(Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

(Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:26

Probeer het kort te houden, heb les

Probleem is alleen op mijn eigen paard niet op anderen.
Paard is super goed voorwaarts en licht aan het been en in de mond.

Mijn paard heeft een rollende, enthousiaste galop, waardoor het beeld ontstaat dat ik mn paard zit te duwen, ik rij al 30 jaar, heb les. Laat het filmen, kan zonder beugels galopperen, kan zonder zadel galopperen.

Maar Ohh wat ziet het er storend uit, instructeur weet het ook niet meer, heeft het zelf ook op mijn paard.

https://www.instagram.com/p/CB_XAtupSmH ... xo23rbg9t7

https://www.instagram.com/p/CBgG9kvFfPC ... kavb92uzvg

https://www.instagram.com/p/B49cDahJcj- ... fy04dmi6ac

Anoniem

Re: (Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:29

Ik doe mijn best iets geks te zien, maar ik zie het echt niet. :o?

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: (Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:34

Ik zie het ook niet...
Wat vind je storend TS?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:34

Parisse schreef:
Ik zie het ook niet...
Wat vind je storend TS?


De onrust in mijn bovenlijf alsof ik probeer mn paard vooruit te duwen

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:35

Ik zie wat je bedoelt ja.
Het ziet er soms vrij onrustig uit, omdat je met je bovenlichaam veel van voor naar achter beweegt.
Ik zie het niet zo zeer als duwen trouwens, voor mijn gevoel zit je zwaartepunt dan wat verder naar achter (zgn "driving seat"), dat heb jij niet.
Hoe je het op zou moeten lossen weet ik niet, stoort het je zelf?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:36

Ik denk eerder dat dat lijkt door hoe jou paard galoppeerde. Doe je het op een ander paard ook?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:36

LoveBodin schreef:
Ik zie wat je bedoelt ja.
Het ziet er soms vrij onrustig uit, omdat je met je bovenlichaam veel van voor naar achter beweegt.
Ik zie het niet zo zeer als duwen trouwens, voor mijn gevoel zit je zwaartepunt dan wat verder naar achter (zgn "driving seat"), dat heb jij niet.
Hoe je het op zou moeten lossen weet ik niet, stoort het je zelf?


Ik wil graag over naar B springen (dit is 90 geloof ik) maar dan krijg ik stijlpunten natuurlijk

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:37

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk eerder dat dat lijkt door hoe jou paard galoppeerde. Doe je het op een ander paard ook?


Nee op geen enkel ander paard (al op zeker 5 getest) jong en ervaren paarden maakt niet uit

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: (Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:38

Ik denk dat je paard je gewoon heel hoog opgooit. Daardoor voelt het voor jou dat je je paard aan het duwen bent. Geen idee hoor. Maar zoiets kan ik mij er wel bij voorstellen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:39

Maureen95 schreef:
Ik denk dat je paard je gewoon heel hoog opgooit. Daardoor voelt het voor jou dat je je paard aan het duwen bent. Geen idee hoor. Maar zoiets kan ik mij er wel bij voorstellen.


Ja zeker op het crossterrein galoppeert hij met z’n voorbenen voorbij z’n boeg, hij is gewoon erg enthousiast en gretig, dat is heel fijn alleen het beeld wordt onrustig

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:42

Het ziet er inderdaad uit als een afhankelijk bovenlijf door het naar voren leunen. Misschien helpt het om in gedachten een paar touwtjes aan je schouders te hebben die je 'naar achteren trekken'? Is dat al eens geprobeerd? Dit zie ik niet als duwen, want dan zou je met je bekken het paard naar voren proberen te drukken. Dat zou gelijk opgevallen zijn. Ik denk dat je na de sprong heel bewust je bovenlijf weer in de basispositie moet zien te krijgen. Heb je ook filmpjes zonder springen? Dus dat je alleen een paar rondjes galoppeert?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:44

Shenavallie schreef:
Het ziet er inderdaad uit als een afhankelijk bovenlijf door het naar voren leunen. Misschien helpt het om in gedachten een paar touwtjes aan je schouders te hebben die je 'naar achteren trekken'? Is dat al eens geprobeerd? Dit zie ik niet als duwen, want dan zou je met je bekken het paard naar voren proberen te drukken. Dat zou gelijk opgevallen zijn. Ik denk dat je na de sprong heel bewust je bovenlijf weer in de basispositie moet zien te krijgen. Heb je ook filmpjes zonder springen? Dus dat je alleen een paar rondjes galoppeert?



Ik zal het eens laten filmen zonder bodyprotector (want dan lijk ik minder quasimodo) en zonder sprong, dan is het beeld wel iets rustiger denk ik, paard wordt vooral heel blij van springen

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:45

Ik denk dat dit gewoon de manier is om de galop van jouw paard uit te zitten op het moment. Ik vind het ook niet storend, je volgt zijn bewegingen mooi. Ja, voor het perfecte plaatje zou bovenlijf wat minder mogen bewegen, maar als je dan minder gaat zitten is dat juist minder ipv beter. In het aanrijden naar de sprong vind ik het al helemaal niet storend!

Ik denk dat dit niet alleen aan jou ligt, maar ook aan paard. Als jullie wat verder zijn en de galop wat meer gesloten is tussen de sprongen door het minder wordt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:48

friesam schreef:
Shenavallie schreef:
Het ziet er inderdaad uit als een afhankelijk bovenlijf door het naar voren leunen. Misschien helpt het om in gedachten een paar touwtjes aan je schouders te hebben die je 'naar achteren trekken'? Is dat al eens geprobeerd? Dit zie ik niet als duwen, want dan zou je met je bekken het paard naar voren proberen te drukken. Dat zou gelijk opgevallen zijn. Ik denk dat je na de sprong heel bewust je bovenlijf weer in de basispositie moet zien te krijgen. Heb je ook filmpjes zonder springen? Dus dat je alleen een paar rondjes galoppeert?



