Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 11:25

Lieve bokkers,

Sinds ik ben geëmigreerd valt me steeds vaker een bepaalde verschijning op. In Nederland moet altijd alles maar kunnen, mogen en gezegd worden. Ook lijkt het wel of nóg erger is geworden sinds het corona virus de wereld in zijn macht heeft. Er zijn mensen die wellicht wat bangig zijn en graag de regels opvolgen, resultaat: “Jullie zijn schapen die naar de slachtpalen geleid worden!” Er zijn mensen die niks te maken willen hebben met de regels en het gehele virus, resultaat: “Jullie zijn conspiracy theorists!”
Zo zijn er natuurlijk honderden voorbeelden te bedenken, en de volgende schut ik zo eventjes uit mijn mouw:

“Als je niet [a] en [b] voor je kinderen doet ben je een slechte moeder!”
“Als je thuis blijft bij de kinderen ben je dom en niet bezig met je toekomst!”
“Als je werkt en de kinderen bij de BSO dropt moet je geen kinderen nemen!”
“Een mondkapje is een muilkorf!”
“Rutte bakt er niks van!”
“Mensen zijn preuts!”
“Mensen kleding zich te bloot!”
“Ik moet gewoon kunnen zijn wie ik ben en de rest moet zich maar aanpassen!”
“Ga terug naar je eigen land!”
“Wat een kansenpareltjes zijn het toch!”
“Wees blij dat jouw wieg in Nederland stond!”
“Borstvoeding moet overal kunnen!”
“Borstvoeding moet je bedekken!”

Zo kan ik er nog wel tig opnoemen die met enige regelmaat voorbij komen, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer:
“Ik heb recht op mijn vrijheid van meningsuiting dus ik zeg lekker wat ik wil, tegen wie ik het wil, wanneer ik het wil!”

Ik vraag me vooral af hoe lang deze trend zich nog blijft voortzetten? Wanneer krijgen mensen er eens genoeg van om altijd maar hun ongepoetste mening in iemand anders’ gezicht te schuiven? Regelmatig zie ik dat de verschillende kampen dit wegschuiven onder de noemer ‘discussie’, terwijl dit overduidelijk geen discussies zijn. Dit is puur het opdringen van jouw mening en het niet open staan voor andere argumenten. Soms lijkt het of men probeert de ander zo te overdonderen met hun klipharde mening dat zij blind zijn voor de (eventuele) schade wat aangericht kan worden.
Ik ben uiteraard vóór de vrijheid van meningsuiting en de Nederlanders zijn er zo trots op dat ze zo ‘direct en recht voor z’n raap’ zijn, maar wanneer is het genoeg? Waarom zijn mensen trots op hun ‘brutaliteit’? Wanneer is er zo’n verdeeldheid tussen verschillende kampen dat het onoverbrugbaar wordt?

Ik ben benieuwd naar jullie opinie :)!

Groetjes,
Marije

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!


Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:33

Is dit niet een direct resultaat van Social media en daarmee de noodzaak die mensen lijken te voelen om al dan niet ongefundeerd alles te ventileren wat in hen opkomt? Al jaren is een verharding zichtbaar in hoe meningen gedeeld worden en grijs lijkt steeds meer zwart wit te worden. De trend wordt ook steeds meer dat mensen informatie overnemen, zonder zelf onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid hiervan, maar wel als waarheid neerzetten. Fake news, verharding van het geven van een "mening" en dit weer scharen onder vrijheid van meningsuiting.... In mijn beleving zit heel veel herkomst hier in het gevaar van Social media. Het nieuwe normaal is veel meer dan een anderhalve meter samenleving, en die verschuiving is al heel lang bezig.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:33

Ja, Nederlanders staan er wel om bekend om alles maar gewoon te zeggen. Ik las laatst een stuk over Zweden en daar werd ook door geemigreerde Nederlanders aangegeven dat mensen hier beleefder zijn en dat de mentaliteit anders is. Mooi voorbeeld waren de houten blokhutten die overal staan en vrij gebruikt mogen worden. Hier in Nederland zouden die binnen een dag zijn afgefikt. We hebben hier veel meer associalen lijkt het wel.
In Engeland zijn ze ook veel beleefder in de communicatie en wordt niet alles zomaar gezegd.

