Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-20 12:26

Mijn pony gaat bij ontspanning aan de longeerlijn na een paar rondjes rolpogingen doen, zelfs in draf.
Dat moet ik dan corrigeren waardoor hij uit ontspanning komt. Iemand tips hiervoor?


Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:06

Dat is niet de ontspanning die je zoekt als je met je paard aan het werk bent. Met andere woorden, je paard is niet actief genoeg. Dat hij uit de die ontspanning/slaapstand komt, is dus helemaal niet erg. Je moet op zoek naar manieren om hem actiever te krijgen. Veel afwisselen tussen de gangen bijv. Elke 3 a 4 rondjes van hand veranderen. Je volte verkleinen en vergroten. En je paard actiever maken vanuit het achterbeen. Hij moet aan de longe werken, niet slapen :D. Je moet zorgen dat hij zo op jou focust dat hij helemaal niet aan rollen denkt. Waarschijnlijk ben je teveel bezig met ontspanning en te weinig met inspanning. Een ontspannen paard wat op de voorhand sloft en totaal niet met jou bezig is en dan gaat proberen te rollen. Dat is totaal niet wat er bedoelt wordt met ontspannen werken. Een paard wat actief ontspant aan de longeerlijn, gebruikt juist zijn spieren, is actief op het achterbeen en gaat vanuit die houding zakken aan de voorkant. Misschien kun je eens longeerles nemen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:08

Rollen tijdens het werk is gevaarlijk. Dat moet je altijd corrigeren.m dus dat doe je goed. Dat heeft ook niet veel met ontspanning te maken maar met het voelen van los zand onder de voeten en kriebel. Ze gaan dan stofzuigen met het doel ter aarde te storten, dat is geen ontspannen vwnw.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:22

Ik laat ze gewoon eerst even rollen. Paard vindt het heerlijk, goed voor het lijf. Ik begrijp het probleem niet helemaal :+

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:35

sanne83 schreef:
Ik laat ze gewoon eerst even rollen. Paard vindt het heerlijk, goed voor het lijf. Ik begrijp het probleem niet helemaal :+


Rollen voor het werk vind ik anders dan rollen tijdens het werk.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:42

Er is een kreet 'oversprong gedrag', doen of je ontspannen bent terwijl dit eigenlijk niet zo is.
Gaan rollen op een 'onlogisch' moment is daar een voorbeeld van.

Meestal gaat een dier overspronggedrag vertonen omdat dingen hem onduidelijk zijn of stress geven.

Rollen voor het werk vind ik prima, maar op gegeven moment gaat de kaptoom aan, de longe aan en dan is de gelegenheid om te rollen voorbij.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:00

Janneke, waarom zou dit oversprong gedrag zijn?

De meeste paarden willen gewoon graag rollen als ze lekker zacht zand onder de voeten hebben. Zeker nu het slechter weer wordt, zijn niet alle plaatsten meer geschikt om even lekker uitgebreid te rollen. Plus dat de deken dan even af is. Als je weet dat je paard heel graag even rolt, dan zorg ik dat ze dat even kunnen doen voordat ik wat ga doen.

Daarnaast gaan ze vaak liggen en rollen als ze spanning loslaten. Als ik een paard heb, die veel spanning vasthoudt, dan ben ik dolblij als hij zoveel ontspanning heeft gevonden dat hij wil rollen. Ik sta dat dus altijd toe. Ik zie rollen dus als iets positiefs.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:11

In principe zie ik het ook als positief.
We komen de bak in, ik draai Knollie mijn rug toe of ik graaf zelf wat met 1 been in het zand :') -
"tijd om te rollen".

Daarna gaan we aan het werk, tijdens het werk is het niet aan de orde.

Als we na afloop van het werk nog wat rondhangen in de bak (kaptoom is weer af en zo) mag het ook.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-10-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:11

Rollen VOOR of NA het werk is inderdaad een heel andere situatie.
Er zijn echter die zich zo ongeveer vanuit galop op de grond storten gewoon omdat ze dat een goed idee lijkt. Dat wil je natuurlijk niet TIJDENS het werk.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:15

Rollen aan de longe is uit den boze hier.
Dat doen ze maar lekker buiten in hun paddock

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:15

Nou ik vind rollen tijdens het werk echt niet positief, of op een positieve manier ontspanning zoeken. Als je gaat rijden is het zelfs levensgevaarlijk. Je zou niet de 1e zijn die zo onder een paard terecht komt. Voor het werk laten rollen, kan ik me iets bij voorstellen. Liever na het werk eigenlijk, anders kun je weer opnieuw poetsen :D. Gewoon als het paard los is. Zeker niet als er tuig of een lijn aan het paard zit. Slaat zo'n longeerlijn om de voorbenen, weet je niet wat voor ongelukken daar van kunnen komen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:21

Sizzle, uiteraard is dat niet fijn. Mijn ervaring is dat ze dat alleen doen als ze echt heel heel graag willen rollen en nergens de mogelijkheid ervoor hebben.

Leren ontspannen is voor mij deel van de training, dus rollen hoort daar bij.
Mijn ervaring is dat als er voldaan is aan de behoefte én paard is gewoon lekker ontspannen, dan gaat die extreme drang om te rollen vanzelf weg.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:29

Ik heb zo‘n dier die bij ieder plasje of regenbuitje of zweetplekje zich het liefst gelijk accuut wil neerleggen ongeacht of ze onder het zadel is of op een andere manier aan het werk is. Dan krijgt die toch echt een optater, hartstikke gevaarlijk.
Ik haal dat dier vies gerold uit de wei en daarna mag ze gewoon weer verder paneren, dat kan echt wel even wachten.
Idem met paarden die in de zee erbij gaan liggen. Dat is niet schattig, die moet je in de benen houden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:46

Ohhhh moment. Is dit hetzelfde paard dat net verhuist was en nog zwaar in de stress is en in de paddock in paniek loopt te ijsberen?
Je naam komt me ineens bekend voor namelijk.
Als dat het geval is: longe eraf en gewoon even lekker zijn eigen vrije gang laten gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:49

Je hebt toch ook een topic geopend waarin je zoekt naar een goede lesgever? Ik zou eerst daarop wachten en dan met diegene samen aan de gang gaan. En de pony eerst rustig laten wennen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-20 15:07

Klopt. Er is ook al iemand geweest voor longeerbegeleiding, volgende week komt die persoon weer. Ben ook kort na correctie gestopt idd en hem laten gaan.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:13

Ik mag aannemen dat je met zweep longeert ? Gebruik hem dan.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:32

SusanH schreef:
Je hebt toch ook een topic geopend waarin je zoekt naar een goede lesgever? Ik zou eerst daarop wachten en dan met diegene samen aan de gang gaan. En de pony eerst rustig laten wennen.


Precies, wat ik zo lees in al je topics is het tijd voor intensieve begeleiding in zowel het werk als zorg voor deze pony.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 08:05

Hij deed dit al voor de verhuizing

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:08

sanne83 schreef:
Ik laat ze gewoon eerst even rollen. Paard vindt het heerlijk, goed voor het lijf. Ik begrijp het probleem niet helemaal :+

Mag bij mij ook altijd wel. En als het eens niet mag vind hij dat ook prima. Voor mijn paarden is het iets fijns, even ontspannen. Het gebeurt ook altijd tijdens de warm up.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:10

Longeer je hem wel echt of laat je hem gewoon wat rondjes lopen? Voorkomen is beter dan genezen! Dus actief houden zodat hij er niet eens over denkt om te rollen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 08:39

LiselotZorro schreef:
Longeer je hem wel echt of laat je hem gewoon wat rondjes lopen? Voorkomen is beter dan genezen! Dus actief houden zodat hij er niet eens over denkt om te rollen.


Ik denk dat ik hem idd altijd een beetje heb proberen tot ontzien, het is een handelspony geweest die longeren niet eens kende, hij had al spierpijn van simpel een paar rondjes lopen hij was toen ook heel moeilijk actief te krijgen. maar dat gaat steeds beter.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 08:49

daphne_xxx schreef:
SusanH schreef:
Je hebt toch ook een topic geopend waarin je zoekt naar een goede lesgever? Ik zou eerst daarop wachten en dan met diegene samen aan de gang gaan. En de pony eerst rustig laten wennen.


Precies, wat ik zo lees in al je topics is het tijd voor intensieve begeleiding in zowel het werk als zorg voor deze pony.


Deze instructrice zegt dat we een paar maanden verder zijn voor hij volledig in z'n nieuwe ritme zit en gewend is na de verhuizing.
Ze zegt dat hij moet wennen aan het nieuwe voer schema, ander voer, nieuwe omgeving, nieuwe vriendjes, nieuwe mensen... en dat ik hem het beste help door zoveel mogelijk normaal met hem om te gaan.

Stukjes van zijn oude ritme kunnen dan helpen om herkenning te vinden in de nieuwe situatie.
Dus als ik normaal gesproken met hem aan het werk ga als ik kom, dan moet ik dat nu ook doen.

De eerste week is vaak erg aftasten en zal ik het een en ander de tijd moeten geven, maar dat betekent niet dat ik niets met hem kan doen, anders kunnen ruiters ook geen weekendjes weg met hun paard.

Ik denk zelf dat er ook niks aan de hand is en het zelfs wel even fijn kan zijn dat hij zijn aandacht ergens op kan richten en mentaal en fysiek zijn ei een beetje kwijt kan.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:53

Daar ben ik het mee eens. Gewoon lekker aan de gang gaan, al is het maar voor 10 minuten.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:00

Goede1986 schreef:
Deze instructrice zegt dat we een paar maanden verder zijn voor hij volledig in z'n nieuwe ritme zit en gewend is na de verhuizing.
Ze zegt dat hij moet wennen aan het nieuwe voer schema, ander voer, nieuwe omgeving, nieuwe vriendjes, nieuwe mensen... en dat ik hem het beste help door zoveel mogelijk normaal met hem om te gaan.

Stukjes van zijn oude ritme kunnen dan helpen om herkenning te vinden in de nieuwe situatie.
Dus als ik normaal gesproken met hem aan het werk ga als ik kom, dan moet ik dat nu ook doen.

De eerste week is vaak erg aftasten en zal ik het een en ander de tijd moeten geven, maar dat betekent niet dat ik niets met hem kan doen, anders kunnen ruiters ook geen weekendjes weg met hun paard.

Ik denk zelf dat er ook niks aan de hand is en het zelfs wel even fijn kan zijn dat hij zijn aandacht ergens op kan richten en mentaal en fysiek zijn ei een beetje kwijt kan.


Ik geloof zeker dat daar een kern van waarheid in zit. Dit is allemaal alleen al gaande voor de verhuizing. Toen ging het ook niet goed.

Daarom vraag ik mij af hoe bekwaam je bent in deze situatie met deze pony. Daarom mijn advies om zeer intensief begeleiding te gaan zoeken. Te beginnen bij het grondwerken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers