Motivatie en manier van paard stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 17:41

Hoi allemaal,

Sinds 2 jaar ongeveer heb ik een eigen paard. Daarvoor heb ik altijd paarden van anderen gereden.

Momenteel loop ik tegen wat problemen aan waardoor ik begin te twijfelen aan mijn leven met een paard. Het lijkt me fijn om het even op de schrijven en misschien wat andere inzichten te krijgen van anderen?

Twee onderwerpen die me doen twijfelen zijn deze:
1. De manier waarop je een paard houdt
2. Mogelijkheid tot goede instructie

We hebben helaas wat omzwervingen gehad op diverse stallen. Ik wil mn paard veel buiten met veel ruwvoer en sociaal contact en ik wil fijn les kunnen krijgen. Al deze wensen op 1 locatie heb ik helaas nog niet kunnen vinden. ik merk dat dit mn motivatie om een paard te hebben teniet doet. Je wil de voorwaarden namelijk goed voor elkaar hebben!

Op dit moment staat mn paard noodgedwongen op een zeer luxe stal (ik heb dit zelf niet nodig). Het stal management is goed en betrouwbaar. Er is alleen een grote maar: in de winter komen ze maar 1 uur buiten en in de zomer 7/8 uur op gras op een zeer klein landje en de meeste paarden staan alleen.

Ik heb mn eigen paard zelf ingereden en het rijden gaat goed. Ze is heel gevoelig en vraagt echt om een handige snelle ruiter. Ze is heel braaf, maar ik vind dr erg lastig te rijden. Ik heb een hele goede instructeur, maar die komt niet op locatie. Ik moet 45 min enkele reis met de trailer rijden om les te krijgen. Dit lukt niet regelmatig. Ik weet zeker als dit wel lukt we weer plezier krijgen in t rijden.

Ik probeer nu een andere instructeur uit, maar eigenlijk wil ik dit helemaal niet. Ik heb t gevoel dat we steeds verder van ‘ons pad’ af raken. Ik heb een, volgens sommigen, top pensionstal, maar ik sta er niet 100% achter ivm veel op stal staan en ik heb een zeer goede instructeur maar ik kan er praktisch geen les mee af spreken.

Misschien moet ik me niet aanstellen, maar ik vraag me wel af hoe ik hier verder mee moet. De keuze aan stallen met hoge welzijn standaarden is in de randstad slecht. Instructie kan misschien opgelost worden, maar ik sta zo erg achter de manier van een persoon dat ik er eigenlijk afhankelijk van ben geworden.

Wellicht moet ik wennen aan de veranderingen, maar ik twijfel echt aan de manier waarop mn paard momenteel gehouden wordt, of ze hier gelukkig van wordt.

Heeft iemand een tip voor deze dilemma’s?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:55

Waar kom je precies vandaan? (Mag in PB) Ik woon ook in de randstad en ken wel een paar fijne stallen :)

En alleen je probleem qua instructie begrijp ik niet helemaal? Je hebt een fijne instructie, maar wil je niet 45 minuten rijden of kan je het niet?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:24

Ik zou van jouw stal ook heel ongelukkig worden. Klinkt paardonwaardig! Al eens gekeken op hetnieuwepaardenhouden.nl? Staan paardvriendelijke stallen op.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:32

Ik zie het luxe van jou stal niet zo als niet eens een beetje fatsoenlijke basis voor de paarden is.
Met 1 uurtje buiten hebben de meeste manege paarden het beter := .

Ik zou vlot opzoek gaan naar een stal waar je paard ook een beetje paard mag zijn. Waarschijnlijk als die minder ophokplicht heeft wordt het rijden ook veel makkelijker.

Mijn paarden staan trouwens ook op stal 's nachts, niks mis mee. Maar staan daarnaast wel veel buiten op een groot stuk.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:39

Zou op zoek gaan naar een stal in de richting van je instructrice waar minder luxe voor jou is, maar meer voor je paard. Desnoods een boer oid. Aangezien je paard mee kan naar andere locatie om te rijden zou dat niet zo heel hoog op het prioriteitenlijstje hoeven staan. Je paard leeft er immers 24/7 En jij bent er misschien 2 uurtjes per dag...

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:46

Caily schreef:
Zou op zoek gaan naar een stal in de richting van je instructrice waar minder luxe voor jou is, maar meer voor je paard. Desnoods een boer oid. Aangezien je paard mee kan naar andere locatie om te rijden zou dat niet zo heel hoog op het prioriteitenlijstje hoeven staan. Je paard leeft er immers 24/7 En jij bent er misschien 2 uurtjes per dag...

Hier ben ik het mee eens!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:51

Ik heb stallen altijd uitgezocht op dagelijks de hele dag weidegang met andere en op stal veel hooi en een droge buitenbak.
Dit is me altijd gelukt vanaf 1996 toen ik mijn eerste paard kocht.

Les heb ik altijd gevolgd van instructie die geen druk in de mond als normaal ervaarde.
En als iets niet lukte dat er gekeken werd naar wat ik verkeerd deed.
Sommige instructie kom na 1 les dan al gaan. Andere heb ik jaren gehad.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:53

Is het mogelijk om je paard er vaker uit te halen in de winter? Ik vind 1uurtje buiten ook wel echt te kort. Ik zou niet te snel van stal veranderen, dat resulteert in stalhoppen en dat vinden paarden en stadhouders niet zo tof. Dus neem de tijd voor een goede zoektocht naar een andere stal en maak ondertussen het beste van de huidige situatie.

Kan je voor je les geen vaste dagen afspreken? Bijvoorbeeld om de week iedere vrijdag les om 8uur... Ik vind het dan veel makkelijker om te gaan dan wanneer het telkens veranderd.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:07

Wat jij omschrijft is in mijn ogen ook geen top pensionstal. 1 uur per dag naar buiten in de winter is veel te weinig en van 7/8 uur buiten in de zomer op gras zonder sociaal contact word ik ook nog steeds niet heel vrolijk. Dan staan ze nog steeds 16 uur op stal... Dus ik begrijp je probleem en het is echt geen gezeur. Het is allen ongelooflijk lastig om een pensionstal te vinden die in ieder geval aan alle basis vereisten voldoet. Bijna overal ontbreekt er wel iets wat essentieel is. Helaas. En een stal waar je eigen instructie kunt laten komen. Zou dat geen oplossing zijn. Bij sommige stallen kan dat gewoon.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:22

Heeft je instructeur geen plaatsje vrij voor jou? Maar ja, mocht dat zo zijn, had je dat wss al lang gedaan, net iets te voor de hand liggende oplossing.

Wat wel of niet veel buitenkomen betreft, het hangt er ook erg vanaf waar je paard gelukkig van wordt. Niet ieder paard geeft de voorkeur aan heel veel weidegang, al is 1 uur idd wel erg weinig.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:03

Klinkt als een bekend probleem helaas. In de randstad moeten we het over het algemeen met wat minder mogelijkheden doen dan ergens anders.
Gelukkig zijn er wel stallen waarbij paarden veel buiten komen, maar dat betekent vaak wel dat je moet inleveren op je eigen luxe of dat je je portemonnee moet gaan trekken...

Ik vind 1 uurtje per dag ook echt te weinig. Ik kon uiteindelijk tegen bijbetalen mijn paard wat extra uurtjes buiten laten zetten.
Is er niet iemand op stal die je paard buiten kan zetten als hij/zij bezig is met zijn paard? Of een verzorg(st)er nemen die je paard wat extra aandacht kan geven?

Voor wat betreft instructie.. lastig, misschien kan je overwegen om 2 instructeurs te nemen? Degene die je nu hebt en dan voor tussendoor nog iemand die wel op locatie komt?

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:13

Waar kom je vandaan ts misschien dat bokt een leuke stal voor je kent. Heb je verder al gekeken op marktplaats bijvoorbeeld. En hoever zou je willen reizen voor de perfecte stalling?

Een goede lesgever zoeken is lastig en daar zul je vooral mee moeten proberen. Volgensmij las ik laatst ergens een topic over fijne lesgevers. Weet niet meer precies hoe of wat

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:28

Herkenbaar...
Ik kan me ook niet vinden in een heel deel dingen bij ons op stal. Helaas is het ergens anders vaak niet beter. Mijn pony ergens anders plaatsen is niet direct een optie voor mij. Ik heb ook al gedacht aan hem verkopen, maar ja, je weet dan natuurlijk ook niet of hij het daar dan beter gaat hebben... En dus leg ik me maar neer bij de situatie zoals die is en proberen ik een aantal dingen een beetje op te vangen (zelf meer buiten zetten op de paddock enz).

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:24

Ik heb vroeger ook wel eens gedacht ik verkoop ze , maar ja zoals hiervoor al gezegd. Krijgen ze het dan beter.... Ik denk het niet. Uiteindelijk had ik ze aan huis en dat was ideaal al lever je dan dus inderdaad heel veel in op de faciliteiten. Door omstandigheden met mijn nieuwe paard ook weer in pension en al verschillende gezien. Ik heb gemerkt dat als je een stal hebt waar ze voor een groot deel aan de eisen voldoen het toch ook steeds belangrijk blijft dat je het zelf ook naar je zin hebt, anders is de lol van een paard hebben er ook snel vanaf. Dus het blijft altijd zoeken en je merkt ook om je heen dat iedereen altijd op zoek is naar iets wat nog dichter bij de wensen komt. Het lijkt zo simpel. Veel buiten paddock of wei of beide . Voldoende ruwvoer de dag door. Een schone stal en een bak die te rijden is en dan voldoe je al aardig aan de basis eisen. Dan denk je dat moet toch niet zo moeilijk zijn, maar bij de ene stal komen ze te weinig buiten. Een andere heeft een bak die niet te rijden is en weer een andere stal laat ze veel te lang buiten staan zonder ruwvoer of ze voeren veel te weinig ruwvoer en zo heeft iedere stal wel wat. Als je dan zelf een beetje kunt bijsturen dan is het wel op te lossen, maar met een fulltime baan is dat bijna niet te doen. En dat is bijna overal hoor. Niet alleen in de randstad.

Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:24

troi schreef:
Ik zou van jouw stal ook heel ongelukkig worden. Klinkt paardonwaardig! Al eens gekeken op hetnieuwepaardenhouden.nl? Staan paardvriendelijke stallen op.


Ja, de website doet het alleen niet? Als ik op de blauwe bolletjes op de kaart klik, krijg ik google maps te zien, maar dan zonder de stallen.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:27


Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:46

Caily schreef:
Zou op zoek gaan naar een stal in de richting van je instructrice waar minder luxe voor jou is, maar meer voor je paard. Desnoods een boer oid. Aangezien je paard mee kan naar andere locatie om te rijden zou dat niet zo heel hoog op het prioriteitenlijstje hoeven staan. Je paard leeft er immers 24/7 En jij bent er misschien 2 uurtjes per dag...


Ik kom helaas bij 2 stallen vandaan waar ze veel buiten stonden en ben noodgedwongen op een ‘luxe’ plek terecht gekomen. Bij de ene stal was het management zo onbetrouwbaar als wat (voerbeurten overslaan, mn paard was veelste dun ivm te weinig ruwvoer, ene dag werd de stal gemest en de andere dag niet en mn paard werd meer kopschuw met de dag). Bij de andere stal mocht er geen eigen instructeur langs komen maar stond ze heel veel buiten. Helaas bleken er teveel paarden op een te kleine plek te staan en wisselde de kudde samenstelling veelste vaak waardoor mn paard te vaak klappen kreeg en daardoor blessures opliep.

Het is nergens ideaal, dat wist ik toen ik aan een paard begon. Maar ik had eigenlijk op z’n minst wel verwacht dat ik en mn paard het toch wel een aantal jaar ergens uit zouden kunnen houden.
Het liefst zou ik een eenvoudig (paardvriendelijk) plekje willen met betrouwbare stalhouders maar dat lijkt een beetje een illusie!

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:08


Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:31

hwn schreef:
Heeft je instructeur geen plaatsje vrij voor jou? Maar ja, mocht dat zo zijn, had je dat wss al lang gedaan, net iets te voor de hand liggende oplossing.

Wat wel of niet veel buitenkomen betreft, het hangt er ook erg vanaf waar je paard gelukkig van wordt. Niet ieder paard geeft de voorkeur aan heel veel weidegang, al is 1 uur idd wel erg weinig.


Die zit helaas te ver weg!

Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:34

Marie111 schreef:
In welke omgeving zoek je een stal?

Wat vind je bijvoorbeeld van deze?

https://www.naturehorseparadise.nl


Ziet er prachtig uit, alleen een paddock paradise wordt m niet helaas. Uit ervaring weet ik dat ze teveel af valt en te dun wordt. Ze heeft dr rust nodig. Iets waar ze alleen snachts op stal staan zou ideaal zijn.

Beautje67
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:36

Dee_Es schreef:
Is het mogelijk om je paard er vaker uit te halen in de winter? Ik vind 1uurtje buiten ook wel echt te kort. Ik zou niet te snel van stal veranderen, dat resulteert in stalhoppen en dat vinden paarden en stadhouders niet zo tof. Dus neem de tijd voor een goede zoektocht naar een andere stal en maak ondertussen het beste van de huidige situatie.

Kan je voor je les geen vaste dagen afspreken? Bijvoorbeeld om de week iedere vrijdag les om 8uur... Ik vind het dan veel makkelijker om te gaan dan wanneer het telkens veranderd.


Dit is idd de meest voor de hand liggende optie, mn paard er vaker uit halen. Ik probeer dit op stal te regelen en dat moet wel lukken. Maar ik zie dit eigenlijk als een tijdelijke optie bij gebrek aan beter.

Ik denk dat ik de meeste stallen in omgeving Utrecht wel ken, maar tips voor kleinschalige stallen met veel buiten zijn altijd welkom!
Ik wil stalhoppen absoluut voorkomen, dus ik ga proberen er het beste van te maken en hou mn ogen goed open voor wat anders op de lange termijn.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:58

Misschien kun je je huidige instructeur vragen of hij iemand kent die op dezelfde manier lesgeeft maar wel bij jou in de buurt zit, of op locatie komt.

Voor stallen in de buurt van Utrecht: http://denoordhoeve.nl/ of stal Brandenburg in Baarn (zit achter de Gulf bij de N234, heeft geen website. Voor gegevens kan ik je een PB sturen).
Bij beide stallen komen de paarden overdag lang buiten in groepen en s nachts op stal.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:42

Beautje67 schreef:
Ik denk dat ik de meeste stallen in omgeving Utrecht wel ken, maar tips voor kleinschalige stallen met veel buiten zijn altijd welkom!
Ik wil stalhoppen absoluut voorkomen, dus ik ga proberen er het beste van te maken en hou mn ogen goed open voor wat anders op de lange termijn.

Echt bij alle stallen die ik ken rond Utrecht staan de paarden langer buiten dan jij noemt... Het kan echt beter dan je nu hebt, ook in Utrecht! Nog op zoek naar een fijne instructrice? Yacinta Feringa en Yente Driessen geven les op lokatie, zijn fijne mensen.

Paar voorbeeldjes:

Full service:
't Hoeveke in Zeist, zomer 24/7, winter 6 a 7 uur weide, bij slecht weer paddock.
Griftenstein, zomer 24/7, winter overdag op paddock met ruwvoer
Stal Boshuis, ook zomer 24/7, winter paddocks

Langs de Groenekanseweg zit bv Bijleveld, doe het zelf, altijd overdag buiten, s nachts op stal (zomer en winter), daar zit ook ehm... ik kan niet op de naam komen, tussen t spoor en Beukenburgerlaan in. Verder zit er in Maartensdijk een plek waar ze jaarrond 24/7 buiten lopen (zonder rijbaan).

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:50

Stal Wijnen in Driebergen? All in service, paarden komen veel buiten, goede bodems in de rij- en longeerbak, eigen instructie geen probleem (en Keesje den Hollander komt uit de buurt; persoonlijk vind ik haar een hele fijne instructrice).

Ik sta inmiddels wegens mijn eigen verhuizing ergens anders maar als je wat wilt weten over stal Wijnen kan je me pb-en.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:18

Ik weet niet in hoeverre het voor jou belangrijk is om 7 dagen in de week naar je paard te gaan (mits hij goed en betrouwbaar gestald staat) en waar je instructeur woont, maar is het anders niet een optie om een paardvriendelijkere stal te zoeken in de buurt van je instructeur, en er dan bv minder keren per week heen te gaan om je reistijd en -kosten een beetje beheersbaar te houden?
Je instructeur kent vast weer meer stallen bij hem/haar in de buurt, en kan je vertellen welke aan zouden kunnen sluiten bij jouw wensen en de belangen van jouw paard.

Verder is het toch kwestie van goed doorvragen als je bij een stal gaat kijken (dat je bv geen eigen instructeie mag laten komen, kan imo nooit een verrassing zijn, dat moet je echt zelf vooraf uitvragen), en referenties inwinnen. En dan niet bij degenen die er nu staan (want die zijn wrs wel tevreden anders staan ze er niet / zoeken ze zelf ook), maar bij degenen die er hebben gestaan, of juist de keuze maken er NIET te staan. Daarbij kan Facebook een erg handig medium zijn; zag je bv in 2019 iemand heel vaak reageren en ineens was die persoon weg? Even een PB'tje sturen en een referentie inwinnen.