Ik zal het eens laten filmen zonder bodyprotector (want dan lijk ik minder quasimodo) en zonder sprong, dan is het beeld wel iets rustiger denk ik, paard wordt vooral heel blij van springen

:') Quarimodo, geweldig! :D
Dat enthousiaste herken ik: ooit een paard verzorgd dat dat ook had. Die hield je bijna niet meer als er een sprong neergezet was. :D

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:48

Het lijkt mij in het parcours niet zo’n groot probleem. Kan me voorstellen dat je er wel aan wilt werken in je trainingen.

Misschien kan je proberen omje paard te ondersteunen in de galop met je onderbeen zodat je been meer om de buik van je paard heen vouwt (helpen om zn buik om hoog te houden zeg maar,lastig uitleggen), je kan dan de beweging meer in je bekken opvangen en stiller zitten. Dan krijg je ook meer verzameling als het goed is, als je paard meer op zijn achterbeen komt en leert de energie vanuit achter door te geven wordt de rug ook zachter en kan je beter zitten...

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: (Het lijkt alsof) ik mn paard duw in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:54

Ik snap wat je bedoelt. Het lijkt inderdaad doordat je paard hoog opgooit en erg enthousiast is. Misschien als je meer probeert te veren met je armen/ellebogen, dat je daardoor het minder hoeft op 't vangen met je bovenlijf.

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:55

Ik denk dat jouw paard een heerlijke schommelstoel gallop heeft. Ik zie inderdaad veel beweging in je schouders en armen, probeer die eens rustig af te laten hangen. Ik denk dat het heel lastig is om het 'probleem' te verhelpen want als je contact wilt houden, blijf je mee bewegen en je paard beweegt nou eenmaal ook zoveel.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:56

Ik zou inderdaad proberen om zelf wat meer rechtop te gaan zitten i.p.v. zo meegaand naar voren. Alsof er iemand elke keer aan je paardenstaart trekt tot je recht zit, je schouders ook mee naar achteren en je ellebogen netter aangesloten houden.
Het wordt dan ook makkelijker voor jou om je paard terug te gaan rijden, omdat je jezelf dan zwaarder kunt gaan maken in je zit. Nu geef je eigenlijk elke keer die voorwaartse drang door. :j

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:57

Je zit niet in het zadel, je klemt met je knieën waardoor je kont niet in het zadel kan blijven in de beweging. Je zwaartepunt ligt te hoog.
Ga zitten in het zadel, laat je benen hangen, knieën los en haal je balans uit je middelpunt/zwaartepunt ter hoogte van je navel. Laat je meenemen door de beweging van je paard.
Een oefening kan in verlichte zit, ga in de beugels staan, knieën los/niet klemmen en laat het paard onder je door galopperen zonder dat jij vanalles uithaalt met je bovenlichaam.

Even in het kort de theorie, de praktijk blijkt vaak weerbarstiger.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:58

pjer schreef:
Ik denk dat jouw paard een heerlijke schommelstoel gallop heeft. Ik zie inderdaad veel beweging in je schouders en armen, probeer die eens rustig af te laten hangen. Ik denk dat het heel lastig is om het 'probleem' te verhelpen want als je contact wilt houden, blijf je mee bewegen en je paard beweegt nou eenmaal ook zoveel.


In de training zeg ik altijd dag ik uren kan galopperen de krant kan lezen en thee kan drinken, ik ervaar zijn galop zeker niet als vervelend. Paard loopt ook met borsttuig omdat hij z’n goed passende zadel naar achter galoppeert

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:59

Ik heb dit ook gehad!! Had geen idee waar het vandaan kwam maar het was verschrikkelijk. Ik heb een ander zadel gekocht en toen was het over, het vorige zadel was te klein voor mijn paard waardoor ze strak bleef in de rug. Daardoor waren het erg hobbelige ritjes haha. Als je zadel wel goed past mss eens zitles nemen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 10:00

Esther schreef:
Je zit niet in het zadel, je klemt met je knieën waardoor je kont niet in het zadel kan blijven in de beweging. Je zwaartepunt ligt te hoog.
Ga zitten in het zadel, laat je benen hangen, knieën los en haal je balans uit je middelpunt/zwaartepunt ter hoogte van je navel. Laat je meenemen door de beweging van je paard.
Een oefening kan in verlichte zit, ga in de beugels staan, knieën los/niet klemmen en laat het paard onder je door galopperen zonder dat jij vanalles uithaalt met je bovenlichaam.

Even in het kort de theorie, de praktijk blijkt vaak weerbarstiger.


Top hier kan ik wat mee! Ga er mee aan de gang

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:01

Ik zit vergelijkbaar hoor. Bij een paard met grote galop of veel beweging in de galop zal je onderlijf altijd meer meebewegen.
Eigenlijk alleen maar goed, anders zit je je paard in de weg.

Probeer je bovenlijf en armen zo veel mogelijk onafhankelijk te houden van je bekken.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 10:01

Heleennn schreef:
Ik heb dit ook gehad!! Had geen idee waar het vandaan kwam maar het was verschrikkelijk. Ik heb een ander zadel gekocht en toen was het over, het vorige zadel was te klein voor mijn paard waardoor ze strak bleef in de rug. Daardoor waren het erg hobbelige ritjes haha. Als je zadel wel goed past mss eens zitles nemen?


Zadel is goed, speciaal aangemeten en wordt regelmatig gecontroleerd. Paard is wat zadels betreft een prins op de erwt