Aan de andere kant vind ik Nederland juist wel veranderen de andere kant op. Ik vind dat er veel minder kan dan vroeger. We zijn veel betuttelender geworden, over Zwarte Piet, buitenlanders, gender, borsten, negerzoenen etc. Er kan veel minder gezegd worden dan vroeger heb ik het idee.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:44

Ja waarom, het is iets dat ik al jaren niet meer snap en deels ook nooit gesnapt heb. :n Waarom is het zo belangrijk dat je je mening koste wat kost moet uiten -O- . Ongeacht of er mensen door gekwetst worden, of in gevaar komen, of daarna de pineut zijn als doelwit of wat ook. Soms is even niks zeggen en je mening voor je houden een heel goede eigenschap.

Het is een van de eigenschappen die ik echt haat aan de gemiddelde nederlander. De botheid en daar nog trots op zijn ook.

Maar waar het door komt geen idee, is het gebrek aan sociaal gedrag, is het het ontbreken van een emotionele intelligentie? Is het opvoeding, groepsgedrag (tegen elkaar opbieden van kwetsende opmerkingen om maar de "stoerste" te zijn? Je zelf beter voelen door de opmerkingen? Ik weet het niet

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 11:51

Leo schreef:
Is dit niet een direct resultaat van Social media en daarmee de noodzaak die mensen lijken te voelen om al dan niet ongefundeerd alles te ventileren wat in hen opkomt? Al jaren is een verharding zichtbaar in hoe meningen gedeeld worden en grijs lijkt steeds meer zwart wit te worden. De trend wordt ook steeds meer dat mensen informatie overnemen, zonder zelf onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid hiervan, maar wel als waarheid neerzetten. Fake news, verharding van het geven van een "mening" en dit weer scharen onder vrijheid van meningsuiting.... In mijn beleving zit heel veel herkomst hier in het gevaar van Social media. Het nieuwe normaal is veel meer dan een anderhalve meter samenleving, en die verschuiving is al heel lang bezig.


Zou zeker kunnen! Vanuit je veilige huis is het natuurlijk heel makkelijk om van alles op internet te plempen!


Suzanne F. schreef:
Ja, Nederlanders staan er wel om bekend om alles maar gewoon te zeggen. Ik las laatst een stuk over Zweden en daar werd ook door geemigreerde Nederlanders aangegeven dat mensen hier beleefder zijn en dat de mentaliteit anders is. Mooi voorbeeld waren de houten blokhutten die overal staan en vrij gebruikt mogen worden. Hier in Nederland zouden die binnen een dag zijn afgefikt. We hebben hier veel meer associalen lijkt het wel.
In Engeland zijn ze ook veel beleefder in de communicatie en wordt niet alles zomaar gezegd.

Aan de andere kant vind ik Nederland juist wel veranderen de andere kant op. Ik vind dat er veel minder kan dan vroeger. We zijn veel betuttelender geworden, over Zwarte Piet, buitenlanders, gender, borsten, negerzoenen etc. Er kan veel minder gezegd worden dan vroeger heb ik het idee.


Ik heb ook geleerd dat het beter is om niet altijd maar te ventileren wat je denkt sinds ik hier woon ja.
Over je laatste stukje, komt dat niet omdat 'het andere kamp' gewoon harder roept?


karuna schreef:
Ja waarom, het is iets dat ik al jaren niet meer snap en deels ook nooit gesnapt heb. :n Waarom is het zo belangrijk dat je je mening koste wat kost moet uiten -O- . Ongeacht of er mensen door gekwetst worden, of in gevaar komen, of daarna de pineut zijn als doelwit of wat ook. Soms is even niks zeggen en je mening voor je houden een heel goede eigenschap.

Het is een van de eigenschappen die ik echt haat aan de gemiddelde nederlander. De botheid en daar nog trots op zijn ook.

Maar waar het door komt geen idee, is het gebrek aan sociaal gedrag, is het het ontbreken van een emotionele intelligentie? Is het opvoeding, groepsgedrag (tegen elkaar opbieden van kwetsende opmerkingen om maar de "stoerste" te zijn? Je zelf beter voelen door de opmerkingen? Ik weet het niet


Wellicht is het een combinatie? Ik stond vroeger ook redelijk vooraan de lijn wat betreft het meningen uiten, maar ik ben (gelukkig) van koers veranderd.

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:55

Nou toevallig gisteren nog een pareltje meegemaakt. Een kennisje werd een week of 2 geleden ineens niet lekker. Heeft een week in het ziekehuis gelegen en bleek zo ziek te zijn dat meteen te horen heeft gekregen dat ze nog maximaal 3 maanden heeft. Ze had een groepje vriendinnen die over Nederland verspreid wonen en die zijn op stel en sprong naar haar toegegaan en nog mooie foto's van hun vieren gemaakt en op fb gezet. Is er een vreemde die loopt te roeptoeteren onder de fb foto's dat zij zich moet schamen, dat zij in de coronatijd geen afstand houdt en dat ze de foto's moet wissen en dat door haar de horeca dicht moet. Echt onbegrijpelijk vind ik dat. Hoe kun je zo harteloos zijn. Ik hou best van een stevige discussie maar dit gaat me echt zoveel te ver. Niet omdat ik deze vrouw ken maar hoe harteloos kun je zijn.

purny

Berichten: 27457
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:01

Sjong schreef:
Nou toevallig gisteren nog een pareltje meegemaakt. Een kennisje werd een week of 2 geleden ineens niet lekker. Heeft een week in het ziekehuis gelegen en bleek zo ziek te zijn dat meteen te horen heeft gekregen dat ze nog maximaal 3 maanden heeft. Ze had een groepje vriendinnen die over Nederland verspreid wonen en die zijn op stel en sprong naar haar toegegaan en nog mooie foto's van hun vieren gemaakt en op fb gezet. Is er een vreemde die loopt te roeptoeteren onder de fb foto's dat zij zich moet schamen, dat zij in de coronatijd geen afstand houdt en dat ze de foto's moet wissen en dat door haar de horeca dicht moet. Echt onbegrijpelijk vind ik dat. Hoe kun je zo harteloos zijn. Ik hou best van een stevige discussie maar dit gaat me echt zoveel te ver. Niet omdat ik deze vrouw ken maar hoe harteloos kun je zijn.

Wist die vreemde dat ze nog kort te leven had?
Ik merk juist het tegenovergestelde. Je kan niet meer zoveel zeggen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:03

Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten, maar:
- Anderen hebben het recht om die mening te negeren
- Anderen hebben het recht om een mening over jouw mening te hebben
- Die vrijheid maakt je niet onschendbaar

Dat vergeten de mensen nog wel eens :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:04

purny schreef:
Sjong schreef:
Nou toevallig gisteren nog een pareltje meegemaakt. Een kennisje werd een week of 2 geleden ineens niet lekker. Heeft een week in het ziekehuis gelegen en bleek zo ziek te zijn dat meteen te horen heeft gekregen dat ze nog maximaal 3 maanden heeft. Ze had een groepje vriendinnen die over Nederland verspreid wonen en die zijn op stel en sprong naar haar toegegaan en nog mooie foto's van hun vieren gemaakt en op fb gezet. Is er een vreemde die loopt te roeptoeteren onder de fb foto's dat zij zich moet schamen, dat zij in de coronatijd geen afstand houdt en dat ze de foto's moet wissen en dat door haar de horeca dicht moet. Echt onbegrijpelijk vind ik dat. Hoe kun je zo harteloos zijn. Ik hou best van een stevige discussie maar dit gaat me echt zoveel te ver. Niet omdat ik deze vrouw ken maar hoe harteloos kun je zijn.

Wist die vreemde dat ze nog kort te leven had?
Ik merk juist het tegenovergestelde. Je kan niet meer zoveel zeggen.


