Gesneden sla bewaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:33

Vraagje, hoe bewaren jullie gesneden sla het beste? Ik koop soms een zak gesneden ijsbergsla, maar omdat ik niet echt een sla eter ben doe ik daar wat langer mee dan 1 maaltijd. Zodra die zak open is wordt de sla eigenlijk al snel bruin en de volgende dag komt het er dus op neer dat ik het meestal al weggooi.. Dan heeft het gewoon in de open zak in de koelkast gelegen..

Ik heb verschillende bakjes, maar hoe bewaar ik het nou het beste?


ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:36

Geen zakjes maar een krop sla kopen, liefst met kluitje zoals bij de Lidl. Goed te bewaren en in meerdere keren op te eten :)

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:37

Ik heb gemerkt dat als je er een scheutje water bij doet de sla langer overleeft. Gewoon in het originele zakje, maar je kan het natuurlijk ook in een afsluitbaar bakje doen. Even schudden zodat de sla goed vochtig is, en dan blijft het echt langer goed.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:38

ik ben ook wel benieuwt! mijn moeder had altijd AH, en had wel het idee dat dat iets langer houdbaar was als mijn jumbo zakjes...
inmiddels koop ik gewoon 100 grams zakjes of de kleinere cropje (niet ijsberg) die blijven ook wel langer goed

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:39

Ik koop meestal de kleinste zakjes sla, mooi voor 2 dagen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Kookaburra

Berichten: 5375
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:43


Sellyxx

Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:53

Je zou de sla in een theedoek/handdoek kunnen bewaren, klinkt gek maar werkt wel.
Of de sla in een glazen bak bewaren, met een keukenpapiertje erboven.
In beide gevallen de doek of het keukenpapier ietwat vochtig maken.

Als je een plastic bak/zak gebruikt, vul die dan tot ten minste halverwege met de blaadjes. Hoe meer lucht in de bak of zak, hoe sneller er zich bruine randen ontwikkelen. Wel een beetje lucht in de zak houden, want de sla moet wel weer kunnen ademen, anders gaat het stinken, dus wat kan is bijv. in een ziplock zakje met klein beetje de rits open.

Dus dan kort samengevat: sla in beetje vochtig keukenpapier wikkelen en dan in een ziplock zak een beetje open. Zelf koop ik altijd een krop ijsbergsla. Het mes erbovenop wanneer je wat nodig hebt en je snijdt er zo wat reepjes af. Al schijnt de sla van snijden ook weer wat sneller bruiner te kunnen worden bij de snijranden, je schijnt nog het beste de bladeren er af te kunnen scheuren en dan de bladeren voorzichtig in hapklare stukjes te kunnen scheuren. Maar zelf doe ik dat nooit. *D
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 06-10-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:54

Ik vouw de zakjes dicht en doe er een elastiek omheen. Houd het dan nog paar dagenw el goed in de groentelade van de koelkast

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:05

In een luchtdichte bak op een stukje keukenpapier. Sla wordt vaak slap door het vocht, maar het vocht trekt in het keukenpapier op het moment dat je de sla op keukenpapier legt. Het blijft dan langer knapperig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:07

Ik had dat ook. Toen een fijne koelkast die het veel beter hield.

Nu even weer oude keuken in nieuw huis en weer ellende. Dat die zakjes zo zijn, zegt me genoeg over de toegevoegde rommel, dus ik haal kroppen ijsberg sla.

Ik pak eraf per blad wat we nodig hebben. Dat kan je rustig 2 of 3 x doen en de rest gaat naar de varkens :)

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:21

In zakjes gesneden groenten zit echt geen toegevoegde dingen/rommel.

Ik heb een koelkast die vocht verwijderd, ideaal nooit vocht in de koelkast, maar wel dat je alles afgesloten moet bewaren.
Toen ik nog in de horeca werkte en zelf sla/kool ed. sneed voor de salades, moesten deze ook onder plastic worden weggezet omdat anders het snel slap wordt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:29

Ik koop ook het liefst pluksla met de worteltjes er nog aan :j Die kun je in een bakje met water zetten, in de koelkast of zelfs er buiten, en zo'n sla kan soms weken lang mooi blijven.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:32

Oke, verwarrend dit.. De ene zegt vochtig maken, de andere keukenpapiertje erin tegen het vocht :')

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:34

Sla wordt slap door vocht tekort.
Daarom of iets vochtig + luchtdicht bewaren of als de sla te droog is wat vochtig maken of een vochtig keukenpapiertje eronder leggen en dat luchtdicht bewaren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:34

Als ik een zakje opengemaakte gesneden sla bewaar dan is dat hooguit voor een halve tot hele dag. Ik doe de sla dan in een bakje en daar zet ik ijswater op. Voor het eten even drogen (centrifuge of keukenpapier) en dan is ie nog goed te eten. De sla moet wel vers zijn. Als er al zo'n bruin randje aan zit (bleh!) dan wordt ie er niet bepaald beter op. En ijsbergsla is weer wat makkelijker knapperig te houden dan de zachte gemengde sla.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:35

IJsbergsla is juist bij uitstek een slasoort die wat langer zou moeten kunnen liggen.
Ik sluit het zakje juist weer af met een verhoudclip zodat er geen nieuwe zuurstof bij kan komen.

superpony schreef:
Dat die zakjes zo zijn, zegt me genoeg over de toegevoegde rommel, dus ik haal kroppen ijsberg sla.
Vers gesneden groente wordt verpakt onder "een beschermende atmosfeer". In de praktijk betekent dit dat er stikstof in het zakje zit ipv gewone lucht. Omdat er (bijna) geen zuurstof in zit blijft de groente langer goed/vers.
Na open maken van het zakje gaat de stikstof eruit en komt er gewone lucht, met zuurstof, voor in de plaats. En dat zorgt dan weer voor bederf. Maar zoals Brainless terecht aangeeft: er zit geen toegevoegde rommel in/over.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:52

Als kok zijnde: in een bakje met flink water in de koelkast. Als gewoon kokende vrouw: een krop sla kopen, vaak goedkoper en steeds snijden wat je nodig hebt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:01

Krop sla kopen :j Scheelt ook weer onnodig plastic...

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:05

Ik heb dit topic verplaatst naar Voeder Tijd [VT] daar past dit beter

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

RoosDeG

Berichten: 1836
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:43

Wij bewaren gesneden sla altijd met een keukenpapiertje erbij en dan de zak dicht vouwen met een elastiekje erom.
Blijft hier dan gerust een dag of 5 goed zonder verkleuring en zonder slap te worden.

wil je vaker mee genieten van de loonse en drunense duinen?? volg ons dan op Instagram:@turnerdeshinker :)

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:13

Op mijn werk, horeca, gaat het in een bak water.
Blijft zeker 3 dagen goed als je elke dag het water ververst.

chanicha

Berichten: 12135
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:27

Krop sla schoonmaken, de ene helft wassen en de andere helft ongewassen in de koelkast, nooit problemen mee gehad.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:21

RoosDeG schreef:
Wij bewaren gesneden sla altijd met een keukenpapiertje erbij en dan de zak dicht vouwen met een elastiekje erom.
Blijft hier dan gerust een dag of 5 goed zonder verkleuring en zonder slap te worden.


Maar dan dus met een nat keukenpapiertje?

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gesneden sla bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:09

Er bestaat meer dan een krop ijsbergsla of gewone sla. Neem rucola en dan als melange in een zak. Dat koop je niet als krop.
Gewoon dichtvouwen en stiekje er omheen. Ken makkelijk paar dagen. Of kleine zakjes kopen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:44

Popstra schreef:
Er bestaat meer dan een krop ijsbergsla of gewone sla. Neem rucola en dan als melange in een zak. Dat koop je niet als krop.
Gewoon dichtvouwen en stiekje er omheen. Ken makkelijk paar dagen. Of kleine zakjes kopen.


Maar dat heeft een hele andere smaak. Ik vind rucola echt niet lekker. Maar eigenlijk gewone kropsla ook niet zo.

Zakjes komen natuurlijk uit de koeling. Misschien kan je een krop nog beter in de kelder bewaren ofzo. Maar onze vorige koelkast had daar dus een functie voor. Die wil ik ook echt weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers