiken zijn. Voor mij is dat gewoon normaal, nooit op gekomen dat mensen dat onbeleefd zouden vinden.

Paardengek in hart en nieren!

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:44

Hier ook weleens, maar dan geven ze de telefoon en dan voer ik zelf het wachtwoord in.
Ik vraag er zelf eigenlijk nooit om, gebruik gewoon mijn internetbundel.


Afbeelding

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:46

Dit is iets totaal nieuws voor mij, ik heb nog nooit iemand hier thuis gehad die om het wachtwoord vroeg en bij vrienden ook niet meegemaakt. Dat ene appje dat ik dan per se moet beantwoorden gaat gewoon van mijn bundel :? Als je daar te gierig voor bent dan wacht je maar op openbare wifi ergens of tot je thuis bent.

Ninus
Berichten: 1715
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:47

Hier ook een gastennetwerk, dat mag iedereen die er om vraagt gebruiken. De pubers van mijn zus passen hier af en toe op de hond, ze gaan hun gang maar :D
Vrienden komen hier inderdaad niet om te internetten, ze vragen zelden om het wachtwoord

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:48

Zo gezellig, ben je op visite, ga je op je telefoon..
Waarom hebben restaurants ook gratis WiFi? Je komt toch om iets te eten, niet om te internetten.

Als vrienden hier om de WiFi code vragen, krijgen ze hem wel.. als i k het briefje kan vinden, hij is 24 willekeurige letters/cijfers, zijn ze even zoet met intypen :')

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:48

Ik zie niet hoe het gebruik door anderen jouw verbruik beïnvloed, over het algemeen heb je toch gewoon internet eventueel met tv voor een vast bedrag, ongeacht het verbruik?


Ik vind het geen probleem, zodra gasten het huis uit zijn is ook de verbinding weg dus tenzij mijn buren er om vragen zal het me een zorg zijn. Ik heb zelf ook een bundel van maar een paar GB juist omdat ik vrijwel overal WiFi heb dus weinig verbruik.

R a m a e l ♡ 29.11.2018
M a r o d i n ♡ 25.04.2021

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:49

Als het vrienden/familie betreft, is het geen probleem. Het kan een keer zo uitkomen.
Het hoort voor mij ook wel bij een stukje gastvrijheid. Je vraagt ze ook niet om eigen drinken mee te nemen.
Ik heb zelf een prepaid abonnement, dus stel de vraag ook zelf wel eens.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:50

De oppas mag hier best de wificode, vind ik ook totaal geen ongepaste vraag. Verder heb ik die vraag nog van niemand gehad.

Maar het maakt toch verder ook niet uit? WiFi betaal je per maand, ongeacht wat je verbruikt, dus het maakt toch ook niet uit wat het met je verbruik doet :?

[o]

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:52

Oke, nog nooit in mij opgekomen dat mensen dit een onbeleefde vraag zouden vinden. Ik vraag er overigens zelf zelden om.

Ik heb een wachtwoord dat ik alleen voor de wifi gebruik zodat je dat ook gewoon kan delen met mensen. Het is niet hetzelfde wachtwoord als voor mijn e-mail, bank etc. Ik voel mij dus ook niet persoonlijk verbonden met het wachtwoord ofzo.. Ze kunnen er ook verder niks mee, behalve als ze op dat moment bij jou zijn.

Buren die meeliften oid vind ik wel irritant, dat gaat niet over iets tijdelijks.

Zou je het ook vervelend vinden als de kinderen om een kleurplaat en kleurtjes zouden vragen?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:53

Vrienden legden zelfs na de verhuizing het kaartje met wachtwoord op de tafel voor iedereen die der was..

Hier ragen ze er ook om daarna worden ze automatisch verbonden.

Zelf vraag ik het niet maar de meeste vrienden bieden het vaak zelf aan als ik er Ben.

The end

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:55


zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:56

Ons huis is net een bunker, bijna geen netwerk te krijgen en dat is best onhandig als je gewoon bereikbaar wilt zijn. Mensen die hier vaker over de vloer komen zitten allemaal op onze WiFi. Ik zie het probleem er niet zo van eigenlijk, het is niet dat je internet ineens op is ofzo.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:57

Ik heb geen internet op mijn telefoon, en soms is het toch best handig om te hebben... bus of treintijden opzoeken, een dringend appje beantwoorden.. dat betekent niet dat ik de hele tijd op mijn telefoon zit. Juist niet, daarom wil ik ook geen abbo :+

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:58

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, gebeurt dat echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:58

ontherun schreef:
Dit is iets totaal nieuws voor mij, ik heb nog nooit iemand hier thuis gehad die om het wachtwoord vroeg en bij vrienden ook niet meegemaakt. Dat ene appje dat ik dan per se moet beantwoorden gaat gewoon van mijn bundel :? Als je daar te gierig voor bent dan wacht je maar op openbare wifi ergens of tot je thuis bent.


Ik sta hier ook echt van te kijken. In hotels e.d. snap ik dat je om het wifi wachtwoord vraagt maar ik zou het heel onbeleefd vinden als dat hier thuis wordt gevraagd.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:59

Nee ik vind het geen schending van privacy en de vraag an zich niet onbeleefd wat onbeleefd is is op je telefoon gaan zitten als je ergens op bezoek bent en als je daar je Wi-Fi voor wilt vind ik dat onbeleefd.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Aeva, Alocasia, Amazonbot, Anoukjuuuhh, Corien_, DWitzel, fleurtjeuh, LWDaisy, mika11, mosimonster, Novastar, Nustice, ryukapple, Silenna, tessaaa24, topsylover, Urona447 en 160 bezoekers