Nee dat wist hij niet, maar toen het aangegeven werd heeft hij zijn opmerking ook niet weggehaald of zijn excuses aangeboden. Daarbij snap ik sowieso de noodzaak niet om op foto's van mensen die je niet kent op zo'n manier te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:15

Marije112 schreef:
Lieve bokkers,

Sinds ik ben geëmigreerd valt me steeds vaker een bepaalde verschijning op. In Nederland moet altijd alles maar kunnen, mogen en gezegd worden. Ook lijkt het wel of nóg erger is geworden sinds het corona virus de wereld in zijn macht heeft. Er zijn mensen die wellicht wat bangig zijn en graag de regels opvolgen, resultaat: “Jullie zijn schapen die naar de slachtpalen geleid worden!” Er zijn mensen die niks te maken willen hebben met de regels en het gehele virus, resultaat: “Jullie zijn conspiracy theorists!”
Zo zijn er natuurlijk honderden voorbeelden te bedenken, en de volgende schut ik zo eventjes uit mijn mouw:

“Als je niet [a] en [b] voor je kinderen doet ben je een slechte moeder!”
“Als je thuis blijft bij de kinderen ben je dom en niet bezig met je toekomst!”
“Als je werkt en de kinderen bij de BSO dropt moet je geen kinderen nemen!”
“Een mondkapje is een muilkorf!”
“Rutte bakt er niks van!”
“Mensen zijn preuts!”
“Mensen kleding zich te bloot!”
“Ik moet gewoon kunnen zijn wie ik ben en de rest moet zich maar aanpassen!”
“Ga terug naar je eigen land!”
“Wat een kansenpareltjes zijn het toch!”
“Wees blij dat jouw wieg in Nederland stond!”
“Borstvoeding moet overal kunnen!”
“Borstvoeding moet je bedekken!”

Zo kan ik er nog wel tig opnoemen die met enige regelmaat voorbij komen, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer:
“Ik heb recht op mijn vrijheid van meningsuiting dus ik zeg lekker wat ik wil, tegen wie ik het wil, wanneer ik het wil!”

Ik vraag me vooral af hoe lang deze trend zich nog blijft voortzetten? Wanneer krijgen mensen er eens genoeg van om altijd maar hun ongepoetste mening in iemand anders’ gezicht te schuiven? Regelmatig zie ik dat de verschillende kampen dit wegschuiven onder de noemer ‘discussie’, terwijl dit overduidelijk geen discussies zijn. Dit is puur het opdringen van jouw mening en het niet open staan voor andere argumenten. Soms lijkt het of men probeert de ander zo te overdonderen met hun klipharde mening dat zij blind zijn voor de (eventuele) schade wat aangericht kan worden.
Ik ben uiteraard vóór de vrijheid van meningsuiting en de Nederlanders zijn er zo trots op dat ze zo ‘direct en recht voor z’n raap’ zijn, maar wanneer is het genoeg? Waarom zijn mensen trots op hun ‘brutaliteit’? Wanneer is er zo’n verdeeldheid tussen verschillende kampen dat het onoverbrugbaar wordt?

Ik ben benieuwd naar jullie opinie :)!

Groetjes,
Marije



we denken alleen rechten te hebben en geen plichten, verantwoordelijkheid en respect voor alles wat leeft, het ikke ikke moet voorop,

de curling generatie, en de achterbank generatie heeft zo zijn eigen rechten gecreëerd (wij zijn de beste en mogen alles) en hoeven naar niets en niemand te luisteren lijkt het wel,


dat is best jammer, van elkaar leren, van mensen leren die veel ervaring hebben kan soms best voordelen hebben
hoe ver dat nog doorgaat??? geen idee wanneer en hoe de kink in de kabel komt

er werd mij veel duidelijk door te lezen over de curling-/achterbank-/pampergeneratie, wat zijn millennium ouders geb. tussen 1980 en 2000 (papablogger)

https://www.socialevraagstukken.nl/coro ... ingouders/

https://www.ouders.nl/opinie/achterbank ... t-gestoord

https://papablogger.nl/vaderschap/curlingouders/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-20 12:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:19

