Ontspannen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 08:14

Gisteren is er iemand geweest ivm instructies betreffende longeren. Het was de bedoeling dat ze geen fysieke training zou doen alleen aanwijzingen zou geven waar ik mee aan de slag kon, uiteindelijk toch fysieke training gedaan omdat ik vanwege zijn (verhuis)stress even niet wist waar ik moest beginnen. Het viel me op dat hij helemaal niet ontspande en aan het einde stond hij te trillen op zijn voorbenen.

Hij is verhuisd sinds woensdagochtend en is wat gespannen en onzeker, hij staat nu op stal snachts, ik heb hem pas een jaar en heb geen idee of hij dit gewend is(handelspony) maar hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.

De staleigenaar denkt dat hij lang hengst is geweest. Hij bijt ook namelijk ed. Hij is ontzettend lief van aard maar heeft maar weinig idee van persoonlijke ruimte en kan door zijn onbenulligheid en gebrek aan focus dwars door je heen lopen.

Kortom genoeg om aan te werken maar heeft er voor nu iemand ervaring met gespannenheid/onzekerheid/stress bij een paard en hoe dat in goede banen te leiden? Tips wel of niet longeren nu hij moeilijk ontspant? Of wat ik kan doen om hem ontspannen te krijgen aan de longeerlijn of überhaupt ontspannen met werk?

Of komt dit omdat een ander, in dit geval een instructrice het werk met hem heeft opgepakt?


pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:25

Een verhuizing is erg stressvol voor een paard, zeker als ze niet zo vaak op ander terrein komen enzo. Ik zou lekker de eerste week niks met je paard doen en hem vooral zn ei kwijt te laten raken door los te gooien enzo.

Mijn oudere netjes opgevoede paard loopt ook niet ontspannen als ze net verhuisd is, dus ik denk dat het al helpt als je dat uit je hoofd zet.

Elisa2

Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:27

Moeilijk te zeggen vanuit dit verhaal..wat heeft de instructrice precies gedaan?

Hoe oud is je pony? verhuizingen maken ze vaak wel van slag. Staat hij gelijk in een nieuwe kudde?

Wat betreft zijn gedrag lijkt het me wijs om aan de slag te gaan met grondwerk zodat je hem leert dat hij niet dwars door je heen mag lopen. Spanning en onzekerheid kunnen verergerd worden door een gebrek aan leiderschap.

Voor nu zou je hem wat kalmerends kunnen geven, extra magnesium, relax supplement etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 08:34

pumpina schreef:
Een verhuizing is erg stressvol voor een paard, zeker als ze niet zo vaak op ander terrein komen enzo. Ik zou lekker de eerste week niks met je paard doen en hem vooral zn ei kwijt te laten raken door los te gooien enzo.

Mijn oudere netjes opgevoede paard loopt ook niet ontspannen als ze net verhuisd is, dus ik denk dat het al helpt als je dat uit je hoofd zet.


Losgooien geeft hem nog meer stress, dan gaat hij hinnikend weven aan de bakrand, bang dat hij alleen gelaten word ofzo. Als ik hem eruit haal is hij helemaal bezweet door de stress dus dat helpt ook niet.

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:36

Lekker relax beetje gaan wandelen en borstelen eerste paar weken. Die Van ons heeft zeker een half jaar geduurd voor hij weer zo relax was als eerst.

Niet perfect is ook goed

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 08:38

Elisa2 schreef:
Moeilijk te zeggen vanuit dit verhaal..wat heeft de instructrice precies gedaan?

Hoe oud is je pony? verhuizingen maken ze vaak wel van slag. Staat hij gelijk in een nieuwe kudde?

Wat betreft zijn gedrag lijkt het me wijs om aan de slag te gaan met grondwerk zodat je hem leert dat hij niet dwars door je heen mag lopen. Spanning en onzekerheid kunnen verergerd worden door een gebrek aan leiderschap.

Voor nu zou je hem wat kalmerends kunnen geven, extra magnesium, relax supplement etc.



