Welk zadel voor mijn houding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 18:08

Hallo,
Ik "duik" tijdens het rijden nogal naar voren. Dit is ontstaan nadat ik 2 jaar lang een paard heb gereden die steeds omhoog kwam (stijgeren). Het lukt mij niet om dit met wilskracht alleen op te lossen.
Welk soort zadel zouden jullie mij aanraden? Zou op een jong tuigpaard komen te liggen.
Graag goedkoop, ze zal namelijk ook veranderen qua bespiering!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:11

hiervoor zou ik zeker een zadelmaker laten langskomen, zodat die met jou kan meekijken wat je nodig bent. Dit ga je echt niet kunnen oplossen met een topic op bokt. Succes!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:28

Wat Benfan zegt :j
Het zadel wat je op deze foto's ziet lijkt me voor jou lig te klein.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:31

Ik zou niet alleen naar een zadel kijken, maar ook op zoek gaan naar goede instructie. Dat helpt mij ook om van dit soort dingen af te komen.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:33

Het kan ook goed helpen om chaps of laarzen te gaan dragen. Want die geven grip en dat kan ervoor zorgen dat je bovenlijf minder snel naar voren komt. Daarnaast ook les inderdaad om aan je houding te werken.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:01

Ik zou ook een zadelmaker laten langskomen die een groot scala aan (tweedehands) zadels heeft liggen. Die kan zoals al eerder is gezegd met je meekijken voor een goed passend zadel, zowel voor jou als je paard. Het voordeel is ook dat je dan kan proefrijden op verschillende zadels en zelf kunt kijken of er iets voor je tussen zit.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 19:21

Rijlessen heb ik sowieso al.
Zadelmaker zal zeker komen, maar zou het wel fijn vinden als mensen tips kunnen geven (spring, dressuur, etc en misschien een half inch groter of kleiner dan nodig).
Chaps en rijlaarzen helpen helaas niet, mijn hakken gaan alleen omhoog...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:15

Gezien zadelvraag verplaats ik het naar HAR.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:20

Ik denk niet dat het roepen van merken of soort zaken je nu gaat helpen eerlijk gezegd. Ik ben het eens met de reacties hierboven. Kies een goede (!) zadelmaker die een flink aantal 2e hands zadels mee kan nemen en laat hem/goed meekijken naar wat jouw paard, maar ook jij, nodig hebt (lengte bovenbeen etc)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:26

Een goed liggend, goed passend (dus voor jou en je paard). Dressuur zadel en inderdaad rijlaarzen, die geven zeker wel steun.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:33

Hoe hoger de cantle/achterkant, des te meer je een gedwongen zit krijgt. Dit zadel is in elk geval te klein voor jou, de beugels zijn te kort en die dwingen je naar voren. Samen met je paard duikel je dan voorover. Ga recht vooruit kijken en geef je paard ruimte om met z'n hoofd op de loodlijn te komen en niet erachter. Draven met losse teugel dwingen je ook in balans te gaan zitten anders s*demieter je eraf. ;) Centered riding lessen kunnen je dan nadat je een beter passend zadel hebt helpen rechtop te gaan zitten en blijven. Schouder-heup-hak hoort een verticale lijn te zijn.
Zoek ze, en wat hierboven ook is gezegd; laarzen helpen daar ook bij. :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:35

Ik zou eerst eens beginnen met je beugels drie gaten langer te maken zodat je ook kunt zitten ipv dat je jezelf met je knieen naar achteren drukt. En zadel is inderdaad aan de kleine kant maar misschien kun je nog wel goed hiermee een half jaar doorrijden zodat je dan voor een goed zadel kunt gaan met een verstelbare boom.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:59

Ik zou eerst eens gewoon wat vaker zonder beugels rijden of minimaal je beugels langer doen.
Je drukt jezelf nu gewoon op en als je dat niet eerst verbetert kun je niet goed zadels vergelijken.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 22:02

Oké, bedankt voor de tips!
Paardje is nogal enthousiast, dus de teugels en beugels hou ik momenteel liever bij me (geen richting geven en niet bij je houden als ze ergens anders heen wilt? Da's pech, paard weg :P )
Zal de volgende keer mijn chaps er weer bij aan doen (als ik dat onthou O:) )
Laatst bijgewerkt door KuilderR op 30-09-20 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:07

