Hoe hooi voeren op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 10:09

Wij krijgen nieuwe stallen voor de paarden, en we zijn nog een beetje zoekend hoe we het hooi willen voeren.

Ik heb zelf 2 dames die behoorlijk smeren met hun hooi. De andere paarden voeren we vanaf de grond wat prima gaat, maar deze krijgen het uit zo'n grote bak van Hartog. Daar kan je evt. een rooster in leggen zodat ze wat langzamer eten, maar die halen we er uit weg.
De ene is echt direct 2x klauwen, en het ligt door de hele stal.. daar begint ze wel aan, maar als ze er even door heen gelopen en gemest heeft eten ze dat natuurlijk niet meer op.
De ander is sowieso al een moeilijke eter, maar alles wat naast haar bak terecht komt eet ze ook gewoon sowieso niet op.

Vanaf de grond voeren is dus bij deze geen optie. Ook wil ik zeker geen slowfeeder of hooinet of iets dergelijks. Hier worden ze stik chagerijnig van, en vooral de ene mag echt eten wat ze weg kan krijgen, die is heel gauw aan de schrale kant. De ander is altijd keurig op gewicht, maar een slowfeeder is niet nodig.

-Ik zoek iets wat makkelijk in gebruik is. (hooinet kost bijvoorbeeld toch meer werk, dat willen we niet)
-Geen slowfeeder
-Iets wat niet zo snel versmeert door de hele stal heen. Dus als het een soort bak is, moet het er wel goed in blijven.
-Wel in een zo laag/natuurlijk mogelijke houding uiteraard.

Ik kan zelf niet echt iets vinden, misschien dat ze toch terug nieuwe Hartog bakken krijgen, maar als ik wat over het hoofd zie wat een goede optie zou kunnen zijn hoor ik het graag!!



Dit is dus wat we nu gebruiken;
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer3 ... d2EALw_wcB

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:15

Misschien een haybar? Die zijn wat hoger dan de hartogbakken die je nu gebruikt?

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:25

Als je dan toch nieuwe stallen plaatst, is het dan niet een optie om een voorwand(deel) te kiezen met een voerluik er in? Dan kan je het hooi voor de stal op de grond liggen. Eten ze wel in een natuurlijke houding en kunnen ze het niet makkelijk door de hele stal versmeren. En voor jezelf gooi het zo neer (al dan niet nog in een bak), dus ook makkelijk en snel.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 10:26

Dat ziet er inderdaad leuk uit! Had m al eens voorbij zien komen, maar kon m niet meer vinden :+

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 10:27

MarliesR schreef:
Als je dan toch nieuwe stallen plaatst, is het dan niet een optie om een voorwand(deel) te kiezen met een voerluik er in? Dan kan je het hooi voor de stal op de grond liggen. Eten ze wel in een natuurlijke houding en kunnen ze het niet makkelijk door de hele stal versmeren. En voor jezelf gooi het zo neer (al dan niet nog in een bak), dus ook makkelijk en snel.


Stallen zijn al wel besteld dus dat is geen optie meer.
Vind dan wel weer dat je gauw een 'bende' krijgt in je stalgang. Ben wel van het opgeruimde type :+

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:30


Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:38

Laatst bijgewerkt door Popstra op 04-10-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:39

Ik zag eens op een stal dat ze van een stuk flexibel rubber een soort trog gemaakt hadden in de hoek van de stal.
In een soort puntzak gevouwen opgehangen.

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:49

De zelfde hooibak (die je al hebt)met een rooster waar de spijlen wat ruimer staan.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 10:54

Tnx voor de tips al tot zover :)

@mino1 de spijlen die we hebben in de bak zijn al vrij ruim, alleen ze worden er pislink van :+ en mijn ene merrie presteerde het zelf om dat rek uit de bak te krijgen, of in ieder geval zo te draaien dat die op z'n kant kwam te staan :')
Daar zijn we dus maar gauw mee gestopt haha.

zanzibar01
Berichten: 53
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:56

Hoi Popstra, ik wil ook NF voerbakken aanschaffen maar twijfel nog. Hoe bevallen ze ?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:00

wij hebben in 2 stallen een hooruif.
zoiets,de spijlen zijn smal genoeg dat ze er niet met de voeten in komen

Afbeelding

maar dan niet boven vast gemaakt maar in een hoek en tegen de grond aan.
dan kunnen ze gewoon van bovenaf er in eten.
gaat prima, kan heel veel in

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:03

Popstra schreef:
https://www.naturalfeeding.eu

Deze heb ik in alle stallen staan. Kun je lekker goed vol stoppen. Ik heb ze ook buiten in de paddocks


Superfijne bakken, maar mijn merrie sleepte al haar hooi eruit....

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:23

Deze misschien

https://www.bedafstallenbouw.nl/nl/slowfeeder

Deze is kant en klaar maar heb hem zelfgemaakt in een stal met 8 boxen in gebruik gezien.
Handig te vullen en geen rommel op de vloer.
Je kunt de planken zo hoog maken dat ze echt hun hoofd erin moeten steken om te eten

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:03

Popstra schreef:
https://www.naturalfeeding.eu

Deze heb ik in alle stallen staan. Kun je lekker goed vol stoppen. Ik heb ze ook buiten in de paddocks


Hoe werkt deze dan? Gewoon je hooi erin? Of heeft het een systeem?

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:49

zanzibar01 schreef:
Hoi Popstra, ik wil ook NF voerbakken aanschaffen maar twijfel nog. Hoe bevallen ze ?

Ik heb ze nu 5 jaar in gebruik. Ik vind het vooral fijn je ze netjes kan vol stauwen met hooi en je 1x per dag hoeft te vullen. Het scheelt dus arbeid want je paard kan dan 24 uur knabbelen..Sommige paarden knoeien evengoed met hun hooi maar de meeste hier eten netjes in de bak. We hebben de bakken wel aan de wand bevestigd w a nt anders gaan ze er mee spelen. Omgooien en slepen.
De bakken hebben geen systeem. Zijn puur om je paard van genoeg hooi te voorzien..

Vind het wel jammer dat de bakken zo duur zijn. Ook de systemen die verder in het topic genoemd zijn.
Vind overigens veel systemen handig met de roosters maar vraag me af of het op ten duur niet de paarden hun tanden aantast als ze steeds langs dat staal gaan

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:58

Hier hebben ze allemaal een hoek in de stal met een plank. Hierdoor ontstaat er een driehoek waar het hooi ligt. Werkt super

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:18


Ambergagafan

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:46

Bij ons op stal heeft mijn stalgenootje van een plastic buis een rondje gemaakt en dit met tie-rips aan het hooinet gemaakt. 2 halstertouwen aan de balk in onze hooi opslag en kunnen zo het net vullen omdat deze altijd open staat, lijkt op een easy fill hooinet. kost echt heel weinig tijd en scheelt een hoop zooi in de stal

Afbeelding

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:03

Ik had Haybars, vind ze supermooi, maar het eerste wat mijn merrie doet is met haar neus alles op de grond gooien. Dus eigenlijk voegt het niks toe helaas.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:50

Ik heb zelf zoiets: https://www.ej.nl/stal-meer/stal/slowfe ... orId=10091 ik ben er superblij mee. Werkt fijn. Stuk fijner dan een ‘gewone’ hooinet
Maar dat is wel meer slowfeed. Ik laat soms nog wel eens 1 kant of beide kanten open zodat ze gewoon van bovenaf kunnen eten. Maar het niet door de hele stal gelopen wordt. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat fijn vind. Omdat ze in principe als ze gaan stijgeren met het been erin kunnen hangen. Nu zijn van die van mij rustig. Maar ik snap dat dit niet echt een optie is voor iedereen.

Ik zag hierboven iemand die een gewone ‘klassieke’ hooiruif laag geplaatst heeft. Dat zou ik dan niet zo snel aan durven. Bang dat een paard toch vast gaat zitten in die spijlen. Want die zijn net verticaal en best ruim. Als ze een keer schrapen.

Mijn eerste ingeving was ook een voerhek. En dan eventueel een bak of een bak met 3 kanten er tegen aan in het gangpad. Zodat het niet overal heen waait/loopt/gaat. En het wat netter blijft.
En anders iets in de hoek zoals voorgangers hierboven al verschikkende opties voor gaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:55

ellepel schreef:
wij hebben in 2 stallen een hooruif.
zoiets,de spijlen zijn smal genoeg dat ze er niet met de voeten in komen

[ [url=m/596CPd.png]Afbeelding[/url] ]

maar dan niet boven vast gemaakt maar in een hoek en tegen de grond aan.
dan kunnen ze gewoon van bovenaf er in eten.
gaat prima, kan heel veel in


Dit dacht ik ook aan. Gewoon een hooiruif, maar dan laag ophangen.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:22

Ik was het ook helemaal zat, zoveel verlies met vertrapt hooi. Tegenwoordig hebben de dames en heren gewoon een grote kruiwagen voor hun deur staan met hooi erin. Meestal haal ik `s ochtends meteen voor een hele dag. Zo af en toe loop ik met de hooivork er langs en gooi wat ze eruit gegooid hebben gewoon er weer in. Alleen voor de nacht krijgen ze nog in de stal aangezien er dan geen roomservice is. Gaat heel goed maar mensen vinden het af en toe een beetje raar geloof ik. Ze gooien ook de kruiwagen wel eens om dan zet ik hem gewoon weer goed.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Re: Hoe hooi voeren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:28

Ik heb een hooinet die heel makkelijk te vullen is.

Hij hangt in de stal en ik gooi er elke dag in een keer een baaltje in. Dicht doen gaat met 4 clipjes. Nog geen 5 minuutjes werk per dag!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:07

Popstra schreef:
https://www.naturalfeeding.eu

Deze heb ik in alle stallen staan. Kun je lekker goed vol stoppen. Ik heb ze ook buiten in de paddocks

Die hebben de paarden op de sportstal waar ik werk ook, Ik stomp ze dan helemaal vol met hooi en dan komen ze vaak tot de volgende ochtend (minstens) toe. Ik heb nog nooit een lege bak gehad 's ochtends behalve bij een van de 5 jarige hengsten. Die vreet alles helemaal leeg :+