suikervrij voer voor een normale prijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennaKiki
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-20

suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 22:58

Hallo lieve allemaal,

voor mijn insuline-resistente/cushing-hebbende/net bevangen geweeste Dartmoor merrie ben ik op zoek naar het perfecte voer!

Ze krijgt nu onbeperkt hooi (heel droog hooi), geen weidegang, een mini handje vitalbix, gluco balance en magnesium.
Ze beweegt bijna (ja ook ik heb soms geen zin) elke dag ongeveer 30 minuutjes en is 21 jaar. Ze is sinds kort geconstateerd met Cushing en is hiervan ook een heel klein beetje bevangen geweest.
Zoals je kan lezen zijn er heel veel dingen waar ik rekening mee moet houden qua voer van mijn pony.
Ik ben er wel al over uit dat ik geen bietenpulp (kieskeurige eter) en liever geen brok wil voeren.
De reden dat ik geen brok wil voeren, is omdat ik er toch echt in geloof dat het bindmiddel (melasse) niet nodig is en omdat het in muesli niet als bindmiddel wordt gebruikt.
Uiteraard zullen er andere bakkers zijn die hier een ander idee over hebben en ik sta absoluut open voor nieuwe ideeën of inspiratie, zolang dit op een normale manier wordt overgebracht!

Er zijn natuurlijk al heel veel topics over suikervrij voer, maar ik zoek wel een beetje voer voor een normale prijs! "normaal" is voor mij €15 -€ 20 en niet meer.

Ik hoor heel graag jullie ideeën en ervaringen!

thanks alvast! liefs <3
Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-10-20 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:32

Wat wil je veranderen aan dat wat je nu geeft? Klinkt alsof je er al super goed mee bezig bent!

Ik weet niet of er volledig suikervrij voer bestaat. Ik voer nu Vitalbix net als jij maar hiervoor Marstall Vito gevoerd. Beide overigens vrij van melasse. Het is dat ik voor de Marstall een stukje verder om moet rijden en ik Vitalbix 'om de hoek' kan halen maar ik vind het wel vrij prijzig voor een zak van 14 kg. Voor de Marstall betaal je 20 euro voor een zak van 20 kg.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:57

Ik heb er te weinig verstand van om je te adviseren, maar ik voer zelf fibre force van Cavalor. Daar staat altijd bij dat het geschikt is voor insuline resistente paarden dus wellicht is het geschikt voor de jouwe!

mickey75
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-07-08

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:36

Ik voer mineralen bikkels van subli, daar zit 6,9% suiker in. Lekker grote brok en mijn paard vind het heerlijk.
Nog geen €9 per 10 kg.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:46

Krijgt je pony nu Prascend tegen de PPID? Daar knappen ze over het algemeen snel van op en worden veel minder gevoelig voor suiker.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:07

mickey75 schreef:
Ik voer mineralen bikkels van subli, daar zit 6,9% suiker in. Lekker grote brok en mijn paard vind het heerlijk.
Nog geen €9 per 10 kg.


Zetmeel daarin is weer aan de royale kant.

Zelf hier dieetmix met n vitamine korrel.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:11

Het lastige is dat je van goedkoper voer vaak meer moet voeren om aan de nodige vitamines te komen, en dan ben je uiteindelijk nog niet heel goedkoop uit en geef je vaak meer krachtvoer dan je paard nodig heeft...
Ik denk dat je met vitalbix heel goed zit.
Ik voer zelf purefeed maar dat is zeker niet goedkoper.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:28

Volgens mij voer jij al prima. Al weet ik, iet of je met dat beetje vitalbix aan genoeg vitamines komt. Eventueel dat ophogen naar de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, verder zou ik niks veranderen als je paard het er goed op doet!

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:32

Heb je je hooi laten analyseren?

Hier een HB pony sinds dit jaar, hooi is iets te suiker rijk (valt mee) maar bevat te weinig eiwitten volgens de dierenarts. Hierop heb ik ook mijn voer moeten aanpassen.

Wij voeren als vitamine/mineralen korrel de Marstall Force. Gezien de kleine beetjes die je maar voeren moet, totaal niet duur!
Maar waarom wil je de Vitalbix vervangen, een mini handje per dag zullen de kosten niet zijn toch?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:37

HiPRO Flexible Move bevalt hier super. Geen melasse, heel laag in zetmeel/suiker, goed te betalen en wordt met veel smaak gegeten. Heeft niet de typische brokstructuur. Denk dat dit voeder in de buurt komt van wat je zoekt.
Op voervergelijk kan je ook dit soort voeders makkelijk vergelijken en alle ingrediënten zien. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:51

Houd er rekening mee dan van goedkoper voer je over het algemeen meer moet voeren. De vitaminekorrels zijn duurder, maar geconcentreerd, dus je kunt dan prima een handje voeren van de meeste. Maar met een gevitamineerde ruwvoermix of met een ander soort voer moet je al gauw zéker een kilo per dag voeren aan zo'n kleine pony en dan ben je net zo duur uit denk ik zomaar...

Bovengenoemde voer 'Hipro Flexible Move' is inderdaad denk ik je beste optie als je meer regulier voer wil. Is goed betaalbaar, graanvrij, hoog in vet als energiebron en redelijk hoog gevitamineerd. Heb ik mijn vorige paard een beste tijd gevoerd. En hij deed het er heel goed op, op ongeveer een kilo per dag in de zomer en 1,5kg in de winter zo'n beetje (maar dat was een paard van 1,60m / 500kg ongeveer. Jouw pony hoeft natuurlijk minder).

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:55

Als je net even wat meer wil voeren waarom niet bietenpulp+luzerne erbij? Laag in suiker en lekker wat extra eiwit, dat is meestal wel fijn als ze wat ouder worden.
Ik ben zelf een beetje lui dus ik haal een zak fibrebeet van pavo. Is bietenpulp, luzerne en een beetje soja schroot. Zet het voor het rijden klaar, beetje water erbij want het moet wel even een half uurtje weken. Supplementjes er doorheen en smullen maar.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:09


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:11

Ik geef Brandon Xl aan mijn oude ruin en Equigard van St Hypoliete aan mijn IR shet en jonge ruin. Beide zijn duurder als 20 euro,maar ik doe er wel lang mee. Met de Equigard kom ik bijna 4 weken toe met 1 zak, de Brandon zelfs 6 weken per zak. Beide paarden krijgen een bijna volle voerschep per dag, de shet een handje. De fibre force van cavalor ging er veel sneller door, toen gaf ik 1 zak per week. Ben nu dus veel goedkoper af met mijn duurder voer.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:14

Cavalor Fibre force voer ik hier al jaren als suiker en zetmeel arm dieet :j

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:02

Hier ook fiber force van cavalor, ideaal

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:02

Ik ben zelf heel blij met metazoa, voor een zak van 20kg €31,75.
Je hoeft maar 50g per 100kg lichaamsgewicht te voeren dus je doet er echt lang mee.
Je hebt verschillende soorten, de superfit broxx heeft luzerne als basis, maar je hebt ook met thimothee en met esparcette als basis, wel allemaal zonder toegevoegde suikers en melasse.

FennaKiki
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 11:15

MarliesV schreef:
Heb je je hooi laten analyseren?

Hier een HB pony sinds dit jaar, hooi is iets te suiker rijk (valt mee) maar bevat te weinig eiwitten volgens de dierenarts. Hierop heb ik ook mijn voer moeten aanpassen.

Wij voeren als vitamine/mineralen korrel de Marstall Force. Gezien de kleine beetjes die je maar voeren moet, totaal niet duur!
Maar waarom wil je de Vitalbix vervangen, een mini handje per dag zullen de kosten niet zijn toch?


Ik zou heel graag over gaan naar een muesli. In brok wordt toch stiekem vaak melasse als bindmiddel gebruikt en ik zou graag willen uitzoeken of ik hier onder uit kan. Dat is waarom ik op zoek ben naar ander voer.
Bedankt voor je vraag!

liefs <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:18

FennaKiki schreef:
MarliesV schreef:
Heb je je hooi laten analyseren?

Hier een HB pony sinds dit jaar, hooi is iets te suiker rijk (valt mee) maar bevat te weinig eiwitten volgens de dierenarts. Hierop heb ik ook mijn voer moeten aanpassen.

Wij voeren als vitamine/mineralen korrel de Marstall Force. Gezien de kleine beetjes die je maar voeren moet, totaal niet duur!
Maar waarom wil je de Vitalbix vervangen, een mini handje per dag zullen de kosten niet zijn toch?


Ik zou heel graag over gaan naar een muesli. In brok wordt toch stiekem vaak melasse als bindmiddel gebruikt en ik zou graag willen uitzoeken of ik hier onder uit kan. Dat is waarom ik op zoek ben naar ander voer.
Bedankt voor je vraag!

liefs <3


Er zijn melassevrij geperste brokken (zoals Hipro) en er zijn muesli's waar wel degelijk melasse aan is toegevoegd. Zelfs genoeg ruwvoermixen waar melasse in zit, 'tegen het stof' ;)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:22

Als melasse gebruikt wordt als bindmiddel zou dat voor zover ik weet bij de ingrediënten moeten staan, en zou een product ook niet melassevrij genoemd mogen worden, wat Vitalbix van de Daily Complete wel zegt. Volgens mij wordt dit bij Vitalbix dus niet als bindmiddel gebruikt. Ik denk dat qua suikerpercentages Vitalbix zeker al een van de laagste is. Heb je al eens specifiek bij Vitalbix nagevraagd hoe ze hun brok persen?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:49

Er wordt niet stiekem melasse toegevoegd aan het voer bij grotere merken (kleinere merken is veel minder tot geen controle op). als het niet op de ingredientenlijst staat
zit het er niet in. Daarnaast bestaat melasse voor 50% uit suiker, dus met 2% melasse wordt er 1% suiker toegevoegd aan het voer. Suiker uit melasse is niet gevaarlijker dan suiker uit ruwvoer en wordt bij muesli en ruwvoermixen net zo vaak toegevoegd als bij brok, misschien zelfs nog wel vaker. In het Engels heet muesli niet voor niets sweet feed, zoet voer. Het gaat dus om het totale zetmeel- en suikergehalte.

Om brokken te maken hoeft het enkel geperst te worden en wat zetmeel of suiker te bevatten, dat bevatten de ingrediënten in het voer sowieso al (alle plantaardige niet-olie producten bevatten iets aan zetmeel en suiker), dat hoeft niet per se los toegevoegd te worden. Melasse-vrije brok heeft onderin de zak vaak wel wat meer gruis zitten, maar ook dat hoeft geen grote hoeveelheid te zijn.

Maar er staat een heel verhaal, maar niet wat je nu echt zoekt, enkel wat je niet zoekt. Zoek je een voer om de vitaminen en mineralen aan te vullen, zoek je een voer om je pony aan te laten komen of zoek je een voer voor het lekker, maar mogen er vooral niet te veel kcal/ewpa in zitten? En hoeveel wil je dan per dag voeren?

Wat weegt het paardje, 300kg?

Edit: suikervrij voer bestaat niet. Zelfs pure luzerne bevat minimaal 4% suiker+zetmeel en ook tarwestro bevat 2% z+s.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 02-10-20 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15987
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:52

als je echt "arm" wil voeren ben je best af met een vitamine/mineralenbrokje zoals vitalbix of metazoa. Als daar al melasse inzit is dit door de hoeveelheid die je ervan voert erg beperkt. Mueslis bevatten ook vaak melasse om ze "stofvrij" en smakelijker te maken, plus merendeel bevat granen en dit zijn nu eenmaal zetmeelbommen, dus onrechtstreeks ook suikerbommen.

Je kan kijken naar graanvrije muesli's zoals Dieetmix van Subli. Maar daar ga je imo best veel van moeten voeren om aan de nodige vitaminen/mineralen te geraken en dan kom je waarschijnlijk duurder uit dan een vitaminebrokje. Als het meer voor je mentale gemoedsrust gaat, kan je ook een combi doen, een beetje muesli voor de lekker en een vitaminebrokje om aan de aanbevolen/nodige doseringen vitaminen en mineralen te komen

Je moet niet alleen de prijs per kilo vergelijken, maar uitrekenen wat het je per dag kost...

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:57

Pavo care 4 life misschien iets?

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: suikervrij voer voor een normale prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:21

Cavalor fiberforce, eventueel met de Nutri Support als je niet volledig muesli wil voeren :)

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:27

Ik voer Equifyt pre active naar tevredenheid van mijn pony's, 1 eczemer die ik verdenk van IR en eentje in het verleden hoefbevangen geweest. Samenstelling wisselt per seizoen, maar het is granen en melasse-vrij. Ik voer het ze wel nat, maar droog kan ook wel. Alleen mijne vreten het droog te snel op, dus ik maak het voornamelijk nat om mijn snelle eter langzamer te laten eten.