24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 12:19

Hey!

Ik ben van plan om een eb en vloed buitenbak bij ons te gaan aanleggen. En zou het het meest ideaal vinden dat onze 4 paarden hier dan 24/7 in kunnen gaan lopen in de natte wintermaanden. In de zomer staan ze namelijk 24/7 op het land.
Ik zou de bak op een locatie kunnen maken welke aan onze stallen en uitloop grenst, waardoor ze dus zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten in de bak willen staan en altijd onbeperkt ruwvoer in de stallen kunnen eten.
Ik zal dan natuurlijk elke dag de drollen uit de bak verwijderen.

Ik vraag mij alleen of of dit voor de kwaliteit van de eb en vloed bak wel kan? En vroeg mij daarom af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben.


Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:26

denk dat je dat nooit goed schoon houdt. ze vertrappen ook mest erin , wat je er bijna niet meer eruit krijgt. dus op den duur krijg je toch van die verdichte mestplekken.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:31

Wij hebben thuis een bak met eb en vloed bodem en ik moet er niet aan denken..

Je betaalt voor een normale afmeting eb&vloedbaan gemiddeld wel minimaal 25.000-30.000 euro. Mochten ze gaan graven en diep graven, kan het hele systeem kapot gemaakt worden. Daarnaast vertrappen ze alle mest wat ook niet gunstig is voor de bodem. Dat zou toch eeuwig zonde zijn. :(:)

Ik begrijp je idee wel, ik denk dat het uitvoeren een hoop tranen gaat geven. :+

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:33

Het is ook niet alleen de mest maar ook de urine die in je bodem zal trekken. Bij normaal gebruik gebeurt dat sporadisch ipv dagelijks.


TROY (2019) & LAYS (2014)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:45

En het rollen trekt je bak scheef, daar krijg je gaten en glooiingen van...

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 12:57

Hmmm..dat klinkt niet echt ideaal nee. Even losgooien of evt 2 a 3 uurtjes per dag zou dan nog wel kunnen denken jullie?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:00

Geen ervaring met wat jij wil. Maar wel met het volgende:
Wij hebben een rijbaan+ paddockdeel met gekeerde grond (wit zand dus). Na 7 jaar merk je dat de grond ondanks
1. 2 keer per dag mest ruimen
2. niet voeren op het zand
Het zand toch vuil word. En vuil zand is veel minder waterdoorlatend. Dan krijg je dus dat de onderlaag wel draineert, maar het water op de bovenlaag blijft staan. Dit begon na 4 jaar een beetje, bij erge regenbuien. En na 7 jaar hebben wij er iets aan laten doen.
Open trekken van de bodem bood geen oplossing meer. We moesten de bovenste 20-30cm echt afvoeren.
Geen idee of dat een optie is voor een eb en vloed baan. Maar ik voorspel wel dat dit op bepaalde plekken wel nodig gaat zijn als je paarden er in wonen.


Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:02

Wij hebben onlangs een bak laten aanleggen. Geen en en vloed, maar duur genoeg. Het is bij ons echt verboden om een paard los in de bak te zetten of te laten vrijspringen, zelfs voor mijn eigen paarden. Dit omdat:

- mest en modder is echt waanzinnig slecht voor dichtslaan van de bodem en/of verstoppen van de drainage. Kosten om dit op te lossen zijn meerdere duizenden euro’s.
- putten door te graven of door 180 graden te draaien en gekke bokkensprongen ed. Zijn heel lastig om achteraf langs te rijden. De paarden zakken er in met rijden, struikelen, zijn hun Aanleuning kwijt en kunnen gemakkelijker een blessure oplopen.
Oplossing is goedkoop, namelijk slepen. Maar of je daar dagelijks tijd voor hebt?
- rollen: idem: je drukt het zand helemaal plat en scheef en zo zal je bodem ook sneller dichtslaan op termijn.
- urine: kan niet zo veel kwaad, maar geur en kwaliteit van de bodem op termijn is wel zorgelijk.

Paardengek in hart en nieren!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:05

Ik ken iemand die daar wel paarden in had staan, ongeveer 12 uur per dag, dat ging prima. Maar op de lange termijn zou ik het niet weten, na een paar jaar zijn ze verhuisd naar een plekje met veel meer ruimte en hoefden ze niet meer in de bak.
Wel goed de mest weghalen elke dag.

Maar die paarden maakten geen kuilen en waren vrij rustig.
Ik vermoed dat de bak wat meer onderhoud nodig zal hebben en de bodem minder lang mee zal gaan. Je zal de toplaag vaker moeten vervangen.

Je zou ook kunnen kiezen voor alleen drainage. Die bodems kunnen wat meer hebben. Maar dan nog, het valt of staat met het weghalen van het vuil dat er in terecht komt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:07

Ik had wel eb en vloed gewild, maar rij te weinig in de bak voor de investering.

Wij hadden een paddock en bak laten keren. Het bleef bij regen veel te nat, dus toen is er ander zand in de bak bij gekomen. Dat is gemengd en werkt super. Bij droogte iets te zwaar, maar bij regen blijft hij goed droog.

De paddock ligt voor de bak en daar gaan we ook hetzelfde zand door laten mengen. Nu staat de bak open, omdat die dus droog is en de paddock niet. Maar daarna gaat de bak wel dicht.

Wij hebben een bron en tyleen klaarliggen om de bak te sproeien en evt de wei.

We hebben ook een lang pad, in totaal bijna 200 meter met zand. Daar hebben we een laag laten afgraven en zand op laten storten. Blijft super droog nu ipv drek. Dus welke zand je kiest, is wel belangrijk ook. Is ook zwaar, dus gaan we ook mengen, maar de basis laag blijft dus erg droog.

Naar drainage gekeken, maar ook dat is niet eeuwig werkend. Dan vind ik het net zo makkelijk om wat nieuw zand te bestellen en die er weer door laten mengen.

Wij zitten wel naast een sloot.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:08

Oei, een eb en vloed is wel heul duur en blijft niet goed met wat jij wilt denk ik.
Ik zou eerder kijken of je met goed zand en drainage en besproeien van boven het goed kunt houden. Dat scheelt je een hele hoop geld, zeker als je het ook wilt gebruiken als paddock in de winter. Ik zou ook zeker kijken of je dan kunt voeren buiten op een stuk verharding in plaats van op het zand waar je ook wilt rijden.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:08

Rosebud schreef:
Hmmm..dat klinkt niet echt ideaal nee. Even losgooien of evt 2 a 3 uurtjes per dag zou dan nog wel kunnen denken jullie?

Ik heb ook een eb en vloed, daar staan de paarden wel eens op in de winter als de paddocks te slecht liggen. Dat kan, al probeer ik echt te vermijden dat ze gaan plassen en mest wordt meteen opgeruimd... Ik zou ze er geen hele dag op durven hebben.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:08

Jep, dat geloof ik Poekkie

Om die reden zijn wij dus gegaan voor wit zand. Als rijbaan niet perfect (al heb ik in de winterperiode maanden achtereen een top rijbaan) maar je kunt zo'n bodem tot in het eindeloze mishandelen. Gaten gooi je gewoon dicht. Bovenlaag trek je diep los en als niets meer helpt schraap je er een laag vanaf en zorgt voor schoon zand.

Voor ons best of both als rijbaan/verblijf. Maar altijd met beperkingen natuurlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:10

Wij mesten wel altijd alles uit en we slepen voor het rijden.

Onze paarden rollen wel in de bak, maar graven niet. De varkens maken wel een ligplekje soms, maar is met slepen zo weer netjes.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:53

Wij gooien ze er ook niet in los.. het graven in de baan is iets waar wij het meest bang voor zijn.. als ze eenmaal een buis te pakken hebben..

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:02

Dit was ook mijn idee alleen ben ik helaas niet slim geweest en heb dit niet gemeld bij het bedrijf die de bodem aangelegd heeft. Als ik namelijk gezegd had dat de bak ook als paddock dienst moest doen hadden ze er paddockmatten tussen gelegd. Dat heb ik nu niet dus als ik ze zonder toezicht los laat in de bak graven ze de hele boel open. Behoorlijk irritant en een beetje zonde van zo een dure bodem.
Ik zou in de toekomst zeker een eb en vloed paddock willen want het systeem is fantastisch maar dan komen er wel matten tussen.

De jonge paarden staan er bij mij trouwens wel dagelijks in in de winter en spelen/rennen gewoon. Dit is allemaal geen probleem. Het graven is echt het aller grootste probleem naar mijn idee.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:11

precies. Als mijn wit zand bak nat genoeg is kunnen ze daar echt idioot in doen zonder dat er een zandkorrel verplaatst. Graven is dan ook moeilijker. Maar het kán nog wel.
het is echt vooral het vervuilen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:24

Als je toch een bult geld uitgeeft aan zo'n bak, maak dan gewoon meteen ook een echt grote paddock voor ze. Blijft je dure bak goed en hebben de paarden bij hun stal lekker een droge uitloop.

koeien op de weg...

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 11:47

superpony schreef:
Ik had wel eb en vloed gewild, maar rij te weinig in de bak voor de investering.

Wij hadden een paddock en bak laten keren. Het bleef bij regen veel te nat, dus toen is er ander zand in de bak bij gekomen. Dat is gemengd en werkt super. Bij droogte iets te zwaar, maar bij regen blijft hij goed droog.

De paddock ligt voor de bak en daar gaan we ook hetzelfde zand door laten mengen. Nu staat de bak open, omdat die dus droog is en de paddock niet. Maar daarna gaat de bak wel dicht.

Wij hebben een bron en tyleen klaarliggen om de bak te sproeien en evt de wei.

We hebben ook een lang pad, in totaal bijna 200 meter met zand. Daar hebben we een laag laten afgraven en zand op laten storten. Blijft super droog nu ipv drek. Dus welke zand je kiest, is wel belangrijk ook. Is ook zwaar, dus gaan we ook mengen, maar de basis laag blijft dus erg droog.

Dat klinkt ook goed, wat voor zand gebruiken jullie? Wij hebben wel overal sloten zitten, dus i.p. zou ik ook voor alleen drainage kunnen kiezen met speciaal zand. Ik ga natuurlijk geen dure eb & vloedbak aanleggen met het risico dat de paarden de systemen kunnen beschadigen, waardoor ik er elk jaar 1000 euro tegen aan mag gaan gooien.

Naar drainage gekeken, maar ook dat is niet eeuwig werkend. Dan vind ik het net zo makkelijk om wat nieuw zand te bestellen en die er weer door laten mengen.

Wij zitten wel naast een sloot.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 11:50

GDG schreef:
Als je toch een bult geld uitgeeft aan zo'n bak, maak dan gewoon meteen ook een echt grote paddock voor ze. Blijft je dure bak goed en hebben de paarden bij hun stal lekker een droge uitloop.


dan blijft er helaas te weinig gras over om ze in de lente en zomermaanden 24/7 op het land te laten lopen zonder bij te voeren, dus het is het één of het ander. Daarom wil ik het liefst een bak welke altijd goed te rijden is, maar waar de paarden ook meerdere uren per dag in kunnen lopen. Maar dat wordt best nog een uitdaging zo te lezen. Dan kan ik misschien beter kijken voor een ander soort bak, met goede drainage en ander zand bijv. Om de zoveel jaar het zand verwisselen is opzich geen probleem, het scheelt ook dat wij zelf beschikken over verschillende soorten kranen en dit dus i.p. zoveel mogelijk zelf zouden kunnen doen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:23

Tja, wat vind je belangrijker? Een super goede nette rijbak of je paarden zoveel mogelijk buiten? Ik heb voor het welzijn van mijn paarden gekozen. Ik vind mijn bak ondergeschikt aan het welzijn van mijn paarden. Ik heb helaas niet de mogelijkheid en ruimte om een aparte grote paddock te maken, dus ik heb ervoor gekozen mijn paarden 24/7 in de bak met schuilstal en weiland te laten. Als het weiland te nat en modderig wordt (paar weken per jaar) gaat het weiland even dicht en knijp ik mijn billen samen hoe de bak het gaat houden. Maar liever de paarden gelukkig en gezond en zo veel mogelijk buiten dan mijn bak. En ik moet zeggen, dat mijn bak het al 10 jaar prima doet. Geen eb-vloed bak overigens, maar wel drainage. Heb geen dichtgeslibde drainage en bak ligt er prima bij. Nu heb ik er maar 2 pony's in staan die niet heel speels meer zijn, dus geen gekke dingen doen. En minimaal 1x per dag alle drollen eruit en dan ben ik niet zuinig met zand. Liever teveel zand wegscheppen, dan mest laten liggen. Als je, zoals gezegd, geen problemen hebt met om de zoveel jaar zand te verwisselen of aan te vullen, zou ik daar voor kiezen hoor!

En waarom ben je zo bang dat je te weinig gras overhoudt? Ik ben zelf voorstander van zo min mogelijk gras en gewoon jaarrond bijvoeren. Ik vind het zelfs een beetje link om een weiland te laten groeien en je paarden daar dan maar beperkt op te laten. Liever zou ik helemaal geen gras meer willen, en alleen ruwvoer. En omdat mijn paarden jaarrond ook het weiland in kunnen, heb ik zelf het idee dat dat beter voor ze is.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:54

Als je zelf alle apparatuur hebt dan zit je niet aan die torenhoge prijzen vast. Daar zit een heel stuk arbeidsloon en gebruik van de kraan bij.
Zolang de de grond maar mooi vlak kan afgraven kom je een heel eind.

Als je dan zand zelf zou kunnen weghalen en storten zou ik het gewoon gaan proberen. Het is niet zo lastig. Graven, folie erin, drainaige pijpen erin en zand erin, zorgen dat je water aan en afvoer hebt, pomp aansluiten en klaar.
Als je iemand kent die je kan helpen met de pomp en weet hoe je het beste de buizen kan neerleggen kom je zelf een heel eind. Dan wordt het zand nog de hoogste kostenpost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:15

Ik heb een paddock laten aanleggen waarin ik kan rijden. Mijn paarden lopen er 24/7.

Maar om hem netjes en rijdbaar te houden is het wel onderhoud plegen.

Ik mest 2x per dag uit en voer hooi in bakken op semi verharding (betonnen veeroosters). 1x per dag hark ik alle hooirestjes bij elkaar.

Tijdens het uitmesten hark ik ook meteen alle lig en rolplaatsen weer netjes vlak. Want dat zijn vaak een paar vaste plekjes die anders veranderen in kuilen.

Mijn paarden graven niet maar mochten ze dat wel doen dan is dat geen ramp. Ik heb tussen mijn zand en puinlaag kunstgras matten van sportvelden liggen. Die gaan vol zitten met zand en worden dan zo loeizwaar dat zelfs een hooligan ze niet omhoog krijgt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:18

Hoe groot is je gehele stuk?

Wij hebben dus aan de buitenkant rondom pad. Op 2 hoeken wel afgeschuind en evt ruimte om te liggen en te rollen bijv.
We hebben op dat pad en in de hoeken plekken waar ze hooi eten.

Voordeel is dat je dus zelf kranen hebt om iets aan te leggen, want dat waren hier wel flinke kosten. En ze lopen rond en niet alleen heen en weer in je bak.

Nu heb ik 20*40, maar als je alleen of samen rijdt is dat best ruim. Je zou kunnen zeggen; Ik maak hem iets groter en dan een stukje paddock apart, zodat de bak dicht kan. Of je pakt een stukje van de bak af. Mijn bak opening is best ruim, dus ze kunnen van paddock de bak in zonder door een smalle opening te moeten. Maar ik kan hem afsluiten.

De rest van de tijd lopen ze dus op de paden en de wat grotere plekken waar ze kunnen staan.

We hebben 3 weitjes die dan af en toe om de beurt open gaan.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 23:23

superpony schreef:
Hoe groot is je gehele stuk?

Wij hebben dus aan de buitenkant rondom pad. Op 2 hoeken wel afgeschuind en evt ruimte om te liggen en te rollen bijv.
We hebben op dat pad en in de hoeken plekken waar ze hooi eten.

Voordeel is dat je dus zelf kranen hebt om iets aan te leggen, want dat waren hier wel flinke kosten. En ze lopen rond en niet alleen heen en weer in je bak.

Nu heb ik 20*40, maar als je alleen of samen rijdt is dat best ruim. Je zou kunnen zeggen; Ik maak hem iets groter en dan een stukje paddock apart, zodat de bak dicht kan. Of je pakt een stukje van de bak af. Mijn bak opening is best ruim, dus ze kunnen van paddock de bak in zonder door een smalle opening te moeten. Maar ik kan hem afsluiten.

De rest van de tijd lopen ze dus op de paden en de wat grotere plekken waar ze kunnen staan.

We hebben 3 weitjes die dan af en toe om de beurt open gaan.


Dat is ook best nog een idee ja, het land waar ik hem zou willen is ong 60x50m. Dus dan zou ik evt idd een paddock eraan vast kunnen plakken. Van bijv 20mx10m.

Wat voor zand gebruiken jullie? Ik had je eerder al geqouted met die vraag, maar daar is wat mis gegaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Lucia88, Vagabondo en 132 bezoekers