Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 18:33

horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto door Ron Kroetz


Een Duitse jager in Rohrbach (Rijnland-Palts) maakte vorige week een cruciale fout. Hij jaagde op wilde zwijnen maar zag in het donker (22.00 uur) een paard voor een zwijn aan en loste een schot.
Het paard, een merrie, overleefde het voorval niet en overleed aan de schotwond. De krant ‘DieRheinpfalz’ meldt dat de jager vervolgens zelf de politie heeft ingelicht. Er is aangifte tegen de jager gedaan.

Lees het volledige artikel op horses.nl

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:39

Daar ben ik altijd bang voor geweest, want hier (Limousin) jagen ze ook altijd intensief en meestal is het de plaatselijke bevolking met een jacht vergunning.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:16

pien_2010 schreef:
Daar ben ik altijd bang voor geweest, want hier (Limousin) jagen ze ook altijd intensief en meestal is het de plaatselijke bevolking met een jacht vergunning.


Ook in t donker? Hier (Lot) is dat verboden. Jacht op zwijn is enkel woensdag, zaterdag en zondag en overdag, individueel mag ook niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:20

Nieuwe bril nodig die jager.


Ik dacht dat jagers zo 'bewust' het slechte wild ertussenuit schoten en het gezonde lieten lopen. Of alleen mannelijke dieren schieten. Zeggen ze tenminste.

Hoe is dat mogelijk als je een varken en een paard nog niet uit elkaar kan houden?

SandraBu000
Berichten: 30
Geregistreerd: 06-01-19

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:51

Heel verdrietig voor de paardeneigenaar! Desondanks siert het de jager wel dat hij zelf de politie heeft ingelicht. Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:59

Ik dacht dat jagen in het donker verboden is. Blijkbaar niet in Duitsland.

Heel sneu voor de eigenaar dit. Maar ging dit om een shetlander ofzo? Want een echt paard kun je toch moeilijk aanzien voor een wild zwijn al was het alleen maar omdat die vele malen groter zijn dan een zwijn.

Ik vraag dit, omdat in de media alles een paard wordt genoemd terwijl er dan sprake is van een shetlander of ander klein ras. Niet dat het dan minder erg is, maar dan kan ik mij nog enigszins de vergissing voorstellen.

Dit toont wel aan waarom in veel landen het verboden is om in het donker te jagen ( al is dat zeker niet de enige reden)

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:01

Eerste vraag die bij me opkomt: waarom was hij nog aan het jagen om 10u 's avonds?

Net als bij Poosje81 mag je hier niet 's nachts jagen, enkel van halfuur voor zonsopgang tot halfuur na zonsondergang. Om 20u30 is het nu stikkedonker.
Meeste jachtpartijen hier in de buurt blazen af rond een uur of 5 in de namiddag.

Triestige situatie voor paard en eigenaar.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:09

Ahh Duitse jagers... Praat mij er niet van

Er zullen vast ook een aantal goeie zijn maar ohje

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:15

Ik ben nog steeds zeer verbaasd dat je met vuurwapens mag schieten in een openbare ruimte onder noemer jager.

Hier zoveelste bewijs dat er alleen een ellende van komt.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:21

pien_2010 schreef:
Daar ben ik altijd bang voor geweest, want hier (Limousin) jagen ze ook altijd intensief en meestal is het de plaatselijke bevolking met een jacht vergunning.


Vooral de plaatselijke bevolking kent de omgeving goed. Lijkt me minder zorgwekkend dan dat er vreemden komen jagen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:39


pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:56

In Nederland mag je ook s'nachts op zwijnen jagen. Maar als je het onderscheid tussen een paard en een zwijn niet kunt maken, kun je beter je akte inleveren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 00:01

Femke_Tweety schreef:
Nieuwe bril nodig die jager.


Ik dacht dat jagers zo 'bewust' het slechte wild ertussenuit schoten en het gezonde lieten lopen. Of alleen mannelijke dieren schieten. Zeggen ze tenminste.

Hoe is dat mogelijk als je een varken en een paard nog niet uit elkaar kan houden?


Tja ander land, andere regels. En natuurlijk lopen overal mensen tussen die nergens naar kijken.
Maar gezien hij zelf de politie belt, lijkt het toch een fatsoenlijke jager.
Het zal je paard maar zijn. Triest.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 02:38

Wat een naar ongeval!

Ik ben hier ook altijd bang als ze snachts op vossen komen jagen.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:11

Je zou denken dat het verboden is, maar toch gebeurd het héél soms hier ook dat jagers fouten maken of de regels aan de laars lappen.. Vier jaar geleden kregen een stalgenoot en ik ook de kogels om de oren toen we over "ons stukje bos" naar stal terugreden.
Jagers waren bij de buren aan het jagen en hadden niet goed gekeken. Wij kwamen in het donker pas thuis door een inschattingsfout. We hebben héél hard geschreeuwd naar ze en ik ben trillend naast het paard gaan lopen.
Dag erna stond de politie bij de buren op de stoep. De man waarmee ik was had ze toch even gebeld. Ik kan het fluiten van kogels nog steeds terughalen.. doodeng. Ik woon hier op de Veluwe. Is bij ons gelukkig goed afgelopen.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:49

pien_2010 schreef:
Daar ben ik altijd bang voor geweest, want hier (Limousin) jagen ze ook altijd intensief en meestal is het de plaatselijke bevolking met een jacht vergunning.



Ooh hoe eng ik het soms wel niet vond om buiten te rijden toen ik daar (dordogne, perigord vert) woonde :=. Ging nooit op zondag rijden in ieder geval.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:52

Femke_Tweety schreef:
Nieuwe bril nodig die jager.


Ik dacht dat jagers zo 'bewust' het slechte wild ertussenuit schoten en het gezonde lieten lopen. Of alleen mannelijke dieren schieten. Zeggen ze tenminste.

Hoe is dat mogelijk als je een varken en een paard nog niet uit elkaar kan houden?



Überhaupt is geslacht niet altijd op afstand te zien en daarbij, is dat geen regel in NL ook.
Het ligt er maar net aan wat de afspraken het jaar zijn.

Hier hebben we een enorme vossen plaag. Dus die mogen ze gewoon een X aantal van afschieten.

Idem voor bepaalde vogels (die zwarte schijt beesten die met z'n honderden in de boom gaan zitten :=) vuilniszakken vol hebben ze hier laatst meegenomen. De rest kwam gelukkig ook niet meer terug daarna.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:56

hagelslag schreef:
Ahh Duitse jagers... Praat mij er niet van

Er zullen vast ook een aantal goeie zijn maar ohje



Sluit ik me bij aan...

Zucht...

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:48

Niet alleen Duitse jagers... Hier schieten ze er ook regelmatig naast in BE, recht richting weides. Mijn paarden door de draad, oppervlakkige wondes, door de stress had eentje een bloedneus. En dan was het 'ja maar je wist dat we gingen jagen, moet je ze maar ophokken' ja, steek het waar de zon niet schijnt joh.

De laatste keer hier was een dag voor nieuwjaar, dus mijn paarden hebben dubbel van de Knalstress mogen genieten. Ambetant, egoïstisch volkje als je het mij vraagt.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:08

Hier in Zweden ook gebeurd laatst. Bij daglicht. Ontsnapte Shetlander werd ook aangezien voor een wild zwijn, zelfde trieste afloop.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:17

Hier in het locale slachthuis voorbijgekomen, lam met een schot hagel in zijn achterwerk. Vreemd geval; was vogelschot dat diep zat ( tot op het bot). Dat betekent dat de jager aanzienlijk dicherbij moet zijn geweest dan 50 meter....

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:18

Kuggur, oh man... Dat verbaast me niets :n

Anoniem

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:30

Jaren geleden op een buitenrit heibel gehad met jagers. Er was nergens aangegeven dat er die dag op die route gejaagd werd, dus ik was gewoon gaan rijden. Toen ik ze zag, ben ik gewoon blijven staan tot 1 van hen me ook zag. Terwijl ik ze passeerden, begonnen ze gewoon op vogels te knallen. Zat op een pad met rechts een waterloop, links prikkeldraad. De hagel viel gewoon naast me neer in het water. Mijn paard bleef gelukkig rustig, een beetje verderop kwam iemand anders wel in de problemen. Iets wat die kerels wel grappig vonden, waardoor ze nog meer begonnen te knallen.
Bij de fokker van mijn hond hebben ze een paard dood, door kerels die 's nachts met lichtbakken op hazen kwamen jagen. Paarden waren ervan geschrokken, uitgebroken en onder een auto terrecht gekomen. Mijn hooiboer in mijn vorige woonplaats, heeft een aantal jaar geleden zijn bejaard paard aangetroffen met een schotwonde in de bil, wonde was te groot om te kunnen behandelen, paard is naar de slacht gegaan.

Ik heb dan ook van dichtbij te veel gezien om ook nog maar 1 grammetje respect te kunnen hebben voor jagers.

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:17

Doodsimpel, jagen verbieden, weer zo'n wreed middeleeuws vermaak wat zorgt voor dierenleed, half aangeschoten dieren, die langzaam creperen, bah! Als het aan mij lag......

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:28

salome schreef:
Doodsimpel, jagen verbieden, weer zo'n wreed middeleeuws vermaak wat zorgt voor dierenleed, half aangeschoten dieren, die langzaam creperen, bah! Als het aan mij lag......


Jup laten we het verbieden. Eens zien hoelang het duurt voordat oa zwijnen overal de weg over rennen met alle gevolgen van dien.
Jacht, mits goed uitgevoerd, is niets mis mee.

Het beeld wat jij geeft is totaal niet hoe jacht is! Je hebt er een middeleeuws idee bij, dat is iets heel anders.