Op zich vind ik het wel mooi, dat iedereen z'n eigen mening mag hebben en verkondigen, al zou dat wat mij betreft over het algemeen best wat vriendelijker, minder lomp en genuanceerder mogen. Alleen zo jammer dat er vaak een waardeoordeel over een ander bij uitgesproken wordt.
Ik vind 'Let's agree to disagree' altijd een mooie uitspraak. Heb er vrede mee dat jouw mening niet de norm is en hoeft te zijn, en laat een ander ook in zijn waarde. En zeg het vriendelijk, of zeg niets.
Ik denk wel dat dit digitale tijdperk hier een heel negatieve invloed op heeft. Volgens mij is er veel eenzaamheid en ontevredenheid, wat wordt gebotvierd door 'lekker los gaan' op het internet. Lekker anoniem achter je toetsenbordje het gevoel krijgen dat je ergens grip op hebt ofzo.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 13:17

Sjong schreef:
purny schreef:
Wist die vreemde dat ze nog kort te leven had?
Ik merk juist het tegenovergestelde. Je kan niet meer zoveel zeggen.


Nee dat wist hij niet, maar toen het aangegeven werd heeft hij zijn opmerking ook niet weggehaald of zijn excuses aangeboden. Daarbij snap ik sowieso de noodzaak niet om op foto's van mensen die je niet kent op zo'n manier te reageren.


En toch is dat iets wat ik regelmatig zie!

Magrathea schreef:
Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten, maar:
- Anderen hebben het recht om die mening te negeren
- Anderen hebben het recht om een mening over jouw mening te hebben
- Die vrijheid maakt je niet onschendbaar

Dat vergeten de mensen nog wel eens :D


Mooi omschreven, vooral de je laatste punt!


MCE schreef:
we denken alleen rechten te hebben en geen plichten, verantwoordelijkheid en respect voor alles wat leeft, het ikke ikke moet voorop,

de curling generatie, en de achterbank generatie heeft zo zijn eigen rechten gecreëerd (wij zijn de beste en mogen alles) en hoeven naar niets en niemand te luisteren lijkt het wel,


dat is best jammer, van elkaar leren, van mensen leren die veel ervaring hebben kan soms best voordelen hebben
hoe ver dat nog doorgaat??? geen idee wanneer en hoe de kink in de kabel komt

er werd mij veel duidelijk door te lezen over de curling-/achterbank-/pampergeneratie, wat zijn millennium ouders geb. tussen 1980 en 2000 (papablogger)

https://www.socialevraagstukken.nl/coro ... ingouders/

https://www.ouders.nl/opinie/achterbank ... t-gestoord

https://papablogger.nl/vaderschap/curlingouders/


Ik ga dit eens lezen! Ik moet wel zeggen dat het niet alleen de generaties zijn die jij benoemt, maar ik zie ook regelmatig bepaalde dingen voorbij komen van oudere generaties (45 - 65)!


Eatshay schreef:
Op zich vind ik het wel mooi, dat iedereen z'n eigen mening mag hebben en verkondigen, al zou dat wat mij betreft over het algemeen best wat vriendelijker, minder lomp en genuanceerder mogen. Alleen zo jammer dat er vaak een waardeoordeel over een ander bij uitgesproken wordt.
Ik vind 'Let's agree to disagree' altijd een mooie uitspraak. Heb er vrede mee dat jouw mening niet de norm is en hoeft te zijn, en laat een ander ook in zijn waarde. En zeg het vriendelijk, of zeg niets.
Ik denk wel dat dit digitale tijdperk hier een heel negatieve invloed op heeft. Volgens mij is er veel eenzaamheid en ontevredenheid, wat wordt gebotvierd door 'lekker los gaan' op het internet. Lekker anoniem achter je toetsenbordje het gevoel krijgen dat je ergens grip op hebt ofzo.


_/-\o_

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:24

Ik maak me helemaal niet druk om zulke dingen :') Ik denk trouwens dat mensen altijd al uiteenlopende meningen hebben gehad, maar dat iedereen het tegenwoordig zonder enige nuance op Facebook pleurt. Waarom, omdat ze niks beters te doen hebben? :')

Ik lig er iig niet wakker om. Laat ze maar roepen.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 13:31

IsaCalixa schreef:
Ik maak me helemaal niet druk om zulke dingen :') Ik denk trouwens dat mensen altijd al uiteenlopende meningen hebben gehad, maar dat iedereen het tegenwoordig zonder enige nuance op Facebook pleurt. Waarom, omdat ze niks beters te doen hebben? :')

Ik lig er iig niet wakker om. Laat ze maar roepen.


