Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sellyxx

Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 13:13

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier bokkers zijn die mieren houden als huisdier.
Deze vraag stel ik vanuit de gedachte dat we mijn schoonvader hier wellicht heel blij mee zouden kunnen maken, hij is gek op alles wat met de natuur te maken heeft en kan gerust ook een paar uur lang mieren (en insecten) in de natuur observeren.

Er zijn natuurlijk mensen die het een sport vinden om zelf een mierenkolonie samen te stellen, met zelf gevangen mieren. Maar daar heb je wel veel kennis voor nodig (en niet zomaar de natuur verstoren bijv.) en op bijv. https://www.mierenboerderij.nl/ kun je veel informatie vinden en ook een complete mierenboerderij kopen incl. startset om een eigen kolonie te kweken. Ze geven ook advies voor verschillende 'boerderijen': acyrl, gips, zand, gel afhankelijk van wat je wil en wat daarin goed is voor de mieren. En welke mieren waarvoor geschikt zijn. De gelboerderij is bijv. speciaal voor als je wil zien hoe een mierenfamilie een gangenstelsel bouwt, gebaseerd op de techniek die Nasa gebruikte om leven in een gewichtloze omgeving te bestuderen (woorden van de site zelf). Gel is dan weer niet geschikt voor een koningin mier, dan kan je beter voor gips gaan.

Ze geven op dezelfde site ook advies over verzorging van de mieren zelf etc. Ik heb na wat research ook een interview gevonden met de eigenaar van deze site, wat wel enigszins betrouwbaar over komt.

Maargoed, over het algemeen heb ik wel wat kennis van dieren en welzijn, maar ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen en vraag mij ook af of mieren houden op deze manier verantwoord is, want dat is voor mij ook wel de basis :)


Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:25

Ik hou mieren sinds 2016. Inlezen is de boodschap, op internet is heel veel informatie te vinden en de mannen van mierenboerderij.nl zijn ook heel behulpzaam! Mijn eerste kolonie komt daar vandaan, begonnen als koningin met 6 werksters en inmiddels is dat 4 jaar later en kolonie van duizenden mieren in een behoorlijk groot verblijf (staat op een stellingkast in de woonkamer). Mieren houden, dan ga je meestal uiteindelijk aan het knutselen want je eigen verblijven bouwen is erg leuk en je kunt ze helemaal naar wens maken. Maar het eerste jaar heb je aan een reageerbuisje wel genoeg...
Ik heb ook een 2 jaar oude kolonie reuzenmieren en die wonen in een oud vierkant aquariumpje waar ze zelf hun nest uit mochten graven in kokosmulch.
Al een paar jaar houd ik voor mijn eigen overzicht een Facebook pagina bij over mijn mieren, als je zoekt op mierenboerderij familiehobby moet ie naar boven komen (familiehobby, omdat mijn zoon mee helpt, met hem is het hele verhaal ook begonnen).
Ik heb heel veel opgestoken van het kanaal op YouTube AntsCanada. Mega mieren enthousiasteling met jaren ervaring.
Qua diervriendelijkheid, blijf ver weg van de zogeheten gelfarms, verdiep je in wat een soort nodig heeft en begin niet te moeilijk, dan zit je al gauw goed. Met niet te moeilijk bedoel ik, kijk naar een soort die gewoon in Nederland voorkomt. Vind je het dan uiteindelijk toch niks, kun je ze gewoon vrij laten. Dat wil je met soorten die hier van nature niet voorkomen niet doen wegens de gevolgen voor het plaatselijke ecosysteem.
Het allerleukst is je eigen koningin vangen en die haar kolonie laten opkweken, maar de bruidsvluchten zijn dit seizoen al geweest (juni- juli). Op markplaats kun je van mede-hobbyisten vaak baby kolonies overnemen tegen een klein prijsje (kleiner dan mierenboerderij.nl ).

Erg leuke hobby om te hebben en het geeft nog een leuke blikvanger in de woonkamer ook :D

Edit: typo

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Lestrange01

Berichten: 2800
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:35

Wat leuk dat hier een topic over is. Mijn broertje (14) wil al een jaar of twee een mierenboerderij - waarom, geen flauw idee, hij heeft verder ook nooit een huisdier gewild. Mijn moeder en ik overwegen het om er binnenkort eentje voor hem te kopen, maar we moeten ons nog even inlezen dus het linkje is erg fijn!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:41

Ik heb ook een kleine boerderij gehad, of eigenlijk, mijn ex had er 1 en die heeft het achtergelaten. Heel tof om naar te kijken! Uiteindelijk heb ik het helaas weg moeten doen in verband met verhuizen en geen fatsoenlijke ruimte ervoor. Maar ik vind het nog steeds een leuk idee, zeker dat je kan uitbreiden.

