Guasha therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Ben jij bekend met guasha?

Ja
85 (43%)
Nee
112 (56%)

Totaal aantal stemmen: 197


NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 14:31

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd naar verhalen & ervaringen van mensen die guasha therapie bij hun paard hebben laten doen. Ik ben zelf in opleiding bij Greetje Hakvoort tot guasha therapeut, maar ik vind het erg interessant om verhalen van anderen te lezen! Hier kan ik ook veel van leren :)

Alvast heel erg bedankt!


Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:39

Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord? Wat moet ik mezelf hierbij voorstellen?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 14:51

Veraaaaah schreef:
Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord? Wat moet ik mezelf hierbij voorstellen?


Hoi! dankje voor je reactie!

Guasha therapie is een schraap techniek wat ervoor zorgt dat Qi (energie) weer in de juiste richting gaat stromen en de doorbloeding goed op gang komt.
Paarden hebben afvalstoffen en toxines in hun lichaam die blokkades kunnen veroorzaken. Het lichaam slaat deze afvalstoffen op in het bindweefsel en dicht tegen de gewrichten aan. De combinatie van techniek en de inwerking van de steen zorgen ervoor dat de afvalstoffen in beweging komen.
Zo kunnen de cellen weer worden voorzien van voldoende zuurstof en voedingsstoffen.

Ik weet niet hoe ik een foto toe moet voegen maar hier is een filmpje van Greetje met extra uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=Qb9GNvmL9as

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:51

Nog nóóit van gehoord.

Don't take anything for granted

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:54

Ik ben bekend met het fenomeen en vind het heel leuk bedacht. Ik zie het ongeveer gelijk als Cupping. Waarbij het bloedplasma door de bloedvaten heen wordt getrokken (bij guasha dus geduwt). Dat geeft een bloeduitstorting. En dan zou het lichaam dat zelf gaan opruimen en zou je dus afvalstoffen eruit werken.
Ik geloof er niet in en vind het zelfs gevaarlijk want mensen met trombose risico en/of antistollingsmedicatie weten niet dat dit een risico is en je hoeft niet hoog opgeleid te zijn om guasha therapie toe te mogen passen. Dus laatst kwam mijn moeder dus thuis (heeft trombosebeen gehad en zit echt in de familie) met allemaal blauwe plekken op haar arm van cupping. Bij navraag of ze hebben nagevraagd of ze ergens last van heeft (bv trombose risico) was het antwoord negatief.

Ik ben er echt niet kapot van.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:56

Ik heb een guasha tool liggen voor mijn rug.
Af en toe laat ik moeders dat ding over mijn rug halen op beschaafd niveau.
Ik heb gauw verzuring van mijn spieren en afvalstoffen in mijn spieren, en dit werkt licht genoeg voor haar reumahanden.
Maar zo compleet de blauwe plekken in? Nope.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70492
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:47

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Anoniem

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:51

Ik ken het wel ja! Gaaf dat je in opleiding daarvoor bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:52

Hutcherson schreef:
Ik ben bekend met het fenomeen en vind het heel leuk bedacht. Ik zie het ongeveer gelijk als Cupping. Waarbij het bloedplasma door de bloedvaten heen wordt getrokken (bij guasha dus geduwt). Dat geeft een bloeduitstorting. En dan zou het lichaam dat zelf gaan opruimen en zou je dus afvalstoffen eruit werken.
Ik geloof er niet in en vind het zelfs gevaarlijk want mensen met trombose risico en/of antistollingsmedicatie weten niet dat dit een risico is en je hoeft niet hoog opgeleid te zijn om guasha therapie toe te mogen passen. Dus laatst kwam mijn moeder dus thuis (heeft trombosebeen gehad en zit echt in de familie) met allemaal blauwe plekken op haar arm van cupping. Bij navraag of ze hebben nagevraagd of ze ergens last van heeft (bv trombose risico) was het antwoord negatief.

Ik ben er echt niet kapot van.

Wow nou dit lijkt me niet de bedoeling zeg.. erg naar.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:03

Wat is de toegevoegde waarde van dit tov goed borstelen? :)

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:27

Klinkt als een soort bindweefselmassage en die kunnen behoorlijk pijnlijk zijn, niet iets wat ik bij een paard zou willen doen. Risico dat er flink wat terecht verzet van komt is nu niet bepaald wat je een paard wil aandoen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:36

Ja ik ken het en ons paard moest er eerst wat aan wennen, maar bij de tweede behandeling ging ze er echt voor staan. Het is niet pijnlijk dus.
Ben zelf ook al eens behandeld en vond het wel lekker eigenlijk.

Behandelingen zijn gedaan door Shirley de Groot van Body in balance

quintusgl

Berichten: 4449
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:19

Ik ken het en mijn paard krijgt wekelijks een lekkere ontspannings behandeling. Ook voor mij zelf werkt het super.
Paarden vinden het heerlijk.
Wel goed opletten, als je iemand laat komen, dat die wel een opleiding heeft gehad. Ik weet dat die van greetje en santai heel uitgebreid is. Succes! Je kan er mooie dingen mee doen!

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:23

Ik ken het voor mezelf en ik zou het mijn paard nooit aandoen. In tegenstelling van een dier snapte ik waar het voor diende en vond ik het het proberen waard. Ondanks dat ik me een paar dagen na een behandeling wel wat beter voelde (maar nooit blijvend), was vooral behoorlijk pijnlijk en ik had altijd de blauwe plekken op mijn rug staan.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 10:44

Hutcherson schreef:
Ik ben bekend met het fenomeen en vind het heel leuk bedacht. Ik zie het ongeveer gelijk als Cupping. Waarbij het bloedplasma door de bloedvaten heen wordt getrokken (bij guasha dus geduwt). Dat geeft een bloeduitstorting. En dan zou het lichaam dat zelf gaan opruimen en zou je dus afvalstoffen eruit werken.
Ik geloof er niet in en vind het zelfs gevaarlijk want mensen met trombose risico en/of antistollingsmedicatie weten niet dat dit een risico is en je hoeft niet hoog opgeleid te zijn om guasha therapie toe te mogen passen. Dus laatst kwam mijn moeder dus thuis (heeft trombosebeen gehad en zit echt in de familie) met allemaal blauwe plekken op haar arm van cupping. Bij navraag of ze hebben nagevraagd of ze ergens last van heeft (bv trombose risico) was het antwoord negatief.

Ik ben er echt niet kapot van.


Wow jeetje dat is niet erg handig.. >;) Ik denk alleen wel dat cupping wel een iets heftiger is dan guasha (correct me if i'm wrong) omdat je bij guasha in principe niks kan afdwingen.. Je maakt het laagje voor laagje schoon. :)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:54

ik heb er ervaring mee en ook mijn paard.

Ik zelf heb het als prettig ervaren en kreeg geen extreme uitstortingen. Ik heb las van piriformis syndroom en dankzij guasha blijf ik het langst klachtvrij.

Mijn haflinger vind het heerlijk valt er van in slaap. Ik ervaar geen onprettig gedrag bij mijn paard. Ik zelf ken alleen de basis techniek vanuit de opleiding tot instructeur. Maar ook door een therapeut vind mijn paard het heerlijk.

cupping ken ik ook en dat vind ik veel pijnlijker dan guasha. En werkte veel minder lang door voor mijn piriformis syndroom

dry neelding (hele andere tak) heb ik ook ervaring mee zowel bij mezelf als bij mijn paard. Maar beide vinden het echt niet prettig)

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:29

ik heb zelf guasha behandelingen gehad, de eerste keer was mijn hele rug blauw al deed het geen pijn, bij mij werdt het gebruikt om bindweefsel losser te maken, het bijzondere vond mijn therapeut dat ik verschil hoorde in de klank van het schrapen van de 1e keer een hoge klank en de laatste behandeling een lage klank.
zelf heb ik het als prettig ervaren

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:32

Amy223 schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van dit tov goed borstelen? :)


Guasha werkt dieper in ! Ook gebruik je verschillende stenen die elk een andere werking hebben. En de techniek is uiteraard anders :)

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:33

quintusgl schreef:
Ik ken het en mijn paard krijgt wekelijks een lekkere ontspannings behandeling. Ook voor mij zelf werkt het super.
Paarden vinden het heerlijk.
Wel goed opletten, als je iemand laat komen, dat die wel een opleiding heeft gehad. Ik weet dat die van greetje en santai heel uitgebreid is. Succes! Je kan er mooie dingen mee doen!


Wat leuk om te lezen. Heel erg bedankt! :D

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:34

Marie111 schreef:
Ja ik ken het en ons paard moest er eerst wat aan wennen, maar bij de tweede behandeling ging ze er echt voor staan. Het is niet pijnlijk dus.
Ben zelf ook al eens behandeld en vond het wel lekker eigenlijk.

Behandelingen zijn gedaan door Shirley de Groot van Body in balance


Leuk om te horen dankjewel!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:37

tamary schreef:
Klinkt als een soort bindweefselmassage en die kunnen behoorlijk pijnlijk zijn, niet iets wat ik bij een paard zou willen doen. Risico dat er flink wat terecht verzet van komt is nu niet bepaald wat je een paard wil aandoen.


Je zou je er wat meer over in kunnen lezen! De behandeling hoort uiteraard niet pijnlijk te zijn en het paard moet zich echt op zijn gemak voelen. Per paard is het dus ook verschillend, het ene paard vindt een te zachte schraaptechniek juist vervelend en een beetje kriebelen, terwijl de ander juist zachte lange halen erg prettig vindt! Je leert ook echt te luisteren en te kijken naar lichaamstaal van het paard :)


NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:38

plutolover schreef:
ik heb er ervaring mee en ook mijn paard.

Ik zelf heb het als prettig ervaren en kreeg geen extreme uitstortingen. Ik heb las van piriformis syndroom en dankzij guasha blijf ik het langst klachtvrij.

Mijn haflinger vind het heerlijk valt er van in slaap. Ik ervaar geen onprettig gedrag bij mijn paard. Ik zelf ken alleen de basis techniek vanuit de opleiding tot instructeur. Maar ook door een therapeut vind mijn paard het heerlijk.

cupping ken ik ook en dat vind ik veel pijnlijker dan guasha. En werkte veel minder lang door voor mijn piriformis syndroom

dry neelding (hele andere tak) heb ik ook ervaring mee zowel bij mezelf als bij mijn paard. Maar beide vinden het echt niet prettig)


Wat een fijne uitgebreide ervaring! Erg leuk ook die vergelijking in therapieën, dankjewel!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 11:50

Dreamybol schreef:
Ik ken het voor mezelf en ik zou het mijn paard nooit aandoen. In tegenstelling van een dier snapte ik waar het voor diende en vond ik het het proberen waard. Ondanks dat ik me een paar dagen na een behandeling wel wat beter voelde (maar nooit blijvend), was vooral behoorlijk pijnlijk en ik had altijd de blauwe plekken op mijn rug staan.


Ik begrijp je punt. Ik zat zelf heel erg vast in mijn rug en werd zelfs helemaal misselijk door de behandeling, maar dit kwam omdat ik ervoor koos om het eruit te halen en dus even door moest zetten. Als mens kan je dus kiezen of je het er echt uit laat halen (en dus pijnlijker) of je wilt dat niet. Bij een paard moet je er natuurlijk rekening mee houden dat hij die keuze niet kan maken. :)

Mondy

Berichten: 11818
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:01

Ik ken het ook bij mezelf en zou hier dus ook niet voor kiezen bij mijn paard.
Buiten dat ik na mijn behandelingen altijd veel moest drinken (water/thee) en ik me afvraag hoe dit dan zit met de paarden en de afvalstoffen..
Je gaat met de steen of hoorn juist wat dieper dan de gewone massage techniek.
Dat doet dus als je vast zit echt pijn.
Als het doel ontspanning is zie ik persoonlijk niet de meerwaarde in vergeleken met een massage.
De plekken die ik op mijn rug en nek had staan zelfs bij minder druk wil ik niet bij mijn paard terug zien ter "ontspanning"

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 14:01

Mondy schreef:
Ik ken het ook bij mezelf en zou hier dus ook niet voor kiezen bij mijn paard.
Buiten dat ik na mijn behandelingen altijd veel moest drinken (water/thee) en ik me afvraag hoe dit dan zit met de paarden en de afvalstoffen..
Je gaat met de steen of hoorn juist wat dieper dan de gewone massage techniek.
Dat doet dus als je vast zit echt pijn.
Als het doel ontspanning is zie ik persoonlijk niet de meerwaarde in vergeleken met een massage.
De plekken die ik op mijn rug en nek had staan zelfs bij minder druk wil ik niet bij mijn paard terug zien ter "ontspanning"


Dankjewel voor je reactie, interessant om te lezen hoe mensen zo'n verschillend er tegen aan kijken :)
Ik geloof zelf namelijk wel in de "kracht" (klinkt gelijk heel zweverig maar dat ben ik absoluut niet :') ) van de stenen, dat is voor mij persoonlijk dus echt een meerwaarde!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, IASCrawler, Ineke2, R0SE, XXleonieXX en 63 bezoekers