Sturen en bij je houden doe je toch niet met je beugels? Dat klinkt voor mij alsof daar een deel van je probleem zit eigenlijk, een vorm van een vals gevoel van veiligheid door er zo op te steunen zoals je doet op de foto‘s. De meeste paarden worden daar juist extra loperig van.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:07

Maar je kunt toch een halstertouw om de hals doen als houvast , wanneer jij het dier op de hand afremt krijg je het nog lastig om maar niet te spreken over de mond van het dier. Een jong paard op de juiste manier inrijden is een kunst die lang niet alle mensen beheersen . En een gewoon hoofdstel is ook aan te bevelen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:10

Als het op dit paard lastig of eng is dan zou ik voor zit lessen aan de longe gaan :)

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 22:10

Sizzle schreef:
Sturen en bij je houden doe je toch niet met je beugels? Dat klinkt voor mij alsof daar een deel van je probleem zit eigenlijk, een vorm van een vals gevoel van veiligheid door er zo op te steunen zoals je doet op de foto‘s. De meeste paarden worden daar juist extra loperig van.


Combinatie van mijn beugels, teugels en stem. Vaak ook mijn zit, maar omdat ze zo jong ik probeer ik niet te veel heen en weer te wiebelen.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 22:14

bigone schreef:
Maar je kunt toch een halstertouw om de hals doen als houvast , wanneer jij het dier op de hand afremt krijg je het nog lastig om maar niet te spreken over de mond van het dier. Een jong paard op de juiste manier inrijden is een kunst die lang niet alle mensen beheersen . En een gewoon hoofdstel is ook aan te bevelen.

Ze is betuigd, dit hoofdstel is ze gewend en is ze rustiger mee dan een normaal/gewoon hoofdstel. Er zijn zeker mensen bij die meer ervaring hebben (en ook op haar rijden of gereden hebben). Halstertouw heb ik een hele poos gebruikt, ze weet nu ook dat ze op mijn zit (dieper zitten, licht maken, etc) moet reageren. Soms springt ze weg, waarbij ik de teugels dan zeker nodig ben.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:15

Daar zit dan voor mij een deel van je probleem. Op jonge paarden wil je juist niet zoveel inwerken met beugels en teugels. Je bent mentaal dan te veel bezig met remmen en dan ga je voorover zitten, dat is een heel natuurlijk en logisch gevolg.
Zitlessen op een braaf paard is dan zeker stap 1.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:35

Lindsey_99 schreef:
Hoe hoger de cantle/achterkant, des te meer je een gedwongen zit krijgt. Dit zadel is in elk geval te klein voor jou, de beugels zijn te kort en die dwingen je naar voren. Samen met je paard duikel je dan voorover. Ga recht vooruit kijken en geef je paard ruimte om met z'n hoofd op de loodlijn te komen en niet erachter. Draven met losse teugel dwingen je ook in balans te gaan zitten anders s*demieter je eraf. ;) Centered riding lessen kunnen je dan nadat je een beter passend zadel hebt helpen rechtop te gaan zitten en blijven. Schouder-heup-hak hoort een verticale lijn te zijn.
Zoek ze, en wat hierboven ook is gezegd; laarzen helpen daar ook bij. :)


Helemaal mee eens.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:52

Ik zou investeren in centered riding lessen ;)

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:03

Rijden met een menbit en dan ook nog je teugels als houvast gebruiken. Echt waar ben je dan mee bezig -O- en het dan zeker nog gek vinden ook dat steeds meer mensen de paardensport willen verbieden.

De enige juiste tip hier is: leer paardrijden.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:07

Naar de ruiterfysio! Die van mij heeft een "hobbelpaard" en hiermee kan ik mijn spieren goed trainen, en balans ontwikkelen zonder mijn paard in de weg te zitten.
Daarnaast, ik kan het mis hebben, maar je lijkt vrij lang(of lange bovenbenen) het kán zijn dat je zadel ook te klein is(wbt je bovenbeen) hiermee kan je dus ook dit probleem krijgen met je houding.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 14:35

siskeh schreef:
Naar de ruiterfysio! Die van mij heeft een "hobbelpaard" en hiermee kan ik mijn spieren goed trainen, en balans ontwikkelen zonder mijn paard in de weg te zitten.
Daarnaast, ik kan het mis hebben, maar je lijkt vrij lang(of lange bovenbenen) het kán zijn dat je zadel ook te klein is(wbt je bovenbeen) hiermee kan je dus ook dit probleem krijgen met je houding.


Ik ben 1.74 en heb inderdaad lange benen...