Buurkind speelt alleen maar hier

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 10:41

In tijden van thuiszitten vanwege lockdown is mijn zoontje qua spelen erg op het buurjongetje aangewezen geweest, jongetje is 2 jaar jonger(6jaar). Ik ga maar niet het hele verhaal vertellen want dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Het is ieder geval nu zo, dat er van mijn kant duidelijkheid is gegeven aan buurvrouw dat ik geen close contact (meer) wil, het liep uit de hand zeg maar qua verwachtingen.

Haar zoon wil alleen bij ons in de tuin spelen, hij vind zijn eigen tuin saai en niets te doen.
Hij lijkt onze tuin te zien als een soort speeltuin, ik irriteer me daaraan.
Hij komt namelijk ook binnen als mijn zoon er niet is maar alleen mijn dochters en gaat dan zelf spelen op de trampoline, of als we bezoek hebben, of zodra de poortdeur even openstaat, ik vind dat ongepast.
Ik stuur hem soms weg van nu niet we hebben bezoek, maar hij blijft maar komen, hij blijft volhouden en probeert elke keer weer opnieuw, lijkt zich nergens voor te schamen.
Hij neemt ook altijd troep mee en laat dat dan liggen en vergeet het mee te nemen als ik hem erop attendeer, hij weet volgens mij zelf niet meer wat hij nou allemaal voor troep mee heeft genomen, ik moet het steeds achter zijn kont opruimen, dat doe ik dan maar.

Maar het voelt nu zo dat ik het allemaal in 1 grote doos doe en dan maar na een paar weken bij de kliko zet bij de buren.

Opzich klinkt en vind ik het allemaal niet zo heel erg maar ik stoor me aan de dwangmatigheid. hij lijkt onze tuin als een speeltuin te zien waar hij elke dag even naartoe moet en zijn moeder vind het wel makkelijk.

Iemand tips om dit te doorbreken? Ook idoliseert hij mijn zoon en doet hem werkelijk in alles na, zelfs hoe hij nu tegen zijn moeder en tegen mij praat, net een cloon.


maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:48

Met zijn moeder gaan praten is denk ik de eerste stap.

Heb je een slot op de poort? Anders die op slot doen als hij niet mag komen.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:52

Het jongetje is 6 dus het lijkt me logisch om eerst met zijn moeder te gaan praten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:55

Precies, wat zegt die moeder/vader daar van?
Dat is toch waar je zijn moet, niet bij een kind van 6.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:57

Je had misschien eerder kunnen ingrijpen want het lijkt voor jou nu al heel hoog opgelopen en de jongen is zich denk ik niet echt bewust van wat hij ervan vind. Ik zou inderdaad in gesprek gaan met zijn moeder en inderdaad eventueel een slot op de poort als dat mogelijk is. Je kunt dan ook nog zeggen is die open dan ben je welkom, is die dicht dan kun je hier niet spelen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:07

Wat vervelend! Ook dat de moeder het wel makkelijk lijkt te vinden, lekker dan -O- Als je nog geen slot op de poort hebt, zou ik dat doen, denk ik. Wanneer hij niet welkom is, gewoon de deur op slot draaien.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:22

Voor jezelf bedenken wat voor jou ok is. Dan zou ik duidelijke regels opstellen en deze communiceren naar de moeder. Eventueel ook naar het jongetje in kwestie als dat nodig is.

Bv de tuindeur zo afsluiten dat het buurjongetje er niet in kan en de afspraak dat hij altijd aan de voordeur moet aanbellen om te vragen of hij mag komen spelen. Duidelijk en consequent zijn.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:34

Ik begrijp dat je niet 'on speaking terms' bent met je buurvrouw?
Je zet speelgoed in een doos bij de kliko zodat ze het daar kan pakken, maar je brengt het niet binnen.

Dan zou ik ook de deur op slot doen, en met het mannetje afspreken dat hij alleen mag komen als we poortdeur open is.
Ik zou proberen om geen hekel te krijgen aan het jochie, hij kan hier niks aan doen. Thuis krijgt hij misschien geen duidelijke regels. Blijkbaar voelt hij zich fijn bij jullie en kijkt hij erg tegen jouw zoon op. Probeer positief te blijven tegen hem, misschien heeft hij het thuis lastiger dan je denkt. Gedrag komt vaak ergens vandaan.

Is het al lente?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:40

Het kind wordt duidelijk niet begeleid in het stellen en respecteren van grenzen. Je kan van een kind van 6 niet verwachten dat hij dat zichzelf aanleert. Stap 1 is met de moeder gaan praten. Ongeacht de uitkomt daarvan kan je het kind aanspreken waar moeder bij is. "Pietje, je mag bij mij spelen maar dan gaan er wel een paar afspraken gelden. Als de poort openstaat, kan je de tuin binnen lopen en komen spelen. Als de poort dicht is, kan je niet komen spelen. Ook als je gaat staan roepen, zal ik de poort niet voor je opendoen. Als je speelgoed meeneemt naar ons toe dan moet je dat ook weer mee terug nemen. Als je dat vergeet, kom ik je even ophalen en zullen we het samen in een doos stoppen zodat je dat weer mee naar huis kunt nemen en het niet kwijt raakt. " Het is lastig. Ik heb ook zoiets aan de hand gehad. Bij ons lukte het om grenzen te stellen aan het kind. Naarmate hij ouder werd, kwam hij minder. Succes

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:41

Wat lekker vrij.. Ik zou ook eens een gesprek met zijn moeder aankaarten, vervelend, maar deze situatie ook. Kan jullie tuin afgesloten worden? Indien dat bijvoorbeeld kan met de poort op slot, zou ik daar mee beginnen. Ik zou het vriendje er ook zelf rustig op aan spreken, dat we alleen hier in de tuin spelen, wanneer hij met jouw zoon heeft afgesproken en dat hij anders in zijn eigen tuin moet spelen. Hij kan best leren dat er bij iemand anders regels zijn waar hij zich aan moet houden. Hoop dat hij het snel begrijpt!

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:42

Slot op de poortdeur.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:44

Oef, ik dacht dat ik kort door de bocht was. Je moet wel iets meer doen dan dat. Uitleg geven bijvoorbeeld. Het betreft hier niet een lastige hond die je uit je tuin wilt houden hoor.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:44

rien10 schreef:
Het kind wordt duidelijk niet begeleid in het stellen en respecteren van grenzen. Je kan van een kind van 6 niet verwachten dat hij dat zichzelf aanleert. Stap 1 is met de moeder gaan praten. Ongeacht de uitkomt daarvan kan je het kind aanspreken waar moeder bij is. "Pietje, je mag bij mij spelen maar dan gaan er wel een paar afspraken gelden. Als de poort openstaat, kan je de tuin binnen lopen en komen spelen. Als de poort dicht is, kan je niet komen spelen. Ook als je gaat staan roepen, zal ik de poort niet voor je opendoen. Als je speelgoed meeneemt naar ons toe dan moet je dat ook weer mee terug nemen. Als je dat vergeet, kom ik je even ophalen en zullen we het samen in een doos stoppen zodat je dat weer mee naar huis kunt nemen en het niet kwijt raakt. " Het is lastig. Ik heb ook zoiets aan de hand gehad. Bij ons lukte het om grenzen te stellen aan het kind. Naarmate hij ouder werd, kwam hij minder. Succes

Dit lijkt me een hele nette manier!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

pien_2010

Berichten: 42813
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:45

Op de eerste plaats sterkte. Ik begrijp je heel erg goed. Dit is een moeilijke situatie. Zo heb ik ooit als alleenstaande moeder met 3 kinderen, op vakantie het moeilijk opvoedbare kind van de buren er bij gekregen. Met de zelfde vanzelfsprekendheid. De ouders hebben genoten van hun vakantie. Het mannetje ging super bij ons, ik vond het alleen heel naar dat ik niet eens ooit 1x uitgenodigd werd om bij hen een glaasje wijn te drinken. Ik had ten slotte ook vakantie.
Ik had meerdere kinderen uit de buurt en de andere ouders deden veel terug voor mij en dat maakte het erg leuk en ook draaglijk. Alleen jij hebt het dus in je eigen woonsituatie.

HEt manneke lijkt grenzeloos. Dat heeft met de opvoeding te maken. De vader en moeder van het manneke hadden allang met jou uit hen zelf het gesprek moeten aan gaan. MAAR ze vinden het blijkbaar wel gemakkelijk.
Dus inderdaad ga met de ouders spreken en ga samen zoeken naar een oplossing.

Maak duidelijk afspraken zoals:
1. Als de poort op slot is, dan mag het ventje niet komen spelen. Ook niet als je zoon thuis is en hem niet vanuit zich zelf vraagt. Op slot is op slot en dat altijd!
2. Spreek wellicht met de ouders af dat hij éém of twee dagen in de week elk 2 uurtjes mag komen spelen. Dat is het dan.

Een grenzeloos kind, met grenzeloze ouders die moet je structuur aan bieden. Wat betreft het speelgoed van het mannetje. Ik zou dat niet bij de kliko zetten. Dat is erg naar. Breng het gewoon één keer per week in een grote doos naar de buren en geef het daar af.
Ik denk dat ik deze situatie, als er ouders zijn ipv dat jij of de buurvrouw alleen zijn, dit met zijn vieren eens zou bespreken op een avondje. Dus ik zou daar zeker de vaders ook bij betrekken. Die kijken vaak naar deze dingen wat nuchterder.

Sterkte. Bereid het goed voor, hou van het mannetje, kom voor je zelf op en ga grenzen stellen en structuur aanbieden.

In mijn vb deed het mannetje het zo goed, daar hij bij ons structuur kreeg en ik hem elke dag na paar uur terug bracht bij zijn ouders toen ik merkte dat mijn zoon twee uurtjes best vond en het toen wel prima vond.

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:52

Ik zou inderdaad een slot op de poort doen. Maar als het slot eraf is geeft het nog geen toestemming om te komen spelen. Stel je hebt bezoek etc en de poort is niet op slot, voor zo'n jong kind is het dan ''moeilijk'' uitleggen dat ie niet welkom is. Eerder een grens stellen in: altijd aan de voordeur vragen of hij mág komen spelen.

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:56

Vervelend zeg! Ik zou inderdaad even met de moeder gaan praten dat je het niet fijn vind dat hij constant in je tuin loopt.

En anders sowieso een slot er op.

Niet perfect is ook goed


daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:58

Ik heb een soort medelijden met het joch......krijg zomaar het gevoel dat ie nogal "arm" opgevoed wordt, arm in relaties, gevoel, aandacht etc. Geld kan ik niet over oordelen maar dat vind ik een heel stuk minder belangrijk dan voorgaande dingen.

Kijk ook echt uit met zomaar de poort afsluiten, dit moet je echt een beetje anders aanpakken denk ik. Ik snap wel dat dit tever gaat maar probeer het kind hier niet de dupe van te laten worden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 12:02

Storm schreef:
Ik begrijp dat je niet 'on speaking terms' bent met je buurvrouw?
Je zet speelgoed in een doos bij de kliko zodat ze het daar kan pakken, maar je brengt het niet binnen.

Dan zou ik ook de deur op slot doen, en met het mannetje afspreken dat hij alleen mag komen als we poortdeur open is.
Ik zou proberen om geen hekel te krijgen aan het jochie, hij kan hier niks aan doen. Thuis krijgt hij misschien geen duidelijke regels. Blijkbaar voelt hij zich fijn bij jullie en kijkt hij erg tegen jouw zoon op. Probeer positief te blijven tegen hem, misschien heeft hij het thuis lastiger dan je denkt. Gedrag komt vaak ergens vandaan.


Ja dat denk ik ook dat maakt het ook zo moeilijk vind ik, ik voel medeleden met het jongetje maar ik help hem hier niet mee, op de,e manier ontwikkeld hij geen eigen persoonlijkheid en ziet hij ons als tweede huis. Als ik een bed voor hem zou neerzetten zou hij hier komen slapen. Ik vind het zo ongezond. Terwijl die van mij adhd heeft en het hier helemaal niet altijd makkelijk is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:06

Ik snap je probleem, maar heb ook te doen met het jongetje.

Er is altijd wel een reden dat hij liever bij jullie is, dan thuis. Natuurlijk ben jij geen maatschappelijk werker, maar herken wel dat kinderen met hun gedrag duidelijk aangeven dat er iets mis is en niemand reageert.

Hoeveel kinderen wonen in de buurt verder? Hoe reageert je eigen zoontje op hem? Is er geen speelplaats in de buurt verder?

Hij hoeft ook niet echt iets tekort te komen. Maar net datgene wat ze zelf niet hebben zoals een trampoline, kan aantrekken. Dat is lastig te bepalen, waar het hem nou in zit.

Als het een kindvriendelijke en sociale buurt is snap ik wel dat de ouders denken dat hun zoontje lekker vrij kan zijn in de buurt.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 12:06

daffodil schreef:
Ik heb een soort medelijden met het joch......krijg zomaar het gevoel dat ie nogal "arm" opgevoed wordt, arm in relaties, gevoel, aandacht etc. Geld kan ik niet over oordelen maar dat vind ik een heel stuk minder belangrijk dan voorgaande dingen.

Kijk ook echt uit met zomaar de poort afsluiten, dit moet je echt een beetje anders aanpakken denk ik. Ik snap wel dat dit tever gaat maar probeer het kind hier niet de dupe van te laten worden.


Ja ik snap helemaal wat je zegt. Helemaal mee eens. Ik kan alleen geen vaste afspraken maken dat hij kan komen spelen omdat mijn zoon heel vaak uit spelen is of iemand te spelen heeft thuis. Ik heb de moeder gevraagd of ze erop wil letten dat hij eerst even aanbelt, want gisteren hadden we bezoek en ik vind het erg onprettig om hem weg te moeten sturen, ook gezegd liever niet op zondag en dat ik op haar begrip hoop.
Ik weet dat ze zelf door een zwakbegaafde moeder is opgevoed en geen grenzen kende en nu moeite heeft met grenzen stellen. Haar kinderen zijn overigens (met vergeleken die van mij) erg makkelijk en rustig.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:09

In gesprek blijven met de moeder, dat is het enige.
Als vaste afspraken niet kunnen, wel bijvoorbeeld de afspraak "eerst aanbellen, dan krijg je ja of nee te horen" maken. Je zal op de een of andere manier een grens, een afspraak moeten maken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 12:10

superpony schreef:
Ik snap je probleem, maar heb ook te doen met het jongetje.

Er is altijd wel een reden dat hij liever bij jullie is, dan thuis. Natuurlijk ben jij geen maatschappelijk werker, maar herken wel dat kinderen met hun gedrag duidelijk aangeven dat er iets mis is en niemand reageert.

Hoeveel kinderen wonen in de buurt verder? Hoe reageert je eigen zoontje op hem? Is er geen speelplaats in de buurt verder?

Hij hoeft ook niet echt iets tekort te komen. Maar net datgene wat ze zelf niet hebben zoals een trampoline, kan aantrekken. Dat is lastig te bepalen, waar het hem nou in zit.

Als het een kindvriendelijke en sociale buurt is snap ik wel dat de ouders denken dat hun zoontje lekker vrij kan zijn in de buurt.


Ze mochten niet naar de speeltuin meer vanwege de maatregelen, ze zijn daar dus al maanden niet meer geweest en ze gaan ook niet meer komen alleen maar bij ons.
Jongetje van 6 had een keer opname in het ziekenhuis omdat hij suikersiekte bleek te hebben waar haar schoonmoeder op aandrong om dat te gaan doen ze had zelf niets door. Zijn broertje van 4 lag toen hier bij de carport te huilen en zijn vader stons met zijn ziel onder zijn arm ernaast hij schaamde zich . Ik heb zelf ook geen makkelijk gezin 3 kinderen waarvan de vader is overleden en 1 van mijn huidige man ik kan hun zorgen er niet bij hebben.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:12

Hoe naar dan ook, dan moet je wellicht de absolute grens trekken. Nee, hier kan je niet meer spelen. En uiteraard ook dit weer communiceren naar de moeder. Uitleggen waarom niet, uitleggen dat ze zelf met haar kind aan de slag moet.
Is het wat om maatschappelijk werk in te schakelen voor dit gezin?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 12:13

moonsparkle schreef:
Je had misschien eerder kunnen ingrijpen want het lijkt voor jou nu al heel hoog opgelopen en de jongen is zich denk ik niet echt bewust van wat hij ervan vind. Ik zou inderdaad in gesprek gaan met zijn moeder en inderdaad eventueel een slot op de poort als dat mogelijk is. Je kunt dan ook nog zeggen is die open dan ben je welkom, is die dicht dan kun je hier niet spelen.


Ja klopt maar heb een zoon van 5 maanden verzorgt in de tussentijd met 3 eigen kinderen rondlopen. in die periode van thuiszitten, is het zo uit de hand gelopen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:16

Ik begrijp het. Maar soms heb je een speel pleintje waar ook wat speeltoestellen staan of een schop veldje. Niet een officiele speeltuin zeg maar.

Het verschilt echt per omgeving. Ik kom helemaal niet uit een omgeving waar iedereen maar overal bij elkaar binnenloopt.
Maar heb ook op plekken gewoond waar dat echt volkomen normaal is.

Ik zag hier achter ons in de woonwijk dat ze op een schop velde een trampoline neerzetten en een zwembad zodat kinderen op een centrale plek samen spelen en ook die hele lange vakantie wat te doen hadden samen.

Ik zou ook een beetje het contact met de ouders goed proberen te houden en aangeven dat je het rot vindt, maar dat het gewoon niet altijd kan. Maar je kan niet altijd iemand kwalijk nemen dat ze anders gewend zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Ashleytjuhh, Colien, dolor, Elmee, Firegirl, IASCrawler, Roosch, Tess__, Vagabondo, xSimonee, YandexBot en 58 bezoekers