Na 5 jaar terug op wandel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:01

5 jaar geleden dacht ik dat ik mijn maatje ging verliezen. Wat begon met een milde gaskoliek, eindigde in een ware nachtmerrie. Ik zag mijn paard achteruitgaan, maar werd door 2 dierenartsen niet serieus genomen. Toen ik eindelijk iemand vond die me wel geloofde, was mijn paard zo slecht dat we met spoed naar de dierenkliniek moesten. 4 opnames en 1 opvolgconsult later, heb ik in samenspraak met de hoofdarts beslist om mijn paard enkel nog thuis te behandelen. Zijn hoofdproblemen zijn opgelost, waarom hij een gezwel aan zijn koker heeft en oedemen vormt, blijft een raadsel.

Ik heb destijds beslist om mijn paard op rust te zetten. Hij was amper 14, maar voor mij voelde het niet lekker aan om een paard met gezondheidsproblemen te rijden. Zijn pensioen beviel hem wel, maar nu ik met mijn 5-jarige aan de slag ben, liet hij duidelijk merken dat hij ook meer actie wil.

Dus zijn we terug aan de hand aan het wandelen en Bacardi geniet er met volle teugen van! Hierdoor dromen we stilletjes aan van een fotoshoot op de purpereheide met mijn voltallige paarden familie. We oefenen alvast op stilstaan en poseren. Het zijn maar foto's met de gsm, maar toch zou ik graag mijn lieve kanjer hier willen showen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Bacardi loopt heel snel barsten in zijn hoeven en krijgt op dit moment nog maar eens een nieuw supplement door zijn voer in de hoop dat dit zijn voeten sterker maakt.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:19

Fijn dat je hem weer lekker mee kan nemen na zoveel ellende!

En wat een top baasje ben je dat je zo naar de behoeftes van je paard kijkt.

Je hoeven lijken wat lang, maar buiten dat misschien Duo Hoef eens proberen? Hoor ik erg goede verhalen over.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:22

Klinkt alsof 'ie het getroffen heeft met jou als baasje zeg! Fijn dat jullie weer lekker wat op pad kunnen samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:33

MarliesV schreef:
Fijn dat je hem weer lekker mee kan nemen na zoveel ellende!

En wat een top baasje ben je dat je zo naar de behoeftes van je paard kijkt.

Je hoeven lijken wat lang, maar buiten dat misschien Duo Hoef eens proberen? Hoor ik erg goede verhalen over.


We laten bewust wat meer tijd tussen 2 bekapbeurten, omdat hij artrose in zijn schouder heeft waardoor het voor hem te pijnlijk is. Normaal werd hij alle 8 weken gedaan, nu houden we het op 12 weken. Buut geven voor de smid komt, maakt geen verschil. Afgelopen zomer stond hij ook kreupel na iedere bekapbeurd, foto's laten nemen, waaruit bleek dat zijn zolen te dun zijn en hij nu ook artrose in zijn linker voet heeft.

Duo hoef ga ik onthouden. Hij zit nu nog wel middenin zijn krudenkuur om zijn hoeven te versterken, maar ik vraag zeker na aan mijn holistische consulente of hij dat product mag hebben. Moet oppassen met wat ik hem geef. Had hem op arti gold staan voor zijn artrose, maar daar reageerde zijn lever en nieren slecht op.

Anoniem

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:52


Anoniem

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:37

Oh wauw, mijn lieve topper in uitgelicht! Bedankt iedereen, deze kanjer verdient zijn plekje in
the spotlight na al de ellende die hij overwonnen heeft. <3

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:00

Gaaf dier om te zien, helemaal mijn type :~ Lijkt me nogal een beslissing om hem met 14 jaar al 'stil' te zetten, maar ik snap het heel goed. Fijn dat jullie zo toch nog wat kunnen doen samen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:05

Hij ziet er goed uit, kijkt vrolijk de wereld in :-)

Wat leuk dat jullie zo lekker op wandeling kunnen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:18

ja wilde ik ook zeggen, wat ziet hij er goed uit, zo op de foto geen paard aan de sukkel.
Lekker samen genieten van het wandelen.

Anoniem

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:05

Bedankt iedereen!

Niet iedereen in mijn omgeving begreep destijds waarom ik Bacardi niet wilde opgeven. Mijn toenmalige hoefsmid zei me zonder doekjes om te winden dat bij hem dit paard al lang was ingeslapen. Ik heb en had gelukkig heel veel steun aan mijn dierenarts en Tom Marien van Equitom die me bleven steunen en me telkens opnieuw lieten zien dat Bacardi nog niet klaar is met leven.

