Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 20:15

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Marjo


Het nieuwe kampioenschapsreglement van de KNHS Indoorkampioenschappen bevat enkele nieuwe wijzigingen. Zowel spring- als dressuurruiters die deelnemen aan de kampioenschappen vanaf klasse Z/Z1 mogen niet meer met andere paarden in de laagste klassen meedoen.

Bij de discipline dressuur is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse B als de klasse Z1 en hoger.

Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS- kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse L1 als de klasse Z1 en hoger.

Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse L2 als de klasse Z2 en hoger.

Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse M1 als de klasse ZZ-Licht.

Pony’s
Bij de discipline dressuur is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor pony’s deel te nemen in zowel de klasse B als de klasse Z1 en hoger. Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS- kampioenschappen voor pony’s deel te nemen in zowel de klasse L1 als de klasse Z2.

Springen
Bij het springen staat de bepaling als volgt omschreven:

Bij de discipline springen is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse B als de klassen Z en ZZ. Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS- kampioenschappen voor paarden deel te nemen in zowel de klasse L als de klasse ZZ.

Pony’s
Bij de discipline springen is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen voor pony’s deel te nemen in zowel de klasse B als de klassen Z en ZZ. Ook is het niet toegestaan tijdens Regio- en/of KNHS- kampioenschappen voor pony’s deel te nemen in zowel de klasse L als de klasse ZZ.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:21

Beetje ongelukkige titel omdat Z ruiters best mee mogen doen aan de kampioenschappen alleen mogen ze niet meedoen aan het kampioenschappen in de B en L als ze ook op hetzelfde kampioenschap Z rijden.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:29

Het is sowieso jammer, dat wanneer je Z2 of hoger rijdt op de kampioenschappen, je dus niet meer met je 4-jarige mee kan doen aan de kampioenschappen. >;)
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 11-10-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:29

Katja schreef:
Beetje ongelukkige titel omdat Z ruiters best mee mogen doen aan de kampioenschappen alleen mogen ze niet meedoen aan het kampioenschappen in de B en L als ze ook op hetzelfde kampioenschap Z rijden.

Ja dat zijn wel 2 verschillende dingen...

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:44

_lotteeee schreef:
Het is sowieso jammer, dat wanneer je Z2 of hoger rijdt op de kampioenschappen, je dus niet meer met je 4-jarige mee kan doen aan de kampioenschappen. >;)



Vind t ook jammer als GP amazones vanaf t L2 meerdere titels mee naar huis nemen.

Je hebt tenminste de keus nog :) . Al is er natuurlijk een giga verschil tussen iemand met 2 paarden op verschillende niveaus en de stalamazone die 5 paarden uitbrengt.

Viel mij op bij t zien van de winnaars van NK. Internationale GP amazone, Internationale LT amazone...dat vanaf t L2. Of L1?
Laatst bijgewerkt door Getup op 11-10-20 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:49

Aan de andere kant.. Vorig jaar reden er hier in de buurt zeker 5 lichte tour ruiters (meeste profs ook) met hun jonge paard in de L selecties rond. Dat is voor de amateur toch ook niet leuk meer?

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:53

Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:54

janna schreef:
Aan de andere kant.. Vorig jaar reden er hier in de buurt zeker 5 lichte tour ruiters (meeste profs ook) met hun jonge paard in de L selecties rond. Dat is voor de amateur toch ook niet leuk meer?

Precies dit.. Als de L2 wordt gewonnen met 250+ punten.. Was bij voorbaat al niet erg leuk voor mij als 'huis tuin en keuken amazone'. Prima regel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:56

Nibbit schreef:
Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?

Een lichte tour ruiter die een L2 wedstrijd start is met dat paard al veel verder. Logisch dat die alles winnen dus dat ze niet meer mee mogen doen voor het kampioenschap vind ik niet meer dan terecht.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:59

Hèhè eindelijk !!

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:02

MerleSimone schreef:
janna schreef:
Aan de andere kant.. Vorig jaar reden er hier in de buurt zeker 5 lichte tour ruiters (meeste profs ook) met hun jonge paard in de L selecties rond. Dat is voor de amateur toch ook niet leuk meer?

Precies dit.. Als de L2 wordt gewonnen met 250+ punten.. Was bij voorbaat al niet erg leuk voor mij als 'huis tuin en keuken amazone'. Prima regel!

Eens :)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:03

janderegelaa schreef:
Nibbit schreef:
Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?

Een lichte tour ruiter die een L2 wedstrijd start is met dat paard al veel verder. Logisch dat die alles winnen dus dat ze niet meer mee mogen doen voor het kampioenschap vind ik niet meer dan terecht.


Dit dus.. Een paar jaar terug gezien dat een combinatie het NK L2 kampioenschap won en dezelfde combinatie een week later zeer succesvol in het Z2 startte.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:04

Nibbit schreef:
Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?

Wat je zegt klopt. Maar wel de beste van je eigen niveau. Vergelijk het met tennis; iemand met niveau 4 mag ook niet meer meedoen aan niveau 8 tournooien.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:09

Eigenlijk zouden ze moeten zeggen dat je als ruiter bijvoorbeeld maximaal 2 klasses lager mag starten met een ander paard dan je eigen hoogst gehaalde niveau. Iemand die Z2 gereden heeft moet dan minimaal M2 starten op de kampioenschappen.

Die lichte tour ruiters mogen nu dus nog steeds in de L meedoen. Als ze maar niet in hetzelfse kampioenschap een ander paard op Z niveau starten.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:14

Maar Z ruiters mogen nog steeds kampioenschap rijden in de L1.
Alleen moet het Z paard dan thuisblijven.
In dat geval veranderd het toch niets voor de andere L1 ruiters

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:19

Nibbit schreef:
Maar Z ruiters mogen nog steeds kampioenschap rijden in de L1.
Alleen moet het Z paard dan thuisblijven.
In dat geval veranderd het toch niets voor de andere L1 ruiters

Rij jij liever een kampioenschap in het L of in het Z?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:21

Nibbit schreef:
Maar Z ruiters mogen nog steeds kampioenschap rijden in de L1.
Alleen moet het Z paard dan thuisblijven.
In dat geval veranderd het toch niets voor de andere L1 ruiters

Tuurlijk wel, als je mag kiezen tussen L kampioenschap en Z kampioenschap, wat kies jij dan :P?

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:21

Getup schreef:
_lotteeee schreef:
Het is sowieso jammer, dat wanneer je Z2 of hoger rijdt op de kampioenschappen, je dus niet meer met je 4-jarige mee kan doen aan de kampioenschappen. >;)



Vind t ook jammer als GP amazones vanaf t L2 meerdere titels mee naar huis nemen.

Je hebt tenminste de keus nog :) . Al is er natuurlijk een giga verschil tussen iemand met 2 paarden op verschillende niveaus en de stalamazone die 5 paarden uitbrengt.

Viel mij op bij t zien van de winnaars van NK. Internationale GP amazone, Internationale LT amazone...dat vanaf t L2. Of L1?


Dat begrijp ik ook zeker!

Maar een zware tour of lichte tour amazone/ruiter is toch echt wel een mega verschil met iemand die 1 paard in het Z2 of ZZlicht heeft lopen!

En dan zit er in de LT en ZT ook zeker verschil in iemand die 1 paard hierin rijdt, of een professional met meerdere paarden.

Zelf heb ik er 1 in de lichte tour, zelf opgeleid, die loopt zo 1x in de 2 maanden een wedstrijd.
Maar daarnaast heb ik mijn werk in het rijden van alleen maar jonge paarden.
Eigenaren zullen niet altijd blij zijn met deze regel & dat kan ik mij voorstellen.

En daarnaast wil het niet zeggen dat je als amateur minder kan rijden als professional.
Maar dat is mijn mening & een andere discussie. }>

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:29

Zou beter zijn als ze gewoon net zoals bij western de klasses tweemaal zouden doen dus gewoon professioneel en amateurs

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:55

_San87_ schreef:
Nibbit schreef:
Maar Z ruiters mogen nog steeds kampioenschap rijden in de L1.
Alleen moet het Z paard dan thuisblijven.
In dat geval veranderd het toch niets voor de andere L1 ruiters

Tuurlijk wel, als je mag kiezen tussen L kampioenschap en Z kampioenschap, wat kies jij dan :P?


Lijkt mij het paard waar mee je het kans het grootst lijkt haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 05:17

_Zoe schreef:
Zou beter zijn als ze gewoon net zoals bij western de klasses tweemaal zouden doen dus gewoon professioneel en amateurs

Dat slaat ook nergens op. Bij een gemiddelde westernwedstrijd kun je 24 keer wereldkampioen worden, op de meest rare onderdelen. The magic is er bij mij wel vanaf.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:33

Ik ben het er wel mee eens dat de Z+ ruiters het verzieken voor de gewone amateurs in de klassen t/m de M. Alleen met deze maatregelen gaan ze met hun jonkies naar de kleinere wedstrijden, die nog wel leuk waren voor de amateurs en met hun ervaren paarden naar de (regio)kampioenschappen. Per saldo geen verbetering, terwijl de gedachte er achter wel goed bedoeld is.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:49

Bij het mennen KNHS geldt sowieso de regel dat als je ooit met twee verschillende paarden Z dressuur geklasseerd bent, dat je dan geen B dressuur meer mag starten.
En in de vaardigheid geen L meer mag starten, als je twee verschillende paarden Z geklasseerd hebt.

Dat geldt voor het gewone starten en kampioenschappen

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:21

janna schreef:
Eigenlijk zouden ze moeten zeggen dat je als ruiter bijvoorbeeld maximaal 2 klasses lager mag starten met een ander paard dan je eigen hoogst gehaalde niveau. Iemand die Z2 gereden heeft moet dan minimaal M2 starten op de kampioenschappen.

Die lichte tour ruiters mogen nu dus nog steeds in de L meedoen. Als ze maar niet in hetzelfse kampioenschap een ander paard op Z niveau starten.


Ja ho eens! Dan moet ik gelijk Z2 gaan starten?! Ik rij ook gewoon voor mijn lol en ben toevallig met 1 paard zover gekomen, maakt mij ook nog niet direct Anky...
Van mij zouden ze best een scheiding mogen maken tussen prof en niet prof. Net als in Amerika. Ook op de hogere niveaus! De moed zakt mij een beetje in de schoenen als ik moet starten voor Adelinde (dan is het in ieder geval gelukkig nog voor en niet na).

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:44

Vraagje van uit België.
De regiokampioenschappen, is dat 1 wedstrijd/regio/jaar of een regelmatigheidscriterium?

Verder ben ik het in grote lijnen eens met de maatregel.
Splitsen amateurs-profs zou nog beter zijn. Maar dat is in praktijk niet zo gemakkelijk:
- Wat doe je met al die semi-profs. Is iemand die zijn brood verdient met zadelmak maken en er af en toe eentje doorrijdt een dressuurprof?
- de profs gaan dwars liggen want die amateurwedstrijden zijn eerder goedkoop en ook een gemakkelijke promotie.
- als amateur leer je er natuurlijk ook van.