En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:08

Ik weet niet of het hier goed staat! Maar moet het ff van me afschrijven...

Ik heb 3 jaar lang een fantastisch leuke lieve shet mogen verzorgen. Neeltje/nelos/the flying chicken nugget was mijn eerste “eigen” pony, ik heb van alles met der gedaan. Van duiven vangen tot samen over boomstammetjes springen.

Helaas is neel op 25 september (vlgm 1,5e week geleden) ingeslapen omdat de voor de zoveelste keer acuut hoefbevangen was.
Ik heb helaas geen afscheid kunnen nemen, wel heb ik der (Dood) langs de weg zien liggen. Dit is ook hoe ik erachter ben gekomen dat ze er niet meer met is ...

ongeveer een week later heb ik pas de kracht gehad om weer naar stal te gaan om voor haar vriendje te zorgen. Ik dacht dat ik er vrede me had
Totdat ik vandaag ineens een nieuwe pony in de wei zag staan.
Het is een hele lieve shetland merrie, maar toch voelt het niet goed.
In men hoofd ben ik heel blij en dankbaar dat ik een nieuw vriendinnetje heb, maar aan de andere kant vind ik het heel naar dat iedereen neel nu al vergeten lijkt te zijn.
Op de een of andere manier voelt het verkeerd dat er een ander paardje in neel haar stalletje staat. En besef ik me nu pas echt dat ze niet meer terug komt.
Ook lukt het me niet om dit paardje te knuffelen zonder boos/verdrietig te worden.
Het liefst zou ik gewoon uren met Saartje (nieuwe pony) kroelen. maar ik kan het gewoon niet zonder aan neel te denken en me schuldig te voelen omdat ik er niet was toen ze het zo hard nodig had.

Rust zacht lieve nelos... dat je pijn vrij over de eeuwige groene velden mag rennen!

Sorry voor dit lange bericht...
moest het ff kwijt

Neon

Berichten: 4926
Geregistreerd: 03-07-06

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:13

Heel veel sterkte met het verlies van Neeltje... en wat naar dat je er zo achter bent gekomen dat ze overleden is...


Probeer de komst van Saartje positief te zien... het vriendje van Neeltje staat nu in ieder geval niet alleen. En ook al is het vroeg om je open te stellen voor een nieuw paardje... wellicht kunnen jullie toch een mooie vriendschap opbouwen

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:40

Omdat dit topic over paarden gaat en Beestenboel juist voor andere dieren is verplaats ik het topic naar Paardenpraat.

Koetje_boe sterkte! Ik hoop dat je toch van Saartje kunt genieten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:53

Wat rot dat de pony is overleden. Is dit de eerste keer dat je zoiets meemaakt? Heb je iemand om erover te praten?

Een verlies is heel intens, maar als het om een dier gaat begrijpt soms niet iedereen dat goed. Maak duidelijk dat je verdrietig bent en praat erover.

Wat betreft de nieuwe pony. Dat vriendjes bleef alleen staan? Dan is het voor die pony echt beter dat er nu al een nieuwe pony bij staat. Dat is niet gemeen of oneerlijk, maar het beste voor de achtergebleven pony.

Natuurlijk moet het dan wel een match zijn samen, maar daar ga ik dan even vanuit.

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Dat de pony overleden is kan jij niks aan doen. Het gebeurt vaak hoefbevangenheid en er is nog erg veel onwetendheid. Zeker bij shetlanders wordt niet altijd goed en op tijd ingegrepen. Het zijn ook harde pony's.

De pony die overleden is, is er niet meer. Daar kan je niks meer voor doen. De pony's die er nu staan, leven en hebben zorg en liefde nodig. Als jij nog iets met paarden wil doen, kan jij ze dat geven. Het is ook niet de schuld van de nieuwe pony dat er een andere pony is overleden. Zij heeft er niet zelf voor gekozen en weet totaal niet wat er is gebeurt.
Door deze nieuwe pony te verzorgen en te knuffelen, doe je de overleden pony niet tekort, echt niet.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:05

Ach wat naar om er zo achter te komen.

Het is logisch dat je je oude maatje mist en dat je misschien nog niet toe bent aan een andere pony.
Geef het wat tijd dan krijgt het vast allemaal een plekje.
Heel veel sterkte! :(:)

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:12

Wat moeilijk voor je dat je er zo achter bent gekomen. Kan je er met iemand over praten? Goed dat je het deelt op bokt.

Logisch dat het niet helemaal fijn komt, het lijkt dan alsof je Neel hebt ingeruild. Maar aan de andere kant kan je hopelijk een beetje focussen op je nieuwe pony. Gewoon rustig opbouwen, niets hoeft, alles mag. Lekker kleine momentjes pakken en proberen te genieten. En zie hem als erbij, niet in plaats van.

Sterkte!

Kookaburra

Berichten: 5388
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:13

Heb je ook contact met de eigenaar van de ponys? Want de manier waarop je je oude eigen verzorgpony vond zou ik persoonlijk ook naar vinden.
Toen mijn verzorgpony overleed kreeg ik een telefoontje van de eigenaar.

Ponys kunnen niet alleen staan. Althans, het is niet goed voor ze. Dus Neel is niet vervangen, want geen dier is hetzelfde... Maar Neel haar maatje kan nu wel weer pony zijn met een nieuw vriendje. En ja, dat kan in het begin zeer doen, eng zijn en raar voelen. En dat is echt heel normaal! Knuffel van mij.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:38

Ach meid, wat rot. Ik weet helaas precies hoe je je voelt. Heb het ook meegemaakt. Die machteloosheid, die schok. Waardeloos.

Ik snap heel goed dat je niet wilt dat Neeltje vergeten wordt. Misschien kun je hier op Bokt een IM-topic over haar maken, met foto's en vertellen hoe ze was en wat ze voor je betekende.

Die nieuwe pony kan er natuurlijk niets aan doen dat Neeltje dood is. Dat je daar niet direct voor openstaat is logisch. Ik vind dat de eigenaar van de pony's hierin erg tekort is geschoten. Niet naar de ponya's toe, maar naar jou toe.

Hoe dan ook, heel veel sterkte!

BubblesStar

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:46

Heel veel sterkte :(:)

Ik herken je gevoel wel, zelf ben ik (ondertussen 8 jaar geleden) ook mijn eerste eigen pony totaal onverwachts verloren. Ik had toen ook al mijn Tinker, maar ik kon niet meer met een blij gevoel naar stal. Dat heeft echt wel een poosje geduurd, maar ik moest gaan voor mijn Tinker. Ik besefte me dat hij niet de dupe mocht zijn van mijn verdriet. Ik heb mijn Shetlander vlak voordat hij ingeslapen werd beloofd om goed voor zijn grote broer te zorgen en aan die belofte moest ik me houden. In mijn hoofd maakte dat een enorm verschil, het werd weer een positieve belevenis om naar stal te gaan. Misschien lukt het jou uiteindelijk ook om er op die manier naar te gaan kijken.

Het is moeilijk, heel moeilijk en het verdriet zal er nog lang zijn. Daar is dan ook niks mis mee! Geef jezelf de tijd en praat er over met mensen die je begrijpen. Je mag me ook altijd een PB sturen als je even je verhaal kwijt wilt.

Ik denk dat het voor de overgebleven pony de beste keuze is geweest om er snel een nieuw maatje bij te zetten, al zal dat voor jou nu nog niet zo voelen.

Nogmaals veel sterkte Y;(

Britta31

Berichten: 13137
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:33

Onze ruin Nap kan niet alleen staan.Paniek.Toen mijn pony werd ingeslapen was de volgende ochtend al een nieuw paard Iwan.Wel een "pension" paard.Was ook wel moeilijk,maar alles voor mijn ruin.Maar pech na een half jaar werd Iwan ingslapen en kwam s'middags al Max.Ook een "pension" paard.Ik had wel nog een week om een nieuw paard erbij te zoeken,dus kon er al een beetje aan wennen.Dat is natuurlijk wel anders dan onverwachts.Het zal even wennen zijn,maar je zal snel een band hebben met de nieuwe pony.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:20

Jeetje wat klote zeg! En ook hoe jij er van op de hoogte bent gesteld. Verdient bepaald geen schoonheidsprijs..

Iemand opperde om een in memoriam topic te openen. Vind je dat geen goed idee? Ook zonder foto's, misschien heb je die niet, kan dat!

En verder, je zit nu in een rouwproces. Je bent verdrietig en daardoor is je hart even dicht voor anderen. Alleen maar logisch denk ik. Naarmate je daar overheen komt gaat die weer steeds meer open staan. Heel normaal allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:31

Heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Tis een beetje mijn eigen schuld dat de eigenaren me niet hebben kunnen inlichten, ben stomweg vergeten om daar men telefoon nummer te planten... (dat ga ik nu zeker veranderen)
de eigenaars zijn altijd heel erg goed geweest voor mij en de paardjes! Dat staat zeker vast.
De eigenaresse kwam toen ik er weer naartoe durfde vertellen wat er was gebeurd en waarom ze haar hebben laten inslapen.

Ik had alleen gehoopt/verwacht dat het nog iets langer zou duren voordat er een nieuw maatje voor zion zou zijn...

Een IM topic lijkt me wel wat, ga ik zeker aanmaken!

Ik ga ook nog iets van een sieraad laten maken van een plukje vacht dat ik van stal heb meegenomen.

Mocht iemand een fotootje willen staat die hier! :o

Afbeelding

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:40

Wat een lieve foto van Neeltje. Het is heel verdrietig als je een pony waarmee je zoveel leuke dingen hebt gedaan moet missen. Daar moet je ook zeker de tijd voor nemen om dat een plekje te geven.

Saartje neemt absoluut de plek van Neeltje niet in, ook al is het moeilijk zo zou ik het niet proberen te zien. Neem rustig de tijd om te wennen aan Saartje en wie weet gaan ook jullie weer samen hele mooie avonturen beleven!

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:05

De dood van een pony is altijd al verdrietig, maar dit is wel erg naar voor je, hoe het gelopen is.
Sterkte hoor. Ik denk ook dat je het tijd moet geven. Verdriet hebben om het verlies van je maatje is helemaal niet gek en dat mag je gewoon toelaten. Saartje is niet Neeltje en dat zal ze ook niet worden. Maar misschien is er in de toekomst wel plek voor Saartje in jouw hart. Sterkte er mee hoor.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: En dan heb je ineens een nieuwe pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:05

Wat verdrietig toch om het verlies van Neeltje een plekje te moeten geven, wat een geluk dat je het plukje vacht nog hebt gevonden zodat je straks een mooi aandenken aan haar hebt :knuffel:

Ik verplaats dit topic even naar YoungRiderTalk

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:35

Jeetje, wat vervelend. Probeer het wat tijd te geven, het is zeker niet erg om het er soms uit te laten. Je zal je uiteindelijk beter voelen en het een plekje kunnen geven, hier heb je natuurlijk niks aan maar probeer ook de positieve kant te bekijken. Denk ook eens aan al die mooie herinneringen van Neeltje. Ze heeft het nu heel goed daar boven en zal altijd over je waken, net als een beschermengeltje.
trouwens een super lieve foto van Neeltje!

Beorganic
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 02:54

Heel veel sterkte. Misschien kan je je liefde aan Pony geven nu. Het zal zeker geapprecieerd worden.