Vernauwing halswervels c4-c5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:12

Ik ben al jaren zoekende wat betreft mijn paard, wat er nou toch met hem aan de hand is.
Om een heel lang (10 jaar) verhaal kort te maken, is mijn paard qua bewegen de afgelopen maanden achteruit gegaan.
Ook heeft hij een hoge spierspanning, en nog vele vage klachten waarvan ik heel lang gedacht heb dat het aan mij lag.
Als jong paard ging hij in de bak en op de wei regelmatig onderuit, en door de jaren heen is dat helaas gebleven.
Hoewel ik het raar vond, was dat niet het punt waarom ik hem heb laten onderzoeken, hij is tenslotte altijd fris, extreem scherp en staat altijd "aan".
Ook kon hij nooit lekker lopen in de modder, en de bak moest spiegelglad zijn anders struikelde hij makkelijk.
Staken, scheef(romp kantelen) waar ik dus dacht dat dit door mij kwam.
Nadat ik gezien heb dat hij bij anderen óók raar deed, en nog wel gekker dan bij mij, ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet aan mij ligt, en heb ik hem dus laten onderzoeken.
Ik dacht aan ECVM, en eventueel pssm2.

Uit dit onderzoek is gebleken dat hij een vernauwing van c4-c5 en vergroot facetgewricht heeft.
Helaas kon c6-c7 niet op de foto daar er teveel spieren in dat gebied zitten.
Hij is sowieso overbespierd, en te hard in de spieren.
Vanuit de vernauwing en de klinische beeldvorming is een milde ataxie geconstateerd.
De rug is nog niet onderzocht, hiervoor gaan we volgende maand terug inclusief een echo van de hals.

Advies is vit.E+ bij blijven voeren, en een corticosteroiden injectie in de hals.
Wie heeft hier ervaring mee, positief of negatief?
Veranderde het paard ook in gedrag na de injectie?


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:33

Net afgelopen week vertelde een stalgenoot met soortgelijke problemen. Ataxie (zoals het paard op de filmpjes liep, zou ik nooit zijn opgestapt!), en ook hals ingespoten. Dit heeft een tijdelijke verbetering gegeven.

Let op het woordje 'tijdelijk'...

De corticosteroïden gaan het probleem niet verminderen, wel de symptomen. Ik zou hierop heel goed doorvragen bij de dierenarts wat de verwachtingen er van zijn. En ook voor jezelf nagaan wat jouw verwachtingen naar je paard zijn. Wil je samen kunnen rijden? Vind je alleen grondwerk ok? Of mischien zelfs alleen paard laten wezen? En vanuit je paard, wat denk je dat voor hem een paardwaardig leven is, en waar houdt het op?

Waarschijnlijk confronterend, maar je kunt er beter nu (helder) over nadenken, dan wanneer je straks vol in een emotionele rollercoaster zit :knuffel:

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:39

Mmm, cortico’s inspuiten doen ze toch bij ontsteking ?

Don't take anything for granted

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:52

@juut: moet er nog wel bij vermelden dat de ataxie bij mijn paard echt mild is, hij loopt wel wijd achter, in de kleine 8jes stapt hij wel wat over maar zwaait ook fors uit, en bij het "staart-trekken" was hij wat wisselend, soms normaal corrigerend en soms overdreven.
Onder het zadel is hij nog nooit gevallen, en hij voelt ook echt wel stabiel maar heel scheef.
Vraag me af of hij zo overbespierd is door het compenseren, of dat er nog wat anders speelt, want bij ataxie zou je eerder aan slapte en spierverlies denken.
De injectie is inderdaad tijdelijk, de da gaf aan dat t heel verschillend is van 6 maanden tot wel 3 jaar.
Ik vind het lastig, gezien het idd symptoombestrijding is.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:45

Is er geen operabele behandeling die de oorzaak aanpakt?


kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:45

Mijn paard is overkop gegaan. En heeft een wervel gebroken.
C5 c6 c7 hadden malformatie.
Zoals al eerder gezegd een paard dat struikeld is gevaarlijk om te berijden.

Ik heb mijn paardje moeten laten inslapen terwijl hij net geen 5j is geworden. De meest hart verscheurende beslissing ooit.
Horse in mind heeft er een podcast over. Ik zou hem zeker eens luisteren.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:33

Mijn paard heeft ook een vernauwing in de halswervels. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd welke wervels precies. Hierdoor heeft hij heel snel ontstekingen in zijn hals welke worden behandeld met corticosteroïden. Op dit moment zit ik op ongeveer om de 1,5 a 2 jaar dat het raak is. Ook heeft hij inmiddels lichte ataxie (hier heeft hij geen last van verder) in 1 achterbeen, vermoedelijk (maar dus niet zeker) hierdoor. Mijn paard functioneert echter prima, zowel aan de hand als onder het zadel. Mijne heeft ook totaal geen last van ondergronden die ongelijk zijn of modderig. Weet je zeker dat dat aan dit probleem te wijten is?

Mijn ervaring met de corticosteroïden is overigens uitsluitend positief omdat het bij mijn paard de pijnprikkel van de ontsteking wegnam. Zijn gedrag verbeterde dus. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel :). Ik ervaar het verder niet als een probleem bij mijn paard en verwacht dat hij daar oud mee kan worden.

Never get too attached to someone, because attachments lead to expectations and expectations lead to disappointments....

Bokel

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Vessem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 03:03

Mijn paard heeft een vernauwing aan de c7-t1 gehad en ik herken precies wat jij beschrijft wat betreft symptomen. Ik heb haar laten opereren maar de symptomen zijn er nog steeds. Dit wordt verklaard uit restgevolgen o.a. door ontsteking reactie van de wervels voor de operatieplek (is vastelgezet). Hiervoor corticosteroïden gespoten. Ik merk wel wat verschil maar struikelen blijft bijvoorbeeld. Ik zou mijn paard nooit meer hebben laten opereren als ik wist wat ik nu weet. Mocht je vragen hebben mag je altijd pb sturen, kan er nog veel meer over vertellen ;)

Bonito&Blue&Binky&Puck&Joya :# In loving memory of Wisanda

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 07:28

@tessaaa, hoe merk je dat je paard een ontsteking heeft en dus weer behandeld moet worden?

Ik heb ruim 5jr geleden een dierenarts bij mijn paard gehad omdat hij vrij snel na het zadelmak maken/door rijden begon te staken.
Klinisch was hij toen super, enkel de buigzaamheid vd hals naar rechts was ietsjes beperkt.
Dus zou het een rijtechnisch probleem zijn.
Hij zag en ziet er nog altijd top uit, maar inmiddels ben ik een stuk wijzer en die opgepompte strakke spieren van hem is niet zo goed.

Ik heb nog nooit een paard gehad of gekend(en dat zijn er veel) die zó scherp was als mijn huidige paard.
Hij hoort en ziet álles en reageert er ook gigantisch snel op.
Destijds dacht ik: ik moet ermee leren omgaan, je hoort overal dat de huidige paarden scherp zijn dus dit zal het "nieuwe normaal" wel zijn.
Maar nu denk ik, is hij zo scherp van de pijn?
Orale pijnstilling zouden volgens de da niet voldoende werken op de specifieke plek in de hals, dus is dat eigenlijk zinloos om te testen.

Ik dacht zelf aan ECVM nadat ik de podcast van Zefanja had geluisterd. De moeite met modder(waar ik eerst dacht dat hij gewoon heel voorzichtig met zichzelf was), struikelen voor en achter,
vallen tijdens een gekke bui (wel minder vaak dan toen hij jong was, maar het gebeurd nog wel eens),
en voorspelbaar onvoorspelbaar.

Hij is door de jaren heen wel verminderd qua beweging, maar ik sta er al 10jr naar te kijken, ik hoor van mensen om mij heen hoe fantastisch hij eruit ziet (Zo gezond, kort glanzend vachtje, vol in de spieren) en dus zo vaak gedacht dat ik gek was.
Ik zeg vaak: was hij maar gewoon kreupel, dan is het duidelijk...
Altijd zo zuinig en voorzichtig met hem geweest ;(

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:46

Ik heb wel positieve ervaring met vit e bij een paard die ook altijd aan stond en scherp was en een hele hoge spierspanning had.

Dus ik zou het afwachten..en de rug en en hals echo afwachten, kijken of het inspuiten en de vit e iets doen.

Wel knap balen voor je zeg..goed dat je naar je paard geluisterd hebt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:11

Ik ken je situatie uiteraard niet, maar kan je hem een lange periode stil zetten? Gewoon paard laten zijn. Ergens op de wei en gewoon afwachten. Je zit nu in een vicieuze cirkel. Door de pijn en ongemak spant die de spieren op, waarschijnlijk zelfs in rust. Geef hem minstens een jaar rust en dan kan je terug bezien wat er mee te doen. Ik zou zeker niet blijven rijden, want daar doe je hem echt geen plezier mee. Het is niet omdat een paard niet mankt dat hij niets mankeert hè. En uit eigen ervaring weet ik dat een langere rustperiode soms veel kan oplossen.

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:54

different1 schreef:
@tessaaa, hoe merk je dat je paard een ontsteking heeft en dus weer behandeld moet worden?


Ja dit is het lastige, het is er namelijk niet ineens maar komt geleidelijk. Dit is dus iets waar ik wel continue over twijfel. Meestal merk ik het voornamelijk in het rijden. Het wat strak zijn herken ik overigens wel, dat kan de mijne ook behoorlijk hebben maar ik merk dat correct rijden hem daarin helpt. Ook staat hij 24/7 buiten. Ik voer overigens geen vitamine e, maar zou me er eens in kunnen verdiepen. Overigens heb ik het meest succes met de corticosteroiden i.c.m. meso therapie. Maar het zal nooit echt makkelijk worden of iets waar ik niet meer over na hoef te denken worden. Helaas heeft mijn paard equine astma en is dat een groter probleem dan het vernauwde halswervel kanaal. Overigens ziet mijn paard er ook heel goed uit gewoon en dat zegt niet altijd iets over hoe het er intern uitziet. Het betreft het zwarte paard in mijn profiel. Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen hierin, ikzelf heb bijvoorbeeld een heel happy paard.

Never get too attached to someone, because attachments lead to expectations and expectations lead to disappointments....

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 17:44

@elisa2: ja, magnesium deed niets, en goede resultaten met vit.e bij mijn vorige paard dus wilde het proberen bij deze.
Zijn spieren worden wel iets zachter, verder nog geen verschil, hij krijgt het nu een maand of 3.

@lunamoon: hij is pas met 4,5jr zadelmak gemaakt, rond zijn 5e pas het eerste galopje onder het zadel.
Tot z'n 8e heel minimaal gewerkt en staat nu weer al een maand of 4 stil.
Van de da moet ik met hem wel werken aan de ontspanning van de spieren.

@tessaaa: ik vind het heel lastig! Sowieso eerst maar andere problemen uitsluiten voordat hij eventueel een injectie krijgt.
Feitelijk is hij nu niet te rijden, dus dat verschil zou ik goed moeten kunnen merken.

Opereren gaat voor mij een stap te ver (heb hem destijds al bewust staand laten castreren om de risico's tijdens het opstaan na narcose niet te nemen) en ik heb er simpelweg het geld niet voor.
Daarbij zie ik hier in het topic al een negatieve ervaring met een operatie.
Ik ga kapot bij het idee dat ik hem zou moeten laten gaan, vandaar dat ik hier ervaringen zoek met de cortisonesteroiden.
Het is zo'n ongelooflijk zacht en lief paard, maar kapot is kapot en daar moet ik wel reëel in blijven.

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:08

Is hij rontgenlogisch verder helemaal goed op de benen? de ataxie kan natuurlijk voortkomen uit beschadigde zenuwen door de vernauwing.

Het feit dat hij zo vaak gevallen is vind ik geen goed teken, soms hebben ze dit soort dingen al opgelopen in een opfok bijv. en kom je er inderdaad jaren later pas achter.

Hoe moet je werken aan de ontspanning van de spieren door de DA? had deze een verklaring voor de hoge spierspanning? neurologisch?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 19:11

Ik heb hem als jaarling gekocht, en is verder alleen klinisch gekeurd nadat hij vrij vlot na het zadelmak maken begon te staken.
Ik heb nooit een reden gehad om aan zijn benen te twijfelen, zijn kurkdroog, niet gevoelig met afsluiten/scheren, nooit kreupel.

Toen hij bijna 2 was is hij in het prikkeldraad beland(stalhouder had hem zonder mijn medeweten in land met prikkeldraad gezet)
Hierbij heeft hij een lelijke wond in zijn flank opgelopen, en een beschadiging op zijn oog.
Ik ben destijds ook niet ingelicht, stond bij een fokker en ik kwam 1 a 2 keer in de maand langs.
Vervolgens daar weg gehaald, en merkte in de winter op dat hij heel voorzichtig was in de modder/gladde wei.
Toen dacht ik nog "goh, da's fijn een paard wat zuinig is op zichzelf".
Nu achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan...

Hoe we aan de ontspanning van de spieren moeten werken heb ik niet gevraagd, was te vol van het nieuws dat hij wel degelijk wat mankeert...
Ik blijf iig de vit.e bijvoeren en probeer 3x per week licht longeerwerk te doen aan het halster, of wat werken aan de hand.

Verder niemand m er positieve of negatieve ervaringen mbt het inspuiten van de corticosteroiden?
Of een ander soort behandeling, behalve een operatie?

Bokel

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Vessem

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:51

Mijn paard is wel geopereerd maar nu dus ook ingespoten met corticosteroïden. Dit omdat ze ontsteking op de halswervels had omdat operatie plek is vastgezet. Niet helemaal hetzelfde maar wil wel mijn ervaring delen? Ik merk helaas heel weinig verschil in struikelen, wel is ze wat fitter wat mij doet denken dat ze geen/weinig pijn meer heeft. Ook is ze niet meer onzuiver waar ze eerst wel onzuivere passen had

Bonito&Blue&Binky&Puck&Joya :# In loving memory of Wisanda

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 23:28

Ik vind het vreselijk moeilijk wat te doen, inmiddels ben ik niet meer blij dat er wat gevonden is (En mijn gevoel dus al jaren goed zit), maar ben ik vooral verdrietig en weet ik niet waar ik goed aan doe.
Het paard is zo levenslustig, maar staat een beetje te verpieteren omdat ik uitgedacht ben in wat voor werk ik hem aan kan bieden.
Ik longeer afentoe, enkel aan het halster, met of zonder balkjes.
Of ik werk wat aan de hand met hem.
Wandelen is amper te doen, hij ziet overal spoken en ik wil hem juist ontspanning bieden...
En vorige week lag hij weer ondersteboven in de wei, volgens de stalhouder leek het wel of hij "de kolder in zn kop" had.
Tja, ik weet hoe bizar maf hij kan doen, en 9 vd 10 keer kan ik hem wel kalmeren maar ik ben er niet 24/7 bij om hem te beschermen tegen o.a het vallen.

Ik schuif het contact opnemen met Zefanja een beetje voor me uit, maar staat zeker wel op mijn to do lijstje.
Zij heeft veel secties gedaan op c6-c7 malformatie, en omdat dat bij mijn paard nog niet uitgesloten is vind ik het wel de moeite waard om het lijstje van mijn paard aan haar voor te leggen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:44

Wat een nare situatie ts, veel sterkte allereerst.
Wat is volgens jou de reden dat hij vaak valt en altijd "aan" staat?
Pijn put uit, dus op een gegeven moment zou je verwachten dat bij een stapeling vd pijn het paard af gaat vallen en juist lustelozer wordt ipv scherper.
Ik denk dat je eerder neurologisch moet denken ipv aan de c4/c5 schade als ik jouw verhaal zo lees. De ataxie kan hier natuurlijk een uiting van zijn.
Heb je al eens een (hoge) dosering vitamine b geprobeerd en een goed opneembare vorm van magnesium (chelaat of bisglycinaat bijv)?
Rij je op dit moment niet omdat het niet veilig is/ voelt of omdat hij te scheef is?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:52

Vervelend dat je paard achteruit gaat TS. Want dat continue vallen is geen goed teken.
Hoe ben je er achter gekomen dat de afwijking in
C4 en C5 heeft? Was dat dmv een een CT scan?

Tja supplementen zoals vitamine E kunnen lichtelijk ondersteunen en vit E is goed voor het zenuwstel. Maar het verhelpt natuurlijk niet de oorzaak, of vernauwing van het zenuwkanaal. Dat doet geen enkele supplement of evt alternatieve aanpak.
Om echt zeker te weten dat je hier wat mee kunt dwz, een reeële behandeling kunt bieden, zou ik je een kliniek zoals Equitom kunnen aanbevelen daar zij ervaring hebben met neurologische afwijkingen. Maar als opereren voor je geen optie is ben ik bang dat je behalve een goede diagnose niks verder zal kunnen doen. In mijn ogen is het dan een uitgemaakte zaak want je wilt niet dat je paard nog meer verslechterd of zichzelf een keer flink verwond als ie valt. Je doet er alles aan want in je macht ligt mag ik hopen. Als dat niet genoeg is dan is voorkomen dat het alleen maar erger wordt je morele taak als eigenaar en is inslapen misschien de beste oplossing.
Ik wens je veel sterkte met de keuze en evt behandelplan!

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 00:05

Ik dacht dat het vooral zijn bloed was (deel volbloed), en dat de paarden van "tegenwoordig" zo zijn.
(Je hoort en leest zoveel over lastige, sensibele paarden)
Maar inmiddels durf ik er niet echt een verklaring voor te geven, hij is in de loop der jaren wel drukker geworden helaas.
Waar hij op de vorige stal weleens vergeten was met buiten zetten (hooguit 5 minuten, maar puur om aan te geven hoe rustig hij op stal was), draait hij nu zijn hele stal ondersteboven, kan geen minuut zonder ander paard op stal staan enz.
Met poetsen enz is hij nog wel zijn relaxte zelf.
Ik rijd hem al een half jaar niet meer, omdat hij zo eng aanvoelt, ik heb geen controle.
Hij is nu wel flink afgevallen, wat hij in de winter altijd wel wat doet maar dit jaar erger.
Ook zie ik hem regelmatig suffend, op rust staan in de wei, wat hij voorheen zeer zelden deed.

Ik heb nog nooit vit.b geprobeerd, magnesium wel en dat gaf geen enkel effect.
De vit.e+ doet wel wat voor zijn spieren, die zijn zachter maar nog niet zacht genoeg naar mijn zin.
Ook heeft hij een deken op en heeft amper een wintervacht aangemaakt, daar zou hij imo niet zoveel van af moeten vallen als hij nu gedaan heeft.

@vvalar: er zijn foto's gemaakt van de hals, daarop was de afwijking te zien.
Ik weet dat supplementen voor dit probleem idd niet (voldoende) helpen, maar ik wil het hem voor nu in ieder geval comfortabeler maken.
Dus meer rust in zn koppie, meer ontspannen spieren.
Een corticosteroiden injectie wil ik overwegen, alleen is dat wel symptoombestrijding.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 00:47

Wat vervelend zeg, helemaal omdat hij nog zo jong is. De mijne was denk ik rond de 8 toen we erachter kwamen dat hij een vernauwing op C6-C7 had. Hij liep op Z niveau maar alles ging moeizaam. Veel staken met het achterwaarts gaan, moeilijk kunnen verzamelen. Tot het moment dat hij echt in drie stukken liep. Hij heeft toen een spuit met cortico’s gehad in zijn hals. Nu zo’n 8 jaar later rijd ik er recreatief mee. Meer vanwege tijdgebrek en geen interesse meer in de sport maar hij loopt zeker wel vier keer per week. Het achterwaarts gaan is nog niet zijn favoriet maar hij is echt ontzettend opgeknapt van die spuit. Wel rustig opgebouwd nadat hij die spuit heeft gehad maar hij liep vele malen beter.
Ik merk vooral als hij langere tijd Stil heeft gestaan dat dit niet prettig is voor hem. Ritme en regelmaat doet hij het prima op.
Sterkte met je beslissing!

Earth

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:03

Ik vraag me af waar je naartoe wilt. Wat wil je bereiken met behandelen? Dat struikelen gaat ie altijd blijven doen waarschijnlijk, dus wil je er dan nog op zitten? Lijkt me niet. Wat wil je dan nog wel met hem doen? Als hij zo vaak valt, en al zijn problemen nog heeft, wat is dan het eindpunt? Wil je hem nog lekker op de weide hebben? Maar wat als ie een keer verkeerd valt? Wat als ie een been breekt, wat als hij per ongeluk op iemand valt?
Even advocaat van de duivel he, maar hoe ver wil je gaan? Moet je een paard met zoveel problemen nog willen oplappen? Wanneer is het genoeg?

Dit klinkt trouwens heel hard, maar zo bedoel ik het echt niet. Ik wil even de spiegel voor houden om goed na te denken of hoe ver je nog moet gaan. Leeftijd en 'hij wil nog zo graag' even weg genomen.

Earth het reisbureau.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:16

Ik stuur je even een pb

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vernauwing halswervels c4-c5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:35

Wij hadden een paard met soortgelijke problemen.

Het was een 4jr hengst toen we hem kochten en gelijk wel problemen. Na de reguliere wegen bij accupunctuur uitgekomen en dat hielp wel even, dus weer hoopvol. Ik was vrij sceptisch en doe dat soort dingen nooit, maar als je al veel hebt gedaan, oke.

Daarna begon het weer en hij struikelde ook veel. We wilden hem sterker maken en balkjes leren lopen, maar dat ging echt niet. De ene keer ging het en de andere keer viel hij weer. We dachten dat het aan ons lag, dus te koop gezet en laten ruinen.
Toch spijt, dus weer gaan proberen

Ik nam hem naast een ander paard mee door het bos en dat deed ie goed. Maar onze weg werd een keer geblokkeerd door een dikke tak en hij kon daar echt niet goed overheen.

Onze paarden stonden in 2 groepjes en hij stond met de merrie. Hij viel enorm aan op de paarden naast hem en wat voorbij ging. We zochten er niet per se wat achter.
OP een gegeven moment kreeg ik bericht dat hij ene jaar voor verkoop ook al niet goed zou zijn geweest, dus ik begon ook aan anders dan pssm 1 varianten te denken. ( quarter en n/n op pssm 1 )

Hij begon de merrie ook te bijten en echt tot bloedens aan toe. Viel enorm af, waar hij al de helft was van de andere quarters. Ook qua bespiering en daar al alles voor gehad.

We hadden al 10x te horen gekregen dat hij sterker moest worden, dus 10x training opgepakt, maar de bochten werden slechter.
Toen rug en deel hals die verdacht waren op de foto en niks te zien, dus toch doorpakken met bewegen.

Tot me iets opviel en ik de veearts van die stal eens heb gevraagd te kijken. Het leek op van alles, maar was het het net niet. Wobbler, ataxie, je zoekt je suf.

Daarop de hals in zijn geheel op de foto gezet en daar waren meerdere halswervels niet goed. Ook heeft de veearts filmpjes gemaakt van zijn manier van lopen en de reactie op aanraken bij de hals.
Helaas zijn ze verloren gegaan bij mij met het crashen van de computer en werkt de veearts inmiddels elders en zijn de beelden niet meer te achterhalen.

Hij heeft het zelfs in ene groeps app met andere veeartsen besproken en dit was niet te opereren.

We denken dat hij bij bepaalde houdingen pijnscheuten kreeg en daarom andere paarden beet, want tussendoor was hij super lief.
Gezien die problemen bij elkaar, was de rest van zijn leven wegzetten ook geen optie. Hij was pas 7 en een leven solo is gewoon geen leven. + dat we niet heel goed konden peilen hoe vaak, hoelang en hoeveel pijn hij had.

Wij hebben hem dus laten gaan helaas.

Misschien heeft het op willen bouwen hem kwaad gedaan en is het daarom steeds erger geworden, maar hij was inmiddels 7 en zoveel deed hij verder niet. We vonden ook niks, dus sterker maken leek logisch.
Het leek niet op schade van buitenaf, maar na jaren zoeken is het soms lastiger te achterhalen en ook op alleen rontgen te zien.

woollieh

Berichten: 691
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:14

Wat een herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft een cyste bij het facetgewricht. Eind vorig jaar is de cyste ingespoten (vermoed dan met corticosteroïden). Hier deed hij het 2 maanden supergoed op, maar nu komen de klachten langzaam aan terug. Klachten zoals schudden met z'n hoofd, moelijker kunnen buigen en af en toe struikelen.

Voor mij is het nu ook de vraag wat nog mogelijk is.

Belle; B+11. - L1+1. wedstrijdstop
Goodboy; B+12
#Take time to do what makes your soul happy..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Dees, Duality, Fataal, Kabayo, Levita, Lijsken, noordje, Poosje81, Sanet, scoebje, Siglos, Unit, WillemijnL, wisja en 97 bezoekers