Konijn alleen houden of weg doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke optie zou jij kiezen?

Optie 1
26 (35%)
Optie 2
35 (47%)
Anders
13 (17%)

Totaal aantal stemmen: 74


Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 21:46

Ik hoop dat jullie je objectieve mening willen geven over mijn volgende dilemma:

Een van mijn konijntjes is overleden en nu zit het maatje alleen. Wij hebben altijd al in ons hoofd gehad dat dit ons laatste koppeltje zou zijn en het konijn wat over blijft zou terug gaan naar de opvang. Maar nu puntje bij paaltje slaat de twijfel toe.

Het is een buiten konijn, heeft een zeer grote ren van 3 bij 5 meter met 2 nachthokken. Mag overdag de hele dag in onze grote tuin met veel gras en schuilmogelijkheden los lopen. Hij crosst dan altijd de hele tuin door en ziet er vrolijk uit. Leeftijd onbekend maar zal ergens rond de 6/7 jaar zijn.

Optie 1: hem in zijn eentje houden maar dus wel de zekerheid dat hij verder alles krijgt wat hij nodig heeft.

Optie 2: naar de opvang brengen met de zekerheid dat hij aan een maatje gekoppeld wordt, maar waar komt hij dan vervolgens terecht? Een grotere ruimte dan wat hij nu heeft zal hij waarschijnlijk niet krijgen.

Optie 3:....?

Graag hoor ik jullie ongezouten mening en mogelijk andere opties.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:48

Een konijn is een groep dier en kan 12 worden. Alleen is voor mij een no go bij veel opvang adressen staat in het contract ook Max 3 maanden alleen. Kan je er geen bij halen met de afspraak dat die terug gaat mocht je mijn overleiden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:50

Optie 3; konijn uit de opvang halen en die eventueel terug brengen?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:51

MarlindeRooz schreef:
Optie 3; konijn uit de opvang halen en die eventueel terug brengen?


Dit zie ik ook als de beste optie als je het konijn wilt houden.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:52

Eén konijn is geen konijn. Denk persoonlijk dat hij veel liever in een klein hokje met een vriendje zit, dan jaren alleen in een grote ren. Dus of naar de opvang, of zelf een konijntje erbij nemen.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:54

Optie 3, konijntje er bij van dezelfde leeftijd? als ze dan over een paar jaar van ouderdom heen gaan dan is de overblijver niet lang alleen, want potentieel jaren alleen zitten (voor je huidige diertje) lijkt mij ook niet fijn voor je diertje.

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:54

Ik denk dat dit konijn heel gelukkig is, ook al is hij alleen. Koppelen aan een ander konijn gaat niet zomaar. Ik heb eigenlijk hetzelfde 'probleem' had ook twee waar vorige week 1 van overleden is. Die heeft nog 2 cavia's bij zich. Ik krijg niet de indruk dat het dier zich ongelukkig voelt, ik zie geen verandering.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:54

Ik zou er zelf ook een konijntje bij halen. Je plek klinkt echt super voor konijntjes als ze samen zitten. Misschien kun je er een konijn bij zoeken rond dezelfde leeftijd als er met een konijn een klik is?

cursebreaker

Berichten: 11456
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:58

Ik zou idd eerlijk blijven en dan kiezen voor de opvang (of rondvragen of er iemand is die toevallig ook eentje heeft zitten en nog iets erbij zoekt) of toch eentje erbij nemen (van eenzelfde leeftijd bv.) , maar alleen houden zou ik zelf gewoon niet eens als optie zien. Het zijn groepsdieren en daar kun je lang en breed over discussiëren, maar je kunt niet zeggen 'hij oogt gelukkig'. Daar praat je het alleen maar voor jezelf goed mee, want je kunt niet weten hoe het beestje zich echt voelt - zeker met een konijn, welke sowieso al niet goed laat zien hoe het echt met ze gaat. Wat je wel zeker weet is dat het groepsdieren zijn en normaliter zie je echt met vrijwel elk koppel of groep nijnen dat ze elkaar opzoeken omdat ze graag bij elkaar zijn en dan is zeker als ze al met eentje samen zijn geweest, alleen achterblijven gewoon niet aan te raden om dat dan zo te houden (niet naar TS gericht maar in 't algemeen gezien)

Wij hebben tot 2x toe een nijn erbij gehaald als eentje overleed, zodat de achterblijvende niet alleen zou blijven. Op een gegeven moment kwamen wij ook op een punt van; maar zo blijft het idd doorgaan en voor ons was het houden van konijnen steeds lastiger te doen. Dus toen eentje overleed en de ander dan weer alleen over bleef, hebben we via via een plekje gevonden waar we hem met succes hebben kunnen koppelen bij iemand die een voedster had zitten. Ik vond het erg jammer om mijn nijn weg te doen, maar alleen wilde ik 'm sowieso niet laten zitten, dus was dit imo de enige andere optie naast het brengen naar een opvang- maar die zitten natuurlijk ook erg vol allemaal. Al kunnen zij de nijn wel weer koppelen met eentje die ze hebben zitten waardoor ze als koppel weer ter adoptie gesteld kunnen worden.

@pillow,
Als je weet wat je doet, of iemand kent die weet hoe je het moet aanpakken en kan helpen ermee, gaat het koppelen van konijnen vrijwel altijd met succes (uitzonderingen daargelaten. Maar in het geval van TS moet er Echt met gemak een leuke match te vinden zijn als je ziet hoe overvol de gemiddelde opvang zit). Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met het koppelen ervan en ook niet bij anderen die ik ken of waar ik geholpen heb. De kans dat het niet slaagt is echt heel klein en als je naar een opvang gaat/dierenambulance die er veel heeft zitten, zullen ze ook vast en zeker aangeven dat als het geen succes is dat je kijkt of het met een ander wel lukt bv. daar kun je afspraken over maken. Maar meestal geeft het geen problemen als je een beetje weet hoe en wat - dus dat is imo echt geen geldige reden (maar die is er sowieso niet vind ik) om te gebruiken waarom je er niet voor zou kiezen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-10-20 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:01

Ik zou gewoon kijken hoe het konijn op het gemis reageert. Als ie wegkwijnt dan een nieuw huisje voor 'm zoeken als je er geen meer bij wil nemen. Maar wellicht doet ie het prima alleen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:14

Ik begrijp uit je tekst dat dit "het laatste koppeltje zou zijn" , m.a.w. jullie hebben dus ook elke keer weer een nieuwe erbij gehaald. Dat is ook ons dilemma altijd geweest. Elke keer haalden weer een nieuw konijn erbij. Een aantal keren uit de opvang, een aantal keren van onze achterbuurman, die konijnen fokt en er soms een heeft waar hij niks (meer) mee kan.

Wij zeiden de vorige keer al: Als Black Jack (het konijntje wat bij ons geboren is uit een oeps....ontmoeting met een wild konijn) overlijdt, dan gaat zijn maatje naar de opvang. En wat gebeurt? Juist....bij de opvang gekoppeld aan een heel leuk nieuw konijn en ze weer beiden meegenomen. En tja...zo blijf je dus bezig.
De oplossing heeft zich al aangediend bij ons.....mijn broer heeft zijn tuin helemaal veranderd, een stuk afgezet waar hij dus een paar konijntjes (die van ons dus :) ) en wat kippen wil gaan houden. Zijn dochter is er in elk geval wel blij mee. Maar ja, het probleem wordt nu dus naar hem verplaatst,

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:18

Ik heb ondanks al het commentaar mijn dwergje alleen zitten. Jarenlang koppels gehad en iedere x ruzie en eindigde ik met 2 hokken naast elkaar. Nu nog 1 rammetje over van 6 jaar oud.

Ik zou hem alleen houden en als je erge gedragsverandering ziet kan je nog de beslissing nemen om hem te herplaatsen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:25

2 maanden terug is hier ook een konijn doodgegaan. Wij hebben onze gecastreerde ram weggegeven aan vrienden die een voedster alleen hadden zitten. Beide konijnen zijn super gelukkig. Die van ons liep op een redelijk stuk los maar heeft nu nog veel meer ruimte. Stiekem mis ik ze wel de konijnen maar ik blij dat hij het goed heeft.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:29

In juli heeft mijn lieve Voedster Katara heel plotseling haar broertje (gecastreerd) verloren. Het was de bedoeling dat zij mijn laatste koppel zouden zijn. Een konijn alleen wilde ik ook niet, maar na een paar dagen was het al wel duidelijk dat er een nieuw vriendje moest komen.
In het begin ging het nog, maar later bleef ze steeds meer in een hoekje zitten. At en dronk nog wel, maar je zag aan haar dat ze zich toch niet helemaal happy voelde. Ivm haar medische geschiedenis was herplaatsen ook geen optie. Bij een opvang gelukkig de juiste match voor haar gevonden.

Haar vriendje Hummer is nu ruim een maand bij ons en ik heb mijn gelukkige konijn weer terug die ze voor het overlijden van haar broertje was.
Voor mijn konijn was het dus absoluut niet de oplossing om haar alleen te houden. Daar werd ze ongelukkig van en ben er ook zeker van dat ze zonder Hummer van verdriet en eenzaamheid was overleden. Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.
Het mooiste is dat ik hiermee ook een konijn een thuis heb kunnen geven die het op dat moment hard nodig had. Mijn konijn is weer gelukkig. Hummer is gelukkig en heeft een forever home en ik als baasje ben ook gelukkig. Als mijn dieren blij zijn ben ik ook blij :j .

Kijk in deze situatie wat voor jouw konijn het beste is. Trekt die het in zijn eentje dan zou je hem alleen kunnen houden, maar als je toch merkt dat hij zich eenzaam begint te voelen zal je uiteindelijk wel op zoek moeten naar nieuw maatje of hem eventueel moeten herplaatsen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:30

Een konijn alleen kan juist veel aanhankelijker zijn/worden, dus ik zou 't echt even aankijken en 'm vooralsnog sowieso wat meer aandacht geven. Tis nu jammergenoeg zeiknat weer maar zelf vind ik het altijd leuk om op het gras in de ren te gaan liggen, dan springen ze (ik heb er 2) op en over m'n rug.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:36

Sinds gisteren zitten wij in exact hetzelfde schuitje.
Ik heb besloten om te kijken hoe het overgebleven konijn zich houdt.
En voor nu heb ik het idee dat hij dik tevreden is met de nieuwe situatie .
Hij werd dan ook altijd wel redelijk op zijn kop gezeten door zijn ‘vriendin’, dus misschien speelt dat ook een rol.
Maar hij is ontspannen en zit goed in zijn vel. Eet lekker en springt vrolijk door zijn hok.
Natuurlijk hebben we het nu nog maar over de eerste dag.
Maar omdat geen enkel konijn hetzelfde is en opnieuw koppelen ook stressvol kan zijn kijk ik het gewoon nog even aan.
Mijn konijnen komen ook al bij een opvang vandaan en ik ben er zeker geen voorstander van om hem weer naar een opvang te brengen. Dus dat is voor mij geen optie.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:40

Optie 4 konijn in huis. Ik heb ook een konijn die nu alleen is maar krijgt veel aandacht en is een gelukkig konijn. Mag ook dagelijks langdurig los.
Een konijn alleen buiten zou ik niet doen want dan krijgen ze in de winter maar heel weinig aandacht.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:43

Absoluut niet alleen laten. Je kan in de opvang opzoek gaan naar een wat ouder maatje, dan heb je niet weer een jonkie die 12 jaar weer 'meegaat'. Als je dat echt niet wil dan zou ik hem naar de opvang brengen, een leven alleen is geen leven, dus je doet hem dan een plezier heb af te staan. Natuurlijk is dat niet leuk en zal het vreemd zijn je konijn af te geven, maar naar mijn idee is een maatje het allerbelangrijkste!! Super goed wel dat je er goed over na denkt!!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:31

Ik zou hem koppelen aan een maatje van 7+ jaar.

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:59

Ik heb recentelijk voor dezelfde keuzes gestaan. Mijn voedster is al 9 en om meerdere redenen wilde ik haar echt niet wegdoen. Haar gedrag veranderde enorm in de week dat ze alleen heeft gezeten. Ze was mega gefrustreerd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nieuw maatje met als doel die naar een opvang te brengen zodra mijn voedster overlijdt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Of ze morgen of over 4 jaar pas de eeuwige groene weides ziet geeft natuurlijk ook wel verschil :)

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:13

Ik zou je konijn sws niet alleen laten.
Hier ook gehad toch naar de opvang geweest en aan een nieuw maatje gekoppeld.
Zij is leeft inmiddels niet meer maar hebben het mannetje toch terug gebracht naar de opvang zo dat hij toch weer een nieuw huisje krijgt plus een vriendinnetje!
Is voor konijnen erg belangrijk!!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:14

Ik stond voor dezelfde keuzen vorig jaar. Heb 6 jaar lang konijnen gehad, 4 in groepjes van 2. En mijn man zei altijd dat er geen nieuwe meer bij mochten komen. Toen er uiteindelijk nog maar 1 over was heb ik de moeilijke keuze moeten maken om deze naar de opvang te brengen. Alleen was hij niet gelukkig, hij heeft altijd samen gezeten. Bij de opvang is hij uiteindelijk nog binnen een maand geadopteerd naar een leuk huis.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:28

elnienjo schreef:
Een konijn alleen kan juist veel aanhankelijker zijn/worden, dus ik zou 't echt even aankijken en 'm vooralsnog sowieso wat meer aandacht geven. Tis nu jammergenoeg zeiknat weer maar zelf vind ik het altijd leuk om op het gras in de ren te gaan liggen, dan springen ze (ik heb er 2) op en over m'n rug.


Aanhankelijker uit eenzaamheid en het gemis van een maatje... Een konijn alleen houden is niet diervriendelijk. Kies je in het belang van je konijn, dan kies je voor twee konijnen.

Er zijn amper konijnen die niet koppelbaar zijn dus zoek een goede opvang in de buurt en laat je konijn daar koppelen. Of gun hem een maatje en laat hem achter in een opvang waar ze hem koppelen en samen herplaatsen.

Anoniem

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:35

Naar de opvang als je zelf geen konijnen meer wilt (er gaat er altijd een eerder dan de ander, dus dan zou je oneindig konijnen hebben) en anders een nieuw konijn erbij.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:56

elnienjo schreef:
Een konijn alleen kan juist veel aanhankelijker zijn/worden, dus ik zou 't echt even aankijken en 'm vooralsnog sowieso wat meer aandacht geven. Tis nu jammergenoeg zeiknat weer maar zelf vind ik het altijd leuk om op het gras in de ren te gaan liggen, dan springen ze (ik heb er 2) op en over m'n rug.

Ik heb 2 konijnen, wel binnen konijnen, maar die zijn super tam en aanhankelijk. 1 komt zelfs op commando (en een snoepje :+). Het is vooral veel aandacht geven, veel bij zitten en vertrouwen winnen.

Wij hebben een opvang konijn die 2 jaar alleen heeft gezeten. Toen kregen we er een maatje bij voor hem en je zag hem opbloeien. Helaas was dat ook een mannetje en dat was even een strijd, maar nu hebben we een echt koppeltje van 2 (halve) mannen.
Ik zou m denk ik niet alleen laten en kijken of je bij een opvang een konijntje van de zelfde leeftijd kan vinden wat een match is samen.