zonnepanelen vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 15:37

Wij zouden zonnepanelen kopen, maar kregen halverwege wat twijfels.

Nu toch weer aan het rondkijken, dus wat vragen;

Kopen of toch huren? We kunnen ze kopen, maar ik denk aan de andere kant; dan is alles wel voor jezelf qua onderhoud en als ze over een aantal jaren vervangen moeten, moet je dat ook weer zelf doen. Bij huren is het wel meestal compleet en dat je er vanaf bent.

Lees nu steeds; gratis, maar niks is gratis. Helaas moet je overal eerst een offerte aanvragen voor je echt de kosten krijgt te zien.

Hoeveel apparaten heeft men in gebruik tegenover hoeveen panelen? Kan je echt wat meer elektra apparaten draaien zonder het te voelen?

We hebben nu een cv en de ketel moet vervangen, dus we moeten keuzes maken.

We zijn aan het renoveren, maar hebben toch gekozen om geen vloerverwarming te nemen en ook geen warmtepomp.

We waren vrij serieus met IR verwarming bezig, maar ik zie daar vooralsnog ook erg veel nadelen aan. Qua stroom dan niet meer, maar wel de manier van verwarmen.

We willen graag een jacuzzi binnen en evt buiten. Buiten nog twijfels over een hot tub. Er komt een infrarood sauna en we willen het zwembad verwarmen.

We hebben in de meterkast al geregeld dat er inductie komt.

Maar we moeten dan dus gaan nadenken over de warmwater voorziening. Ik kan me ook voorstellen dat we die wel op gas houden. Maar dat is ook omdat wij thuis vroeger een boiler hadden en het warm water echt op was na 1x douchen of een bad vollopen niet volledig kon. Dit was vanaf 1983 in Almere met een 80l boiler.

Verder hebben we zuinige apparaten en led lampen.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:44

Ben je van plan om lang in het huis te blijven wonen? In dat geval zou ik zeker kopen in plaats van huren. Na een jaar of 7 zijn ze meestal afbetaald, en dan gebruik je de komende 15/20 jaar gratis stroom. Ze zullen uiteindelijk wat minder efficiënt worden, maar er is weinig onderhoud aan ze gaan normaal gesproken heel lang mee.

Momenteel zijn zonnepanelen extra interessant door de salderingsregeling.
Wij stoken de laatste jaren vrijwel helemaal elektrisch omdat we de stroom van de panelen anders niet op krijgen, en onze stroom en gasrekening is echt enorm laag sinds we die panelen hebben. We hebben ze nu, na drie jaar, al voor meer dan de helft terugverdiend.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:47

Zonneboiler voor je warme water is dan een veel practischere keuze, verwarmen met electriciteit is erg inefficient = veel panelen nodig. Met de speciale buizen haal je zonnewarmte meteen je systeem in zonder extra tussenstap die flink energieverlies betekent.
Al zal je in beide gevallen moeten rekenen op een extra ondersteuning/aantal panelen, want tussen november en maart levert je zonnepaneel amper electriciteit op.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:48

Je moet even scheiding maken tussen verwarmen en warm water en het opwekken van elektra.

Als je het water wilt verwarmen met wat anders dan een boiler/cv dan moet je gaan kijken naar opslag en alternatieve verwarming (heatpipes/vacuumbuizen, warmtepomp/ aardwarmte/pelletkachel).

Als je elektra wilt leveren/terug leveren moet je kijken naar zonnepanelen.

Wij hebben 14 panelen liggen, hiermee leveren wij terug. Nieuwbouw woning, 2 persoons huishouden, koken op keramisch, geen droger, geen zwembad, geen hottub oid.
Houden dus ruim over, je kan op internet prima uitrekenen wat een PV paneel opbrengt in een optimale situatie en wat het per jaar oplevert, terug rekenen naar wat je nu verbruikt en dan kijken of het rendabel is om te kopen.

Ja huren ontzorgt, maar zal nooit goedkoper zijn dan koop. Anders verdienen de 'verhuurders' er natuurlijk niets aan en voor gratis gaat de zon niet op.

Akshay
Berichten: 2062
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:49

Wat is je vraag precies?
Wij hebben 14 panelen liggen met een verwachte opbrengst van 4970 wp per jaar.
Installatie op 10 september 2020 en we hebben nu in totaal 400 kWh opgewekt.
Dat is ongeveer 2x meer dan we verbruikten op die periode dus dat maakt het gunstig.
Wij hebben gekocht, garantie is langer dan de terugverdientijd dus daar hebben we niet echt over getwijfeld


Maar ik ben niet zeker of dit je vraag was

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 16:01

Wij zouden ze gewoon kopen, als we kopen. Niet afbetalen.

Maar ik kom bijv tegen; zonnepanelen zonder investering, direct uw eigendom etc. Dat bestaat toch niet? Ik word ermee doodgegooid, maar je moet dan eerst alles invullen en dan krijg je de offerte.

Ik wil weten hoeveen panelen mensen hebben tegenover de apparaten die ze gebruiken.

Er werd hier gezegd dat terugleveren niet meer interessant is en de regio overbelast is??

Kopen is vast goedkoper, maar ik ben wat huiverig of ze wel lang mee gaan, geen onderhoud nodig hebben en we niet over 5-10jr weer andere moeten hebben. Ik vind dan elke keer 10.000 euro wel een nadeel worden.

Water keek ik via een boiler, maar die zou dan wel groot moeten zijn. Zonneboiler ben ik na alles gelezen te hebben nog niet van overtuigd.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:24

"direct uw eigendom" met afbetaling klinkt als soort lease of huurkoop constructie. Financiering los van het gekochte ivm lastig verkopen ervan bij niet aflossen, dat betekent hogere rente. Het is inderdaad een verhaaltje waar jij flink voor betaald als je het omrekend naar totaal betaald bedrag voor je systeem. En reken dan ook goed door of je wel alles hebt afbetaald aan het eind.


Noorden van het land is door zonneparken inderdaad problematisch qua aansluiten op het net (niet genoeg capaciteit ivm lagere bevolkingsdichtheid). Zon en wind zijn zeer gevoelig voor grote schommelingen in opbrengst.

Warmte via zonneboiler (al dan niet samen met houtkachel aan de cv oid) is ook onafhankelijk van je stroomnet te realiseren, dus ook al ligt net plat, je huis is warm. Zonnepanelen hangen vast aan het net, eiland setting is niet standaard en vraagt dikke accu + aanpassingen in de meterkast.
Met een electriciteitsnet wat steeds zwaarder belast gaat worden, al wat ouder is en met instabilere energiebronnen om het te voeden, zou ik zeker kijken naar in elk geval je huis warm houden zonder de noodzaak van een draadje naar buiten.
Zoals het stroomnet nu is, kan het de stap naar 100% electrisch (dus en auto's, en verwarmen/koken wat nu met gas gaat) het niet aan, dat vraagt zeker 2-3x zoveel capaciteit. Steden gaat voor ivm meer mensen, dus bij problemen zal je langer het zelf moeten kunnen oplossen voordat je aan de beurt bent voor hulp (wat wel eens opvang locatie kan betekenen ipv in eigen huis generator oid krijgen).
Door hogere kosten om stroomnet 24/7 stabiel te houden, is een terugleververgoeding ook een aflopende zaak. Mogelijk worden het marktprijzen en dan is overschot een 0 cent vergoeding aangezien die ook per dagdeel/uur gaan, midden op de dag met volle zon is vraag laag en aanbod hoog, dus wordt het bijna gratis weggegeven.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:30

Hoeveel verbruiken jullie nu op jaarbasis (kWh)?

Wij hebben 6 x 300 Wp panelen liggen, we betalen dus nog een beetje bij. We hebben allemaal automatische (led)verlichting, wasmachine, droger, hybride warmtepomp, vloerverwarming overal beneden en boven in de badkamer, Quooker, koken wel op gas.
Volgend voorjaar komen er nog 2 of 3 grote panelen bij (+- 500 Wp per stuk) op een ander dakvlak.

Als je van plan bent hier de komende jaren te blijven wonen zou ik ze altijd kopen. De terugverdientijd is afhankelijk van de opwek, aankoopprijs en oriëntatie maar gemiddeld een jaar of 6.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:38

Wij hebben sinds vorig jaar december 14 zonnepanelen, en krijgen nu al 1200 euro terug van Essent. Zo zouden we ze in 4 jaar terugverdiend hebben :D .

Sansevieria
Berichten: 4197
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:45

Zonnepanelen kopen met eigen geld is m.i. op dit moment nog steeds de slimste keuze als je geld wil besparen.
Dat rendement haal je tegenwoordig niet meer op een spaarrekening helaas.

Hier ook al het eerste jaar geld terug, ik zet de vaatwasser, wasmachine e.d. aan op het moment dat de zon schijnt, airco verbruikt natuurlijk ook het meeste als de zon fel schijnt.
En als je niet thuis bent zou je altijd een schakelklok er tussen kunnen hangen.

En uiteraard zolang de salderingsregeling nog bestaat dan kiezen voor een energieleverancier die het meeste betaalt voor elke terug geleverde kw (Greenchoice bijv.)

Maargoed, dat is een keuze die moet ieder voor zich bepalen natuurlijk, en je dak moet ook gunstig liggen, check dat eerst met de dakscan, anders is het misschien toch een teleurstelling.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 16:54

Wij krijgen een van de grootste zonneparken tegenover ons huis, dus dat beetje wat wij gaan/kunnen terug geven zal inderdaan niet interessant zijn.

Hier is nog gas en dat is eigenlijk pas vorig jaar allemaal vernieuwd in de straat, dus verwacht niet dat we daar echt snel vanaf moeten.

Het zijn natuurlijk verkoop praatjes, maar je kan de contsructies niet lezen voor je alles invuld voor een offerte en daar pas ik even voor.

Ons huis ligt heel gunstig op de zon en zou wel een grote opbrengt hebben.

Wat we verbruiken, weet ik nog niet. We moeten een dezer dagen de stand doorgeven, maar is niet geheel realistisch. We gebruiken onwijs veel zware machines/gereedschappen, het huis was nog helemaal niet geisoleerd en ligt ook nog half open nu.

We hebben gekeken naar hout stoken, gekoppeld aan cv en dan ook iets met speksteen voor de woonkamer etc.
Maar ik was zelf vanwege overlast voorheen in een woonwijk nooit zo een voorstander van hout en je hoort toch ook geluiden dat ze het stoken aan banden willen leggen.

Onze grootste interesse was IR panelen, maar zonder zonnepanelen duur en ik vind ze te lokaal verwarmen.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:01

Wij hebben sinds half juni 11 panelen op het dak liggen.
Via de Groene Zone hebben we deze aangeschaft. Dit is een samenwerkingsverband van 12 gemeentes in Brabant en waarbij je een voordelige lening afsluit (of meteen afrekent) bij de gemete en verzekerd bent van 15 jaar garantie & onderhoud.
Wetend dat de omvormer na ± 10-12 jaar aan vervanging toe heb je tijdens die 15 jaar dus al een vervanging daarvan (is nl. een duur onderdeel).
Voor ons een goede constructie waarbij we maandelijks een bedrag betalen (€35,-) en als de spaarpot nog beter gevuld is ze helemaal zullen betalen, of dat nu volgend jaar is of erna maakt niet uit.
En de betaalde btw van de aanschaf krijgen we ook nog voor een groot deel terug

Tot 2023 is de salderingsregeling er zoals ie nu is, daarna wordt ie gelijkmatig afgebouwd naar 0 in 2031.

Tot nu toe 1,54 MWh opgewekt met de 11 panelen sinds half juni. Valt me helemaal niet tegen.

Sansevieria
Berichten: 4197
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:10

Nee, een dure installatie op hout durfen wij om precies dezelfde reden als wat jij aangeeft ook niet aan.
Je weet maar niet wat ze nu weer bedenken...
Ik heb nog wel een houtkachel in de keuken, die kunnen we gebruiken, maar moeten dat niet, bij slecht weer, mist e.d. gebruiken we die niet, ik zou niet willen dat andere mensen daar last van hebben.

Wij verwarmen nu de leefkeuken hoofdzakelijk op de airco, de badkamer met IR.
Tot nog toe voor ons, naast een cv op gas icm een slimme thermostaat en knoppen de beste keuze.
CV ketel voor jaar nog laten vervangen, een warmte pomp zou het hier in ons grote oude huis niet gaan redden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zonnepanelen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 17:43

Wij hadden in ons vorige huis luchtverwarming en dat vonden wij echt vreselijk. Zal wel ouderwets zijb geweest, want was van 1984 en er was geen ruimte in die kast of in dat huis voor een nieuwe/moderne installatie.

Bij een split airco heb ik dat ook een beetje. Ik vind dat ze teveel blazen en op zich was het hier niet heel veel te warm binnen deze zomer. We leven beneden en dat is al koeler dan dat je boven zou slapen bijv. Dat kan in de toekomst wel, maar daar gaan we niet zelf slapen en ook geen luxe bedoening maken.

Ik heb reuma en er stond hier een gaskachel ooit..........Maar toen we gingen kijken wat we met die ruimye gingen doen, werd ons een speksteen aangeraden. Lijkt fijn, maar wel pittig.