Extra magnesium krijgt hij 2x per dag, hij is 9 jaar, hij staat apart in de paddock, niet in een groep.
Met mijn leiderschap moet ik aan het werk dat is me wel duidelijk idd. Ik ben zelf wat onzeker af en toe, of ik het wel goed doe ed. En onzeker voor het onverwachte, want dat kan hij weleens zijn, ik moet ten aller tijde rustig zijn zelf besef ik me, al ben ik dat uiterlijk wel, schijnbaar voelt hij alles.

Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 08:49

Toen ik de longeerlijn aan het einde even overnam ging hij heel ontspannen lopen met zijn neus over de grond, ik dacht das mooi maar toen wilde hij met zadel en al gaan rollen. Zadel voor de zekerheid maar afgedaan ivm zijn rug en tempo gehouden maar hij leek de drang te gaan rollen niet te kunnen weerstaan. Was dat nou ontspannen of ontladen en klopt het dat hij dan de leiding overneemt?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:54

Hoe lang komt hij buiten? Is er een reden dat hij alleen staat?

Als hij zo heftig reageert zou ik hem wat meer tijd geven om te wennen. Lekker wandelen en poetsen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 08:58

capopjekop schreef:
Hoe lang komt hij buiten? Is er een reden dat hij alleen staat?

Als hij zo heftig reageert zou ik hem wat meer tijd geven om te wennen. Lekker wandelen en poetsen.


Ja hij is op dieet, daarom is hij naar een andere stal. Hij is weg uit de groep paarden , hij kon niet meer eten wat de groep at. Hij staat van half tien tot half zes buiten waar hij door de stroomdraden wat kan neuzen met andere paarden.

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:07

Citaat:
Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.


Zin 1. Op zijn lazer gehad? Arm dier, net 1 dag verhuisd, weet niet wat hem overkomt en doet dit als stress/paniekreactie en jij geeft hem op zijn lazer...
Zin 2. Helemaal niet vreemd. Hij is uit zijn vertrouwde kudde en moet alleen staan. Compleet logische reactie van je paard.

Ik denk dat je beter kan investeren aan een instructie die jou leert je paard te lezen, kijken naar zijn lichaamstaal en wat hij jou probeert te vertellen.

Laat hem lekker even bijkomen, niet een dag na verhuizing al doen wat JIJ wilt, maar kijk naar je paard :)

irmaz

Berichten: 4669
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:09

Goede1986 schreef:
Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.

Dat lijkt me een precies de manier om een toch al gestrest paard nog verder over het randje te helpen >;)
Kent hij het werk aan de longe eigenlijk wel? Dus snapt hij wat de bedoeling is?
Waarom wilde hij steeds langzamer lopen of stoppen? Dat lijkt een beetje in tegenspraak met wat je hierboven verteld.
45 minuten lijkt mij sowieso veel te lang om een paard serieus te longeren, ik houd een richtlijn aan van 20 minuten met een max van 30. En voor een paard dat longeren niet kent is de eerste keer 10 minuten al genoeg.

Een paard (en eigenlijk ieder dier en mens) heeft ongeveer een half jaar nodig om zich ergens echt thuis te voelen dus geef hem eerst wat tijd (aantal dagen tot soms zelfs weken) om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. In die tijd kun je hem (met rust en geduld) vast manieren aan de hand leren, dus netjes meelopen, draaien als jij dat vraagt, halthouden en achterwaarts gaan zodat hij meer vertrouwen in jou en zijn omgeving krijgt.

Je zegt dat hij nu alleen op een paddock staat, is het mogelijk dat hij een maatje krijgt?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 09:11

SweetVanille schreef:
Citaat:
Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.


Zin 1. Op zijn lazer gehad? Arm dier, net 1 dag verhuisd, weet niet wat hem overkomt en doet dit als stress/paniekreactie en jij geeft hem op zijn lazer...
Zin 2. Helemaal niet vreemd. Hij is uit zijn vertrouwde kudde en moet alleen staan. Compleet logische reactie van je paard.

Ik denk dat je beter kan investeren aan een instructie die jou leert je paard te lezen, kijken naar zijn lichaamstaal en wat hij jou probeert te vertellen.

Laat hem lekker even bijkomen, niet een dag na verhuizing al doen wat JIJ wilt, maar kijk naar je paard :)


De staleigenaar op zijn laser gegeven he, die heeft een verantwoording te dragen dat mijn paard niet wegloopt.
En dat hij dat niet nog een keer probeerd. Ik ben er niet bij geweest.

Allemaal logisch begrijp wat je zegt maar ondertussen moet hij wel zijn spanning kwijt en dat lukt even niet door poetsen en wandelen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 09:12

irmaz schreef:
Goede1986 schreef:
Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.

Dat lijkt me een precies de manier om een toch al gestrest paard nog verder over het randje te helpen >;)
Kent hij het werk aan de longe eigenlijk wel? Dus snapt hij wat de bedoeling is?
Waarom wilde hij steeds langzamer lopen of stoppen? Dat lijkt een beetje in tegenspraak met wat je hierboven verteld.
45 minuten lijkt mij sowieso veel te lang om een paard serieus te longeren, ik houd een richtlijn aan van 20 minuten met een max van 30. En voor een paard dat longeren niet kent is de eerste keer 10 minuten al genoeg.

Een paard (en eigenlijk ieder dier en mens) heeft ongeveer een half jaar nodig om zich ergens echt thuis te voelen dus geef hem eerst wat tijd (aantal dagen tot soms zelfs weken) om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. In die tijd kun je hem (met rust en geduld) vast manieren aan de hand leren, dus netjes meelopen, draaien als jij dat vraagt, halthouden en achterwaarts gaan zodat hij meer vertrouwen in jou en zijn omgeving krijgt.

Je zegt dat hij nu alleen op een paddock staat, is het mogelijk dat hij een maatje krijgt?


Heb gevraagd of hij met een shet in dd bak kan soms even wat contact

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:21

Is dit paard al langer van jou en verhuisd of heb je hem sinds woensdag in bezit?

Er gaan nogal wat dingen ‘fout’ die bijdragen aan zijn toch al hoge stressniveau en ik ga met meerdere mensen hier mee dat ik zou investeren in iemand die je grondwerk leert en leert kijken en omgaan met je gespannen paard en jouw eigen spanning ipv deze ervaring.

Goed grondwerk is overigens veel meer dan enkel een paard los in een cirkel kunnen sturen, het gaat om al het werk op de grond. Dus van wachten in de box tot hij eruit mag naar respect voor jouw ruimte (en die van de stal eigenaar!) tot ontspannen tijdens werk.

"Een draver, is gaver" :D

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:26

Rust, rust, rust een paard wat verhuisd is naar een voor hem totaal andere omgeving met voor hem enorm veel stressfactoren( weggehaald uit vertrouwde kudde, nu geen vriendjes die hem weer vertrouwen geven/ stress laten afvloeien, in een stal terwijl hij dat misschien niet gewend is, een stalbaas die hem niet begrijpt maar met geweld oplost...en dan eigenlijk ook nog braaf aan het werk moeten

Hij heeft gewoon geen idee wat er van hem verwacht wordt..
Geef hem paardenvriendjes, voldoende voer( te lang zonder geeft zeker ook stress) te dik worden kan je oplossen met slowfeeder of graasmasker of evt arm hooi..

Haal er een borstel over, laat hem aan de hand grazen of loop over terrein..verder gewoon eerst eens dagelijks zelfde ritme..verder niks van hem ' eisen'

Kortom zorg ervoor dat hij kan wennen aan zijn nieuwe omgeving!
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 10-10-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:43

Geef dat paard tijd. Na een verhuizing kan het lang (tot wel een half jaar) duren voor een paard zich thuisvoelt. Hij is niet alleen zijn vertrouwde omgeving kwijt, maar ook al zijn vriendjes en de mensen die hij kende (behalve jou). Maak het hem zo makkelijk mogelijk en doe vooral leuke dingen met hem. Wandelen, spelen, beetje laten grazen etc. Wees geduldig en vriendelijk.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:44

Neem een paar (oude) bandages en doe een 'body wrap'.