Hem houden heeft ook wel wat gevolgen. Ik ken hem door en door en hij mij. Bacardi staat thuis, voelt hij zich niet goed, begint hij op mij te roepen tot ik bij hem ben. Daardoor kan ik snel handelen en heb ik al meer dan eens erger kunnen voorkomen. Daarnaast kan ik hem ook meerdere keren per dag checken. Ik heb continu vochtafdrijvende middelen in huis voor als het snel moet gaan en ik controleer dagelijks zijn buik oedeem en de zwelling aan zijn koker. Afgelopen zomer kreeg ik een wei aangeboden een paar km van huis, die heb ik laten schieten, omdat ik dan minder controle heb en ook niet zo snel kan reageren.

Verder blijf ik ook altijd zoeken naar alternatieve behandelingen. Mijn dierenarts staat hier gelukkig voor open en is positief over de resultaten die ik ermee behaal. Zo lang Bacardi blij en vrolijk is, gaan we verder. Zou hem voor geen geld ter wereld laten gaan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:34

Hij heeft het getroffen, krijgt hij de oedeem zomaar? of heeft het met dat gezwel te maken? of weten jullie het niet?

Hij ziet er in ieder geval goed uit, prachtige appeltjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:57

Elisa2 schreef:
Hij heeft het getroffen, krijgt hij de oedeem zomaar? of heeft het met dat gezwel te maken? of weten jullie het niet?

Hij ziet er in ieder geval goed uit, prachtige appeltjes!


Het gezwel aan zijn koker is zeker een uitlokkende faktor maar niet de enige oorzaak. We vermoeden dat te eiwitrijke voeding ook een trigger is. Vorige week kon mijn hooi boer niet tijdig leveren en was ik een pak hippohay gaan halen. De dag nadien had hij een vochtbult op zijn buik.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na 5 jaar terug op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:00

Ah ja dat kan, soms kom je er nooit helemaal achter wat er nu precies wat veroorzaakt natuurlijk.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:36

Jou paard boft maar met zo'n baasje :D
Wat fijn dat het nu stukken beter gaat :D

Voor de hoeven had ik bij mijn paard biotin door het voer gegeven, haar hoeven brokkelde en scheurde altijd.
Vrijwel in korte tijd begonnen haar hoeven sterker te worden, zelfs de hoefsmid verbaasde zich over haar hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:46

Arashah schreef:
Jou paard boft maar met zo'n baasje :D
Wat fijn dat het nu stukken beter gaat :D

Voor de hoeven had ik bij mijn paard biotin door het voer gegeven, haar hoeven brokkelde en scheurde altijd.
Vrijwel in korte tijd begonnen haar hoeven sterker te worden, zelfs de hoefsmid verbaasde zich over haar hoeven.



Hij heeft op biotin gestaan. Zijn hoeven groeiden toen wel harder, maar bleven barsten. Toen hij vd zomer kreupel liep, heb ik ook een topic gehad. Daarin gaven verschillende mensen aan dat ze de vorm van zijn hoeven niet je dat vinden, iets met te veel druk op zijn wand meen ik mij te herinneren. Heb daar ook goede tips gekregen om zijn hoeven te versterken. Zodra zijn kruiden kuur erop zit, gaan we met die tips aan de slag. Wilde geen producten met mekaar mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:14

Elisa2 schreef:
Ah ja dat kan, soms kom je er nooit helemaal achter wat er nu precies wat veroorzaakt natuurlijk.



Indertijd was Dr Picavet de internist. Heb nog maanden met haar over en weer gemaild over Bacardi. Moest toen dagelijks de oedeemplaten meten en opvolgen. Er waren dagen bij dat het oedeem rond de koker begon en eindigde tussen zijn voorbenen. Ze was zelf enorm gefrustreerd omdat ze de oorzaak niet vond, maar gaf wel aan dat het absoluut geen goed teken is dat ie oedemen blijft maken. Door al de alternatieve preparaten die ik uit de kast getrokken heb, blijft het oedeem nu beperkt tot de regio rond zijn koker het grootste deel vd tijd. In het begin was het best angstaanjagend, heb echt heel veel slapeloze nachten gehad. Ondertussen heb ik me neergelegd bij het feit dat Bacardi pijlsnel de slechte kant kan op gaan en geniet ik gewoon van elke dag die we nog hebben.