[BLOG] NK dressuur, mixed feelings

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] NK dressuur, mixed feelings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 11:13

* Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 46 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut heb ik Grand Prix gereden en met Eros Lichte Tour. Afgelopen jaar ben ik vooral druk geweest met revalideren en sinds vorige maand weer terug op wedstrijd.

Het is alweer bijna twee weken dat we naar Ermelo afreisden voor het NK. Voor ons geen lange reis want het paard dat ik rijd staat op 10 minuten van de KNHS vandaan dus geen grootschalige verhuizing want hij mocht gewoon lekker thuis slapen.

Op donderdag ging ik erheen om baan te verkennen. Er was 45 minuten ingepland om de banen te verkennen en met een rubriek van meer dan 30 ruiters was het al snel héél erg vol. Gelukkig zat ik er mooi op tijd op en was Santander heel braaf dus na een lichte training zijn we lekker gaan uitstappen in de hoofdring waar het helemaal uitgestorven was. Stom genoeg vond ik dit misschien nog wel de leukste dag van het NK voor mezelf. Geen druk en alle tijd om de sfeer in me op te nemen en me te realiseren dat het gewoon heel gaaf is om hier te zijn tussen alle grote namen.

Vrijdag moest het dan echt gaan gebeuren. En ik ging ongeveer dood van de zenuwen. Voor de zekerheid al eerder naar stal gegaan voor het geval we in de file zouden komen en ondanks dat we heel rustig aan deden was ik eigenlijk te vroeg klaar, te vroeg in Ermelo en uiteindelijk zat ik er ook net even te vroeg op. Toen ik op het voorterrein kwam was de ruiter die voor me moest starten al volle bak aan het losrijden met een paard wat al nat van het zweet was en daardoor ging ik twijfelen aan mijn timing en ging ik ook eigenlijk eerder echt rijden dan ik vooraf bedacht had. Nou ja, lang verhaal kort. Ik was ruim 10 minuten te vroeg klaar om de ring in te gaan.
De proef was het gewoon net niet helemaal. Ik vergat eraan te rijden en daardoor slopen er foutjes in en bleven de achten die we in eerder proeven kregen ook uit en daardoor bleef de score steken op 65,857% wat een 19e plaats betekende. En stom genoeg was ik daar echt een beetje sip van. Niet vanwege de punten, niet vanwege de plaats maar wel vanwege het feit dat ik gewoon niet ervoor gereden heb en we echt beter kunnen dan dit.
En er was nog iets waar ik een beetje sip van werd. Namelijk het losrijden van sommige combinaties. Iedereen doet het anders en ik zeg niet dat mijn manier beter is dan die van een ander maar toch zag ik veel te veel ruiters die enorm veel druk op hun paarden zetten. Veel spanning, monden open, veel stanggebruik. Gewoon niet fijn om naar te kijken en ook zeker geen reclame voor onze sport maar toch scoren deze combinaties vaak nog goed in de ring.
Gelukkig waren er ook uitzonderingen die bewezen dat je met fijn, diervriendelijk en correct paardrijden ook echt vooraan mee kunt doen.

We zijn eerst even naar stal gereden om het paard lekker te verzorgen en daarna weer teruggereden om protocollen te halen en we hebben nog even gekeken naar het trainen van de GP paarden in de wedstrijdbaan. Op de protocollen stond gelukkig heel veel positief commentaar en één jury had er zelfs op gezet dat ze het fijn vond om me weer in de wedstrijdring terug te zien wat ik zo enorm lief vond.

Zaterdag mocht ik gelukkig aan het einde van de kleine finale starten waardoor we niet al om 6.30 in de auto hoefden te stappen. Dit keer had ik véél minder last van zenuwen. Mijn benen deden het gewoon weer en ik kon ook nog eens ergens om lachen. Ik was verrast dat Santander nog zo enorm fris en fit was. Ik rijd hem normaal nooit drie dagen achter elkaar en nu was hij al twee dagen mee geweest maar hij had er echt weer zin in. Hij leek het ook echt super leuk te vinden allemaal en is een droom van een paard om mee te nemen op wedstrijd. Super braaf, kijkt nergens naar en gaat er echt voor.
Met losrijden al veel meer eraan gereden en in de ring ook echt ervoor gegaan. Helaas kregen we wel twee fouten die behoorlijk wat punten kosten maar het gevoel was wel veel beter dan de dag ervoor. 66,143% is niet echt hoger en dat vond ik wel jammer. Maar bij één jury stond ik op een 5e plaats en dat vond ik een heel mooi compliment tussen zulke goede ruiters.
Het commentaar op de protocollen was heel leerzaam en maakt ook duidelijk dat het niveau wat er op een NK verwacht wordt wel echt anders is dan op de gemiddelde wedstrijd waar ik normaal naartoe ga.

We hebben Santander gelijk lekker naar huis gebracht en zijn daarna teruggegaan om de kunst nog een beetje af te kijken. En ook wel om een beetje te kijken hoe het niet moet of naar mijn mening in ieder geval niet zou moeten. Want ook voor de lichte tour en de grand prix was er een hoop gesleur en geduw op het voorterrein. Aan de ene kant zie je echt wel dat de dressuursport een andere kant op gaat maar aan de andere kant wordt er nog veel te veel waardering gegeven aan een hoop spektakel waarbij de basis echt niet is wat het zou moeten zijn maar de handigheid van de ruiter veel verbloemt.

Dus al met al een NK met mixed feelings. Een beetje teleurgesteld in mezelf maar ook super trots dat ik daar mocht rijden. Veel geleerd maar ook veel gezien wat ik echt niet goed vind maar nog wel goed scoort.
Gelukkig heb ik er nog een hele mooie foto aan overgehouden.

Afbeelding


parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:59

Fijn eerlijk verslag!

Knap gereden dus, vind het een prestatie


BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:40

Teleurgesteld in jezelf, jee wees trots! Voor vele van ons een droom en jij rijdt daar gewoon je rondje! Erg knap en mooie foto van jullie!

Leuk en eerlijk verslag van jullie avontuur, met plezier gelezen en hartstikke jaloers op zo’n weekend Ermelo! Ondanks je mixed feelings lekker van genieten hoor.

Take a smile :)

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:40

Knap hoor! Gefeliciteerd! Die ervaring pakken ze je sowieso niet meer af.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Neon

Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:47

Nou lekker van genieten hoor :) de foto van jullie is prachtig... en het volgende nk sleep jij gewoon de prijzen mee naar stal :)

Desi_2409

Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [BLOG] NK dressuur, mixed feelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:32

Wat een leuk overzicht, en een prachtige actiefoto van jullie.
Rijdt je met een trustbit? welke variant?

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] NK dressuur, mixed feelings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 21:43

https://www.trust-equestrian.com/produc ... dium-hard/
Deze heeft hij. Bevalt erg goed, hij kon nog wel eens te licht worden aan de voorkant en hier durft hij echt lekker tegenaan te lopen en verbinding te nemen.

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. Ik geniet ook absoluut na van wat we hebben meegemaakt.

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:55

Mooi verslag, beeldend geschreven. Dankjewel dat we zo een beetje met je mee konden beleven/kijken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, FrNo, Just_Natural, lucifertje, Monique1963, mooney, Pjotar, roekes, snorkel1986, webster543 en 27 bezoekers