Hond incontinent, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Hond incontinent, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 08:48

Hallo hallo :D

Mijn mooie vrolijke stafford x oma, laat sinds een tijdje plasjes lopen.
Ze heeft artrose in haar heupen/knieën en daardoor veel spierverlies, dus volgens de DA komt het vnl daardoor.
Het gebeurt ook eerder als we die dag leuk gespeeld hebben of gewandeld en dus die spieren meer moe zijn.
Echter, ligt oma graag op de sofa, als haar vrouwke op bed ligt, en ja, je kan al raden dat ik het niet zo tof vind om daar dan een grote natte plek aan te treffen s'ochtends :+
Uiteraard word ze NOOIT gestrafd hiervoor!!!
Maar ik zoek wel een oplossing...
Voorheen was het 1x per maand.. inmiddels min. 1x per week.
Haar eigen kussen is afwasbaar en waterdicht dus dat is minder erg.
Ze plas vooral in de slaap of bij het opstaan/verleggen.

Zou het iets zijn om haar snachts een soort pamper om te doen?

Haar uit de woonkamer houden gaat niet (open huis), de sofa afzetten helpt niet, want mijn bordersnollie zal er dan wel ff voor zorgen dat ze tóch op de sofa kunnen samen :')

Er liggen al meerdere dekens over de sofa heen, heb ook al een 'plas'matrasbeschermer geprobeerd, maar dit lijkt vooralsnog niet 100% te werken.

Iemand dé tip?

Edit;; medicatie tegen incontinentie word nu nog afgehouden door de DA omdat het vnl uit haar spierverlies komt door de artrose. Ze krijgt nu milde onstekingsremmer/pijnstilling die ik nu 7dgn moet proberen. (Onsior)
De DA hoopt, dat als we terug meer kunnen bewegen, de incontinentie verminderd. Echter zal dit wel niet op die 7dgn beteren qua spieropbouw oid, dus het is nu om een oplossing te vinden. Misschien hebben mensen ervaring met een soort pamper of broekje of ...?
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 27-09-20 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Hond incontinent, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:00

Hond van mijn ouders was ook incontinent en dat is met medicijnen eigenlijk heel goed onder controle gekomen. Weet de oorzaak van de incontinentie alleen niet meer, dus geen idee of het vergelijkbaar is.

Misschien dus eens je da contacten om te bekijken wat er mogelijk is?

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Hond incontinent, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:03

Dierenarts contacten. Er is medicatie tegen urine incontinentie. Weliswaar is het soms wel even proberen wat werkt en of het werkt maar heb zelf ook bij de ouderdomsincontinentie goede resultaten behaald met medicatie voorschrijven.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:03

ista schreef:
Hond van mijn ouders was ook incontinent en dat is met medicijnen eigenlijk heel goed onder controle gekomen. Weet de oorzaak van de incontinentie alleen niet meer, dus geen idee of het vergelijkbaar is.

Misschien dus eens je da contacten om te bekijken wat er mogelijk is?


Ze krijgt nu via de DA een milde 'pijnstiller'. Deze denkt dat als de heupen meer onder controle zijn, de incontentie zou moeten beteren. Zit wel enige logica in. Verder krijgt ze ook glucosamine en duivelsklauw.

De DA wou nog niet aan medicatie voor incontinentie beginnen omdat het bij onze hond meer te wijten is aan spierproblemen in het bekken?

Kan het idd wel aankaarten. Moet over 7dgn op visite om de pijnmedicatie te bespreken. Hopelijk zien we hier al verbetering mee.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:04

Onze lab had dit ook en na veel getob, gepoets en gedokter heeft ze nu de juiste medicatie en komt het niet meer voor. Er valt echt wel wat aan te doen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:05

Ik zou eens contact opnemen met een goede dierfysio om bijv met hydrotherapie de spieren te ondersteunen. Dat zal denk ik veel verschil maken.
Kijk eens op https://www.hydrotherapiehond.nl voor een fysio met hydro bij jou in de buurt.
De pijn van slechte heupen is heel vaak op te vangen door de bespiering te verbeteren!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:05

Yipee schreef:
Dierenarts contacten. Er is medicatie tegen urine incontinentie. Weliswaar is het soms wel even proberen wat werkt en of het werkt maar heb zelf ook bij de ouderdomsincontinentie goede resultaten behaald met medicatie voorschrijven.


Mijn DA gaf aan om hiermee te willen wachten tot ze echt dagelijks of ... incontinentie zou hebben.
En het nu te proberen om éérst die heupen/bekken wat stabieler te krijgen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:06

kiwiwitje schreef:
Ik zou eens contact opnemen met een goede dierfysio om bijv met hydrotherapie de spieren te ondersteunen. Dat zal denk ik veel verschil maken.
Kijk eens op https://www.hydrotherapiehond.nl voor een fysio met hydro bij jou in de buurt.
De pijn van slechte heupen is heel vaak op te vangen door de bespiering te verbeteren!


Fysio zat ik al aan te denken!

Verder proberen we ook veel te zwemmen.
Door de milde pijnstiller hopen we dat we terug méér kunnen bewegen en dus idd dat bekken weer stabieler kunnen krijgen.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:07

En indien medicatie niet mogelijk is dan in de nacht een luier om.
En opletten dat je niet op een glijdend vlak komt van hoge dosis pijnstillers . Het is voor een hond heel erg dat ze onzindelijk worden . Daar voelen ze zich niet goed bij. Klinkt misschien wat cru om zo te zeggen hoor maar wel iets om rekening mee te houden. Ik hoop dat er wat aan te doen is.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:07

Moon10 schreef:
Onze lab had dit ook en na veel getob, gepoets en gedokter heeft ze nu de juiste medicatie en komt het niet meer voor. Er valt echt wel wat aan te doen.


Medicatie word overwogen maar het is nog niet super erg of lijdend voor haar. Vandaar er nu nog gewacht word en ik een tijdelijke oplossing zoek om de plasjes te kunnen opvangen :+

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:08

bigone schreef:
En indien medicatie niet mogelijk is dan in de nacht een luier om.
En opletten dat je niet op een glijdend vlak komt van hoge dosis pijnstillers . Het is voor een hond heel erg dat ze onzindelijk worden . Daar voelen ze zich niet goed bij. Klinkt misschien wat cru om zo te zeggen hoor maar wel iets om rekening mee te houden. Ik hoop dat er wat aan te doen is.


Als ze het zelf door heeft voelt ze zich ook sneu ja. DA wil echter nu even zo proberen/aankijken. ik ben dus zeker ook nooit kwaad op der!

Vandaar dus idd mss een pamper? Echter zijn soms de plasjes zo groot dat een pamper het zou begeven denk ik -O-

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond incontinent, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:12

Er zijn mogelijkheden dus gewoon proberen , maar ze laat dus wanneer ze ontspannen is haar hele plas lopen. Overdag niet wanneer je thuis bent en wat te laat met uitlaten?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:17

BillyJ schreef:
bigone schreef:
En indien medicatie niet mogelijk is dan in de nacht een luier om.
En opletten dat je niet op een glijdend vlak komt van hoge dosis pijnstillers . Het is voor een hond heel erg dat ze onzindelijk worden . Daar voelen ze zich niet goed bij. Klinkt misschien wat cru om zo te zeggen hoor maar wel iets om rekening mee te houden. Ik hoop dat er wat aan te doen is.


Als ze het zelf door heeft voelt ze zich ook sneu ja. DA wil echter nu even zo proberen/aankijken. ik ben dus zeker ook nooit kwaad op der!

Vandaar dus idd mss een pamper? Echter zijn soms de plasjes zo groot dat een pamper het zou begeven denk ik -O-


Vaker uitlaten? Zodat ze minder plas in haar blaas heeft. Hoeven geen lange stukken te zijn, naar het dichtst bijzijnde grasveld, plasje doen en weer terug naar binnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:20

BillyJ schreef:
bigone schreef:
En indien medicatie niet mogelijk is dan in de nacht een luier om.
En opletten dat je niet op een glijdend vlak komt van hoge dosis pijnstillers . Het is voor een hond heel erg dat ze onzindelijk worden . Daar voelen ze zich niet goed bij. Klinkt misschien wat cru om zo te zeggen hoor maar wel iets om rekening mee te houden. Ik hoop dat er wat aan te doen is.


Als ze het zelf door heeft voelt ze zich ook sneu ja. DA wil echter nu even zo proberen/aankijken. ik ben dus zeker ook nooit kwaad op der!

