Paard kopen met lichte hartruis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 23:41

Hoihoi!


Eindelijk zijn we op zoek naar een nieuw (extra) paardje om mee te nemen op jumping! *\o/*
Ondertussen zijn we er 3 gaan proberen, en eentje trekt onze aandacht. Vooral doordat de 3-jarige merrie niet alleen knap is, maar ook aardige papieren heeft, vinden we haar heel interessant. Aangezien we ook (zo nu en dan) willen fokken.

Ze staat nu bij een stal waar ze opgeleerd wordt. De dame van de stal was zo vriendelijk ons toch even in te lichten dat het paard een kleine hartruis heeft. De eigenaar is zelf veearts en minimaliseert het probleem. Het paard zou volgens hem nooit last krijgen van de hartruis en kan gewoon de sport in. We hebben het verslag gezien (iets van fluitende soufflé graad 1 uit 6) en ook mogen doorgeven aan onze veearts. Die dekt zich een beetje in door te zeggen dat hij geen glazen bol heeft om in te kijken (wat ik volkomen begrijp btw).
Op dit moment heeft het paard er in ieder geval geen last van. Ze is alert, lekker actief en heeft een normaal uithoudingsvermogen voor haar leeftijd.


Nu is mijn vraag of er hier misschien mensen zijn die ervaringen hebben met paarden met lichte hartruis. Is het na een tijdje toch erger geworden? Of heeft het paard er bijvoorbeeld helemaal geen last van? Alle ervaringen en meningen zijn welkom!

Alvast bedankt!
Myrthe


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 02:02


MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 02:46

Ik zou sowieso door een onafhankelijke dierenarts het opnieuw laten beoordelen of het een licht ruisje is.. als de verkoper dit zelf zo bepaald heeft dat het een 1 uit 6 is zou ik altijd wat achterdochtig worden.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 03:23

Ik zou sowieso aangeven dat je het paard wil laten keuren door een andere dierenarts. Als dat problemen op gaat leveren omdat hij bijvoorbeeld zegt dat hij dat zelf kan omdat hij dierenarts is, dan zou ik het paard laten staan. Als je het zonder problemen kan laten keuren door een ander zou ik dat zeker doen. Verder weet je natuurlijk nu niet of het paard verder nog iets mankeert, dus dat keuren door een andere dierenarts zou ik hoe dan ook doen.

Ik weet wel van paarden in de Endurance waarbij een hartruis tijdens de keuring van een wedstrijd wordt geconstateerd. Die moeten dan in Utrecht ( hier in Nederland tenminste) het paard laten onderzoeken en er een zogeheten sportbrief bij aanvragen voordat ze mogen starten. Dat geeft voor mij aan dat het niet zomaar iets is. Jij wil er mee gaan springen, dat vraagt echt wel wat van het hart van een paard, ik weet niet of dat zo verstandig is met een paard dat op zo jonge leeftijd zoiets al heeft.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 04:48

MarjanB schreef:
Ik zou sowieso door een onafhankelijke dierenarts het opnieuw laten beoordelen of het een licht ruisje is.. als de verkoper dit zelf zo bepaald heeft dat het een 1 uit 6 is zou ik altijd wat achterdochtig worden.



Het paard is KWPN en staat in Nederland. De brief die bij het paspoort zat, was van de universiteitskliniek van Utrecht.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 04:54


Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 05:40

Hoelang geleden is het paard onderzocht in Utrecht?

Je kunt van een eenmalig onderzoek alsnog weinig zeggen.
Bij een jong paard kunnen ze er of nog overheen groeien, of 't wordt steeds erger. Of 't blijft stabiel. Maar daar kun je bij een eenmalig onderzoek weinig over zeggen.

Als er een rapport uit Utrecht bij zit, vermoed ik dat ze het dier niet alleen beluisterd hebben, maar ook het hart dmv echografie in beeld hebben gebracht, staat daar nog iets over een mogelijke oorzaak bij? Want met alleen luisteren naar 't hart kun je er sowieso eigenlijk niets over zeggen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 05:57

Is de prijs ernaar? Dan kan je de gok prima nemen. Ik ken iemand die een 3 jarige met een flinke hartruis kocht voor een prikkie. Hij heeft hem toen verzekerd voor dood. Die is hem gaan beleren en ermee gaan springen. Met 6 jaar waren er kopers en weer gekeurd en de hartruis was weg.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:11