Ook grappig om te zien hoe ze dingen verplaatsen en ontdekken :)) Of het 'mierwaardig' is durf ik niet te zeggen. Die van mij kwam ook van Mierenboerderij.nl

Sellyxx

Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:07

wauw wat interessant, bedankt voor je (snelle) reactie! @Ik_is_Ik
Ik heb je gevonden op facebook, jouw verblijven zijn wel next level, gaaf! :D

Voor mijn schoonvader zouden we klein willen beginnen, zodat hij zelf ook kan ontdekken of hij het wat vind etc.

ik denk nu aan de starterset, (https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... ie-nl.html) , en dan daarbij te gaan voor de Messor barbarus (oogstmier) (zie dat jij die ook hebt! ;))

ik twijfel dan alleen of ik dan ga voor de kweekset voor de oogstmier (https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... ie-nl.html)

of dat ik, als ik de mierenboerderij en de Arena bestel, ook gewoon 'los' daarbij de kolonie bestel, en dan de reageerbuis waar ze in zitten verbinden met de arena. Als je zo'n kweekset koopt neem ik aan dat je kolonie zich eerst gaat uitbreiden, en je daar even geduld voor nodig hebt? Ik vraag me af wat de meest 'simpele' maar ook leukste optie is :)

Op jouw omslagfoto (zie dat die uit 2016 komt dus wellicht hoe jij begonnen bent?) zie ik trouwens dat je ook zo'n kweekset hebt en die uiteindelijk verbindt aan je boerderij, zonder nog daartussen een andere arena? dat is dus ook een mogelijkheid?

Oh en ik weet niet of het de intentie van mijn schoonvader is om zo uit te breiden zoals jij gedaan hebt, stel ik bestel een koningin met 10 werksters, hoe snel gaat zo'n uitbreiding? moet je dan ook steeds groter gaan qua verblijf of kan je het als het ware ook 'inperken'? En bij zo'n kweekset, hoeveel mieren worden er dan gekweekt? :j

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:10

Ik ga je vanavond even uitgebreid beantwoorden als ik de pc heb aangeslingerd, dat typt wat makkelijker dan op mobiel!

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:10

Ik ben onderhand wel heel benieuwd naar foto's van een uitgebreide kolonie! Lijkt me machtig interessant! Moet alleen wel goed dichtzitten :+

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:39

Sellyxx schreef:
wauw wat interessant, bedankt voor je (snelle) reactie! @Ik_is_Ik
Ik heb je gevonden op facebook, jouw verblijven zijn wel next level, gaaf! :D


Dank je wel, leuk compliment!! Hoe de nesten gemaakt zijn, is ook op de pagina terug te vinden.

Sellyxx schreef:
Voor mijn schoonvader zouden we klein willen beginnen, zodat hij zelf ook kan ontdekken of hij het wat vind etc.

ik denk nu aan de starterset, (https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... ie-nl.html) , en dan daarbij te gaan voor de Messor barbarus (oogstmier) (zie dat jij die ook hebt! ;))

ik twijfel dan alleen of ik dan ga voor de kweekset voor de oogstmier (https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... ie-nl.html)

of dat ik, als ik de mierenboerderij en de Arena bestel, ook gewoon 'los' daarbij de kolonie bestel, en dan de reageerbuis waar ze in zitten verbinden met de arena. Als je zo'n kweekset koopt neem ik aan dat je kolonie zich eerst gaat uitbreiden, en je daar even geduld voor nodig hebt? Ik vraag me af wat de meest 'simpele' maar ook leukste optie is :)


Klein beginnen is wel verstandig inderdaad. Afhankelijk van de soort (en ook wel de tijd van het jaar), groeit een Lasius niger kolonie van 0 naar zo'n 250 werksters in een jaar. Lasius niger heb ik hier ook gehad, veel ook zelf opgekweekt na ze zelf gevangen te hebben, maar ik moest uiteindelijk keuzes maken, ik had 14 kolonies staan en dat was wel een beetje veel van het goeie :=

Het verschil tussen Lasius niger en de Messor barbarus is niet heel groot qua moeilijkheidslevel, de Messor is ietsje gevoeliger, ze reageren sneller op trillingen enzo. Bij een kleine kolonie ( minder dan 10 werksters) wil je ze liefst helemaal geen stress bezorgen om het kwetsbare broed (larven, later ook poppen) te beschermen. Vanaf zo'n 50 werksters zijn ze iets relaxter. Maar als ik nu per ongeluk tegen mijn stellingkast aan tik, dan laten de werksters die in het zandnest zitten, zich massaal naar beneden vallen om de koningin die daar onderin verblijft, te beschermen!
Wat van de Messors echt leuk is om te zien, vind ik dat gesjouw met die zaadjes. Dus je hebt vanaf het begin af aan al wat te kijken, Lasius niger vond ik persoonlijk pas leuker worden als ze met zo'n 50 werksters zijn, qua aannemen van voedsel ook. Maar Lasius heeft weer als grote voordeel dat ze zo goed als onverstoorbaar zijn... Als je schoonvader iets ongeduldig is en vaak de voortgang wil bekijken, is Lasius prima geschikt, Messor iets minder.... (je kunt natuurlijk ook allebei doen, zoveel plaats neemt het niet in O:) )


Sellyxx schreef:
Op jouw omslagfoto (zie dat die uit 2016 komt dus wellicht hoe jij begonnen bent?) zie ik trouwens dat je ook zo'n kweekset hebt en die uiteindelijk verbindt aan je boerderij, zonder nog daartussen een andere arena? dat is dus ook een mogelijkheid?


Klopt, ik ben begonnen met zo'n buisje waarin ze geleverd werden, dan een slangetje naar zo'n rond voederbakje, en dom dom, daaruit een slangetje naar een klein plat gipsnest. Wat deden de Messors... zaadjes naar het gipsnest slepen en dat als opslag gebruiken... dat schoot dus helemaal niet op dus dat nest heb ik toen maar snel weer afgekoppeld en toen hebben ze echt wel een poos alleen dat buisje en dat kleine voederbakje gehad. Uiteindelijk heb ik dat hele gipsnest niet gebruikt voor ze en het zandnest, de T-farm https://www.mierenboerderij.nl/mierenboerderij-t-farm.html, voor ze aangeschaft. Hun reageerbuisje heb ik bovenin die T-farm gelegd, dat was dan hun buitenwereld. Zo hebben ze een poos gebivakkeerd voor ze uiteindelijk het buisje verlieten en in het zand gingen graven. Hoeveel tijd daar tussen zat, zou ik zelf ook op moeten zoeken op facebook, dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Een buitenwereld is uiteindelijk wel erg handig om ze van eten te voorzien en ze dumpen er ook hun afval. In het begin voldoet dat kleine ronde bakje prima, maar als ze met wat meer werksters zijn en er continue mieren in dat bakje zitten, dan willen ze nog wel eens ontsnappen zodra je dat dekseltje opendoet....en dan blijken ze best hard te lopen :')

Sellyxx schreef:
Oh en ik weet niet of het de intentie van mijn schoonvader is om zo uit te breiden zoals jij gedaan hebt, stel ik bestel een koningin met 10 werksters, hoe snel gaat zo'n uitbreiding? moet je dan ook steeds groter gaan qua verblijf of kan je het als het ware ook 'inperken'? En bij zo'n kweekset, hoeveel mieren worden er dan gekweekt? :j


In zo'n reageerbuisje passen tot zo'n 150 werksters in geval van Lasius niger, bij de Messors tot ongeveer zo'n 100 maar dat komt mede omdat er dan wat grotere werksters beginnen te ontstaan. Ooooohja dat vind ik ook leuker aan de Messors tov Lasius niger, de verschillende formaten werksters als de kolonie groeit... De supermajors zijn geweldig met hun dikke rode koppen, als je ziet wat die met hun kaken voor elkaar krijgen, fantastisch.
Groei van de kolonie kun je bespoedigen door groeiomstandigheden te optimaliseren, d.w.z. warmte aanbieden (d.m.v. warmtematjes of -kabels) en onbeperkt voedsel (eiwitbron, insecten dus. Suikerwater dient als energiebron voor de werksters, eiwitten als voedsel voor de larven en koningin). Remmen kan dus ook, door ze niet te verwarmen en de voedselgift te beperken.
Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of deze soorten oneindig blijven groeien, sommige soorten worden niet groter dan zo'n 500 werksters. Maar sowieso is natuurlijk uiteindelijk hun ruimte 'op', als je geen nieuwe verblijven aankoppelt. Let op, dan kunnen ze wel ontsnappingsneigingen krijgen want ze wíllen dan wel nieuwe nestruimte. Maar dan ben je dus wel een paar jaar verder. Zeker in een gipsnest kunnen ze zelf nog aardig wat gangen bijgraven. Ik hoef mijn huidige setup het komende jaar nog niet aan te passen, dat kan ook volgend zomerseizoen nog wel mee. Winter 2021-2022 zal ik een nestdeel bij moeten plaatsen vermoed ik.

In de winter groeit het spul amper, dan gaat de kolonie in winterrust. Op internet zul je informatie vinden over mieren in de koelkast laten overwinteren, dat heb ik nooit gedaan, maar mijn Lasius kolonies waren daar wat te jong voor om echt nodig te hebben, en de 2 soorten die ik nu heb kunnen bij kamertermperatuur overwinteren omdat het zuidelijker soorten zijn (ik kan deze dus niet vrijlaten als ik ze zat ben maar gelukkig is dat niet aan de orde).
Overigens, mocht de Messor kolonie zó groot worden dat ik ze niet meer kan huisvesten, dan neem ik contact op met de mannen van mierenboerderij.nl . Zij gaven me destijds aan altijd wel een adresje te hebben waar iemand zo'n grote kolonie over wil nemen en daar is dan ook nog wel wat geld mee gemoeid. Maar ik heb vooralsnog nog plannen om slangetjes langs mijn plafond te laten lopen en de nesten over diverse plekken in mijn huiskamer te gaan verdelen, dus ze mogen van mij nog wel een paar jaar mee :o

Oke, in mijn enthousiasme dus een veel te lang verhaal getypt, ik hoop dat je er iets aan hebt!
Geduld heb je vooral in het begin nodig. Oh ja en de eerste nesten die je zelf maakt, vallen te groot uit... been there, done that, got the tshirt...
Had ik al gezegd dat het een leuke hobby is :x

Edit: foto's toegevoegd:

Dit is de huidige setup van mijn Messor barbarus kolonie. Linksboven in de T-Farm waar dus zand in zit, of beter, ooit zat, want ze hebben het meeste er uit weg gegraven... rechtsboven een klein gipsnestje waarin ze vooral zaden opslaan. Links- en rechts onder de 2 buitenwerelden waar ze voedsel en water krijgen en hun rotzooi dumpen. Midden onder een gipsnest waar afhankelijk van de vochtigheid wél of geen larven en poppen worden neergelegd, onder dit nestje ligt een warmtematje.
Afbeelding

Onderin het gipsnest ziet het er dan ongeveer zo uit (inmiddels zit er nog minder zand in overigens)
Afbeelding

En zo begon het in augustus 2016
Afbeelding

En tot slot dan een filmpje om een beeld te krijgen van hoe dat er dan uit ziet in de buitenwereld

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:35

Grappig dat ik nu net dit topic tegenkom. Ik heb zojuist de master gipsset besteld.

Als ik het goed begrijp zeg jij om ze nog even enkel in de reageerbuis te houden? (De oogstmieren?)
Dus nog niet aankoppelen aan de gipsset en de arena? Hoe kan ik ze dan voeren?

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:01

Wat leuk, dit topic. Mijn vriend en ik zijn vorige week ook begonnen met mieren houden. Of eigenlijk ik, maar het liep al snel uit de hand :').

Dit is onze opstelling nu.
Afbeelding

Ik begon vorige week met de Lasius Niger in de T Farm, links op de foto. Toen ik ze net in de farm plaatste waren ze flink actief. Meteen fruitvliegjes naar binnen slepen en honingdauw drinken. En daarna een paar dagen dat we er soms een mier zagen lopen maar niet veel. M'n vriend werd ongeduldig dus wilde de Messor Barbarus erbij.

Dat is dus de middelste opstelling. Het gipsnest is nog niet aangesloten omdat ik in dit topic las dat ze eerst een grotere kolonie moeten worden voordat ze dat als nest gaan zien.

Voordat de Messors binnenkwamen werd mijn vriend nog ongeduldiger :'). Het liefst kocht hij meteen alle mogelijke mieren soorten zodat er altijd wat te kijken valt.. Dat zou wat veel zijn maar voor de Lasius Flavus hadden we nog wel plek. Ook vooral omdat we doorkregen dat mieren in het begin helemaal geen groot nest nodig hebben :). En we hadden in tussen tijd een vitrinekast gekocht zodat de mieren veilig staan en de katten er niet bij kunnen.

Het is wel leuk om het verschil in de kolonies te zien. De Flavus zijn echt heel klein en zijn ook nog niet hun nestbuisje uitgekomen (of niet gezien). De Niger en Messor waren vooral actief toen ze net aangekomen waren. Alsof ze uitgehongerd waren :P. De Messors zijn wel echt het leukst om naar te kijken.


@Jenny21 ik heb de Messors/oogstmieren enkel aangesloten op de arena. Dan kan je ze voeren in de arena. Als je ze in het reageerbuisje wilt houden kan je ze voeren door het afsluit watje in suikerwater te dippen en fruitvliegje in het buisje te leggen. Wij hebben dus overal iets op aangesloten. Maar ik denk dat als je ze in het reageerbuisje voert dat je dan wel heel snel moet zijn :))

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:06

Interessesant zeg! Ik wilde ook ooit zo'n boerderij.

Je zal maar zo'n bak laten vallen :=

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:10


The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:12

Pepperrr schreef:
Interessesant zeg! Ik wilde ook ooit zo'n boerderij.

Je zal maar zo'n bak laten vallen :=



Mijn kat besloot vorig jaar dat het lollig was op de mierenkast te klimmen en een slangetje los te halen. Uiteraard bij de grootste kolonie, uiteraard midden in de nacht, mazzeltje was dat het in het weekend was. Dat was wel even schrikken toen ik zondag morgen met mijn slaperige hoofd beneden kwam := eerst een uur bezig geweest met loslopende mieren vangen :')

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:14

Oh jakkes! Dat is echt niet leuk nee!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:31

Heb een keer geprobeerd om mieren te houden om zo'n speelgoed winkel ding, maar daar ontsnapte ze gewoon weer uit :') je verandert er toch weleens wat aan? Hoe lopen ze dan niet allemaal in de woonkamer?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:36

Mijn zoon heeft de Messor barbarus. Als ik op zn kamer ben kijk ik altijd ff naar de mieren.

*****

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:12

# Weissje dus je hebt het gips gedeelte nog niet aangesloten? Ik heb dezelfde set als jouw besteld, komt morgen binnen. Ben aan het twijfelen wat ik doe. (Sluit ik enkel de arena aan? Of gips?)


Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:20

Het gipsdeel heb ik inderdaad nog niet aangesloten. Die staat er nu voor de sier bij :D .

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:05

Afbeelding

Zo. Mieren in het buisje zitten nu aangesloten op een ingerichte arena. Nu maar afwachten wanneer ze zich laten zien! (Zit nu een kartonnetje om het buisje ivm het daglicht)
Ik weet dat je geduld moet hebben maar daar ben ik normaal vrij slecht in!

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:38

Netjes!!
Dat geduld dat ga je met deze hobby vanzelf wel oefenen hoor :D

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:08

Ik zit er heel hard aan te denken om oogstmieren te kopen, maar wil goed voorbereid zijn.. Wat heb ik nog meer nodig naast de mieren en hun huis? Kun je gewoon op vakantie, of hebben ze echt elke dag zorg nodig?

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:04

Voldoende water (in reageerbuisjes) in de buitenwereld, voldoende zaden en voor vertrek een paar insecten van formaat en dan zouden ze het wel 2 weken moeten redden. Water is dan het belangrijkst.

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:32

Mariska_28 schreef:
Ik zit er heel hard aan te denken om oogstmieren te kopen, maar wil goed voorbereid zijn.. Wat heb ik nog meer nodig naast de mieren en hun huis? Kun je gewoon op vakantie, of hebben ze echt elke dag zorg nodig?


Op mierenboerderij.nl staat heel veel informatie. Hebben ook meerder youtube filmpjes waar ze vanalles uitleggen. Zeer interessant.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:34

Ik_is_Ik schreef:
Netjes!!
Dat geduld dat ga je met deze hobby vanzelf wel oefenen hoor :D


Na een uurtje liep 1 mier een paar keer heen en weer. Nadien niemand meer gezien ;(
Snap niet dat ze net zn allen in zo’n krap buisje willen zitten.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:36

Dat is veilig... een jonge kolonie is erg kwetsbaar in de vrije natuur. Die mieren bij jou weten niet dat ze veilig in een huiskamer staan :P
Maar ik snap je gevoel, ik heb de eerste weken ook reikhalzend staan turen of er al eentje op verkenning durfde te gaan...

Uit mijn oog, maar niet uit mijn hart- Dag Lau


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers