Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 10:02

Hallo,

Ik heb een vraag.

Bij ons op stal is een paard gekomen dat verdacht was van bloedwormen door de da (kwam van opfok). Heeft wormkuur gehad, maar, voordat deze hier op de wei mocht wilde staleigenaar bloedonderzoek om zeker te zijn dat het weg was.

Staleigenaar heeft toen dierenarts kwam bloed laten afnemen en onderzoeken. Eigenaar is hiervan op de hoogte gesteld.

Nu wil de eigenaar (die intussen weg is) de rekening van het bloedonderzoek niet betalen omdat 'zij niet expliciet opdracht heeft gegeven voor dit bloedonderzoek'.

Weet iemand hoe dit juridisch zit?
Er is geen stalcontract. Wel maandelijkse rekeningen voor stalling die wel betaald zijn (wit).

100% Reiner


rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:03

De eigenaar is formeel de enige die een opdracht kan geven. Dat heeft hij/zij niet gedaan. Weinig kans dat je deze rekening kan verhalen op de eigenaar van het paard.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:05

Tja geen idee juridisch en ik verwacht niet dat je hiervoor op Bokt de juiste antwoorden vind.
Of je moet goed kunnen filteren uit alle antwoorden.

Moreel gezien, als ik geen opdracht geef voor een bloedonderzoek en de staleigenaar is degene die dit wil en regelt, tja dan betaal ik ook niet.
Wordt er trouwens niet blij van als er zonder duidelijke afspraak vooraf een DA bloed komt afnemen, dat overleg je toch neem ik aan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 10:06

Het gaat trouwens wel om een trainingsstal, niet om een pensionstal. Voor de duidelijkheid.

100% Reiner

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:08

quarterH schreef:
Het gaat trouwens wel om een trainingsstal, niet om een pensionstal. Voor de duidelijkheid.


Dat verandert niets aan de feiten. Eigenaar van het paard versus stalhouder.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:08

Wat staat er in de regels van de stal? Aangezien de eigenaar op de hoogte was en de staleigenaar als regel stelt dat het paard eerst vrij moet zijn van wormen en dmv bloedtest een garantie wil.

Verder zou ik hier ver buiten blijven. Dit is iets tussen de staleigenaar en de eigenaar van het paard. Dit moet toch wel mondeling op te lossen zijn ipv direct juridische stappen te ondernemen

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 10:09

Snap dat het niet voor het juridische deel uitmaakt, maar wellicht wel voor de beeldvorming hier.

Het gaat ook niet om juridische stappen te ondernemen, maar om te weten of we sterk staan of niet.

100% Reiner

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:15

Wist de eigenaar van het paard dat de staleigenaar de dierenarts had gebeld om bloed af te nemen?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 10:17

Eigenaar is op de hoogte gesteld. Wilde paard ook op de wei, en wist dat deze daarvoor schoon moest zijn. Maar feitelijk is het de staleigenaar die tegen klant en da heeft gezegt ' bloed afnemen'

100% Reiner

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:19

quarterH schreef:
Snap dat het niet voor het juridische deel uitmaakt, maar wellicht wel voor de beeldvorming hier.

Het gaat ook niet om juridische stappen te ondernemen, maar om te weten of we sterk staan of niet.


Of je sterk staat of niet waarin? De nota op de eigenaar van het paard verhalen? Dat is een juridische kwestie. Opmerkingen als "naar mijn gevoel" of "dat had de stalhouder mij niet moeten flikken" heb je helemaal niks aan. Het gaat om het juridische aspect.

Op de hoogte gesteld is trouwens wat anders als toestemming vragen EN van te voren bespreken wie de rekening gaat betalen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:31

Is hier voordat de dierenarts kwam overleg over geweest of is het achteraf medegedeeld aan de eigenaar?

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:44

Rekening is voor de stal eigenaar, ik zou in overleg gaan om het te delen als dit lukt
Opdracht gever is ook diegene die moet betalen aan de dierenarts

Geniet van elke dag

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:47

een en ander zal ongetwijfeld afhangen of de eigenaar voor of na afnemen op de hoogte is gesteld.
Daarnaast, aangezien het overkomt alsof de eigenaar het niet gevraagd is of een bloedtest gedaan mag worden maar ipv daarvan te horen kreeg; we doen een bloedtest, dat dit wel vastgelegd is in het trainingscontract dat die mogelijkheid aanwezig is; bij twijfel wormbesmetting zal op kosten van de eigenaar een bloedtest worden afgenomen.....of iets in die trant omschreven.

Eerlijk gezegd komt het op mij over alsof er gewoon tegen de eigenaar is gezegd; we gaan een bloedtest doen ( of misschien zelfs al gedaan, want is niet duidelijk of dit voor of na bloed trekken is gemeld) ipv om toestemming vragen.
Geen overleg, geen toestemming.

Heel eerlijk? Ik zou dan ook niet betalen, maar zeggen; je betaalt het zelf maar, aangezien je dit hebt gedaan zonder overleg en zonder dat mij om toestemming is gevraagd.

Maar een juridisch loket zal je een beter antwoord kunnen geven....of rechtsbijstand

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:51

Stalhouder had eigenaar opdracht moeten geven om een uitslag bloedonderzoek te overleggen. Dan had hij/zij met eigenaar kunnen overleggen wie de veearts inschakelde en waar de rekening heen ging. Nu heeft hij/zij geen poot om op te staan.
In een normale relatie zou dit gewoon even bespreekbaar moeten zijn, het betreft immers ook geen wereldbedrag, maar blijkbaar is dat hier niet (meer?) aan de orde?

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:51

Hoe is de eigenaar van het paard op de hoogte gesteld? Vooraf met de vraag of ze/hij het goed vindt dat de DA komt om bloed af te nemen of achteraf van 'joh, de DA is geweest en heeft bij jou paard bloed afgenomen'.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:52

@QuarterH werkt deze trainingsstal niet met algemene voorwaarden waar dit in meegenomen is? Dan zou dat nog een goede tip richting stalhouder kunnen zijn. En sowieso met opdrachtbevestigingen gaan werken, dat scheelt uiteindelijk toch altijd een hoop gesodemieter.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:56

Als het vooraf niet duidelijk is gecommuniceerd en er nergens iets zwart op wit staat denk ik dat de stalhouder juridisch weinig heeft om op te staan en afhankelijk is van de goodwill van de eigenaar of hij/zij inderdaad de rekening (gedeeltelijk) wil betalen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:04

Gillbo schreef:
..
Verder zou ik hier ver buiten blijven. Dit is iets tussen de staleigenaar en de eigenaar van het paard. Dit moet toch wel mondeling op te lossen zijn ipv direct juridische stappen te ondernemen


Vermoed dat TS de staleigenaar is.

TS, is het een bedrag om veel moeite voor over te hebben?
Ik zou die afweging wel maken. Maar geen idee wat zo'n bloedonderzoek kost eigenlijk.

En het paard is al weg van stal, begrijp ik? Dat helpt ook niet mee.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:04

quarterH schreef:
Het gaat trouwens wel om een trainingsstal, niet om een pensionstal. Voor de duidelijkheid.

Dit kan een heel relevant punt zijn. In beginsel is het inderdaad, zoals hier steeds gezegd: de eigenaar die de opdrachten geeft. Dat is al anders in geval van zaakwaarneming (spoedgevallen op de pensionstal). Daarvan is hier geen sprake.

Een pensionstal verschilt fundamenteel van een trainingsstal voor wat betreft de 'dagelijkse zorg' voor het paard. Op een pensionstal houdt de eigenaar toezicht, bepaalt die wanneer het paard aanpassingen in het voerschema nodig heeft, wanneer de dierenarts of tandarts moet komen, wanneer de smid moet komen en zo alle beslissingen die je zoal voor je paard neemt. Bij een trainingsstal breng je je paard en kan je gaan kijken, en is het netjes als de stalhouder je informeert of overlegt, maar je draagt de dagelijkse zorg en beslissingen in overwegende mate aan de trainingsstal over. Juridisch gezien ligt de nadruk van de pensionstal op de huur van de box en faciliteiten en ligt de nadruk bij de trainingsstal op de overeenkomst van opdracht. Wat er nu is gebeurd, is dat het paard onder deze omstandigheden niet naar buiten kon en dat er een kleine behandeling heeft plaatsgevonden. Omdat bloed trekken, de smid laten komen, de tandarts laten komen, wisselen van hoofdstel of bit, het paard naar eigen inzicht trainen, vrije beweging geven en in de box houden, beslissingen zijn in de uitvoering van de overeenkomst van opdracht (die erop ziet het paard gezond te houden en te laten ontwikkelen in een bepaalde richting), dienen de kosten daarvan door de opdrachtgever te worden vergoed. Daar komt bij dat de stalhouder voorafgaand aan de behandeling heeft gezegd 'ik ga dit laten doen', daarop geen expliciet verbod is gekomen, en het daarna is uitgevoerd.

Ik ben om die reden van mening dat de eigenaar het bedrag zeker wel moet betalen. Andere kant van de medaille is dat het waarschijnlijk om een klein bedrag gaat en dat je er nu dus heel lelijk over kan gaan doen, maar dat het incasseren daarvan vermoedelijk een heel gedoe zal zijn. Maar juridisch denk ik dat de stalhouder gelijk heeft.

En zoals Eatshay zegt: direct een net contract maken, in trainingscontracten worden dit soort dingen 'gewoon' geregeld.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 13:00

Ik de staleigenaar? Mocht ik willen haha!
Maar ik vraag het hier wel namens de staleigenaar.
Hier is altijd alles 'op goed vertrouwen' gegaan en dit soort situaties al 100 keer voorgevallen en nooit voor problemen met klanten gezorgt.
Ik denk dat de beste tip is dat we toch een klein/simpel stalcontract/algemen voorwaarden moeten gaan maken zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

100% Reiner

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Dispuut over rekening met klant - juridische hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:04

Juridisch kun je hier vrij weinig mee, het is een wellus/nietus spelletje.
Het is waarschijnlijk een factuur van een paar tientjes, als staleigenaar zou ik mijn verlies nemen, en leren dat nooit meer zo te doen.


Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:06

Dit maakt vooral weer het nut en belang van contracten duidelijk :)

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:08

Een trainingsstal die niet met contracten werkt? Daar zou ik sws al weg blijven..

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 13:19

SweetVanille schreef:
Een trainingsstal die niet met contracten werkt? Daar zou ik sws al weg blijven..


Wat is dit nu weer voor opmerking???? Ik ben op meerdere zeer goede (western) trainingstallen in NL, BE en DE geweest en hebt nooit een contract gehad of getekend.
En heel eerlijk, zou dat eigenlijk ook niet nodig moeten zijn.... Je vertrouwd iemand de zorg en training van je paard toe of niet...

Maar zoals nu blijkt is het soms toch nodig helaas...

100% Reiner

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:37

SweetVanille schreef:
Een trainingsstal die niet met contracten werkt? Daar zou ik sws al weg blijven..


Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van je mening, zou je die met ons willen delen?
Lijkt mij alleen maar duidelijkheid geven toch, als je vastlegt wat je van elkaar kunt verwachten. Het is een zakelijke overeenkomst die je met elkaar afsluit als je je paard ergens in training zet. De meeste problemen die ik op stallen/rondom paarden zie, komen voort uit verschillen in verwachtingen en daardoor oplopende emotie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 49 bezoekers