Typisch een kwaal waar een groot deel van de paarden nooit geen last van krijgt. Het werkt wel nadelig op de handelswaarde en als ze er last van krijgen is het einde snel in zicht. Je kunt een hartfilmpje laten maken om de risico's in kaart te brengen. Sowiezo niet teveel betalen voor dit paard!!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:19

Vriendin heeft toentertijd ook een 3 jarige gekocht met een lichte hartruis. Deze is extra gekeurd door een andere paardenkliniek en goed gekeurd voor de (spring)sport. Ondertussen heeft ze de merrie echt al jaren en ondervond er totaal geen hinder van.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:14

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar dat is mijn eigen gevoel, als ik iets koop wil ik dat het goed is. Het kan daarna ook op andere fronten mis gaan. Maar dat is persoonlijk. Ik wil niet op voorbaat al met 1-0 achterstand beginnen.

Vwb het hartruisje:
Mijn paard kreeg een paar jaar terug een hartruisje, door drie verschillende artsen bevestigd. Na een jaar heeft geen enkele dierenarts dat ruisje ooit gehoord.

Nog steeds zou ik er niet aan beginnen. Want elke training liep hij sindsdien met hartslagmeter rond. Niet omdat je het hartruisje kon zien, maar wel hoe snel hij omhoog schoot in bepaalde gangen en hoe snel hij weer herstelde. Daar paste ik mn training op aan.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 08:20

Marije_jiplover schreef:
Hoelang geleden is het paard onderzocht in Utrecht?

Je kunt van een eenmalig onderzoek alsnog weinig zeggen.
Bij een jong paard kunnen ze er of nog overheen groeien, of 't wordt steeds erger. Of 't blijft stabiel. Maar daar kun je bij een eenmalig onderzoek weinig over zeggen.

Als er een rapport uit Utrecht bij zit, vermoed ik dat ze het dier niet alleen beluisterd hebben, maar ook het hart dmv echografie in beeld hebben gebracht, staat daar nog iets over een mogelijke oorzaak bij? Want met alleen luisteren naar 't hart kun je er sowieso eigenlijk niets over zeggen.


Het rapport is van juli 2020, dus recent. Ze hebben echocardografisch onderzoek gedaan en met de kleuren-Doppler. Er staat bij diagnose: geringe aortainsufficientie, prognose voor de sport: niet ongunstig.
Ze willen haar graag na 2 jaar terug onderzoeken.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 08:23

Slmt9 schreef:
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar dat is mijn eigen gevoel, als ik iets koop wil ik dat het goed is. Het kan daarna ook op andere fronten mis gaan. Maar dat is persoonlijk. Ik wil niet op voorbaat al met 1-0 achterstand beginnen.

Vwb het hartruisje:
Mijn paard kreeg een paar jaar terug een hartruisje, door drie verschillende artsen bevestigd. Na een jaar heeft geen enkele dierenarts dat ruisje ooit gehoord.

Nog steeds zou ik er niet aan beginnen. Want elke training liep hij sindsdien met hartslagmeter rond. Niet omdat je het hartruisje kon zien, maar wel hoe snel hij omhoog schoot in bepaalde gangen en hoe snel hij weer herstelde. Daar paste ik mn training op aan.


Wow, dat is wel heftig. Elke training met harslagmeter... :(


Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:24

Ik zou ook even navragen of dit erfelijk is/kan zijn, omdat je er ook mee wilt fokken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 08:27

Ir111 schreef:
Ik zou ook even navragen of dit erfelijk is/kan zijn, omdat je er ook mee wilt fokken.


We gaan straks foto’s laten maken van onze 2-jarige in een kliniek en gaan aan die chirurg nog extra info vragen. We hadden er al aan gedacht om dit ook te vragen. Goed dat je me er nog een keer aan herinnert :)

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:38

Gewoon je eigen dierenarts een keer laten luisteren. Een lichte hartruis kan ook komen door een verkoudheid.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:40

Met kleuren-Doppler kunnen ze idd goed de bloedstroom door het hart in beeld brengen.
Aorta-insufficiëntie betekent dat de hartkleppen naar de aorta toe niet helemaal perfect sluiten. Er is daar een lek(je) en door de werveling die het bloed daar maakt, hoort met het bijgeluid, de soufle oftewel de hartruis bij het beluisteren van het hart.
Kans is bij een jong paard zeker dat die daar overheen groeit, maar garanties krijg je nooit. Vooral niet na het eerste onderzoek.
Bij een dergelijk recent rapport heeft het weinig zin om het nu over te doen.

Als de prijs ernaar is, dus niet de hoofdprijs voor een paard met een bemerking, zou je de gok best kunnen nemen.
Er blijft wel altijd een risico dat het paard er niet overheen groeit.

Ik durf ook weinig te zeggen over eventuele erfelijkheid, aangezien je het ook over fokken hebt.
Wellicht dat je daar nog extra navraag naar kunt doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:44

Ik heb geen ervaring met een paard met een hartruis, maar wij hebben wel een kat met een hartruis.
Misschien heb je er niet zo veel aan, omdat die kat geen topsport hoeft te beoefenen en veel slaapt, maar wil toch even de ervaring delen.
Als kitten werd ons gezegd dat de kat niet oud zou worden met de hartruis die zij heeft. Het was een behoorlijke hartruis.
De kat is intussen 13 jaar. Heeft er (vanaf de buitenkant gezien) niet veel last van. Toch is ze minder actief dan haar broer uit hetzelfde nest die geen hartruis heeft. Slaap meer, is eerder moe.
En vooral het afgelopen jaar begint ze te kwakkelen. Heeft uitval van ledematen, tot verlamming aan toe. Dit trekt telkens wel bij, maar wordt niet helemaal zoals het was.
Als de dierenarts naar haar hart luistert, is er niks van te maken. Hartritme is een chaos. Hart krijgt het bloed ook niet meer goed rond.
De kat laten we dan ook zoveel mogelijk met rust. Niet onnodig het hart belasten (uitdagen om te spelen). En we zien wel hoe lang het nog gaat.
Een paard is uiteraard een heel ander verhaal, maar toch wilde ik de ervaring met de kat even delen. Misschien heb je er wat aan.

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:51

Mijn eerste paard had een hartruis. Dat wist ik niet en ik heb echt alles met hem gedaan. Toen het moment kwam dat hij gekeurd werd omdat ik hem verkocht had, werd hij afgekeurd vanwege een hartruis. Iedereen in alle staten en ik m zo weer mee naar huis genomen. Ik vond het echt zo raar. Een paard waarmee ik echt kilometers lang galoppeerde, ritten van 35 km fluitend reed....

De kopers belden de dag erna, het zinde ze niet en ze hebben contact opgenomen met een andere kliniek en uitgelegd wat er gebeurd was. Wij daarheen, paard opnieuw gekeurd en specifiek op inspanning icm hartruis. Er was echt niets aan de hand. Geen enkele verandering vóór en na de inspanning. Niet alle hartruis hoeft negatief te zijn. Dit paard had het maar het was op geen enkele manier van belang. Nooit geweest ook want ook zij heeft er ellenlange ritten mee gemaakt.

Mijn hond schijnt ook een hartruis te hebben constateerde de dierenarts. Dus ik zeg ok wat nu? Nou zegt ie .....niks :D ze heeft toch nergens last van? Dat dus.....

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:36

Myrtheke1995 schreef:
Slmt9 schreef:
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar dat is mijn eigen gevoel, als ik iets koop wil ik dat het goed is. Het kan daarna ook op andere fronten mis gaan. Maar dat is persoonlijk. Ik wil niet op voorbaat al met 1-0 achterstand beginnen.

Vwb het hartruisje:
Mijn paard kreeg een paar jaar terug een hartruisje, door drie verschillende artsen bevestigd. Na een jaar heeft geen enkele dierenarts dat ruisje ooit gehoord.

Nog steeds zou ik er niet aan beginnen. Want elke training liep hij sindsdien met hartslagmeter rond. Niet omdat je het hartruisje kon zien, maar wel hoe snel hij omhoog schoot in bepaalde gangen en hoe snel hij weer herstelde. Daar paste ik mn training op aan.


Wow, dat is wel heftig. Elke training met harslagmeter... :(


Snap ik, zo hoef jij dat natuurlijk niet te doen. Ik bedoelde meer te zeggen: als je weet dat je dier iets heeft, ga je daar waarschijnlijk op anticiperen. In mijn geval dan. Elke keer vroeg ik me af, is hij moe, licht het aan het ruisje of is hij gewoon ergens van geschrokken? Is het erger geworden? Dat is gewoon een onprettig gevoel, ik kon mijn paard niet meer zorgeloos trainen.

Als ik het niet had geweten, had ik gewoon de training wat rustiger aan gedaan waarschijnlijk.
Net zoals een andere bokker nu ook verteld: ik deed alles en nooit wat aan gemerkt.

Mijn boodschap is dat je er over kan nadenken hoe je zelf bent en om zou gaan met zoiets. Blijft dit bij jou ook knagen of kan je het loslaten en gewoon trainen zoals je wil?

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:58

Mijn paard had ook vanaf jong een hartruis. De ene da hoorde het wel, de andere niet. Jaren later bleek bij een koliekoperatie een hartklep slecht te functioneren... na een jaar was zijn hart zo slecht dat ik niet meer mocht rijden omdat zijn hart ieder moment ermee kon stoppen. Enige tijd later heb ik hem laten inslapen op zijn 17de. Voor mij is een hartruis dus wel een heikel punt geworden.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 10:12

Myrtheke1995 schreef:
Slmt9 schreef:
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar dat is mijn eigen gevoel, als ik iets koop wil ik dat het goed is. Het kan daarna ook op andere fronten mis gaan. Maar dat is persoonlijk. Ik wil niet op voorbaat al met 1-0 achterstand beginnen.

Vwb het hartruisje:
Mijn paard kreeg een paar jaar terug een hartruisje, door drie verschillende artsen bevestigd. Na een jaar heeft geen enkele dierenarts dat ruisje ooit gehoord.

Nog steeds zou ik er niet aan beginnen. Want elke training liep hij sindsdien met hartslagmeter rond. Niet omdat je het hartruisje kon zien, maar wel hoe snel hij omhoog schoot in bepaalde gangen en hoe snel hij weer herstelde. Daar paste ik mn training op aan.


Wow, dat is wel heftig. Elke training met harslagmeter... :(


Snap ik, zo hoef jij dat natuurlijk niet te doen. Ik bedoelde meer te zeggen: als je weet dat je dier iets heeft, ga je daar waarschijnlijk op anticiperen. In mijn geval dan. Elke keer vroeg ik me af, is hij moe, licht het aan het ruisje of is hij gewoon ergens van geschrokken? Is het erger geworden? Dat is gewoon een onprettig gevoel, ik kon mijn paard niet meer zorgeloos trainen.

Als ik het niet had geweten, had ik gewoon de training wat rustiger aan gedaan waarschijnlijk.
Net zoals een andere bokker nu ook verteld: ik deed alles en nooit wat aan gemerkt.

Mijn boodschap is dat je er over kan nadenken hoe je zelf bent en om zou gaan met zoiets. Blijft dit bij jou ook knagen of kan je het loslaten en gewoon trainen zoals je wil?[/quote]

***********************************

Jha, ik snap wat je bedoelt. Het kan wel zijn dat dat in je hoofd gaat meespelen. Op trainingen, maar al zeker op wedstrijden.. Bedankt voor je reactie!

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 17:01

Daarnet zijn we naar een chirurg geweest en hebben advies gevraagd over de hartruis. Ze zegt dat het echt wel een heel klein lekje zou zijn, volgens het rapport. Dat we er niet te hard over moeten vallen, maar dat we ook moeten weten dat har natuurlijk een risico is tov ‘een gezond paard’.

Als we haar voor een leuk prijsje kunnen aanschaffen, zou ze het doen. Eventueel iets met de eigenaar een regeling op papier zetten, dat ze na een aantal jaar op controle moet en dat het dan niet verergert mag zijn. Aangezien zij er zelf 100% van overtuigd zijn dat het geen kwaad kan. Weeral stof tot nadenken dus. :D

boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard kopen met lichte hartruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:38

Ik zou het zelf niet snel doen. Gewoon omdat ik me dan waarschijnlijk teveel zorgen zou maken.

Maar hoor positieve berichten.
Sprak van t weekend iemand met een paard met hartruis die daar Prix St Georges mee rijdt.

En kreeg onlangs een Z1 dressuurpaard aangeboden die ook een hartruisje had.

M1+10

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:39

Ir111 schreef:
Ik zou ook even navragen of dit erfelijk is/kan zijn, omdat je er ook mee wilt fokken.

Geen bewijs voor.... maar.... al een paar nakomelingen van een bekende dressuur hengst voorbij zien komen die een hartruis hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dieyar, dust, Ellen_ov, GrapeshotBot, greendragon, Larissajulia, nadcha, ratzel, SentiBot, Vinny12511 en 41 bezoekers