Peesblessure, Artrose of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NienkeSchoon
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-08-20

Peesblessure, Artrose of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:50

Hoi,
Ik rijd nu al bijna 3 jaar een KWPN-merrie van 20 jaar. Ze heet Tamar en is echt een onwijs leuk dier!
Ze heeft met haar huidige en vorige eigenaresse allebei Z2 gelopen. Het is een heel flexibel paard die zich 100% inzet tijdens het rijden. Al voordat ik haar ging rijden heeft ze een peesblessure gekregen. Dit blijft een heel gevoelig ding tijdens het rijden en alles eromheen. Ze loopt eigenlijk nooit voor de volle 100% rad. Andere mensen zien het vaak niet eens, maar wel iets wat mij opvalt.
Ze heeft afgelopen Mei en Juni ook 2 maand kreupel gelopen en nu al weer 3 volle weken. Zelf denk ik dat het een nasleep is van haar blessure, maar haar eigenaresse denkt dat het artrose is. Ze heeft nooit overvulde gewrichten of voelt dat ze stijf aanvoelt. Maar zoals ik hierboven heb beschreven is het een paard wat heel makkelijk beweegt en flexibel is. Nu had ze toen ik haar begon te rijden een kleine bobbel op haar pees aan haar linkervoorbeen. Deze bobbel is na haar kreupele periode in Mei en Juni groter geworden. Ik draag wel altijd peesbeschermers als ik met haar ga rijden omdat ik aantikken echt wil voorkomen.
Nu heb ik alleen een ding wat mij opvalt. Vaak loopt ze tijdens het rijden gewoon helemaal goed en als ik haar na de wei/stal breng na afloop ook nogsteeds. Pas een dag daarna loopt ze pas kreupel. Het kan ook niet zijn dat ze zich verstapt in de wei o.i.d. omdat ik haar dus soms ('s avonds) ook direct op stal zet. Iemand zei laatst tegen mij dat het kan zijn dat ze doorloopt op adrenaline. Dat zou van mijn oogpunt best kunnen. Ik rijd haar meestal 2 of 3 keer per week maximaal een half uur, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het overbelasting is. Daarnaast krijgt ze vaak een week rust als ze wel een langere buitenrit of les heeft gehad. Soms loopt ze 4 maanden helemaal goed, soms is het na 1 week alweer mis.
Wie-o-wie heeft een idee hoe het kan dat ze pas een dag later kreupel loopt? En hoe ik haar het beste kan trainen? Heeft iemand hier ervaring mee? Eventuele (voedings)tips zijn ook altijd welkom!! Ik ben met alles mega blij, omdat ik zelf even niet meer weet wat ik hiermee aan moet...

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:06

NienkeSchoon schreef:
Wie-o-wie heeft een idee hoe het kan dat ze pas een dag later kreupel loopt?


De dierenarts......
Dat is de enige die jou duidelijkheid kan geven. Niet bokt.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Peesblessure, Artrose of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:33

Als ze een dag later kreupel loopt,zal ze toch overbelast zijn geweest.Ik zou voorlopig eens wat gas terugnemen met dit paard en ,zoals Goof ook zegt,er door een DA naar laten kijken.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Peesblessure, Artrose of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:41

Zolang ze na een training kreupel ja gaat er iets niet goed. Zou toch eerst een DA late. Komen voor de peesblessure en eventueel een nieuwe buigproef omdat de kreupelheid ook ergens anders kan zitten natuurlijk.

Van daar uit zou ik verder kijken. Wat voor niveau rijd jij? Wordt er veel gevraagd van het paard?

Ken meerdere paarden die hoog hebben gelopen en echt vol met artrose zitten...

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:01

Ik zou een dierenarts raadplegen als die tenminste niet al in beeld is, of beter nog het paard op een kliniek laten doorlichten. Tot je weet wat er mis is er niet meer op rijden of longeren. Het dier wordt duidelijk kreupel zodra het belast wordt. Dus eerst uitzoeken wat er aan de hand is voor je er weer op gaat.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Peesblessure, Artrose of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 01:39

Een paard wat kreupel is, of wordt na het rijden, kan zijn lijf niet goed gebruiken. Dus die moet je rust geven tot het weer goed is, of tot je een duidelijke diagnose hebt. Artrose kan natuurlijk heel goed op deze leeftijd. Maar een peesblessure is vaak een hele lastige en langdurige blessure. Het feit dat de verdikking erger geworden is, doet bij mij alle alarmbellen afgaan. Dan is kreupelheid na belastig ook logisch te verklaren. Een pees wordt door je training overbelast, dit kan zeker al van een half uur rijden zijn. Vaak krijg je bij een peesblessure een opbouwschema mee van de dierenarts, dat begint met 5 minuten stappen aan de hand. Dan is een half uur stap, draf en mogelijk galop in de bak al echt teveel.
Mijn advies, overleg met de eigenaren wat ze willen. Eigenlijk zou een kreupelheidsonderzoek en echo van de pees de 1e stap zijn. Pas als je weet waar de schade zit, kun je gaan denken aan revalideren en opbouwen. Iets wat nu, zo zonder diagnose onmogelijk is. Misschien ziet de eigenaresse dit niet zo zitten. Er zijn mensen die bij een peesblessure hun paard een jaar de wei opgooien, en dan na een jaar weer verder kijken. Soms kan een hoefsmid het paard achter wat laten zakken, zodat de druk op de pees wat minder wordt en daardoor beter kan genezen. Maar misschien is het paard wel toe aan zijn pensioen. Rijden op een paard wat steeds kreupel is daarna, is niet eerlijk naar het dier toe. Ze zet zich zo in voor jou, dat ze door alle pijn heen loopt. Ik vind dat je dat eigenlijk niet van haar mag vragen. Mocht de eigenaresse niets willen onderzoeken, dan zou ik het houden bij korte stukken stappen aan de hand, max 15 minuten en verder lekker poetsen. Dan is ze als rijpaard gewoon niet meer geschikt