Droge mok die verergerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 16:35

Hoi allemaal,

Sinds kort heeft mijn 5 jarige kwpn mok aan 2 benen. Ik ben nu zo’n 3 weken bezig met behandelen maar het lijkt alleen maar erger te worden ipv minder. Heeft iemand nog goede tips?

Wat ik geprobeerd heb:
- Wassen met betadine, droog maken en insmeren met sudocreme
- Niet meer wassen, 1 keer per dag korstjes insmeren met mokzalf van de paardenwinkel en 1 keer per dag met uierzalf.
- curemok pillen

Maar lijkt maar niet te helpen ;( en wordt alleen maar erger.

Qua stalling:

- Minimaal 12 uur per dag buiten in droge paddock
- S’nachts in schone stal

Qua voer:
- Onbeperkt voordroog hooi

- s’ochtends:
1 schep lucerne
1/2 schep care for life muesli van pavo
1/2 schep sportbrok torzo van voermeesters
6 cure mok pillen
2 schepjes MSM extra

- s’middags na het rijden 1/3 schep fibrebeet

-s’avonds:
1 schep lucerne
1/2 schep care for life muesli van pavo
1/2 schep sportbrok torzo van voermeesters
6 cure mok pillen
60 ml lijnzaadolie
1 schepje vitamine en mineralen van puur

Linksachter:

Afbeelding

Rechtsachter:

Afbeelding

Dierenarts heb ik er 3 weken geleden bij gehad die adviseerde toen wassen met betadine en sudocreme, maar daar ben ik weinig mee opgeschoten. Iemand tips voor ons?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:38

Mijn paard kwam er ook niet vanaf na alles geprobeerd te hebben. Het enige wat hielp is korstjes eraf krabben na het weken. Huid droog maken en een klein beetje jodium tinctuur erop dagelijks. kun je kopen bij de Welkoop

Kreeg ik als tip van mede Bokker

Mok eens na 3 weken verdwenen

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:48

Niet meer wassen met betadine inderdaad, voorzichtig schoon wrijven met een droge scone handdoek en goede mokzalf gebruiken.
Je kunt de dierenarts vragen om mokzalf met antibiotica als het niet over gaat.

Je zou qua voer kunnen stopppen mer de lucerne, daar kunnen ze we eens met een huidreactie op reageren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:52

Is er een schrapsel genomen om te zien of mijt niet de oorzaak is? Of is het alleen de witte voetjes? Zonnenbrand kan dit ook veroorzaken. -O-

Vaak komt het ook van binnenuit vanwege teveel aan suikers of eiwit. Mijn tinker kreeg het door suikers anderen door eiwit. Je zou heel drastisch alles kunnen schrappen als krachtvoer.

Lijkt me verstabdig de dierenarts te laten langskomen, schrapsel nemen, cobtroleren of het zonnebrand is en eventueel het krachtvoer aanpassen

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:55

Ik heb niet alle andere reacties gelezen hoor, maar heb je Vetericyn Hydrogel al eens geprobeerd? Ik had daar snel effect mee en ik kon het niet eens iedere dag inzetten :) Wellicht is het iets voor je!

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:07

Ik had bij mijn pony (ook 2 witte achterbenen) een week lang zwavelbloem gemengd met olie (papje) erop gesmeerd en echt niet gewassen hoe vies hij ook was.
Daarna een week mee gestopt en het met rust gelaten.
Wel altijd een droge schone stal inderdaad en na een week was het helemaal weg! Hij had het zelfs op zijn benen.
Nu is er gelukkig weer haar.
Dat was ook het enige dat hielp.
Je kan het kopen bij de drogist.
Veel beterschap met je paard! :(:)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:30

Ik zou zeggen als het zo hardnekkig is, veearts erbij en een receptje Hydrocortiderm.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 17:43

Hydrocortiderm ga ik even aanvragen bij de dierenarts.

Lucerne ga ik ook mee stoppen dan tijdelijk.

Het zijn alleen de witte voetjes.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:50

Dit lijkt me zonnebrand.. Zolang je die oorzaak niet wegneemt dan blijft het zo!

Mijn paard had dit ook ook. 1 malig wassen met betadine, mokzalf erop 2x daags en verder vooral niet in de zon dus springschoenen erom.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:53

Ik heb altijd goed resultaat met Neo-Cutigenol zalf. Is ontsmettend en wondhelend. Bij de apotheek vrij te verkrijgen. Voor niet teveel geld heb je een dikke tube :D
2x per dag korstjes afwrijven en zalf in een dikke laag erop.

Maar eerlijk, ik zou ook een poos gewoon 1 soort voer geven. Het lijkt mij best nogal veel wat je geeft :o
Even ' het systeem ' tot rust laten komen. Kan ook een invloed hebben.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:55

DuoProtection heeft nu ook mokspray/eczeem. Werkt volgens de eigenaar van het bedrijf heel goed. Ik heb het wel te koop.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 17:56

Yvank_ schreef:
Dit lijkt me zonnebrand.. Zolang je die oorzaak niet wegneemt dan blijft het zo!

Mijn paard had dit ook ook. 1 malig wassen met betadine, mokzalf erop 2x daags en verder vooral niet in de zon dus springschoenen erom.


Maar op dit moment is er toch weinig zon?

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:04

Ik zou eens goed naar het menu kijken want wat je voert is niet heel erg gezond voor je paard.
Mok komt vaak van binnen en kan met krachtvoer/granen te maken hebben. Ook voordroog kan ermee te maken hebben (darmflora) en uiteraard het op stal staan.
Een vitamine/mineralenbrok en goed onverpakt hooi kan het proberen waard zijn. Bij mijn paard is destijds mok weggegaan door te smeren met betadinezalf, en vetramil. En tegelijk is de voeding aangepast en ging hij 247 naar buiten. Nooit meer mok gehad.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:05

Ik zweer bij de Eire Hide wondzalf van Hidez. Super spul op zowel wonden als mok!!

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:08

Linsey1998 schreef:
Yvank_ schreef:
Dit lijkt me zonnebrand.. Zolang je die oorzaak niet wegneemt dan blijft het zo!

Mijn paard had dit ook ook. 1 malig wassen met betadine, mokzalf erop 2x daags en verder vooral niet in de zon dus springschoenen erom.


Maar op dit moment is er toch weinig zon?

Er is wel veel UV straling nog en daar komt dat door..

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:19

Agnes schreef:
DuoProtection heeft nu ook mokspray/eczeem. Werkt volgens de eigenaar van het bedrijf heel goed. Ik heb het wel te koop.



Je bedoelt de duoprotection van de hoefzalf die uit paardenvet bestaat? Ik kan bij hun nog niets vinden iig.

Want ik ben zo onderhand ten einde raad en het natte seizoen moet nog beginnen! Die van mij is gewoon nooit helemaal meer zonder korstjes geweest op zijn voorbenen sinds vorig jaar en ik heb de droogzetters echt alles zo onderhand al geprobeerd.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:29

https://www.friesianexpert.nl/

Het lijkt mij dat dit ook voor KWPN´ers te gebruiken is. Alle mensen die ik er tot nu toe over gehoord heb waren verrast dat het zo goed werkt.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:52

Lindsey_99 schreef:
Ik zou eens goed naar het menu kijken want wat je voert is niet heel erg gezond voor je paard.
Mok komt vaak van binnen en kan met krachtvoer/granen te maken hebben. Ook voordroog kan ermee te maken hebben (darmflora) en uiteraard het op stal staan.
Een vitamine/mineralenbrok en goed onverpakt hooi kan het proberen waard zijn. Bij mijn paard is destijds mok weggegaan door te smeren met betadinezalf, en vetramil. En tegelijk is de voeding aangepast en ging hij 247 naar buiten. Nooit meer mok gehad.


Dit.
Niet de symptomen bestrijden, maar de oorzaak aanpakken.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:08

Herkenbaar verhaal..
Mijn paard heeft regelmatig last van huidontstekingen op de witte benen in de kootholte. Ik behandel dit nu met hibiscrub, heel goed droogmaken, insmeren met masti-kel, hierop een steriel doekje, been inbandageren (met onderlap) en een nacht laten intrekken.
Ik voer haar wel een weerstand verhogend middel (L-Lysine).
En verder het been toch zo droog mogelijk proberen te houden, na het wassen eventueel talkpoeder erop.

Ik krijg het zo goed en snel onder controle, vooralsnog de enige manier gebleken..
alle andere middelen leken enkele dagen te werken en bleken het daarna te verergeren.
Dingen die ik eerder geprobeerd heb zijn: dagelijks wassen, hydrocortiderm, honingzalf, sudocreme, zinkzalf, blauwspray, honingspul van de veearts, betadine, prednison, antibiotica (zalf en via de mond), met rust laten..

Ik heb er in de ergste tijd wel voor gekozen een biopt te laten nemen om vasculitus uit te sluiten (was in de zomer). Conclusie bleek huidontsteking.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:35

Bij mijn merrie die ook erg gevoelig is aan beide witte achtervoeten, gebruik ik calendulan zalf en hypomok(zit ook calendulan in)
Beide zalven zijn lekker vet. 1x daags smeren en na 3/4 dagen beginnen de korsten al makkelijk los te komen.
Ik was de benen ook niet meer met betadine; de huid wordt daar veel te geïrriteerd door..

Mok kan zo hardnekkig zijn, zeker als je paard er gevoelig voor is met witte voeten..
Veel succes!

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:43

Nee, in januari of februari hadden ze dit net nieuw in het assortiment. Ik zal morgen even een foto maken en overschrijven wat erop staat. Het is NIET de DuoHoef. Dat is wat anders.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:44


Independant

Berichten: 244
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:03

Mijn paard heeft 4 witte benen en heeft een paar jaar geleden ook mok gehad.
Eerst aan 2 benen en toen aan 4 benen.
Mijn enige advies is vraag mokzalf aan de dierenarts. Korsten er absoluut niet afhalen maar gewoon insmeren. Kan enige tijd duren voordat de mok definitief weg is.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:17

Bij ons is smeren met sudocreme inderdaad een van de beste opties. Maar sinds kort geven we deze poeder aan onze haflinger:

Afbeelding

Te koop bij Welkoop. We zitten nu op 2 weken en het is een stuk rustiger. Het is een poeder op natuurlijke basis. Wordt vaak gebruikt bij paarden met zomereczeem, mok en mijt. Een kennis met een Fries heeft ook goede ervaringen hiermee. Vroeger moest ze de sokken altijd eraf halen, maar sinds ze dit (preventief) geeft niet meer.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:23

Hydrocortiderm maakt de huid heel dun. De korstjes krijg je er makkelijk af, maar de huid zelf herstelt erg slecht / niet. Met als gevolg dat je met een beetje pech nog infecties krijgt ook. Een van mijn vorige paarden heeft heftige einschuss gehad door behandeling met hydrocortiderm die zooi gebruik ik echt nooit meer.

Wat kan helpen (is per paard toch ook weer anders) is dikke laag zilverzalf. Dan per dag de korstjes eraf schrapen. En weer insmeren. Niet wassen. Niet nat maken. Zorgen dat het soepel blijft met die zilverzalf.

Bij minder hardnekkige mok heeft sudocreme dezelfde werking.
Als het echt een vieze zooi is betadine scrub erop druppelen of insmeren met betadine zalf. Dan wordt het weer zachter. Korsten eraf. En met mengseltje scrub / zilverzalf of sudocreme insmeren.

En soms helpt bergen mokzalf...

Het idee blijft hetzelfde. Korsten weg, schoonhouden, niet nat en huid laten herstellen.

De aanhouder wint.

Grootste gevaar is infecties doordat de wondjes die je krijgt als je de korsten eraf haalt gaan infecteren. Dan als de donder de DA erbij.

Ik zou wel even overleggen met de DA en een krabsel laten afnemen om te kijken of er geen mijt of zoiets in zit. Maar die hydrocortiderm, no way.

Finecto werkt tegen mijt.