Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 20:37

Ik haal pony uit het land. Dochter gaat hem poetsen en we zien ineens aan beide kanten (!) een soort hamsterwangen.

Hij staat op een schrale wei dua ik weet dat de klieren wat opgezet kunnen zijn. Hoort dit daar ook bij?


Afbeelding


Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:39

Mijne had dit door een vliegenmasker dat wat knelde. Daagt de pony een vliegenmasker of halster die wat te strak zit?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 20:46

Hij heeft een halster om dat hij al 8 maanden draagt. Het zat niet ineens veel te strak nee.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:52

Does?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:54

Dit komt echt door het afgrazen van te kort gras.

Mijn pony had hier ook last van, toen kwam de tandarts en navraag gedaan.

Ze kunnen er best even last van hebben met de aanleuning

Laerkens Beauty

Hutcherson

Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:57

Woei.. Dit vind ik er eng uitzien.
Hoe werkt dat met afgrazen van kort gras? Gaat er dan extra vocht naar de kaak? Of de lymfe?

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 21:01

@sorbetje ik denk niet dat droes zo symetrisch is; het zit aan beide kanten.

@saaams hij vond het ook niet fijn toen we er aan zaten en dochter heeft ook meteen het hoofdstel weer terug in de kast gelegd. Het leek ons niet fijn zo te gaan rijden.
Bizar; trekt het dan naar beneden ofzo?

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:03

Pony bij ons op stal heeft het ook. Komt door t korte gras. We zetten haar nu korter buiten op het gras. Dat gaat beter.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:05

Ik ken dit niet. Hier had ik zeker de veearts voor gebeld vanavond voor overleg.

Koorts? Ademhaling frequentie? Hartslag?


De dikke klieren ken ik wel door kort gras, maar de zwellingen op de wang niet

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 21:16

Nicje87 schreef:
Pony bij ons op stal heeft het ook. Komt door t korte gras. We zetten haar nu korter buiten op het gras. Dat gaat beter.


Staleigenaar zei inderdaad dat ze vandaag een stuk langer buiten hebben gestaan. Zou dat het dan zijn?

@janouk geen koorts, verder ook niets bijzonders aan hem te merken qua gedrag, behalve dat hij het niet fijn vindt als je er aan zit. Geen versnelde ademhaling.

In mijn vorige draadje kun je wel lezen dat de tandarts 2 weken geleden zijn gebit compleet glad gevijld heeft en dat hij de eerste week niet goed kon eten en metacam had. Afgelopen week kon hij juist weer eten (kauwt nog wel anders, maar dat heeft tijd nodig volgens 2nd opinion tandarts) en hij heeft sinds 4 dagen geen metacam meer. Ik was even bang dat het hiermee te maken had maar staleigenaar vond me overbezorgd en denkt ook eerder aan kort gras en klieren. Ik heb dit alleen nog nooit zo gezien.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:20

Meestal komt dit in deze periode door het grazen van te kort gras.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:20

Hmm mijne heeft ook wel eens dikke klieren, maar dit nog nooit gezien.
Ik zou het lekker koelen en evt wat masseren. Dan zal het de dag erna vast een stuk minder zijn!
Zo symmetrisch is idd gek, ergens denk ik nog aan een circulatie probleem (bv hart of halsvaten). Dus als het aan houdt zou ik zeker de dierenarts hem laten checken

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:25

Dit komt echt door het eten van kort gras.
Mijn paard had het vorig jaar ook, ik schrok er ook van maar het is onschuldig.
Het rijdt niet fijn, niet lekker nageeflijk..
Maar verder kan het geen kwaad, het trekt na enkele uren weg

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:45

dit heeft mijn paard ook gehad 2 weken terug en vorige week nog een keertje.ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook meteen kapot schrok toen ik hem uit de wei haalde en ging poetsen. Zag erg het zelfde uit als de foto van die van u. Het leken wel volgepropt hamsterwangen!

Da is er hier meteen bij geweest, omdat ik bang was dat het op zijn luchtpijp zou slaan en vanwege dat het paard een behoorlijk historie heeft met allergieen (voedselallergie , vliegenallergie enz. Enz.)

Da heeft hem avonds meteen gespoten met antibiotica. En was de volgende ochtend weg. Volgens hem was het echt een allergische reactie. Ik moest meteen stoppen met supplementen geven die ik net had en hij mocht weer alleen zijn speciale voer en hooi. De week daarop had hij het weer de hamsterwangen. Ik heb er toen geen da bij gehaald (wel da ingelicht) maar wel de wei (goed paddock er staat niks meer op) afgezet omdat ik bang was voor eikel vergiftiging. zodat hij niet meer bij de eikenbomen en eikels op de grond kon komen. Sinds die we zijn nu dik een week verder geen klachten meer gehad en ik ben weer begonnen met een ander suplemten geven sinds vandaag dus dat hou ik goed in de gaten.

Heb je toevallig wat kwa voer veranderd of ander stro ? Toevallig misschien eikenbomen in de wei staan. Paard allergie problemen ?

Zoals ik zei mijn paard heeft een behoorlijk allergie verleden en mijn ervaring is dan ook dat het heel moeilijk is om er achter te komen waarop ze hebben gereageerd als je er al achter komt(bloed trekken allergie testen, alternatieve geneeskunde een eliminatie dieet voor 2 jaar lang. alles hebben we geprobeerd maar we zijn er eigenlijk nooit echt helmaal achter gekomen). Da zei ook geen idee waardoor het komt en waarschijnlijk gaan we erg nooit 100% achter komen.

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+9

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:45

Zoals de meesten hierboven al gezegd hebben....kort gras, die van mij heeft er ook altijd last van.

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:50

Mijn paard heeft dit altijd in het najaar met korter gras, het begint dik te worden bij de kaken en het vocht hoopt zich op en zakt naar de wangen, bij Maddy is het met een paar uur aardig weg getrokken. Rijden doe ik dan nooit want ze heeft er wel last van

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 21:50

@murphylover nee helemaal niets veranderd aan voer, ook geen andere supplementen. Het enige dat ik kan bedenken is omeprazole, dat hij weer even kreeg vanwege de metacam. Maar omeprazole heeft hij eerder gehad en geen reactie op gehad. Ook geen eikenbomen in/bij de wei (of andere bomen). Geen ander stro of ander hooi.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:51

Heeft onze pony ook met kort gras inderdaad. Trekt vanzelf weer weg dan. Ze geven dan idd niet fijn na dus echt rijden wil dan niet.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 21:52

Rianne1994 schreef:
Mijn paard heeft dit altijd in het najaar met korter gras, het begint dik te worden bij de kaken en het vocht hoopt zich op en zakt naar de wangen, bij Maddy is het met een paar uur aardig weg getrokken. Rijden doe ik dan nooit want ze heeft er wel last van


Ja wij hadden vanavond ook wel het idee dat hij er wat last van had (we mochten er niet aan komen) en het zag er niet uit alsof het fijn was om een hoofdstel om te doen überhaupt.
De staleigenaar appt morgenochtend of het weggetrokken is en hij zorgt dat hij morgen iets minder lang op de wei staat.

Ik ben wat gerustgesteld door jullie reacties, dank jullie wel!

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:59

Koekie73 schreef:
@murphylover nee helemaal niets veranderd aan voer, ook geen andere supplementen. Het enige dat ik kan bedenken is omeprazole, dat hij weer even kreeg vanwege de metacam. Maar omeprazole heeft hij eerder gehad en geen reactie op gehad. Ook geen eikenbomen in/bij de wei (of andere bomen). Geen ander stro of ander hooi.


Dan heb ik ook echt geen idee ? Dan sta je voor het zelfde raadsel als ik.

Ik zie hier boven wel veel reacties staan met komt door kort gras (hier staat echt niks meer op paard kan ook niet goed tegen gras) en problemen met nagefelijk rijden. Op advies van de da ben ik wel gaan rijden veel stappen kleine stukjes draven om eventueel gifstoffen sneller te lozen. Paard was hier nog super makelijk nagefelijk te rijden (op twee pinken zoals normaal) en normale looplust zoals gewoonlijk.

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+9

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:14

Hutcherson schreef:
Woei.. Dit vind ik er eng uitzien.
Hoe werkt dat met afgrazen van kort gras? Gaat er dan extra vocht naar de kaak? Of de lymfe?

Ik snap ook niet hoe dit van kort gras kan komen? Hoezo dan?

Isa2003
Berichten: 31
Geregistreerd: 06-02-17
Woonplaats: Overrijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:19

anjali schreef:
Hutcherson schreef:
Woei.. Dit vind ik er eng uitzien.
Hoe werkt dat met afgrazen van kort gras? Gaat er dan extra vocht naar de kaak? Of de lymfe?

Ik snap ook niet hoe dit van kort gras kan komen? Hoezo dan?


Ik heb wel is gelezen dat dit komt, omdat er extra speeksel aan wordt gemaakt om het korte gras goed te kunnen verwerken. Dit zorgt er dan voor dat de speekselklieren gaan zwellen/verdikken en je zulke gekke bulten op het hoofd van je paard krijgt.

//


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:26

Kort gras, langer er op , meer moeten grazen om genoeg binnen te krijgen , veel langer met hoofd aan de grond en dan krijg je een graaskop, meestal na enkele uren weer weg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:29

bigone schreef:
Kort gras, langer er op , meer moeten grazen om genoeg binnen te krijgen , veel langer met hoofd aan de grond en dan krijg je een graaskop, meestal na enkele uren weer weg.


Ja die van mij heeft dat ook wel eens gehad, maar bij haar zit dat altijd veel lager.

[o]

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Wat is dit nu weer (vochtbulten kaak?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:52

Nou..Dit is herkenbaar. Ik haalde mijn pony om 18.00 zo van de wei
Afbeelding
Afbeelding

Dierenarts gebeld zij dacht aan allergische reactie. Heeft geen halster of masker op gehad in wei.
Lijkt toch heel erg op hierboven alleen dan iets hoger. Ben benieuwd of het morgen weggetrokken is dan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Orthos, springzeker, xAnthea en 63 bezoekers