Vandaar dus idd mss een pamper? Echter zijn soms de plasjes zo groot dat een pamper het zou begeven denk ik -O-

Wat is de motivatie van de dierenarts het eerst met pijnstillers te proberen? Wordt de hond slecht van medicatie tegen incontinentie? Als in, heeft het een negatieve invloed op haar gezondheid?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:20

bigone schreef:
Er zijn mogelijkheden dus gewoon proberen , maar ze laat dus wanneer ze ontspannen is haar hele plas lopen. Overdag niet wanneer je thuis bent en wat te laat met uitlaten?


Neen overdag echt nooit!
Het is alleen als ze diep slaapt (dus vnl snachts). Of sochtends bij het opstaan, dan moet ze moeite doen en kan ze dus de plas niet binnen houden. Normaal help ik haar en dan is het ook niet/minder. Maar ben niet altijd snel genoeg haha
Denk snachts dus ook dat het gebeurd als ze zich verlegt. Omdat ze dan wederom moeite moet doen.

Het gebeurd al sneller als ik die dag bvb gewandeld heb (meestal gaat ze alleen nog maar mee spelen in de weide, daar geniet ze meer van).
Bij meer inspanning, zijn dus die spieren wat zwakker. Een manier om te zien of ze moe is, is dus vnl ook druppeltjes urineverlies tijdens het lopen bvb. Maar ik laat het meestal niet zo ver komen of probeer dit te behoeden.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:20

Maar je geeft toch aan dat ze al een omaatje is, dus op leeftijd? Ik begrijp daardoor eerlijk gezegd het niet het nog niet aan medicatie beginnen niet goed van de da. alsof de artrose en de spieren wel nog kunnen verbeteren op haar leeftijd. En mijn eigen hond ook incontinent, voelt zichzelf altijd heel sneu als ze toch een ongelukje krijgt. Ook is een luier niet zo een geweldige oplossing, gaat alleen maar broeien met alle gevolgen van dien.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:22

BillyJ schreef:
bigone schreef:

Als ze het zelf door heeft voelt ze zich ook sneu ja. DA wil echter nu even zo proberen/aankijken. ik ben dus zeker ook nooit kwaad op der!

Vandaar dus idd mss een pamper? Echter zijn soms de plasjes zo groot dat een pamper het zou begeven denk ik -O-

Wat is de motivatie van de dierenarts het eerst met pijnstillers te proberen? Wordt de hond slecht van medicatie tegen incontinentie? Als in, heeft het een negatieve invloed op haar gezondheid?


DA wilt idd afwachten omdat ze denkt dat we dmv meer bewegen, fysio erbij eventueel, het grootste eigenlijk al kunnen opvangen en terug naar 1x/maand een plasje laten kunnen gaan. Dan zou incontentie medicatie niet nodig zijn. Die is idd meer belastend als ik het goed begreep?
Ze krijgt nu Onsior 7dgn als test.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:24

neetoch schreef:
Maar je geeft toch aan dat ze al een omaatje is, dus op leeftijd? Ik begrijp daardoor eerlijk gezegd het niet het nog niet aan medicatie beginnen niet goed van de da. alsof de artrose en de spieren wel nog kunnen verbeteren op haar leeftijd. En mijn eigen hond ook incontinent, voelt zichzelf altijd heel sneu als ze toch een ongelukje krijgt. Ook is een luier niet zo een geweldige oplossing, gaat alleen maar broeien met alle gevolgen van dien.


Het is ook niet mijn favoriete oplossing. Maar, het is nog niet zodanig erg bij haar, dat de DA aan medicatie wil beginnen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:28

Is de urine al onderzocht en heb je bijgehouden hoeveel ze drinkt? Incontinentie kan meerdere oorzaken hebben, dus ik zou het goed onderzoeken.

Verder zou ik juist medicatie (blijven) geven om de spieren zoveel mogelijk te behouden, evt. in combinatie met fysio. Zeker voor honden met artrose is het heel belangrijk om in beweging te kunnen blijven!

Tegenwoordig heb je Galliprant, een pijnstiller en ontstekingsremmer die de organen spaart. Misschien de moeite waard om naar te
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 27-09-20 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:31

Maar ze is oud, spierzwakte en na actief te zijn geweest meer pijn. En je geeft al veel ondersteuning dan zou ik gewoon eisen om die medicatie te proberen. Luier is inderdaad een noodgreep.
En aquatherapie?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:36

Misschien eens een second opinion aan vragen? Ik zou persoonlijk echt liever medicatie geven dan elke nacht in de luier moeten stoppen. Vooral met zon oudje, die wil je toch lekker zo galant en relaxed mogelijk haar oude dagen door laten brengen? Zelfs al zou de medicatie belastend zijn voor haar, wat is dan beter? Een paar maanden eerder dood met een fijn leven achter de rug, zonder stress, of langer er mogen zijn, maar bv vieze wonden van het gebroei in de luier, moeten gaan fysio-en en andere pijnstillers gaan geven.

Die van mij staat al ruim 2 jaar op de tensurin wegens incontinentie (nu laat die van mij het dus regelmatig in rust en slaap lopen), maar hoef al 2 jaar niet te verhogen dus so far so good en een dagelijkse dosis prednison tegen die eeuwige jeuk tot aan hotspots aan toe die niet meer overgingen. En ik dacht ook van als ik haar zo nog een jaar leuk en gelukkig kan houden dan doe ik het daarvoor, maar eigenlijk heb ik haar meer levensgeluk gegeven dan voor de medicatie. Ze is nog nooit zo fit en levendig geweest. (nou is dat voornamelijk de prednison dat snap ik, maar toch, is toch ook een paardenmiddel).

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:41

is de hond gesteriliseerd?
komt namelijk vaker voor, wij hebben er ook een gehad die het op oudere leeftijd deed.
voor de zekerheid wel even bloed laten testen op cushing en diabetes.
urine verlies kan daar ook een symptoom van zijn.
verder inderdaad luiertje om.
er zijn er speciaal voor honden, voor de gewrichten gaven wij zalmolie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:44

BillyJ schreef:
DA wilt idd afwachten omdat ze denkt dat we dmv meer bewegen, fysio erbij eventueel, het grootste eigenlijk al kunnen opvangen en terug naar 1x/maand een plasje laten kunnen gaan. Dan zou incontentie medicatie niet nodig zijn. Die is idd meer belastend als ik het goed begreep?
Ze krijgt nu Onsior 7dgn als test.

In je OP staat dat het erger is op dagen dat ze beweegt omdat de spieren dan moe worden. En dan moet ze van de dierenarts meer gaan bewegen om spieren op te bouwen.

Ik snap ergens de motivatie van de dierenarts wel, maar ergens ook niet, vooral omdat het probleem dat zij/jij ervaart met medicatie heel simpel op te lossen is. Waarom moet dat diertje meer ongemak hebben. Ze is een oma'tje met artrose en daardoor spierverlies, waardoor ze plasjes niet meer goed ophoudt. Ze is oud, heeft ongemakken en dan moet ze ook nog gaan trainen, op pijnstillers. Ik vind t een beetje scheef...
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 27-09-20 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:45

Nouja.. over medicatie verschilt ieders mening.

Zoals Wijslander ook al zegt. Hopen we nu dmv van de pijnmedicatie al verbetering te gaan zien ivm de incontinentie.
Ik snap de beslissing van mijn DA. Ze ligt niet frequent in haar plas of ... dus het nog niet in een stadium dat het "onredbaar" is.

1x maand een plasje is niet het einde van de wereld. En als dit al bereikt kan worden zonder al teveel medicatie, top toch?
Als het verergert of ... ja dan zullen we verder kijken voor aangepaste medicatie.

@ ellepl, ze is idd gesteriliseerd. Heeft voorlopig nog geen diabetes of ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:47

BillyJ schreef:
Nouja.. over medicatie verschilt ieders mening.

Zoals Wijslander ook al zegt. Hopen we nu dmv van de pijnmedicatie al verbetering te gaan zien ivm de incontinentie.
Ik snap de beslissing van mijn DA. Ze ligt niet frequent in haar plas of ... dus het nog niet in een stadium dat het "onredbaar" is.

1x maand een plasje is niet het einde van de wereld. En als dit al bereikt kan worden zonder al teveel medicatie, top toch?
Als het verergert of ... ja dan zullen we verder kijken voor aangepaste medicatie.

@ ellepl, ze is idd gesteriliseerd. Heeft voorlopig nog geen diabetes of ..

Je hebt t over 1x per week inmiddels. Dat is een behoorlijk glijdende schaal, imo.

Maar goed, jouw keuze natuurlijk.