Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:33

*horses.nl
Algemeen
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Veulen wordt gechipt. Foto door Fleda.


Vanaf 21 april 2021 wordt de identificatie en registratie (I&R) van paardachtigen in Nederland een stuk strenger. Dit betekent dat alle paardenhouders moeten registreren welke paarden op zijn of haar terrein worden gehouden. Dit gebeurt in een database die door de overheid wordt beheerd. Eisen rondom strengere I&R systemen zijn al vaker ter discussie gesteld, maar worden nu echt werkelijkheid.


Lees het volledige artikel op horses.nl
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 07-10-20 19:26, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Datum fout verbeterd, link foto aangepast

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:49

hmm, is dit alleen voor ondernemingen of ook voor particulieren?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:50

Ook particulier haal ik uit de tekst. Hobbymatig.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:52

Verwaarlozing zal zo wel beter in de gaten gehouden kunnen worden wellicht.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:59

Hoe ziet men dat voor zich op een pensionstalling waar je weggaat voor een buitenrit, clinic, wedstrijd. Want als ik het goed begrijp moet dat elke keer geregistreerd worden dan. Dat is toch geen doen?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:02

Dat mag in een schriftje oid.


In het online systeem van de RVO hoeven geen tijdelijke verplaatsingen bij gehouden te worden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet echter wel in de eigen lokale administratie bijgehouden worden, voor het geval er een controle komt en de ondernemer moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag in een systeem naar keuze bijhouden worden, zoals een schrift, map, Word

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:03

Maar de kans op controle lijkt me niet zo groot...

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:04

"In het online systeem van de RVO hoeven geen tijdelijke verplaatsingen bij gehouden te worden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet echter wel in de eigen lokale administratie bijgehouden worden, voor het geval er een controle komt en de ondernemer moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden."

Nou sorry hoor, dit is toch niet te doen voor een gemiddelde pensionhouder. Zie het al voor me dat ik iedere keer door moet geven dat ik op buitenrit ga? Prima dat de eisen strenger worden, ben ook voor een bestand waarin globaal wordt bijgehouden welke paarden er op een bedrijf zijn, maar dit gaat te ver.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:05

Er zou wel een logboek op stal kunnen liggen waarin je zelf noteert als je van het erf afgaat.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:06

Lijkt me ook nogal veel om te administreren. aan de andere kant: een groot bord ophangen in een gemeenschappelijke ruimte met daarop alle paardennamen, als je weggaat met je paard geef je dat daar op aan.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:08

Dat is toch niet bij te houden voor pensionstallen? Er staan bij ons circa 35 pensionpaarden, waar een groot deel van op buitenrit, wedstrijd en lessen buiten de deur gaat. Of na een training even een stukje over straat gaan uitstappen. Hoe moet je als stalhouder in godsnaam alles van elk paard bijhouden?
En gaat het zo ver dat ze zelfs moeten noteren waar het paard heen is bij die tijdelijke verplaatsing?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:12

Ir111 schreef:
Lijkt me ook nogal veel om te administreren. aan de andere kant: een groot bord ophangen in een gemeenschappelijke ruimte met daarop alle paardennamen, als je weggaat met je paard geef je dat daar op aan.

Ja, precies. Een (white) board. Of leg een schrift of agenda neer. Of een berichtje in de groepsapp van stal misschien.

Marije112

Berichten: 3393
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:15

Britt_xxx schreef:
"In het online systeem van de RVO hoeven geen tijdelijke verplaatsingen bij gehouden te worden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet echter wel in de eigen lokale administratie bijgehouden worden, voor het geval er een controle komt en de ondernemer moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden."

Nou sorry hoor, dit is toch niet te doen voor een gemiddelde pensionhouder. Zie het al voor me dat ik iedere keer door moet geven dat ik op buitenrit ga? Prima dat de eisen strenger worden, ben ook voor een bestand waarin globaal wordt bijgehouden welke paarden er op een bedrijf zijn, maar dit gaat te ver.


Wellicht is dit een goede kans voor app-ontwikkelaars? Gestandaardiseerde app waarin een pensionstal aangemeld kan worden. Dan krijgen alle pensionhouders (en verzorgers) toegang tot de app en kunnen zo aangeven dat het paard buiten de deur is?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:16

Nog even en het is voor alle levende wezens verplicht om gps te hebben zodat iedereen traceerbaar is.
Kweetniet, ik vind hier vooral wel wat van allemaal...

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:19

Uhuh 1 april

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:19

Je kan er donder op zeggen dat al die dingen niet gaan werken. Dat mensen het niet in gaan vullen, vergeten, schriftjes die kwijt raken, etc. Ik vind dit weer een mooi staaltje van overdreven Nederlandse regelzucht.

En geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met een gps rond te gaan rijden zodat anderen altijd kunnen checken waar ik ben.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:22

Aan de andere kant moet je ook altijd je paspoort bij je paard hebben, ik ben daar nog nooit op gecontroleerd. Dus denk dat de kans op controle wel mee zal vallen.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:23

Ik ben benieuwd of de paspoorten van de paarden dan ook op de juiste naam moeten staan, want veel paarden staan nog op naam van fokker oid.

En hoe het zit als je een weilandje (zwart) huurt, qua eigendom en controles etc (belastingdienst?)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:24

Kaitlyn schreef:
Dat is toch niet bij te houden voor pensionstallen? Er staan bij ons circa 35 pensionpaarden, waar een groot deel van op buitenrit, wedstrijd en lessen buiten de deur gaat. Of na een training even een stukje over straat gaan uitstappen. Hoe moet je als stalhouder in godsnaam alles van elk paard bijhouden?
En gaat het zo ver dat ze zelfs moeten noteren waar het paard heen is bij die tijdelijke verplaatsing?


Beetje verantwoordelijkheid bij de klant zelf? Een schema ophangen met paardennamen en dagen/dagdelen of tijdstippen daar boven zaken als "buitenrit/wedstrijd/les op andere locatie oid" en dan moet de klant gewoon een vinkje zetten

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:26

Lughnassadh schreef:
Je kan er donder op zeggen dat al die dingen niet gaan werken. Dat mensen het niet in gaan vullen, vergeten, schriftjes die kwijt raken, etc. Ik vind dit weer een mooi staaltje van overdreven Nederlandse regelzucht.

Europese regelzucht dan he? :Y) :D

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:27

fokfanaat schreef:
Verwaarlozing zal zo wel beter in de gaten gehouden kunnen worden wellicht.

Zelfs bij wel geregistreerde dieren werkt dat niet.
Zou ook niet weten hoe een registratie er voor zou zorgen dat verwaarlozing beter in de gaten zou worden gehouden.

Ik ben heel benieuwd wat dat allemaal gaat kosten.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:29

Dat mensen waar ze de dieren afgenomen hebben niet weer nieuwe nemen. En hoeveelheden monitoren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:30

lindy21 schreef:
Uhuh 1 april


Dat mag ik hopen. Wat een overdreven gedoe. Willen ze ook nog de gehele route hebben waar je gereden hebt. Zodat ze precies op de minuut af weten waar elk paard is. 8)7

Geloof er niets van.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:33

fokfanaat schreef:
Dat mensen waar ze de dieren afgenomen hebben niet weer nieuwe nemen. En hoeveelheden monitoren.

En jij denkt dat elke paardenhouder gaat melden dat hij paarden heeft?
Ken hier genoeg in de buurt die dat niet gaan doen, oa oudere boertjes die nog een shetje of 2 achter de boerderij hebben staan.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:36

Maar als de politie al eens geweest is voor meldingen van dierenmishandeling cq verwaarlozing zullen ze dat toch wel moeten.