Bijvoorbeeld 1x alsof de bandage de singel is, een 'slag' om de boeg en een 'slag' onder de staart door.

Die 'cadeauverpakking' wil nog wel eens helpen tegen stress, oa rondom het alleen zijn / nog geen andere paarden kennen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:03

SweetVanille schreef:
Citaat:
Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.


Zin 1. Op zijn lazer gehad? Arm dier, net 1 dag verhuisd, weet niet wat hem overkomt en doet dit als stress/paniekreactie en jij geeft hem op zijn lazer...
Zin 2. Helemaal niet vreemd. Hij is uit zijn vertrouwde kudde en moet alleen staan. Compleet logische reactie van je paard.

Ik denk dat je beter kan investeren aan een instructie die jou leert je paard te lezen, kijken naar zijn lichaamstaal en wat hij jou probeert te vertellen.

Laat hem lekker even bijkomen, niet een dag na verhuizing al doen wat JIJ wilt, maar kijk naar je paard :)


Jij vindt het normaal dat een paard uit een paddock breekt? Dat vindt ik raar gedrag ook op een nieuwe plek. Ze mogen prima respect hebben voor een omheining. Dat zou wat wezen zeg als elk paard bij verhuizing maar dwars overal doorheen komt.


Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:14

Jij vindt het normaal dat een paard uit een paddock breekt? Dat vindt ik raar gedrag ook op een nieuwe plek. Ze mogen prima respect hebben voor een omheining. Dat zou wat wezen zeg als elk paard bij verhuizing maar dwars overal doorheen komt.[/quote]

Natuurlijk is dat niet normaal..maar geeft wel aan hoe gestresst het paard is( en ja er zal ook wel stuk opvoeding bij zitten) maar de reactie hoeft dan natuurlijk niet te zijn..het paard flink op zijn lazer geven..

Elisa2

Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:32

Goede1986 schreef:
Elisa2 schreef:
Moeilijk te zeggen vanuit dit verhaal..wat heeft de instructrice precies gedaan?

Hoe oud is je pony? verhuizingen maken ze vaak wel van slag. Staat hij gelijk in een nieuwe kudde?

Wat betreft zijn gedrag lijkt het me wijs om aan de slag te gaan met grondwerk zodat je hem leert dat hij niet dwars door je heen mag lopen. Spanning en onzekerheid kunnen verergerd worden door een gebrek aan leiderschap.

Voor nu zou je hem wat kalmerends kunnen geven, extra magnesium, relax supplement etc.



Extra magnesium krijgt hij 2x per dag, hij is 9 jaar, hij staat apart in de paddock, niet in een groep.
Met mijn leiderschap moet ik aan het werk dat is me wel duidelijk idd. Ik ben zelf wat onzeker af en toe, of ik het wel goed doe ed. En onzeker voor het onverwachte, want dat kan hij weleens zijn, ik moet ten aller tijde rustig zijn zelf besef ik me, al ben ik dat uiterlijk wel, schijnbaar voelt hij alles.

Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.


Dat is te lang..longeren moet je eigenlijk nooit langer doen dan 25 min. Het is ook zeer belastend voor de benen. Heeft ze het paard bij gezet en aan het werk gezet of gewoon rondjes laten rennen om z'n energie kwijt te raken? Het eerste kan nl wel werken, het 2e zorgt er vaak voor dat ze nog gestresster raken.
Een paard laten ontspannen doe je door ervoor te zorgen dat zijn aandacht bij jou blijft, zowel in grondwerk als met longeren/ rijden. Ik zou als ik jou was beginnen met grondwerk les nemen en dan komt de rest daarna wel.

Het klinkt of je paard wat last van heeft van verlatingsangst, vandaar ook de heftige reacties. Dit wordt beter naarmate hij meer gewend is en jij een duidelijkere leider wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:14

Hoe was hij toen je hem net had? Ik neem aan dat hij toen ook verhuisd is van stal?

De omgeving en de manier van benaderen door de stalhouder kan ook enorm van invloed zijn op een paard.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Knowledge is a deadly friend, if no one sets the rules
The fate of all mankind, I see, is in the hands of fools (Peter Sinfield)

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:25

Ik ga er in mee dat dit allemaal teveel is voor het paard. En een pension eigenaar die mijn paard op haar lazer geeft omdat ze uit de stal wilt heeft het duidelijk niet zo goed begrepen. Je gaat met dit paard alleen verder komen door rustig stap voor stap te beginnen. Dat is niet 45 minuten een paard over de zeik jagen.

Begin bij stap 1 met grondwerk. Het paard zijn halster om doen en rustig uit de stal lopen. Als dit goed gaat dan kan de pension eigenaar ook kijken hoe die dat rustig aan kan pakken. Bouw vanuit daar verder, rustig lopen naar de paddock, op de poetsplaats staan, rustig uit de paddock etc.

Ik moet ook zeggen dat sommige stallen het gewoon niet zijn voor alle paarden. Ik heb mijn pony ook op een stal gehad waar ze niet kalmeerde. Ben verhuisd en het is een heel ander paard, ik zou hem de tijd geven maar blijf wel eerlijk kijken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 18:12

Elisa2 schreef:
Goede1986 schreef:
Dat is te lang..longeren moet je eigenlijk nooit langer doen dan 25 min. Het is ook zeer belastend voor de benen. Heeft ze het paard bij gezet en aan het werk gezet of gewoon rondjes laten rennen om z'n energie kwijt te raken? Het eerste kan nl wel werken, het 2e zorgt er vaak voor dat ze nog gestresster raken.
Een paard laten ontspannen doe je door ervoor te zorgen dat zijn aandacht bij jou blijft, zowel in grondwerk als met longeren/ rijden. Ik zou als ik jou was beginnen met grondwerk les nemen en dan komt de rest daarna wel.

Het klinkt of je paard wat last van heeft van verlatingsangst, vandaar ook de heftige reacties. Dit wordt beter naarmate hij meer gewend is en jij een duidelijkere leider wordt.


Wat kan wel werken?
Bijzetten en aan het werk zetten
Begrijp ik dat goed?

Elisa2

Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:19

Ligt er aan wat het dier kent? Ik zou dubbele longe aan willen raden maar dan is wat handigheid wel vereist.

Een bijzetje kan ook mits er geen houding afgedwongen wordt maar het paard uitgenodigd wordt om te zakken met het hoofd door middel van overgangen e.d nadat het los is. Dan zorg je er in ieder geval voor dat de aandacht naar jou verplaatst.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 18:24

JMJ schreef:
Hoe was hij toen je hem net had? Ik neem aan dat hij toen ook verhuisd is van stal?

De omgeving en de manier van benaderen door de stalhouder kan ook enorm van invloed zijn op een paard.


Toen ging hij naar 24uur weidegang, altijd eten. Daarna naar onbeperkt hooi in een kudde, ook altijd eten en als het er niet was, was hij ook altijd onrustig. Apart staan heeft hij altijd moeilijk gevonden, vooral als er geen eten was. Het is een handelspony en zelf heb ik de indruk, dat het dier een keer flink honger heeft gehad in zijn leven. Hij heeft de eerste 5 jaar van zijn leven in engeland gewoond en allemaal verschillende eigenaren gehad. Op deze stal staat hij sowieso snachts zonder eten en overdag ook, maar dat lijkt hiu minder belangrijk te vinden dan de verlatingsangst. Als ik wegga wil hij me achterna en raakt hij stil in paniek. Als hij in de bak losloopt kan hij zo zijn hoofd tussen het hek doordoen en gras eten maar de angst dat hij alleen word achter gelaten lijkt groter te zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers