Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:46

dehoefslag.nl
Algemeen

Afbeelding
Dierenartsen onderzoeken een paard. Foto: Nathalie1993/ Bokt Wiki


Op de paardenfokkerij van Marijke Kromkamp uit Hengelo is een besmettelijke ziekte uitgebroken, net als 2 jaar geleden. Ze roept mensen op tot actie; de meldplicht voor paardenziektes moet er komen.

Alle paarden ziek
Een van de merries heeft haar ongeboren veulen al verloren. Kromkamp zegt tegen RTV Oost: “Er is een besmettelijke bacterie gevonden. Binnen een week tijd had ik alle paarden ziek. Ze worden maar niet beter. Er komt gewoon geen eind aan.”

Verantwoordelijkheid
“Dierenartsen doen wat ze kunnen. Ik heb zelfs een merrie en veulen naar het veterinair centrum in Utrecht gestuurd, zeg maar naar de experts.”

Het complete artikel lees je op dehoefslag.nl

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:50

Wat een vaag en slecht artikel zeg.
Over welke bacterie gaat het überhaupt?

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:53

ze wil een meldplicht, maar begrijp ik nou uit het artikel dat ze nog helemaal niet weet waaraan haar dieren zo ziek zijn? wat wil je dan melden?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:15

Ik gok Rhino gezien de merrie die een ongeboren veulen verloor?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:20

elibeest schreef:
Ik gok Rhino gezien de merrie die een ongeboren veulen verloor?


Rhino is een virus.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:43

Streptococcus equi zooepidemicus las ik op FB bericht van de eigenaresse. Dit is niet de streptokokken die Droes veroorzaakt.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:44

Citaat:
Op de paardenfokkerij van Marijke Kromkamp uit Hengelo brak er twee jaar geleden een besmettelijke ziekte uitgebroken. Ze roept mensen op tot actie; de meldplicht voor paardenziektes moet er komen.


Dat is het eerste stukje tekst op de site maakt het Miss gelijk duidelijker.

Ze wil het op alle paarden ziektes

Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 01:20

Sizzle schreef:
Wat een vaag en slecht artikel zeg.
Over welke bacterie gaat het überhaupt?


Idd ja

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:34

Marijke wil een meldplicht voor alle besmettelijke ziektes voor alle paardenhouders.

Helaas is het nog steeds een feit dat er stal eigenaren zijn die ziektes stil houden.
Misschien omdat ze bang zijn voor hun reputatie of inkomsten.

Marijke is hier al langer mee bezig.
Ze heeft nu een ziekte op stal maar welke is nog niet geheel duidelijk.
Ook niet hoe het op stal is gekomen.

Maar ook nu is het een besmettelijke ziekte en ze wil duidelijk maken wat de gevolgen zijn bij stil zwijgen.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:38

Momenteel heerst streptococcus egui subsp zooepidemicus bij mij op stal. Een broertje van droes.
Deze bacterie word zwaar onderschat. In utrecht staat nog een merrie en veulen, voor onderzoek. We zijn nu één week verder in Utrecht, en hopen maandag een uitslag te krijgen. Veulen wat uit Utrecht is gekomen, staat nu weer met koorts. Symptomen staan beschreven op mijn Facebook.

Meldplicht moet er komen, het zijn niet alleen de stallen die besmetten, maar denk aan de dierenarts, controleurs van stamboeken, en ga maar door.

Voor degene die commentaar hebben. Ga zelf voor de camera staan.

Anoniem

Re: Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:40

Lijkt me een goed idee ja, zo'n meldplicht.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:22

Met het artikel op de Hoefslag is niks mis. Hoe het hier op bokt is neergezet.. -O-

Ik ben ook wel voor een meld plicht .

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:28

uiltje001 schreef:
Momenteel heerst streptococcus egui subsp zooepidemicus bij mij op stal. Een broertje van droes.
Deze bacterie word zwaar onderschat. In utrecht staat nog een merrie en veulen, voor onderzoek. We zijn nu één week verder in Utrecht, en hopen maandag een uitslag te krijgen. Veulen wat uit Utrecht is gekomen, staat nu weer met koorts. Symptomen staan beschreven op mijn Facebook.

Meldplicht moet er komen, het zijn niet alleen de stallen die besmetten, maar denk aan de dierenarts, controleurs van stamboeken, en ga maar door.

Voor degene die commentaar hebben. Ga zelf voor de camera staan.

Is dit dezelfde bacterie als 2 jaar geleden? Heb je niet zelf ergens nog een "reservoir"?
Van droes is bekend dat het dit soms doet. Er ontstaat dan een soort ingekapseld abces. Ben even de goede benaming kwijt.
Misschien doet dit broertje van droes dat ook?

Heel veel sterkte met je paarden in elk geval. Wat een zorgen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:38

Uitje het is niet de taak van de geintervieuwde om een goed artikel te schrijven, de schrijver heeft hier steken laten vallen. Het is nu duidelijker met de uitleg hier.

Droes en zijn broertjes zitten inderdaad vaak verstopt in luchtzakken. Als je daar 100% controle over wil moet je van ieder nieuw paard een luchtzak test laten doen en dat valt niet mee.
Ik ben het er wel mee eens dat het stiekeme gedoe over ziekten wel eens klaar mag zijn. Officiele meldplicht voor alle ziekten vind ik dan weer een beetje te ver gaan.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:43

Geen dragers.

Van de winter zijn er al een paar neuswabs afgenomen. Op deze paarden zat niks.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Marijke Kromkamp: “De meldplicht moet er komen”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:51

Ook luchtzakken gespoeld bij de dieren die vorig jaar ziek geweest zijn?

De ellende is dat je het sowieso nooit zeker weet. Toen ik een paar jaar geleden een 2 jarige had met een van de droes broertjes was ze de enige op de hele stal. Ze stond in in een opfok groep waar geen buitenstaanders bij kwamen en geen nieuwe paarden. Dat is gewoon pech.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:06

Roodvos schreef:
uiltje001 schreef:
Momenteel heerst streptococcus egui subsp zooepidemicus bij mij op stal. Een broertje van droes.
Deze bacterie word zwaar onderschat. In utrecht staat nog een merrie en veulen, voor onderzoek. We zijn nu één week verder in Utrecht, en hopen maandag een uitslag te krijgen. Veulen wat uit Utrecht is gekomen, staat nu weer met koorts. Symptomen staan beschreven op mijn Facebook.

Meldplicht moet er komen, het zijn niet alleen de stallen die besmetten, maar denk aan de dierenarts, controleurs van stamboeken, en ga maar door.

Voor degene die commentaar hebben. Ga zelf voor de camera staan.

Is dit dezelfde bacterie als 2 jaar geleden? Heb je niet zelf ergens nog een "reservoir"?
Van droes is bekend dat het dit soms doet. Er ontstaat dan een soort ingekapseld abces. Ben even de goede benaming kwijt.
Misschien doet dit broertje van droes dat ook?

Heel veel sterkte met je paarden in elk geval. Wat een zorgen.


dit is niet dezelfde bacterie als 2 jaar geleden.wel een broertje van.
de 3 ponys die toen droes en rihno hadden kregen het van een trainingstal waar ze in pension stonden,ze waren daar in pension gezet juist om deze ellende op je fokkerij te voorkomen.
de zieke ponys zijn pas thuis gekomen nadat ze allemaal gezond verklaard zijn.
ook is gekeken naar de luchtzakken om ze als drager uit te sluiten.
pas nadat ze volledig gezond verklaard waren zijn ze thuis gekomen.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:26

Maar dan weet je het nog niet. Ik ben uiteraard voorstander van een meldplicht. Maar sommige ziekten zitten ook in het bedrijf ingebakken lijkt wel. Toch ergens een drager en als de weerstand minder wordt, dan lijkt het weer tevoorschijn te komen.

Mijn eigen ouwetje is afgelopen jaren op de ene pensionstal tig keer verkouden geweest, met als triest dieptepunt vorig jaar zomer eerst droes en daarna EHV1/EHV4. In januari dit jaar is hij verhuisd en ik moet het afkloppen, hij is niet meer verkouden geweest. Maar dus wel drager van het Rhinovirus (en ik begreep dat om en nabij de 80% van de paarden drager is van EHV4 en rond de 50(?)% van de EHV1) dus ik ben alert.

Maar hoe gaat dat nu als ik hem naar een andere pensionstal wil verhuizen (wat niet de bedoeling is, maar je weet maar nooit). Moet ik dan melden dat ie drager is? Komen we uberhaupt nog ergens binnen? Zolang zijn weerstand goed blijft, vlamt de boel niet op. Maar de weerstand zal nooit 100% blijjven. En dan?

En wat voor de mijne geldt, geldt dus voor heel veel andere paarden. Maar het gros van de eigenaren weet niet dat hun paard besmet is. Want wie van alle lezers hier laat telkens bij een snotneusje of een paar dagjes een paard niet helemaal fit gelijk een neusswab nemen? Ik in elk geval niet.

En dat geldt voor die bacterien ook. Het ene paard maakt de ziekte op een milde manier mee en daar komt geen dierenarts aan te pas. Totdat je een keer een fikse uitbraak hebt. En dan?

Ik ben best voor een meldplicht, maar we moeten dan ook verder kijken dan enkel het melden. Juist ook omdat veel dieren toch al drager zijn van het een of het ander.

Uiltje, veel sterkte met jullie dieren, hopelijk knappen ze snel op.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:10

Ik ben bij de eerste zin al afgeknapt....


Citaat:
Op de paardenfokkerij van Marijke Kromkamp uit Hengelo brak er twee jaar geleden een besmettelijke ziekte uitgebroken



Sjesus Hoefslag... }:0

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:32

Sizzle schreef:
Ook luchtzakken gespoeld bij de dieren die vorig jaar ziek geweest zijn?

De ellende is dat je het sowieso nooit zeker weet. Toen ik een paar jaar geleden een 2 jarige had met een van de droes broertjes was ze de enige op de hele stal. Ze stond in in een opfok groep waar geen buitenstaanders bij kwamen en geen nieuwe paarden. Dat is gewoon pech.

Dit ja, neusswabs zeggen niet zoveel. De luchtzakken blijft dat gewoon inzitten die zal je moeten spoelen of een monster daaruit nemen... Ook een paard gekend die dit bij zich droeg in neusswab inderdaad niks zichtbaar maar met luchtzakken spoelen wel en daar nog uit getest en inderdaad drager.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:13

De ziekte komt inmiddels ook al voor bij varkens. Heeft TS mogelijk contact met iemand met een varkensbedrijf?