Hoe om te gaan met blaffen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:09

Hoi!

Wij hebben een hond die heel graag blaft :) Dat zit in het ras, dus dat is niet gek. Ik vind het ook niet erg dat hij af en toe blaft, maarrr hij begrijpt soms niet dat klaar ook daadwerkelijk klaar is O:)

Hij weet dat als ik mijn vinger tegen mijn lippen leg dat sssht betekent; zachtjes doen! Hij stopt dan met blaffen, gaat zitten en wil een koekje :P
Maar ik heb het idee dat hij dit als een leuk spelletje ziet en dat de essentie van het verhaal hem een beetje ontgaat. Ook kan hij zo op zijn praatstoel zitten dat het even lastig is om zijn aandacht te trekken en dan zou hij het commando "klaar" moeten kennen, maar dan lijken er toch ergens bananen in de weg te zitten :D

Nu is het niet zo dat mijn hond de hele dag blaft, gelukkig niet, maar hij heeft graag de controle en is waaks. Soms hoort hij bijvoorbeeld mensen buiten praten en dan blaft hij. Dan zeg ik dat het goed is maar dan volgt toch even later weer een blaf, en paar minuten later weer... Zolang het geluid waar hij op reageert blijft, heeft hij moeite om dat te negeren.
Ik zou het zo prettig vinden als één keer "klaar" gewoon genoeg zou zijn.

Ik werk veel met clicker training, maar sta ook open voor andere methoden. Ben benieuwd hoe jullie met soortgelijk gedrag om gaan en wat bij jullie werkt. Ik ben even door mijn inspiratie heen :=


EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:12

Leer de hond blaffen op commando. Zodra hij blaft als jij het zegt, kun je hem daarna ook weer stil laten zijn en daarvoor belonen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:13

Onze hond heb ik leren blaffen op commando en ook leren zwijgen op commando. Maar inmiddels is ze 13 en blieft ze geen tegenspraak meer. Als je de koningin tegenspreekt gaat ze vooral harder blaffen. :=

Maar werkt afleiden met een speeltje niet?


BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:17

Ik heb helaas niet dé tip of oplossing..
Mijn bordersnollie blaft ook graag, ziet het als een spelletje en vind het gewoon leuk :+
Het is vooral als de andere honden gaan spelen dat hij dus lekker vrolijk gaat lopen blaffen :=
Enige wat het hier beetje heeft verholpen is hem op commando te leren blaffen en hem af en toe zijn gekke 5min te gunnen _O-
Verder is het hetzelfde als bij jouwe,

Hij kent ook de "sssssjjjt" of "genoeg", maar uiteindelijk dan idd toch weer een blaf en soms kijkt hij me dan zo droog aan dat ik wel zeker weet dat het met opzet is :=

Gelukkig blaft hij niet zoveel als ik niet thuis ben en ... en de buren hebben er gelukkig ook geen last van.
Die hebben zelf een huilende hond _O-

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:45

Ik heb onze hond geleerd zachtjes te blaffen, dan heeft hij zijn zin want hij mag nog even mopperen en ik ben blij want het is niet meer overdadig aanwezig. Heb het hem al zo lang geleden terug aangeleerd dat ik eigenlijk niet meer weet hoe ik dat heb gedaan. Onze pup heeft er ook een handje van om door te gaan. Hij maakt ook van het woord klaar een spelletje want ja als hij stopt volgt er wat lekkers. Om vervolgens een paar minuten later het nog een keer te proberen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:56

EmptyWords schreef:
Leer de hond blaffen op commando. Zodra hij blaft als jij het zegt, kun je hem daarna ook weer stil laten zijn en daarvoor belonen


Ja dat verhaal ken ik maar dat werkt toch niet altijd, althans niet bij mij. Blaffen op commando lukt, leuk spelletje, maar stil zijn op het moment dat hij iets hoort wat hem verontrust is iets heel anders.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:58

MarlindeRooz schreef:
Onze hond heb ik leren blaffen op commando en ook leren zwijgen op commando. Maar inmiddels is ze 13 en blieft ze geen tegenspraak meer. Als je de koningin tegenspreekt gaat ze vooral harder blaffen. :=

Maar werkt afleiden met een speeltje niet?


Oh wat klinkt dat aandoenlijk ;) <3
Afleiden helpt wel ja, maar is wel wat omslachtig als ik thuis aan het werk ben. Daarbij ontstaat het risico dat hij gaat blaffen omdat hij opgewonden wordt van het spel. Het is nogal een reactieve jongen ;)

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 12:00

BillyJ schreef:
Ik heb helaas niet dé tip of oplossing..
Mijn bordersnollie blaft ook graag, ziet het als een spelletje en vind het gewoon leuk :+
Het is vooral als de andere honden gaan spelen dat hij dus lekker vrolijk gaat lopen blaffen :=
Enige wat het hier beetje heeft verholpen is hem op commando te leren blaffen en hem af en toe zijn gekke 5min te gunnen _O-
Verder is het hetzelfde als bij jouwe,

Hij kent ook de "sssssjjjt" of "genoeg", maar uiteindelijk dan idd toch weer een blaf en soms kijkt hij me dan zo droog aan dat ik wel zeker weet dat het met opzet is :=

Gelukkig blaft hij niet zoveel als ik niet thuis ben en ... en de buren hebben er gelukkig ook geen last van.
Die hebben zelf een huilende hond _O-


Hahaha tja ik moet bekennen dat mijn hond ook het meest ondeugend durft te zijn bij mij :o bij mijn vriend is hij wat braver haha, maar bij hem doet hij het ook hoor!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:00

Krijgt hij genoeg te doen? En dan bedoel ik niet per sé als in gaan wandelen, maar juist ook gewoon wanneer die thuis is. Een stukje verveling kan er namelijk ook voor zorgen dat je hond vaker gaat aanslaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:00

Ja lastig. Onze hond is nu dus 13 en word ook steeds nerveuzer en angstiger. Wij roepen haar dan vaak bij ons of leggen haar af in de mand. Dan wordt ze rustig. Voordeel van die leeftijd is dat ze doof begint te worden en wat staar heeft. Dus ze hoort mensen vaak niet meer aankomen. :=

Heeft ze geen "rust" plek?

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 12:07

meggiemeg schreef:
Ik heb onze hond geleerd zachtjes te blaffen, dan heeft hij zijn zin want hij mag nog even mopperen en ik ben blij want het is niet meer overdadig aanwezig. Heb het hem al zo lang geleden terug aangeleerd dat ik eigenlijk niet meer weet hoe ik dat heb gedaan. Onze pup heeft er ook een handje van om door te gaan. Hij maakt ook van het woord klaar een spelletje want ja als hij stopt volgt er wat lekkers. Om vervolgens een paar minuten later het nog een keer te proberen.


Oh dat is misschien nog wel eens een goede
Maar even denken hoe we dat aanpakken...

Mijn hond praat überhaupt graag. Als hij sochtends wakker wordt gaapt hij luidruchtig (volgens mij weet dan de halve straat dat hij gaat opstaan _O-
Soms als hij blaft en ik doe shhht dan stopt hij met blaffen en gaat hij over op "praten" (eigenlijk lig ik dan in een deuk, maar voor de buren is het minder fijn)
Als ik op straat iemand tegen kom die ik ken dan is hij heeeeel blij en vertelt dat in geuren en kleuren aan de bekende waardoor een gesprek nauwelijks mogelijk is (maar hier trainen we hard op, dat hij zijn waffeltje houdt als ik aan het woord ben :D en we boeken langzaam vooruitgang)

Marlinde zijn rustplek is meestal op mijn voeten, maar soms ligt hij ook wel in één van de hondenbedjes. Ik kan hem wel naar een plek sturen maar dat helpt niet erg. Ik hou hem vaak liever bij me zodat ik wat makkelijker zijn aandacht kan trekken als dat nodig is.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:11

Nikass schreef:
Mijn hond praat überhaupt graag. Als hij sochtends wakker wordt gaapt hij luidruchtig (volgens mij weet dan de halve straat dat hij gaat opstaan _O-
Soms als hij blaft en ik doe shhht dan stopt hij met blaffen en gaat hij over op "praten" (eigenlijk lig ik dan in een deuk, maar voor de buren is het minder fijn)
Als ik op straat iemand tegen kom die ik ken dan is hij heeeeel blij en vertelt dat in geuren en kleuren aan de bekende waardoor een gesprek nauwelijks mogelijk is (maar hier trainen we hard op, dat hij zijn waffeltje houdt als ik aan het woord ben :D en we boeken langzaam vooruitgang)

Heel herkenbaar dit! Maar wel leuk. Als onze hond niest zeg ik altijd gezondheid, geen idee maar dat gaat automatisch, nu gaat hij net zo lang niesen tot ik dat zeg, geeuwen ook, hoe luider hoe beter, terug kletsen ken ik ook van hem, vind het altijd wel erg gezellig moet ik bekennen..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 12:30

Ja ik ook, maar mijn vriend is iets minder tolerant en de huizen zijn vrij gehorig. Dus ik probeer het wel een beetje gezellig te houden zeg maar :D ;)

Dit is m trouwens <3


Afbeelding

Leren zachtjes blaffen is trouwens wel een uitdaging denk ik. De volume knop staat meestal op maximum bij hem :)

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:36

Leuke hond! <3

Geen idee of het voor die van jou ook zou werken, maar wij halen onze hond vaak 'uit de situatie'. Ze blaft amper, maar toen ze net begon te puberen begon ze waaks te worden. Wanneer ze blafte als ze bijvoorbeeld mensen hoorde praten, stuurde ik haar terug naar een andere plek waar ik haar liet liggen. Was ze stil, belonen. Dit hebben we vaak moeten herhalen, maar inmiddels doet ze het (bijna) niet meer.

Wanneer ze bijvoorbeeld een blaf laat ontsnappen op het balkon (haar lievelingsplek), loopt ze zelf al meteen naar binnen en is het klaar. :+

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:37

Wat een knapperd, als je directe buren hebt moet je daar inderdaad wel rekening mee houden.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 12:40

San-ner Ok, en moet je hond dan op die andere plek blijven? Mijn hond is nogal mijn schaduw, dus als ik hem uit de situatie wil halen moet ik hem eigenlijk bij mij wegsturen of samen even weglopen. Maar hij zal me letterlijk als een hondje weer terug volgen en onder de tafel kruipen als ik dan weer verder ga met mijn werk.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:47

Wij hebben ook zo'n klever haha! Ik liep ook gewoon met haar mee. Als ze stil was liet ik haar weer gewoon mee terug gaan. Begon ze weer, herhaalde ik het. Uiteindelijk is zo het kwartje gevallen gelukkig. :)

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 12:49

Ok dat ga ik proberen want dat is een hele simpele actie dus baat het niet dan schaadt het niet ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:15

EmptyWords schreef:
Leer de hond blaffen op commando. Zodra hij blaft als jij het zegt, kun je hem daarna ook weer stil laten zijn en daarvoor belonen

Yep, dat is de theorie..... _O-

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:39

Heel herkenbaar _O- en ja, ik heb hem op commando leren blaffen en stil leren zijn, dat is leuk als ik het beide vraag als oefening en om het aan te leren maar niet als hij ergens waaks op reageert. Hij stopt wel, maar blijft mopperen of als hetgeen waar hij op reageert niet weggaat blaft hij een paar minuten later weer.

Ik heb hem per ongeluk aangeleerd dat hij zodra ik zeg dat het goed is of klaar een speeltje pakt. Voordeel daarvan is is dat het geblaf meer gemompel wordt omdat hij een knuffel in zijn nek heeft haha.

Hij is ook erg vocaal, blaffen, piepen, kreunen, noem maar op. Dat waakse wil ik ook niet afleren dus dit is ons compromis haha

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 14:14

MWM jij beschrijft precies hoe het gaat, dat gemopper en dan na een tijdje ineens weer een uitschieter. :j
Ik erger me er zelf niet eens zo heel erg aan, maar voor de buren en mijn vriend en als ik aan de telefoon zit... En ik weet ook dat als ik het niet een beetje binnen de perken hou het waarschijnlijk van kwaad tot erger gaat.

Hij heeft een hele lieve whoehoehoe als ik thuis kom. Maar omdat ik ook wel eens laat thuis kom heb ik hem dat wel kunnen afleren: blaffen betekent ik kom niet binnen. Één stap naar voren en hij blaft weer? Dan stond ik weer stil en deed een stap terug. Dat begreep hij heel rap.
Alleen... Ik heb nóg een hond. Zij blaft vrijwel nooit, maar nou juist wel even kort als ik thuis kom. En dat maakt het voor mijn reu wel heel moeilijk, om zijn mond te houden terwijl zij blaft. Hij houdt het dus dapper vol tot ik helemaal binnen ben, corrigeert dan eerst zachtjes mijn teefje (je mag niet blaffen!) en dan komt er toch nog een whoehoehoe wat ben ik blij dat je er weet bent :')

Ga er maar aan staan. Lekker duo :knuffel:

Florenc
Berichten: 1438
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:38

Aan je uitleg te horen zit er ook wel een tikkeltje onzekerheid /onrust in je hond? Misschien eerder daarop gaan werken, zodat die minder vaak de nood heeft om te beginnen blaffen en ook sneller kan settlen. Verder herkenbaar hoor. De oudste hier is super zelfzeker, die blaft alleen als het nodig is. De jongste is nog wat onzeker, snel nerveus, gaat ook snel 'hoog' in énergie.... En dan is er qua blaffen niets mee te beginnen.

Oorzaak, gevolg. Probeer de oorzaak eerst aan te pakken, ipv eerst het gevolg.

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:08

Blaffen zit in het ras of niet... Hier wordt niet geblaft ze waken maar lekker stil. Mijn herder vind dat absoluut niet moeilijk, mijn terrier x labrador vind het heellll moeilijk. Bij "klaar" en luisteren beloon ik. Gaat hij na beloning toch weer blaffen dan vliegt er een pantoffel door de lucht. Het mag gewoon niet en ben absoluut niet beroert om goed gedrag te belonen maar we gaan geen spelletje spelen met toch maar niet luisteren zodat er weer beloning komt bij luisteren en toch maar niet luisteren.... Klaar is klaar en dat is inmiddels hier duidelijk. Er kan geblaft worden en bij "klaar" pakt hij een speeltje in zijn bek en gaat daarmee aan de slag.
Bij alleen zijn kunnen ze niets buiten zien dat scheelt al een hoop

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 19:48

Florenc schreef:
Aan je uitleg te horen zit er ook wel een tikkeltje onzekerheid /onrust in je hond? Misschien eerder daarop gaan werken, zodat die minder vaak de nood heeft om te beginnen blaffen en ook sneller kan settlen. Verder herkenbaar hoor. De oudste hier is super zelfzeker, die blaft alleen als het nodig is. De jongste is nog wat onzeker, snel nerveus, gaat ook snel 'hoog' in énergie.... En dan is er qua blaffen niets mee te beginnen.

Oorzaak, gevolg. Probeer de oorzaak eerst aan te pakken, ipv eerst het gevolg.


Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar bij mijn hond zie ik ook steeds meer dat het ook heel duidelijk de behoefte aan controle is, zoals hij als vrij zelfstandige drijver en hoeder - en nog volledig gefokt voor werk- betaamt te hebben.
Onzekerheid twijfel ik nog steeds wel eens over; mijn eerdere honden, vrij "dominante" teven, hadden veel meer dat negeren in zich. Maar hij is zéér reactief, een scherpe, harde hond als het gaat om zijn "taken" (en die neemt hij zeer serieus ;) )

Een paar voorbeelden: mijn Spaanse dame groeide bij mij op met dagelijkse lange wandelingen in het Amsterdamse bos. Als pup van vier maanden liep ze al een wandeling van twee uur los mee. Veel mensen vinden dit idioot, maar ze liep het op haar sloffen. Thuis ging ze eerst nog een uurtje spelen met haar speelgoed, waarna ze op een gegeven moment bij me op de bank klauterde voor een slaapje. Smiddags was ze weer net zo fris voor het volgende uitje.

Mijn reu liep met 6, 7 maanden nog maar nèt aan een uurtje in een heel rustige omgeving, en dan was hij bij thuiskomst echt wel moe van "alle" prikkels en viel vrij snel in slaap. Hij kon niet langs een drukke weg lopen want dan was hij compleet overprikkeld door de vele auto's, de snelheid en het geluid. Erf honden passeren vond hij vreselijk ingewikkeld. Regelmatig wandelde ik een dag niet en speelde hij op het erf.

Hij is hard en scherp als het aankomt op sport of naar andere honden, maar zeer gevoelig voor correcties, terwijl hij tegelijkertijd weinig grenzen heeft van zichzelf en dus wel een kader nodig heeft.
We trainen al vier jaar lang op zelfbeheersing :) waarin hij hele grote stappen heeft gemaakt, maar hij blijft wel een impulsieve kerel.
Hij heeft een tomeloze energie en een altijd zonnig humeur, maar hij doet alles in de overtreffende trap.
Hij staat graag in het middelpunt van de belangstelling en kan niet goed delen.
Voor wie er wat vanaf weet, hij heeft veel van het vuur element, ook kieskeurige eter, maar ook het harde, beetje overmoedige van hout.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 06:11



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, YandexBot, zonnebloem18 en 147 bezoekers