Winstpuntenregen....terecht???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:25

Beste bokkers

Het valt me de laatste tijd op dat het winstpunten regent bij de ponys.
Ik zie wedstrijden waar 200+ punten eerder regel zijn dan uitzondering.
Ik vind dat er veel te makkelijk winstpunten worden weg gegeven.
Wij rijden zelf M1 bij de ponys en ik zie echt nog wel ruimte voor verbetering. Ik vind dat als ze goed rijd ze best 195 punten bij elkaar kan rijden maar veel meer niet.
Ook zie ik dat bij collega ruiters. In het M ponys die amper stabiel aan de teugel kunnen rijden, niet verzameld zijn etc. Ik vind dan eigenlijk dat je nauwelijks een winstpunt zou moeten kunnen rijden laat staan 200 punten.
Zo zie ik ook combinaties die kleine wedstrijdjes uitkiezen en dan 2 proeven rijden om maar snel in het Z te komen. Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen...ik ben heel benieuwd naar jullie mening...dus brand los...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:37

Ik denk dat je hierin vooral naar je, zelf moet blijven kijken en niet te veel naar anderen gaan wijzen.

Zijn jullie klaar voor een volgende klasse, dan ga je over, zo niet, dan train je nog even verder.

Als je je allemaal druk moet gaan maken over wat anderen doen, dan wordt je er niet vrolijker van en dan krijg je het druk.

Er zijn inderdaad wedstrijdjes die wat " vriendelijkere" jury's uitnodigen of daar om bekend staan. Maar juist ook veel mensen die er daarom niet willen starten.

Ik denk gewoon blijf reel tov jezelf zodat je met jouw eigen juiste doelen bezig bent en laat de rest maar een beetje de rest. Ze komen zich wel ergens tegen of ze hebben zo ook gewoon lol. Leven en laten leven (tenzij het gevaarlijk wordt).
Laatst bijgewerkt door Fleury op 20-09-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

III
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:38

In het M1 wordt de verzameling ook nog niet gevraagd. Laat ze vooral rijden voor het plezier.
Ik hoop dat de sfeer onderling belangrijker is dan de punten, maar dat is de laatste tijd niet meer zo. Ik vind dat een belangrijker punt dan het aantal punten...

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:44

Zo sta ik er zelf ook in hoor. Wij rijden voor ons zelf en gaan pas over naar volgende klasse als we er klaar voor zijn.
We hebben B en L2 helemaal tot 30 winstpunten uitgereden. alleen L1 tot 15 want dat ging heel goed.
Ik merk dat de verwachting bij kinderen nu heel hoog is en dat ze met 194 punten niet meer tevreden zijn en boos naar huis gaan terwijl ik denk dat je het dan heel goed hebt gedaan.
Sfeer onderling in d ik al jaren ver te zoeken. Zowel ouders als kinderen zijn boos als ze niet in prijzen vallen en weten niet hoe snel ze naar huis rijden. Degene die in de prijzen vallen feliciteren elkaar niet eens . Ik voed mijn dochter zo op dat ze dat in ieder geval wel doet! Ik vind dat belangrijk om sportief te zijn. Ik probeer ook altijd een praatje te maken met andere ouders om idd leuke sfeer te hebben.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:45

Deze ruiters komen zichzelf vaak wel tegen wanneer ze op kampioenschappen komen of overgaan naar de paarden, met dank aan jury’s . Ik vind het ook niet goed maar dit gebeurt al langer.
En niet alle jury’s doen dit hoor .

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:51

Ik weet niet waar jij zit. Maar hier regent het zeker geen winstpunten. Buurmeisje is zeker L waardig en heeft er nu 6 in 2 wedstrijden te pakken als ik het goed heb en die waren dik verdiend. Maar is vorige wedstrijd met 1 thuisgekomen terwijl ze beide proeven foutloos netjes op de letter zonder spanning reed met een keurige aanleuning. En eergister op wedstrijd geweest en zonder punt thuis gekomen terwijl hij wederom super over zijn rug was en echt nette proeven heeft gelopen waar 1 klein storinkje zat in een overgang. Ik had verwacht dat ze er 2 minimaal zou krijgen. Dus hier regent het zeker niet.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 20:10

Wij rijden in kring noord-oost brabant

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:13

Hier regent het ook echt geen winspunten, wel zie ik bij de pony's relatief veel hogere punten voorbij komen, dan een paard zou hebben gehad als die hetzelfde had gelopen.

Maar dat vind ik eigenlijk ook wel enigszins terecht, ponyruiters zijn toch vaak kinderen en ik vind niet dat we daar dezelfde eisen aan moeten stellen als aan volwassenen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:16

Marisje76 schreef:
Wij rijden in kring noord-oost brabant

Hierover hoor ik in mijn omgeving (Randstad) wel dat daar vaker en makkelijker winstpunten gereden worden ja :Y)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:25

Kinderen moeten ook correct leren rijden en pony’s hebben zeker het recht om correct gereden te worden. B en L1 oke, laat daar dan iets hoger gepunt worden maar echt , het is sport en kind of niet , je moet beoordeeld worden op wat je samen met de pony laat zien.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:29

ElSea schreef:
Marisje76 schreef:
Wij rijden in kring noord-oost brabant

Hierover hoor ik in mijn omgeving (Randstad) wel dat daar vaker en makkelijker winstpunten gereden worden ja :Y)


Wat bijzonder dat daar in de Randstad over gesproken wordt! Zuid/Oost Brabant is wel heel specifiek.

Ik ben het er overigens niet mee eens. Jureer dwars door heel zuid Nederland, bijna ieder weekend en als ik de uitslagen bekijk vind ik (op wedstrijden waar juryleden uitgenodigd op hun hoge punten na) dat er niet extreem gepunt wordt.

Kleine wedstrijden opzoeken en zo snel naar het Z gaat ook niet altijd op. Ik heb vandaag gejureerd op een kleine wedstrijd met 4 ringen. We waren met 4 juryleden (alle klasses reden 2 proeven) en alle 4 hebben we de mensen gepunt naar wat ze waard waren. Van het L1 t/m het ZZL waren er in alle klassen deelnemers met echt ruige punten. En dan zowel over de 70% als onder de 50%, maar het gemiddelde nam geen wp mee naar huis.
De juryleden die naast elkaar dezelfde ruiters beoordeelde maar dan een andere proef zaten steeds behoorlijk goed bij elkaar.

En daarbij, er zijn zoveel mensen die met 10x 60/61% overgaan naar de volgende klasse, die lopen zich vanzelf een keer harstikke vast.

Als je 70% gekregen hebt, dan zal het echt niet alle keren niet verdient zijn. Vast een keer, maar je zult er ook vast weleens te weinig gekregen hebben.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:31

bigone schreef:
Kinderen moeten ook correct leren rijden en pony’s hebben zeker het recht om correct gereden te worden. B en L1 oke, laat daar dan iets hoger gepunt worden maar echt , het is sport en kind of niet , je moet beoordeeld worden op wat je samen met de pony laat zien.


Ook in de B/L moet je punten wat je ziet. Bij A/B pony's ben je wat milder, maar ook daar gaat het toch echt om correct gereden worden. Bij de kleintjes kun je een keer over je hart strijken als een oefening wat slordiger is maar de intentie is goed en keurig geprobeerd.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:32

Marisje76 schreef:
Wij rijden in kring noord-oost brabant

Ik ben bestuurslid en jury in dezelfde kring en herken dat niet echt. Natuurlijk kom je soms de zgn sinterklaasjury tegen, maar dat is geen standaard.

Ik heb ook nog niet eerder gehoord dat je in brabant makkelijker punten rijdt. Ik rij zelf in brabant, gelderland en limburg en dat maakt qua punten niet uit.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:33

Sinds er halve punten gegeven kunnen worden rijzen de punten de pan uit. Als je 10 jaar geleden 200 punten had, had je echt onwijs goed gereden. Die 200 punten viel op de uitslagen lijst echt op.
Nu is 200 niet heel opvallend meer.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:36

Nou ik herken dat juist niet, ik juist vaak tegen dat er erg laag gejureerd wordt.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:39

Ladygiroc schreef:
Sinds er halve punten gegeven kunnen worden rijzen de punten de pan uit. Als je 10 jaar geleden 200 punten had, had je echt onwijs goed gereden. Die 200 punten viel op de uitslagen lijst echt op.
Nu is 200 niet heel opvallend meer.


Nu heb je nog steeds een goede proef neergezet met 200 punten, dan heb je gemiddeld ongeveer een 7 gereden. Iets wat eigenlijk niet eens zo bijzonder zou moeten zijn.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:12

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
Kinderen moeten ook correct leren rijden en pony’s hebben zeker het recht om correct gereden te worden. B en L1 oke, laat daar dan iets hoger gepunt worden maar echt , het is sport en kind of niet , je moet beoordeeld worden op wat je samen met de pony laat zien.


Ook in de B/L moet je punten wat je ziet. Bij A/B pony's ben je wat milder, maar ook daar gaat het toch echt om correct gereden worden. Bij de kleintjes kun je een keer over je hart strijken als een oefening wat slordiger is maar de intentie is goed en keurig geprobeerd.

Zo bedoel ik het ook.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:14

Ik heb de laatste wedstrijden ook wel een aardige puntenregen voorbij zien komen op de wedstrijden.

Maarrr ook een enorm verschil in niveau.. tussen de nummer 1 en 2 45 punten verschil!

Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik bij deze proeven ook echt leuke ruiters met leuke pony’s en echt alles goed voor elkaar gezien te hebben.

Wij rijden bijvoorbeeld vaak wedstrijd op een locatie waar ook vaak jonge paarden waar profruiters ze uitbrengen. Prachtig om te zien, minder om tegen te moeten concurreren :-)
En heel soms lukt dat wel.. dan ben je extra trots natuurlijk...

Wij rijden dus met pony en paard op wedstrijd. Maar we zien de laatste tijd ook best heel veel goede combinaties

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 07:26

Dat herken ik hier idd ook wel. Je ziet op wedstrijd nog maar weinig huis tuin en keuken-ponys zoals ik ze noem ;)

Ik zie overigens graag een jury die kritisch punt daar kunnen we het meeste van leren. Allemaal 6.5 daar kan ik niet zoveel mee. Ze mogen van mij gerust een 4 geven als iets niet goed getoond wordt en dan ook een 8 als iets heel goed gaat

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:29

DreamGuide schreef:
Hier regent het ook echt geen winspunten, wel zie ik bij de pony's relatief veel hogere punten voorbij komen, dan een paard zou hebben gehad als die hetzelfde had gelopen.

Maar dat vind ik eigenlijk ook wel enigszins terecht, ponyruiters zijn toch vaak kinderen en ik vind niet dat we daar dezelfde eisen aan moeten stellen als aan volwassenen.

Precies dit :)

Afgelopen zaterdag gestart en was voor de pony’s ook echt geen winstpunten regen. Er zaten er een aantal bij met hele mooie punten maar ook een flink aantal zonder winst.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:38

Tijdje terug nog oude ponyclub video's gekeken en dan is de conclusie toch wel dat er ook gewoon veel beter gepresenteerd wordt. Zeker als je het vergelijkt met die grote pony concoursen van vroeger.

Wel heb ik inderdaad de indruk dat sinds de halve punten de punten iets hoger uitvallen, maar niet enorm veel.

Daarnaast is 200 punten een 6,7 gemiddeld. Dat is eigenlijk niet eens extreem hoog. Logisch dus dat als je een ontspannen, stabiele proef laat zien je in het B en L al snel aan die 200 zit.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Winstpuntenregen....terecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:07

een wp rijden is niet zo bijzonder hoor. Dat is een 6je gemiddeld.... kortom hakken over de sloot.

2 wp een 6.5 ook niet een cijfer waarvan je zegt wauw.

Je gaat als jury uit van de 10 he en ook vanuit de knhs en de diverse bijscholingen werd erop gehamerd om positief te jureren.


Vroeger toen 120 nog een wp was had je idd in een ring van 24, 5 a 6 mensen ofzo maar een wp die tijd is wel voorbij hoor.

Dus rij jij als B/L combi een nette proef dan moeten dat toch echt minimaal 2 wp opleveren.

(tis alleen wel jammer dat je het knhs jurybeleid nog te weinig terug ziet op de kampioenschappen.....(

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:47

orkaan schreef:
een wp rijden is niet zo bijzonder hoor. Dat is een 6je gemiddeld.... kortom hakken over de sloot.

2 wp een 6.5 ook niet een cijfer waarvan je zegt wauw.

Je gaat als jury uit van de 10 he en ook vanuit de knhs en de diverse bijscholingen werd erop gehamerd om positief te jureren.


Vroeger toen 120 nog een wp was had je idd in een ring van 24, 5 a 6 mensen ofzo maar een wp die tijd is wel voorbij hoor.

Dus rij jij als B/L combi een nette proef dan moeten dat toch echt minimaal 2 wp opleveren.

(tis alleen wel jammer dat je het knhs jurybeleid nog te weinig terug ziet op de kampioenschappen.....(

Helaas werkt dat in praktijk niet altijd zo. Je zegt je moet uitgaan van een 10. Ik denk alleen dat er heel veel jury s niet uitgaan van een 10. Een super nette uitgestrekte draf waar de aanleuning netjes blijft levert dan een keer een 8 op. Maar nog niet eens alle jury s geven achten. Het is echt een uitzondering als je een keer een 9 heb.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:18

ElSea schreef:
Marisje76 schreef:
Wij rijden in kring noord-oost brabant

Hierover hoor ik in mijn omgeving (Randstad) wel dat daar vaker en makkelijker winstpunten gereden worden ja :Y)

Dat lijkt me toch echt sterk dat er in de Randstad praatjes gaan over deze bepaalde kring.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:52

Amado7 schreef:
orkaan schreef:
een wp rijden is niet zo bijzonder hoor. Dat is een 6je gemiddeld.... kortom hakken over de sloot.

2 wp een 6.5 ook niet een cijfer waarvan je zegt wauw.

Je gaat als jury uit van de 10 he en ook vanuit de knhs en de diverse bijscholingen werd erop gehamerd om positief te jureren.


Vroeger toen 120 nog een wp was had je idd in een ring van 24, 5 a 6 mensen ofzo maar een wp die tijd is wel voorbij hoor.

Dus rij jij als B/L combi een nette proef dan moeten dat toch echt minimaal 2 wp opleveren.

(tis alleen wel jammer dat je het knhs jurybeleid nog te weinig terug ziet op de kampioenschappen.....(

Helaas werkt dat in praktijk niet altijd zo. Je zegt je moet uitgaan van een 10. Ik denk alleen dat er heel veel jury s niet uitgaan van een 10. Een super nette uitgestrekte draf waar de aanleuning netjes blijft levert dan een keer een 8 op. Maar nog niet eens alle jury s geven achten. Het is echt een uitzondering als je een keer een 9 heb.


Eens met Amado... en natuurlijk zullen er altijd verbeterpunten aan een onderdeel zitten, maar niet altijd voor de klasse waar in gereden word...