Maar zou je er wel wakker om liggen als mensen daden bij woorden gaan voegen? Als de kampen zo opgesplitst worden dat de meningen met bijvoorbeeld agressie worden ondersteund (zoals je al enkele keren leest in het nieuws)?

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:36

Magrathea schreef:
Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten, maar:
- Anderen hebben het recht om die mening te negeren
- Anderen hebben het recht om een mening over jouw mening te hebben
- Die vrijheid maakt je niet onschendbaar

Dat vergeten de mensen nog wel eens :D

Maar ik mis het filter nog wel eens (nou ja.. soms , eigenlijk heel vaak).
Je kan zeggen: naahhh ik heb niks met buitenlanders.
Of: Gatver die gore k*tbuitenlanders moeten oprotten.

Wat vind je van deze jas?
a: ik weet niet, die vorige vond ik je veel leuker staan.
b: jeeh die is echt lelijk, staat je totaal niet.

Kind is huilerig/drammerig.
a: hij heeft niet echt zijn dag vandaag hé, kan ik wat voor je doen?
b: jeeh kun je hem aub zijn kop laten houden? Als jij er niks aan doet wil ik het wel doen hoor.

Mijn man werkt met veel mensen over de hele wereld en Nederlanders worden echt als bod/veel te direct gezien.
Ook als wij in onze ogen heel netjes iets vragen/zeggen.
Wij zien die mensen juist als pff zeg nu eens wat je wilt zeggen en wees eens to the point, ik heb meer te doen vandaag.

Het is nl juist beleefd om eerst te vragen of het uitkomt dat je belt, daarna hoe het met degene gaat (en vrouw/kinderen), daarna hoe het gaat op het werk en dan begin je over welk onderwerp je belt en daarna evt de vraag daarover.

Wij zeggen: Hoi Piet, even een vraagje: "Kun je vandaag dat contract van die en die naar mij toesturen? Ik heb hem nl nodig voor dat en dat".

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:40

TS: Ervaar je dit echt zo in je dagelijks leven, of (vooral) online?

Ik zie het namelijk online wel, zeker als het over bepaalde onderwerpen gaat, maar kom 'in het echt' vrijwel nooit mensen tegen die zo praten. Als je zelf open en vriendelijk bent krijg je dat ook terug, is mijn ervaring. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand me zomaar zijn mening toesnauwt.

Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat hoe meer we met z'n allen het beeld hebben dat 'andere mensen' zich zo gedragen, hoe meer het normaal wordt te denken dat het volop gebeurt. Terwijl als ik om me heen kijk ik het eigenlijk niet/nauwelijks zie gebeuren.
Online wel, offline niet.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:50

Citaat:
MCE schreef:
we denken alleen rechten te hebben en geen plichten

Dit!

En dan kijk ik alleen nog maar over het gezeik wat we in nederland hebben nu in Corona tijd. Allemachtig wat is de mensheid toch gruwelijk egoïstisch.
"ik laat me de mond niet snoeren" - heb ik de neiging om te antwoorden "maar wel je buurman/vrouw laten sterven".
Horeca- zelfstandigen-etc hebben het moeilijk, mensen gaan straks echt in de financiële problemen komen- maar we gaan lekker protesteren met een paar 1000 mensen- echt...waar zit ons verstand? Kijk naar het groter geheel, hou je kop en doe wat er gevraagd wordt- hoe moeilijk kan het zijn? ( ga je dood van het dragen van een mondkapje?? nee he?? niet zeiken en gewoon ff doen..)
Of te pas en onpas discriminatie gillen...we zijn wellicht niet perfect maar om "uncle Bens" rijst te gaan omdopen- het gaat hier in mijn ogen een brug te ver.
Ik wil me niet druk maken, maar ik doe het wel. Het meninkjes geven vanachter een computerscherm is geen probleem- maar het weigeren van simpel even om je heen kijken en hulp aanbieden tegenwoordig niet meer van deze tijd. ( mensen zijn dan ook oprecht verbaasd wanneer je dat wel doet..omgekeerde wereld joh!)
En we pikken het wel- thans..ik steeds meer. Ik heb geen zin om die zure bitch te zijn. Dus ook ik hou gewoon maar mijn mond wanneer ik zo'n oud vel in een supermarkt weer hoor klagen "ik ga niet met zo'n ding lopen hoor" ik denk alleen nog maar "niet doen dan- pensioen probleem ook vanzelf opgelost"

Dus waarom moet het kunnen: Niet.
Maar je hebt geen invloed op de rest, alleen op jezelf. Ik probeer mezelf maar zo "normaal" mogelijk te gedragen, meer kan ik niet doen.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:51

Ik wel hoor.
Ken diverse tokkie families die alles eruit schreeuwen wat zij denken.
Dat ze ineens vragen:
Jij vindt toch ook dat ZP moet blijven zoals hij was?
En ik zeg: nou van mij maakt het helemaal niets uit.
Dan ben ik een landverrader, moet ik maar ergens anders gaan wonen enz.
Die mensen probeer ik zo veel mogelijk te ontlopen, maar helaas ontkom ik er soms niet aan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:55

Ik vraag me dan af hoe het in andere landen gaat tenzij daar misschien meer regels zijn vanuit de overheid? Zoals borstvoeding wel of niet bedekken dat kun je wel of niet als prettig ervaren.

Zijn die niet meningen of gedachten die iedereen ter wereld kan hebben? Word het in andere landen niet zo op sociaal media geuit of hebben daar veel mensen simpelweg dezelfde mening?

Overigens vind ik wel dat sommige echt te hard en te star zijn, maar ik ben zo van ik leef maar één keer ik probeer er zo min mogelijk op in te gaan want zolang ik dingen kan doen die mij gelukkig maken, wat maakt mij het dan uit wat anderen doen als ze me maar met rust laten.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:56

Marije,
gaat zeker over meerdere generaties, het een is het gevolg van het ander, misschien is deze generatie wel teleurgesteld in de ontwikkeling die mogelijk iets anders is als zij bedoeld hadden om hun kinderen (geb. 1980 - 2000) een beter leven te geven

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:00

Buuk schreef:
hou je kop en doe wat er gevraagd wordt- hoe moeilijk kan het zijn? ( ga je dood van het dragen van een mondkapje?? nee he?? niet zeiken en gewoon ff doen..)


Ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Degenen die fel tégen mondkapjes zijn, hebben ook een punt: niet-medische mondkapjes beschermen niet (hooguit als je zelf gaat lopen spetterhoesten maar als het goed is blijf je dan al thuis) en zijn wel degelijk enorm hinderlijk in de communicatie omdat je veel nonverbale communicatie mist. Burka's mogen niet om deze reden, en mondkapjes wel...

Ik deel jouw mening hoor Buuk, en ik draag dus inderdaad wel gewoon mondkapjes, zowel op mijn werk als bv in de winkel. Maar ook de meningen van de 'tegenpartij' snijden wel degelijk hout.
Wat mij daarin meer stoort is dat ik regelmatig zie dat mensen die zich wel aan de regels houden tot schaap benoemd worden en 'wakker moeten worden'. Ook hun mening is niet DE waarheid.

Buuk schreef:
Of te pas en onpas discriminatie gillen...we zijn wellicht niet perfect maar om "uncle Bens" rijst te gaan omdopen- het gaat hier in mijn ogen een brug te ver.


Ook die wil ik nuanceren. Blackfacing is op veel plaatsen ter wereld echt heel erg not done. En er zijn mensen die zich gekwetst voelen. Het slavernijverleden ligt gevoelig.
Misschien is het wel een betrekkelijk kleine moeite om daar rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:16

Eatshay schreef:
Buuk schreef:
hou je kop en doe wat er gevraagd wordt- hoe moeilijk kan het zijn? ( ga je dood van het dragen van een mondkapje?? nee he?? niet zeiken en gewoon ff doen..)


Ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Degenen die fel tégen mondkapjes zijn, hebben ook een punt: niet-medische mondkapjes beschermen niet (hooguit als je zelf gaat lopen spetterhoesten maar als het goed is blijf je dan al thuis) en zijn wel degelijk enorm hinderlijk in de communicatie omdat je veel nonverbale communicatie mist. Burka's mogen niet om deze reden, en mondkapjes wel...

Ik deel jouw mening hoor Buuk, en ik draag dus inderdaad wel gewoon mondkapjes, zowel op mijn werk als bv in de winkel. Maar ook de meningen van de 'tegenpartij' snijden wel degelijk hout.
Wat mij daarin meer stoort is dat ik regelmatig zie dat mensen die zich wel aan de regels houden tot schaap benoemd worden en 'wakker moeten worden'. Ook hun mening is niet DE waarheid.

Buuk schreef:
Of te pas en onpas discriminatie gillen...we zijn wellicht niet perfect maar om "uncle Bens" rijst te gaan omdopen- het gaat hier in mijn ogen een brug te ver.


Ook die wil ik nuanceren. Blackfacing is op veel plaatsen ter wereld echt heel erg not done. En er zijn mensen die zich gekwetst voelen. Het slavernijverleden ligt gevoelig.
Misschien is het wel een betrekkelijk kleine moeite om daar rekening mee te houden.[quote]






communiceren / relativeren op de sociale media zou al heel veel schelen, zoals we dat voor de "handy" ook deden,
maar daar is geen behoefte aan, het gaat ad hoc de wereld over,
soms met een excuusje maar dan is er weer de omroep de een platform biedt, want dat is nieuws
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-20 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:18

Eatshay: de mondkapjes- ik snap deels ook wel waarom er felle tegenstanders zijn - wellicht hebben ze absoluut gelijk, maar ik zie mensen banen verliezen, bedrijven (levenswerk) verliezen..en dan denk ik - hoeveel gelijk we ook denken te hebben- draag ze gewoon. Omdat het aangeraden wordt. misschien gewoon voor een ander..Zet je eigen mening opzij, steun de anderen even ( en ja dat kan ook andersom...echt dit zal absoluut de moeilijkheid zijn.)

En discriminatie- ik zal me verontschuldigen, voor degene die zich daardoor niet prettig voelen. sprak wel redelijke eigen frustratie uit..
ik begon in mijn hoofd met de nuance: We zijn niet perfect..( dus ik ook niet ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:21

Buuk schreef:
Eatshay: de mondkapjes- ik snap deels ook wel waarom er felle tegenstanders zijn - wellicht hebben ze absoluut gelijk, maar ik zie mensen banen verliezen, bedrijven (levenswerk) verliezen..en dan denk ik - hoeveel gelijk we ook denken te hebben- draag ze gewoon. Omdat het aangeraden wordt. misschien gewoon voor een ander..Zet je eigen mening opzij, steun de anderen even ( en ja dat kan ook andersom...echt dit zal absoluut de moeilijkheid zijn.)

En discriminatie- ik zal me verontschuldigen, voor degene die zich daardoor niet prettig voelen. sprak wel redelijke eigen frustratie uit..
ik begon in mijn hoofd met de nuance: We zijn niet perfect..( dus ik ook niet ;-) )




ik draag ze ook, koop ze bij de appie, 2 euro, geld gaat naar de voedselbank, daarom alleen al

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:41

Hmmmm. Ik woon inmiddels 11 jaar op de canarische eilanden en de canario is niet direct.

Na 100 keer gebeld te hebben moet ik via de bakker horen die bevriend is met de neef van de wijnboer dat de wijnboer niet meer levert.

Bij geschillen geeft ieder een ander de schuld zodat je niemand direct kunt confronteren.

Je ziet ineens na een meningsverschil (die we later gewoon kunnen uitpraten w.m.b) dat je geblokkeerd bent.

Ik ben eraan gewend geraakt,maar wat waardeer ik directe mensen. Ook als het negatief is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers