Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 09:51

Naar aanleiding van deze discussie over dier en recht die misstanden in onze sport naar voren brengt ([VN] ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport) zat ik te peinzen over de vraag of bokt hierin een rol kan spelen.

Als we als paardenliefhebbers namelijk niet zelf hierin actief worden en onze sport vriendelijker maken dan loopt onze hobby daadwerkelijk gevaar. Lobbyclubs betogen dat het dieronvriendelijk is en nemen het leken publiek hierin mee. Voor je het weet wordt paardrijden gezien als dierenkwelling en moeten we er stiekem over doen op verjaardagen om niet scheef te worden aangekeken.

Maar ja, wat dan? Hoe machtig bokt ook is het is tegelijkertijd slechts een forum en geen lobbyclub of organisator.

Hier dus de vraag: Specifiek gericht op bokt. Wat zou dit forum kunnen doen om het paardenwelzijn te bevorderen?

Even om af te trappen.

Zou het een idee zijn om er een speciale tab te hebben voor dierenwelzijn promotie. Daar zouden dan topics kunnen over aanpassingen in wedstrijdreglementen. Stallen die hun 24/7 binnen boxen eruit gooien. Evenementen die gericht zijn op paardvriendelijk rijden. Hiermee kunnen we elkaar motiveren om nog een stapje verder te gaan en onze paarden een beter leven te gunnen. De aanpak van onder af.

Als we als community leuke ideeen verzamelen kunnen we dat vervolgens voorleggen aan de mods en wellicht ontstaan er zinvolle en leuke ontwikkelingen!
Laatst bijgewerkt door troi op 29-09-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:04

troi schreef:
Even om af te trappen.

Stallen die hun boxen eruit gooien. Info over bitloos rijden. Evenementen die gericht zijn op paardvriendelijk rijden. Hiermee kunnen we elkaar motiveren om nog een stapje verder te gaan en onze paarden een beter leven te gunnen.


Dus even kort door de bocht: zij die bitloos rijden en hun paard niet op stal zetten, gunnen hun paarden een beter leven?

Ik denk dat er hier al eindeloos topics over zijn en evenveel verschillende meningen hierover.
Je gaat nooit iedereen op dezelfde lijn krijgen.

Don't take anything for granted

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:05

Dan zou bokt dus gaan bepalen wat diervriendelijk is, en wat niet..
Denk dat we hier nooit uit gaan komen :=

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:07

Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 10:09

Jaja heet water I know.

Ik gooi er maar gewoon iets in. Don’t kill me _-:(

Ideeën? We zouden als community toch iets moeten kunnen verzinnen??

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:10

Nee, ik heb geen ideeën. Ik zie hier helemaal niets in.

Dus: Wat kan Bokt doen om onze sport te redden van een slechte naam? M.i. Niets.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-09-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:11

Een heel goed idee dit topic.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:11

Ik ben echt wel voor om de paardensport in beter licht te brengen, door bijvoorbeeld opzetteugels te verbieden.

Om dit topic nou te beginnen door te stellen dat paardensport alleen positief kan zijn als paarden 24/7 buiten staan en bitloos worden gereden vind ik totaal de verkeerde instelling. Zo sluit je het grootste deel van paardrijden Nederland uit, alsof dat allemaal paardonvriendelijk is.

Laat dan ook eens gewoon zien hoe je netjes en vriendelijk met een bit kan rijden. Of een paard wat lekker in een schone stal ligt te slapen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:12

Natuurlijk en helaas gebeuren er ook in de paardensport dingen die dieronvriendelijk zijn, maar het probleem met deze organisaties en de meute die hen ondersteunt ligt meer in de onwetendheid van die meute. En dat neem je niet weg.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:13

rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?


Bitloos is niet perse noodzakelijk om het beeld van de paardensport positief te houden. Wat wel noodzakelijk is dat is dat uitwassen zoals in het filmpje van D&R te zien zijn verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:14

Wat Bokt zelf kan doen (het meeste ligt toch echt bij de mensen die het gebruiken, imo) is erg streng modereren op dierenwelzijn. Bijvoorbeeld een paard in de krul op horses at work niet toestaan. Ik noem maar wat, ik kijk zelf nooit op horses at work.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:14

rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?

Het is niet links of rechts toch?
Stallen eruit kan prima met behoud van een aantal noodboxen. Naar buiten en 's nachts op stal is voor sommige paarden soms ook nodig. Maar dat is weer wat anders dan 1 uurtje paddock en de rest op stal. Maar wie bepaalt het minimum aantal uren?
Bitloos kan prima zijn, voor paarden waarbij dat past. Maar ook bitloos kan onvriendelijk zijn. Net als boomloos of juist een boom vanwege de drukverdeling. Als je het écht paardvriendelijk wilt doen moet je er niet op gaan zitten. Maar dan heb je weer de paarden die het wel heel leuk vinden om te werken onder het zadel.

Niet ieder paard is hetzelfde, niet iedere behoefte is hetzelfde. Paarden houden is maatwerk en kan dus per paard of groepje paarden verschillen.

Ik vind het wel een goed idee om daar meer aandacht aan te besteden. Maar houd altijd in het achterhoofd, wat voor het ene paard goed kan zijn, moet voor een ander paard aangepast worden om het passend te maken. Welzijn en veiligheid zou altijd op nummer 1 moeten staan bij het houden van paarden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:15

Muronia schreef:
Natuurlijk en helaas gebeuren er ook in de paardensport dingen die dieronvriendelijk zijn, maar het probleem met deze organisaties en de meute die hen ondersteunt ligt meer in de onwetendheid van die meute. En dat neem je niet weg.

Niet mee eens. Het lijkt alsof leken nooit wat mogen zeggen van de paardensport omdat ze er geen verstand van hebben. Juist buitenstaanders kunnen waardevol zijn.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:16

brokjes schreef:
Wat Bokt zelf kan doen (het meeste ligt toch echt bij de mensen die het gebruiken, imo) is erg streng modereren op dierenwelzijn. Bijvoorbeeld een paard in de krul op horses at work niet toestaan. Ik noem maar wat, ik kijk zelf nooit op horses at work.


En dan moet een mod gaan bepalen of een foto diervriendelijk of dieronvriendelijk is?
Ik denk dat hier echt oneindige discussies over ontstaan..

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:16

Maar waarom wordt bitloos rijden en geen stallen etc als diervriendelijk gezien? Ik denk dat de “extremen” er gewoon uit moeten. Bij zowel de reguliere/traditionele manier van het beoefenen van de sport als bij de bitloos/boomloos/stal loos club. En dat er beter gehandhaafd moet worden zoals voor zoveel dingen geldt. De KNHS moet duidelijkere regels maken en op 1 manier gaan controleren.
Dat bitloos per definitie vriendelijker is is naar mijn idee de grootste kolder die er is. Maar door onwetendheid “lijkt” het vriendelijker. Wil je een positief beeld over de paardensport afgeven dan is onder andere voorlichten een belangrijk onderdeel.
Ik krijg nu waarschijnlijk de hele pro bitloos en natural horsemanship club over me heen maar zal niet de eerste x zijn :Y)

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:16

Het probleem is dat ik in het dagelijks leven enorm veel mensen ontmoet door heel het land en ver daarbuiten en ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb gesproken met iemand die anti paardensport is.
Dat komt deels omdat dit groepje zooo vreselijk klein en is ook omdat je ze van een afstand herkent en het absoluut niet mijn type mensen zijn.

Je zou haast vergeten in deze tijd van polarisatie dat de overgrote meerderheid altijd grijs is in zijn mening en niet zo van verbieden houdt.
Dat die hele kleine groepjes vaak op een drukke manier te werk gaan en contact zoeken met de media, die maar wat graag dingen naar buiten brengt voor wat extra discussie in de avond aan tafel bij een talkshow zou je bijna vergeten.

Bokt is een forum waar wat mij betreft (let op persoonlijk) de wereldverbeteraars als aardig aanwezig zijn. In mijn echte wereld lopen bitloos, bit en hogere sport allemaal naast elkaar en gaat dat vreemdzaam. Iedereen zijn hobby en iedereen kijkt weleens zuchtend naar elkaar, maar ik zou met niemand willen ruilen. Prima toch?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:17

Ik denk dat daar je grote probleem ligt; Ik ben er van overtuigd dat ik ontzettend goed ben voor mijn paarden, maar ze komen wel in een stal voor de nachten, hang er een bit in en een tegenstander van ijzers ben ik ook al niet.

We bepalen allemaal voor ons zelf wat wij denken dat goed is voor onze paarden.

Ik begrijp je probleem hoor, als geen ander zelfs.
Want ook ik denk dat het aan ons zelf ligt dat de sport zo in diskrediet wordt gebracht. En nu sport ik niet eens (wedstrijden bedoel ik) , maar wij zijn een halsststarrig en stronteigenwijs volkje, paardenhouders, dus hoe moeten degene die denken dat ze het wel goed doen, gaan bepalen voor een ander wat wel en niet goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:18

Peerke_ schreef:
brokjes schreef:
Wat Bokt zelf kan doen (het meeste ligt toch echt bij de mensen die het gebruiken, imo) is erg streng modereren op dierenwelzijn. Bijvoorbeeld een paard in de krul op horses at work niet toestaan. Ik noem maar wat, ik kijk zelf nooit op horses at work.


En dan moet een mod gaan bepalen of een foto diervriendelijk of dieronvriendelijk is?
Ik denk dat hier echt oneindige discussies over ontstaan..

Ja, ik denk dat we dat eigenlijk zelf wel goed weten, wat diervriendelijk of dieronvriendelijk is.. Het lijkt me dan wel goed om vanuit Bokt die foto's te verwijderen en niet vanuit één mod.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:18

Daihyo schreef:
rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?

Het is niet links of rechts toch?
Stallen eruit kan prima met behoud van een aantal noodboxen. Naar buiten en 's nachts op stal is voor sommige paarden soms ook nodig. Maar dat is weer wat anders dan 1 uurtje paddock en de rest op stal. Maar wie bepaalt het minimum aantal uren?
Bitloos kan prima zijn, voor paarden waarbij dat past. Maar ook bitloos kan onvriendelijk zijn. Net als boomloos of juist een boom vanwege de drukverdeling. Als je het écht paardvriendelijk wilt doen moet je er niet op gaan zitten. Maar dan heb je weer de paarden die het wel heel leuk vinden om te werken onder het zadel.

Niet ieder paard is hetzelfde, niet iedere behoefte is hetzelfde. Paarden houden is maatwerk en kan dus per paard of groepje paarden verschillen.

Ik vind het wel een goed idee om daar meer aandacht aan te besteden. Maar houd altijd in het achterhoofd, wat voor het ene paard goed kan zijn, moet voor een ander paard aangepast worden om het passend te maken. Welzijn en veiligheid zou altijd op nummer 1 moeten staan bij het houden van paarden.


Precies je slaat de spijker op z'n kop. En dan koppel ik dit weer terug naar de vraag van TS: "Wat kan Bokt doen....." en dan denk ik dat Bokt niets kan doen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:21

Sunnda schreef:
Het probleem is dat ik in het dagelijks leven enorm veel mensen ontmoet door heel het land en ver daarbuiten en ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb gesproken met iemand die anti paardensport is.
Dat komt deels omdat dit groepje zooo vreselijk klein en is ook omdat je ze van een afstand herkent en het absoluut niet mijn type mensen zijn.


Daarom moeten wij er voor zorgen dat dit groepje klein blijft. Het moet daarom niet meer mogelijk zijn om naar een wedstrijd te gaan en thuis te komen met een compilatie van dit soort beelden.

https://youtu.be/lt8KYW4PLIk

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:22

troi schreef:
Jaja heet water I know.

Ik gooi er maar gewoon iets in. Don’t kill me _-:(

Ideeën? We zouden als community toch iets moeten kunnen verzinnen??

Jazeker. Het zou een goed begin zijn als men binnen onze sport zou ophouden met vingerwijzen en elkaar te bekritiseren om zaken die er weinig toe doen. Want hiermee geeft de paardenwereld zelf alle gelegenheid om er van buitenaf op te schieten. Stoppen dus met gezeur over hoe lang een paard buiten moet en vooral ophouden met het gebemoei met zaken waar je niks mee te maken hebt. Het echt probleem ligt bij het paardenvolk zelf. Dan bedoel ik niet de mensen die tuigen met een opzetteugel, maar meer de lui die op internet zitten te zeuren om die opzetteugel. Waar ik de opzetteugel noem, kan je ook een van de volgende zaken invullen: zadel, deken, bit, hoofdstel, zweep, stal, krachtvoer, spoor, wedstrijd, neusriem, piaffe, springparcours, slofteugel, hoefijzer enz.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 29-09-20 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:22

rien: Ik denk het ook niet. Maar wij als gebruikers wel. Door ons er steeds bewuster van te zijn wat óns eigen paard nodig heeft, wat wíj moeten doen om dit paard optimaal te houden en daarbij welzijn en veiligheid altijd op 1 te zetten. Bewustwording dat het anders kan dan alleen maar ophokken of 24/7 in de modder is al stap 1. Bekijk de mogelijkheden en variaties en bied je paard(en) de best passende omgeving.
En gebruik het forum om de goodpractices te delen. Laat zien dat het anders kan.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 29-09-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:22

brokjes schreef:
Ja, ik denk dat we dat eigenlijk zelf wel goed weten, wat diervriendelijk of dieronvriendelijk is.. Het lijkt me dan wel goed om vanuit Bokt die foto's te verwijderen en niet vanuit één mod.


Nou zoals in de paar reacties in dit topic te lezen is, zijn de meningen daarover zo wisselend.
Als mensen een paard in een stal, of met een bit in al onvriendelijk noemen, dan kunnen we toch beter helemaal geen foto's meer gaan posten?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:24

Wedstrijden verbieden.
Hier zie ik de meeste dieren leedt. Tijdens de meeste wedstrijden zie ik dat winnen belangrijker dan dier welzijn.

Eigenlijk moet je met dieren geen wedstrijden willen houden.

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:26

Loretta schreef:
Sunnda schreef:
Het probleem is dat ik in het dagelijks leven enorm veel mensen ontmoet door heel het land en ver daarbuiten en ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb gesproken met iemand die anti paardensport is.
Dat komt deels omdat dit groepje zooo vreselijk klein en is ook omdat je ze van een afstand herkent en het absoluut niet mijn type mensen zijn.


Daarom moeten wij er voor zorgen dat dit groepje klein blijft. Het moet daarom niet meer mogelijk zijn om naar een wedstrijd te gaan en thuis te komen met een compilatie van dit soort beelden.

https://youtu.be/lt8KYW4PLIk


Maar in hoeverre zijn deze beelden de realiteit? Ook dit zijn momentopnames. Ze halen de drastische beelden eruit. Hoe verliep de rest can de dag? Waren er toen ook meer problemen of is dit het enige moment dat er paniek was? Zijn deze beelden een goede samenvatting van de gehele dag of was er de rest van de dag niks aan de hand?
Alles valt zo te monteren dat het er schandalig uit ziet. Ook het netste dressuur proefje. Ook een proef van Edward of Anky of adelinde valt zo te filmen en te knippen en te plakken dat het dieronvriendelijk is

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers