David Attenborough's A life on our planet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 16:46

The wake-up call we all need.

Als ik een kijktip mag geven, dan is het deze wel. Voor mij dé documentaire van het jaar. Een echte wake-up call en eentje die in mijn ogen IEDEREEN moet gezien hebben, want dit gaat ons allemaal aan. En vandaag op werelddierendag nog eens relevanter dan ooit, want het herstel van de biodiversiteit is een essentieel onderdeel richting een duurzame wereld. Het is nog niet te laat, maar willen wij overleven als soort dan is het NU de moment om in te grijpen.



"Nature is our biggest ally and our greatest inspiration.
We just have to do what nature has always done,
It worked out the secret of life long ago.
In this world a species can only thrive when everything else around it thrives too.
We can solve the problems we now face by embracing this reality.
If we take care of nature, nature will take care of us.
It's now time for our species to stop simply growing,
To establish a life on our planet in balance with nature.
To start to thrive"


---

Even dit alles ter zijde, maar ik heb echt zitten janken gedurende de hele documentaire. Ik zie mijn toekomst al jaren niet rooskleurig en de nachtmerries die ik gehad heb omtrent klimaat zijn inmiddels ontelbaar. Om die reden ben ik ietwat huiverig aan deze docu begonnen, maar het is zo, zo hard de moeite waard om deze te bekijken. Deze man heeft zijn leven gewijdt aan dit onderwerp. De manier hoe ze het allemaal in elkaar hebben gestoken is, zeer begrijpbaar, menselijk maar ook niet geheel negatief. De oplossingen zijn er. Het is actie dat moet ondernomen worden.

En om die reden zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om het woord verder te zetten, zoals op het laatste in de docu ook zo mooi wordt weergegeven:
"This film is David Attenborough's witness statement
Who else needs to see it?"

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙


Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:47

Ik zag het net! Het eerste wat me verbaasde was dat hij al 94 jaar is. :wow:
Ik ga zeker kijken! Eigenlijk kijk ik alles waar zijn stem in voor komt. Vooral ‘s avonds voor het slapengaan. <3

Onderschrift

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:48

Deze man moet minstens 100 jaar worden. Wat een verlies als hij er straks niet meer is!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 16:52

Cayenne schreef:
Deze man moet minstens 100 jaar worden. Wat een verlies als hij er straks niet meer is!

Dat heb ik me ook al bedacht.. Ik denk dat ik dan toch ook echt een paar traantjes ga laten. Wat een rijkdom dat hij ons bezorgd heeft over de afgelopen jaren.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:19

Net deze docu gezien en vraag hierbij of iedereen m wil kijken en het zoveel mogelijk te delen op de sociale media dit ook te gaan zien.
“ Na een ijzingwekkende blik in hoe de toekomst eruit zal zien als we doorgaan zoals we bezig zijn, geeft Attenborough hoop hoe we de klimaatverandering kunnen tegenhouden.
Attenborough’s boodschap is duidelijk: de aarde is eindig, we moeten ervoor zorgen en nu is het moment om te veranderen.“delagarde.nl

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:29

Is/was dit alleen maar op netflix te zien?
Of kan ik dit ergens anders online terugkijken?

akishino
Berichten: 1866
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:52

Ik heb hem net gekeken en ben onder de indruk.
Je weet dat dit gebeurd, wij maken de aarde kapot, maar voor veel mensen is het toch een "ver van mijn show". En eerlijk, ik hoor soms ook bij die groep. Ik woon ook in het overbevolkte nederland, op een steenworp afstand van meerdere kerncentrales, met al onze niet zo duurzame "luxe", een bestraat postzegeltuintje, een overvolle groencontainer door het voedsel wat we niet genuttigd hebben en elke avond een stuk vlees op ons bord.

Wat de docu doet is de realiteit laten zien, maar ook hoop toevoegen en dat vond ik persoonlijk erg prettig.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:10

Oe iets leuks voor vanavond! Bedankt!

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:14

Prachtige documentaire, en fijn dat er ook een hoopvol scenario in wordt geschetst dat niet eens zo heel ver buiten handbereik ligt. Dit is er echt eentje waarvan je zou willen dat ook alle klimaatontkenners 'm zouden zien. Maar ik heb altijd het gevoel dat dit soort docu's vooral bekeken worden door mensen die toch al begaan zijn met het klimaat.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:44

Ik moet hem opnieuw gaan bekijken. Moet tot mijn schaamte toegeven, ik ben in slaap gevallen :+ :') De man heeft een te smooth voice :') Maar ik heb hem opgeslagen in mijn netflix, en 1 dezer dagen zal ik hem wel opnieuw opzetten.


Palmera schreef:
Is/was dit alleen maar op netflix te zien?
Of kan ik dit ergens anders online terugkijken?


Helaas alleen via Netflix.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:47

Ik heb flink zitten huilen. Ik herken jouw gevoel, ik word onrustig en verdrietig hoe onze wereld eraan gaat. Ik haalde er ook weinig hoop uit juist, ik heb het gevoel dat we nooit meer het tij zullen kunnen keren.. Ik werd er diep bedroefd van..

Kleine side note; ik vind ook dat deze docu ook weer te veel de aandacht op consumenten richt. Terwijl de grote bedrijven samen goed zijn voor 70% van de uitstoot, en de rijkste 1% van de wereld voor 50% van de uitstoot. Daar mag imo veel meer aandacht voor komen..

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Earth

Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:56

Margoooo schreef:
Ik heb flink zitten huilen. Ik herken jouw gevoel, ik word onrustig en verdrietig hoe onze wereld eraan gaat. Ik haalde er ook weinig hoop uit juist, ik heb het gevoel dat we nooit meer het tij zullen kunnen keren.. Ik werd er diep bedroefd van..

Kleine side note; ik vind ook dat deze docu ook weer te veel de aandacht op consumenten richt. Terwijl de grote bedrijven samen goed zijn voor 70% van de uitstoot, en de rijkste 1% van de wereld voor 50% van de uitstoot. Daar mag imo veel meer aandacht voor komen..

Bedoel je daarmee shell of?

Ik denk dat het expres is gedaan on 'ons' te benaderen. Wij moeten het verschil gaan maken in ons denken en doen. Overigens is er iemand die de grote bedrijven wel probeert aan te pakken en dat is Leonardo Dicaprio. Misschien wel een opvolger van sir David in opzichte van dit onderwerp.

En sir David, deze man, deze stem... Hij is voor mij een icoon, groter, iemand die met zijn stem doordringt tot je ziel. Onbeschrijfelijk hoe bijzonder ik deze man vind. Hij moet 200 jaar worden, een wereld zonder sir David is niet te doen!

Earth het reisbureau.


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:00

Ik wil hem heel graag zien, maar dacht dat hij nog niet uit was?

Iemand enig idee waar hij te zien is, voor mensen zónder netflix?

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:05

Als je al niet depressief bent op dit vlak dan wordt je het wel van al die ellendige docu’s. Ik ben te pessimistisch op dit vlak. Hoe draaien we het überhaupt.. denk toch echt dat het aan de top begint: overheden en multinationals. Ik denk gewoon gelijk aan al die mensen die elke week bij de Action komen. Vreselijke winkel. Dat soort consumptie mag echt afgelopen zijn.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:17

Earth schreef:
Margoooo schreef:
Ik heb flink zitten huilen. Ik herken jouw gevoel, ik word onrustig en verdrietig hoe onze wereld eraan gaat. Ik haalde er ook weinig hoop uit juist, ik heb het gevoel dat we nooit meer het tij zullen kunnen keren.. Ik werd er diep bedroefd van..

Kleine side note; ik vind ook dat deze docu ook weer te veel de aandacht op consumenten richt. Terwijl de grote bedrijven samen goed zijn voor 70% van de uitstoot, en de rijkste 1% van de wereld voor 50% van de uitstoot. Daar mag imo veel meer aandacht voor komen..

Bedoel je daarmee shell of?

Ik denk dat het expres is gedaan on 'ons' te benaderen. Wij moeten het verschil gaan maken in ons denken en doen. Overigens is er iemand die de grote bedrijven wel probeert aan te pakken en dat is Leonardo Dicaprio. Misschien wel een opvolger van sir David in opzichte van dit onderwerp.

En sir David, deze man, deze stem... Hij is voor mij een icoon, groter, iemand die met zijn stem doordringt tot je ziel. Onbeschrijfelijk hoe bijzonder ik deze man vind. Hij moet 200 jaar worden, een wereld zonder sir David is niet te doen!


Nee, rijke mensen. Zie bv https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ot-rijkste

Het gaat ook gewoon om ongelijkheid. Arme mensen in sloppenwijken kùnnen zich niet veroorloven zich bezig houden met klimaat verandering, terwijl het hen wel onevenredig hard raakt -O-

Always smile it makes people wonder what you're up to!

topsylover

Berichten: 5637
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:24

Femke_Tweety schreef:
Ik wil hem heel graag zien, maar dacht dat hij nog niet uit was?

Iemand enig idee waar hij te zien is, voor mensen zónder netflix?

Ik heb hem afgelopen weekend in de bioscoop gezien, is het ook zéker waard. Ik weet niet of hij nu nog draait.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:44

Het maakt me inderdaad wel heel erg machteloos en soms verdrietig. Ook hoe bijvoorbeeld de reeks van Planet Earth eindigde met nog benadrukken wat er zou gebeuren als we niks doen. Zelf probeer ik er op te letten maar we moeten het met z'n allen doen en dat is zo frustrerend..

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 11:57

Wat fijn dat dit topic wat meer aandacht krijgt. Aarzel zeker niet om het woord verder te zetten over deze docu.

HorseTimeXL, Margoooo en Hannanas - heel herkenbaar allemaal. Ik heb alleszins besloten om echt 100% veggie te worden na deze docu en dus ook te stoppen met vis eten (tenzij we op termijn effectief streven naar de ruime no-fish zones zoals besproken wordt in de docu, maar dat is nu niet het geval). Op termijn, van zodra ik meer zelfstandig leef en zelf beslissingen kan maken wil ik ook op andere zaken meer gaan letten om toch zo, mijn hele kleine steentje te kunnen bijdragen.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:07

Ik eet al veganistisch, maar ik struggle vooral met fast fashion en bv plastic gebruik. Vind duurzame merken echt duur, en vaak niet zo mooi. Maar het is wel de eerlijke prijs. Ik koop nu gewoon bijna nooit kleding haha. Tweedehands is ook een optie, maar wel veel uitzoek werk en dat doe ik dus ook niet...

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 12:18

Margoooo schreef:
Ik eet al veganistisch, maar ik struggle vooral met fast fashion en bv plastic gebruik. Vind duurzame merken echt duur, en vaak niet zo mooi. Maar het is wel de eerlijke prijs. Ik koop nu gewoon bijna nooit kleding haha. Tweedehands is ook een optie, maar wel veel uitzoek werk en dat doe ik dus ook niet...

Oh ja daar struggle ik ook wel mee.. En goh, dure kledij is ook niet altijd eerlijk. Als je dan kijkt waar het vandaan komt valt het vaak ook vies tegen.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:21

Leuke en imo onverwachte verademing in deze documentaire vond ik dat de efficiëntie van de Nederlandse landbouw genoemd werd. Dat diezelfde landbouw duurzaam is en het juist die hoge efficiëntie is die ruimte geeft aan natuur. Ik viel bijna van mijn stoel.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:55

Tiepfoudt schreef:
Leuke en imo onverwachte verademing in deze documentaire vond ik dat de efficiëntie van de Nederlandse landbouw genoemd werd. Dat diezelfde landbouw duurzaam is en het juist die hoge efficiëntie is die ruimte geeft aan natuur. Ik viel bijna van mijn stoel.


Ja inderdaad! Vond ik ook een verrassing!

En een prachtige docu! Ik hield het niet droog

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:07

Moesten jullie ook (bijna) huilen
Spoiler:
toen die walrus van die cliff viel?
Of ben ik de enige.. vond het heel goed dat dit wel ook werd laten zien tijdens zo'n evenement.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:08

HorseTimeXL schreef:
Moesten jullie ook (bijna) huilen
Spoiler:
toen die walrus van die cliff viel?
Of ben ik de enige.. vond het heel goed dat dit wel ook werd laten zien tijdens zo'n evenement.


Dat was mijn breekpunt ...

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

xchanel01

Berichten: 1808
Geregistreerd: 30-12-07

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:22

Ik heb het gisteren gekeken en toch buikpijn van.. We moeten nu gewoon echt met z'n allen gaan veranderen, maar ik zie dat gewoon nog niet zo snel gebeuren. Zoveel mensen geloven er niet in of vinden het niet interessant, terwijl het ook om hun kinderen en kleinkinderen gaat die straks anders geen leefbare wereld meer hebben.

Bjorn
Collino S
Killarney
Duke Dustin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers