Informatie over cavia's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 14:07

Hallo :D

Op dit moment is het gras in onze nieuwe tuin aan het groeien en ik zou het heel erg leuk vinden om daar over een tijdje een groep cavia's te hebben lopen. Nu heb ik vroeger als kind vaak cavia's gehad, vaak 1 (sorry, mij was niet verteld dat ze samen moesten leven).

Nu heb ik mij al wel ingelezen maar er blijven veel vragen over. Omdat ik het goede antwoord niet echt vind of omdat de antwoorden zo wisselend zijn op internet.
Nu zag ik het cavia topic wat ITP stond en ik dacht: Laat ik mijn vragen hier eens stellen.
Ik doe het maar even heel zakelijk, puntgewijs. Dan blijft het wat overzichtelijk.

1. Ik heb ook twee konijnenzusjes die nu altijd in de voortuin los lopen. Gaat het prima als zowel de cavia's als de konijnen samen los lopen in de tuin? (We hebben het over een tuin van zo'n 150m2)

2. Hoe kan ik er voor zorgen dat de konijnen niet in het hok van de cavia gaan? Andersom heb ik al bedacht, de cavia's kunnen niet in het konijnenhok springen.

3. Gaan cavia's over het algemeen s'avonds netjes hun hok in als ze daar eten krijgen, of wordt dat elke avond cavia jacht?

4. Welke groepssamenstelling qua geslachten zouden jullie adviseren? Ik zit er aan te denken om de eerste cavia's bij een knaagdierenopvang op te halen, dan kunnen zij mij helpen met koppelen.

5. Cavia's kunnen niet tegen tocht heb ik gelezen, zoeken ze zelf een beschut plekje als het te tochtig is? Stel je hebt een hok met daarin een gesloten hok, is dat voldoende?

6. Ik las dat het voor cavia's boven de 30 graden te heet wordt en het meest ideale is om ze dan te verplaatsen naar binnen. Hoe doen andere mensen dat met een groep cavia's? Hebben jullie hokken voor binnen voor die paar dagen dat het 30+ is?

7. Is een schutting voldoende om cavia's tegen te houden?

8. Welke cavia opvangen zijn er hier in de buurt (Zwolle). Stichting Flappus ken ik.

9. Wat vergeet ik nog, maar is wel goed om over na te denken?

Volgens mij had ik nog wel meer vragen, maar voor nu kon ik dit bedenken.
Dankjewel alvast voor de moeite om te antwoorden :D

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:40

1. Ja, over het algemeen kan dat prima. Al is iedere verstoring bij 2 vrouwelijke konijnen een risico op vechten. Ik zou er in ieder geval een konijnencastraat bij doen.

2. Cavia's kunnen door kleinere tunnels. Een pvc buis van 20cm en 12cm breed zal in de meeste gevallen voldoen.

3. Voor voer doen de meeste cavia's alles, zeker als daar groenten bij zit, mits het verblijf groot genoeg is.

4. Een castraat met een aantal zeugjes. Bij meer dan 15 cavia's zou je eventueel 2 castraten kunnen proberen maar eigenlijk is het sterk af te raden. Meer dan 2 beren (zonder zeugen) gaat vaker goed dan fout en ze verwonden elkaar zeer naar met afgescheurde oren en abcessen tot gevolg. Enkel zeugjes kan, maar een castraat geeft veel rust aan de groep en is dus sterk aan te raden.

2 beren kan overigens wel heel goed, maar dat valt dan slecht te uit te breiden. Jonkies erbij zetten gaat vaak in eerste instantie wel goed, maar gaat ergens tussen de 4 en 12 maanden alsnog vaak fout.

5. Tocht is vooral een binnenprobleem. Maar schuilhutten in een nachthok is helemaal top.

6. Dit is hetzelfde als met konijnen. Hier blijven ze buiten, het wordt binnen heter, de hond mocht tussen 12.00-19.00 van de zomer niet naar binnen ivm de gevaarlijke temperatuur daar. Ik heb inderdaad reservekooien staan. Dat kan overigens ook goed 8 60x60 renpanelen zijn op een stuk waterdicht tafelzeil van 1.25x1.25m. Is een stuk makkelijker opslaan. Maar ik had de bakken al vanuit de tijd dat ik ze binnen had.

7. Hangt af hoe dicht de onderkant is. Ze graven niet echt, maar een kuiltje van een paar cm diep kunnen ze wel maken en ze hebben aan 5cm hoogte en 10cm breedte al voldoende om te ontsnappen.

8. Geen idee

9. Ze zijn kwetsbaar voor roofdieren. Katten, vogels, marters, honden en al het andere dat jaagt.
Ook kunnen ze als binnen cavia's bij voorkeur tussen 15/5 en 15/8 wennen aan buiten zijn, maar uiterlijk tussen 1/5 en 1/9. Ik zou de aanschaf dus een ruim half jaar uitstellen of cavia's die al buiten zitten kiezen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:34

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Mizora schreef:
1. Ja, over het algemeen kan dat prima. Al is iedere verstoring bij 2 vrouwelijke konijnen een risico op vechten. Ik zou er in ieder geval een konijnencastraat bij doen.

Goed punt, daar had ik nog niet over na gedacht. Ik kan natuurlijk ook even kijken hoe het gaat en daarna altijd nog een konijn er bij voegen.

2. Cavia's kunnen door kleinere tunnels. Een pvc buis van 20cm en 12cm breed zal in de meeste gevallen voldoen.
Ah dank voor de tip! Een hok is vast niet op zo'n manier te kopen, maar dat moet dan aangepast worden.

3. Voor voer doen de meeste cavia's alles, zeker als daar groenten bij zit, mits het verblijf groot genoeg is.
Top! Hoe groot moet een verblijf zijn voor bijvoorbeeld 6 cavia's die dan in principe alleen voor de nacht gebruikt wordt.

4. Een castraat met een aantal zeugjes. Bij meer dan 15 cavia's zou je eventueel 2 castraten kunnen proberen maar eigenlijk is het sterk af te raden. Meer dan 2 beren (zonder zeugen) gaat vaker goed dan fout en ze verwonden elkaar zeer naar met afgescheurde oren en abcessen tot gevolg. Enkel zeugjes kan, maar een castraat geeft veel rust aan de groep en is dus sterk aan te raden.

2 beren kan overigens wel heel goed, maar dat valt dan slecht te uit te breiden. Jonkies erbij zetten gaat vaak in eerste instantie wel goed, maar gaat ergens tussen de 4 en 12 maanden alsnog vaak fout.

Je bedoeld denk ik: Meer dan 2 beren gaat vaker fout dan goed?
Ik had inderdaad wel meer dan 2 in gedachten. 4-6 had ik in mijn hoofd.


9. Ze zijn kwetsbaar voor roofdieren. Katten, vogels, marters, honden en al het andere dat jaagt.
Ook kunnen ze als binnen cavia's bij voorkeur tussen 15/5 en 15/8 wennen aan buiten zijn, maar uiterlijk tussen 1/5 en 1/9. Ik zou de aanschaf dus een ruim half jaar uitstellen of cavia's die al buiten zitten kiezen.
Het zal zeker na de winter gebeuren. De tuin is nog lang niet klaar.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:40

Bij punt 4 bedoel ik inderdaad vaker fout dan goed.

6 cavia's zou ik uitgaan van minimaal 1.2m2 en liever 1.5m2. Verdiepingen tellen maximaal voor de helft mee qua oppervlakte.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:45

Qua oppervlakte zou ik uitgaan van 0.5 M2 per zeug of 1 M2 per beer. Dat is permanente ruimte dan. Voor een nachthok ligt het er dus aan hoeveel beren je kiest :-)

Beren kan overigens heel goed gaan bij zoveel ruimte, maar het is wat lastiger samenstellen. Ik heb zelf gekozen voor een castratengroep en heb probleemloos 9 dieren bij elkaar in een buitenhok. Maar dat zijn wel vroeg castraten uit Duitsland en de meeste mensen gaan daar niet voor naar Duitsland. Dus dan is een castraat met zeugjes een betere keuze voor beginners.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:47

beert schreef:
Qua oppervlakte zou ik uitgaan van 0.5 M2 per zeug of 1 M2 per beer. Dat is permanente ruimte dan. Voor een nachthok ligt het er dus aan hoeveel beren je kiest :-)

Beren kan overigens heel goed gaan bij zoveel ruimte, maar het is wat lastiger samenstellen. Ik heb zelf gekozen voor een castratengroep en heb probleemloos 9 dieren bij elkaar in een buitenhok. Maar dat zijn wel vroeg castraten uit Duitsland en de meeste mensen gaan daar niet voor naar Duitsland. Dus dan is een castraat met zeugjes een betere keuze voor beginners.



Want in Duitsland castreren ze eerder ofzo? Of wat heeft Duitsland er mee van doen?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:03

Heb er erg in dat beide ander voer nodig hebben. In cavia voer moet extra vitamine C zitten en dat moeten de konijnen niet eten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 20:04

Tooske schreef:
Heb er erg in dat beide ander voer nodig hebben. In cavia voer moet extra vitamine C zitten en dat moeten de konijnen niet eten.


Dank voor de tip! Maar wist ik inderdaad :D
Komt dan aparte caviabrok die ik voer in het caviahok, waar de konijnen niet bij kunnen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:05

Meer dat de konijnen niet bij het caviavoer kunnen dat lijkt mij zelf een uitdaging.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 20:08

Tooske schreef:
Meer dat de konijnen niet bij het caviavoer kunnen dat lijkt mij zelf een uitdaging.



Eerder in het topic werd de tip gegeven om een PVC buis te gebruiken, dus dat is misschien een optie.

Ik zit te kijken, aan mijn konijnen geef Havens Kuni Hobby Pro volgens mij.

Maar nu ik bij de Havens caviabrok kijk, staat er dat het ook geschikt is voor konijnen ??
https://dierencompleet.nl/product/haven ... -stress-c/

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:11

Als er extra vitamine C in zit is het echt niet goed voor konijnen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:13

Tooske schreef:
Heb er erg in dat beide ander voer nodig hebben. In cavia voer moet extra vitamine C zitten en dat moeten de konijnen niet eten.

Konijnen kunnen dat prima eten.
In gras zit ook veel vitamine C en in veel soorten fruit en groenten ook.
Een cavia die veel vers gras eet (met voldoende groenvoer) hoeft daarnaast eigenlijk geen extra vitamine C meer te hebben.
Maar het mag wel natuurlijk en dan weet je zeker dat hij genoeg binnen krijgt.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:15

Tooske schreef:
Als er extra vitamine C in zit is het echt niet goed voor konijnen.

Maar ze mogen we gras/groenten waar ook heel veel vitamine C inzit.. waarom dan geen voer met extra vitamine C?
Mijn konijnen en cavia's (liepen los in de tuin) hebben het daar altijd heel goed op gedaan.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:24

Konijnen en cavia's hebben idd een andere voerbehoefte, cavia's hebben vitamine C nodig en een konijn niet. Ook hoor ik vaker (ik heb ze niet samen) dat een konijn wat graag rondhuppelt en springt, liever niet samen met een cavia gaat omdat een caviarug een evt springend konijntje daar bovenop niet goed kan verdragen. Konijn is over het algemeen natuurlijk ook een stukje groter.

Beren houd ik echt liefst per 2. Met veel ruimte gaat een groep altijd beter, maar ik zou het er bij beren niet op gokken. Ze zijn leuk per 2, maar bij meer gaat het vaker mis dan goed. Zeugen bij veel ruimte gaat hier altijd goed, ik heb in het verleden wel eens castraten gehad in een groep, maar gaat hier ook prima zonder.

Duitsland wordt idd vroeg gecastreerd, al met een week of 4 dacht ik. Ze kunnen idd niet tegen tocht, ik zie wel eens groepjes bij mensen buiten, dus het zal vast kunnen, maar heb zelf de cavia's binnen, dus zelf geen ervaring mee. Ik zou wel kiezen voor veel beschutting en wanneer het kouder wordt, zorgen voor een binnenhok, ze zijn wel heel teer . Als het 30 graden of meer wordt, is het overal heet, ook binnen, maar ze kunnen (net als veel andere dieren) natuurlijk niet pal in de zon zitten, dan wordt het veel te heet. Dan zou ik voor schaduwplekken zorgen en evt verkoeling. Wij hebben hier van de zomer stenen een tijd in de vriezer gehad en die dan lekker koud in het hok gelegd.
Wat schutting betreft, ligt aan je schutting. Ze kunnen natuurlijk wel door kleine gaten heen/ er onder door. Graven doen ze normaal niet.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:50

Houdt ook ff rekening met ratten. Mijn caafjes zijn uiteindelijk maar binnen gemoeten omdat een groep zwarte ratten hun hok en voer gekraakt had.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:03

Hier ondertussen zo een 50 cavia's, waarvan het meerendeel ook los loopt op het erf.

Gooi wat losse pvc buizen neer om te schuilen voor roofvogels.

Als ik hier ga voeren komen ze allemaal naar binnen rennen, dus als je savonds voert komen ze vast wel zelf naar binnen.

Vitamine c is inderdaad heel belangrijk, konijnen kunnen dat ook gewoon eten. Wij voeren val de welkoop gemengd knaagdierenvoer, bevalt goed.

En zorg ervoor dat je wel zeker weet dat je het geslacht goed hebt, ze planten zich nogal snel voort :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:08

Ik heb niet alles gelezen maar om op je eerste vraag direct te reageren:

Citaat:
#4. Konijnen kunnen cavia’s doodziek maken
Konijnen dragen van nature een bacterie (bordetella bronchiseptica), welke cavia’s doodziek kunnen maken. Cavia’s zijn erg gevoelig voor deze bacterie, welke luchtweginfecties veroorzaakt. Wanneer je hier niet op tijd bij bent, sterft de cavia al na enkele dagen.


https://www.ikwilcavias.nl/6-redenen-om ... te-houden/
(überhaupt een leuke website, misschien alles beetje zwart wit maar ach)
http://www.caviadokter.com/Ademhaling/a ... CHISEPTICA

En we hebben natuurlijk iemand op Bokt die héél veel van Cavias weet. Melody

Veel succes!!

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:22

Mjetterd schreef:
beert schreef:
Qua oppervlakte zou ik uitgaan van 0.5 M2 per zeug of 1 M2 per beer. Dat is permanente ruimte dan. Voor een nachthok ligt het er dus aan hoeveel beren je kiest :-)

Beren kan overigens heel goed gaan bij zoveel ruimte, maar het is wat lastiger samenstellen. Ik heb zelf gekozen voor een castratengroep en heb probleemloos 9 dieren bij elkaar in een buitenhok. Maar dat zijn wel vroeg castraten uit Duitsland en de meeste mensen gaan daar niet voor naar Duitsland. Dus dan is een castraat met zeugjes een betere keuze voor beginners.



Want in Duitsland castreren ze eerder ofzo? Of wat heeft Duitsland er mee van doen?

Oh sorry, had ik er natuurlijk bij moeten zetten. In Duitsland is vroegcastratie bij fokkers en opvangen heel gebruikelijk. Beertjes worden bij 3 weken ongeveer gecastreerd. Voordeel is dat ze dan dus bij de moeder kunnen blijven en sociaal opgroeien in familieverband. Bovendien is dat voor de vruchtbaarheid waardoor ze gemoedelijker zijn, uitzonderingen daargelaten. Een groep vroegcastraten is daar redelijk normaal, maar in Nederland zie je het amper.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:24

Goede reacties al! Qua opvang raad ik echt caviaopvang Apeldoorn aan :)

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:27

JackieLuca schreef:
Hier ondertussen zo een 50 cavia's, waarvan het meerendeel ook los loopt op het erf.

Gooi wat losse pvc buizen neer om te schuilen voor roofvogels.

Als ik hier ga voeren komen ze allemaal naar binnen rennen, dus als je savonds voert komen ze vast wel zelf naar binnen.

Vitamine c is inderdaad heel belangrijk, konijnen kunnen dat ook gewoon eten. Wij voeren val de welkoop gemengd knaagdierenvoer, bevalt goed.

En zorg ervoor dat je wel zeker weet dat je het geslacht goed hebt, ze planten zich nogal snel voort :')


50 :oo dat is beter dan heel veel, ken je ze ook allemaal bij naam?
Ooit wil ik ook zoiets, een heel groot verblijf vol met cavia's, gezellig dat gepiep als je komt voeren.

Een konijn kan beter cavia voer verdragen dan een cavia konijnenvoer, het belangrijkste verschil is inderdaad de vitamine C, als je de cavia's dat op een andere manier kunt verstrekken, doen ze het ook goed op knaagdier of konijnen voer.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:45

1. Ik raad het af konijnen en cavia’s samen te houden. Ze hebben verschillende behoeften aan voer en communicatie. Konijnen kunnen cavia’s ziek maken of verwonden. Hier is op internet wel meer over te vinden. Het zal in de praktijk (soms) ook goed gaan, toch zou ik ze scheiden.

2. Niet van toepassing als ze gescheiden gehouden worden.

3. Ik denk dat ze dat wel kunnen leren. Mijn cavia’s zitten binnen maar ik merk dat het ontzettend gewoonte diertjes zijn.

4. Een castraat met een groepje zeugjes gaat eigenlijk altijd goed. Vooral als je een groepje (meer dan 2) wilt houden is dit een goede keus.

5. Een tochtvrij hok met een flinke berg hooi zijn ze erg blij mee. Ook fijn om meerdere schuilhuisjes te plaatsen. Zo voelen ze zich veilig.

6. Mijn cavia’s zitten binnen. Als het buiten erg warm is dan is ons appartement ook zo’n 28 tot 30 graden. Ik geef ze op deze dagen extra komkommer en coolpacks in washandjes.

7. Als de schutting helemaal dicht is, zou het voldoende moeten zijn. Ik zou wel even opletten met roofdieren/katten.

8. Ik ben niet bekend met opvangen in die regio.

9. Elke dag verwennen met verse groentes en veel hooi. Mijne hebben een korrel zodat alles netjes opgegeten word. Mocht het zo ver komen, veel plezier met je harige vriendjes!

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:48

Ik heb beertjes samen gehad en groepen met een castraat met zeugjes. Dat laatste werkt veel beter :)

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:33

Peerke_ schreef:
JackieLuca schreef:
Hier ondertussen zo een 50 cavia's, waarvan het meerendeel ook los loopt op het erf.

Gooi wat losse pvc buizen neer om te schuilen voor roofvogels.

Als ik hier ga voeren komen ze allemaal naar binnen rennen, dus als je savonds voert komen ze vast wel zelf naar binnen.

Vitamine c is inderdaad heel belangrijk, konijnen kunnen dat ook gewoon eten. Wij voeren val de welkoop gemengd knaagdierenvoer, bevalt goed.

En zorg ervoor dat je wel zeker weet dat je het geslacht goed hebt, ze planten zich nogal snel voort :')


50 :oo dat is beter dan heel veel, ken je ze ook allemaal bij naam?
Ooit wil ik ook zoiets, een heel groot verblijf vol met cavia's, gezellig dat gepiep als je komt voeren.

Een konijn kan beter cavia voer verdragen dan een cavia konijnenvoer, het belangrijkste verschil is inderdaad de vitamine C, als je de cavia's dat op een andere manier kunt verstrekken, doen ze het ook goed op knaagdier of konijnen voer.



Nee haha, mijn moeder is niet zo goed in uitzoeken, begonnen er met 10 ongeveer. Nu zitten de meeste vrouwtjes wel "binnen" in hokjes, en lopen de mannen buiten. Maar soms lopen er opeens weer jonkies over het erf, dus geen idee ook hoeveel het er precies zijn.

Nou hebben we ook 1 groep die aan de zijkant loopt, en die krijgen geen voer. En die overleven dus op gras enz.

Edit; gepiep is altijd wel leuk inderdaad haha, word altijd gefloten naar me :')

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 08:44

Oké, ik denk dat ik gewoon voor apart voer voor de konijnen en de cavia's ga!

Bedankt voor alle leuke en uitgebreide reacties! Erg interessant :j

In een ander topic las ik dat beren wel goed samen gaan, maar hier lees ik toch voornamelijk dat beren per 2 wel vaak goed gaat, maar dat een grote groep beren meer risico is. Dus voor nu neig ik naar een castraat + zeugjes of alleen zeugjes. Kun je ook meerdere castraten met zeugjes hebben? Lijkt mij geen probleem?

Sjong schreef:
Houdt ook ff rekening met ratten. Mijn caafjes zijn uiteindelijk maar binnen gemoeten omdat een groep zwarte ratten hun hok en voer gekraakt had.


:( Daar zit ik echt niet op te wachten.

@JackieLuca zoveel cavia's! Zou je misschien wat foto's willen posten van de groep :D!?

@xDenies Daar had ik inderdaad al wel wat over gelezen, maar daar tegen over las ik ook heel veel verhalen dat mensen al jaren cavia's en konijnen samen hadden en dat dat altijd goed ging.
Ik ga me daar nog verder in verdiepen, misschien dat meer mensen hier nog wat over weten?
Konijnen en cavia's apart is misschien mogelijk, dan blijven de konijnen in de voortuin. Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe de tuin uiteindelijk wordt.

@Coconut Dank voor de tip! Dat is ook prima te rijden voor mij.

Hebben jullie misschien foto's van jullie cavia verblijven? Kan ik vast wat ideeën op doen.

Dit is de toekomstige tuin nu:
Afbeelding

En de toekomstige konijnenvriendjes, die dus geen vriendjes gaan worden :Y)
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:51

Meerdere castraten met zeugjes gaat soms goed, maar meestal niet. Cavia's verliezen relatief weinig hormonen bij een castratie en hebben verder kuddes vergelijkbaar met paarden (i.p.v. met konijnen die een groep koppels vormen, daarbij is meerdere rammen dus meestal geen probleem, mits er minimaal evenveel voedsters zijn). Het is alsof je 2 (klop)hengsten bij een groep merries zet. Meestal wordt het knokken, maar anders zie je ze 2 subgroepen vormen.