Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 19:51

Mijn haflinger komt vanuit een HIT Actief systeem en staat nu op een PP. Hij staat nu nog tijdelijk apart voor herstel van een blessure en omdat hij enorm gefocust is op eten.

Hij krijgt nu 3x per dag hooi. Dit is ruim voldoende in gewicht. Hij krijgt dit in een slowfeeder van 3x3 cm.
Als hij geen slowfeeder heeft, is het hap slik weg. Hij eet als een malle. De slowfeeder remt wel iets, maar daar wordt hij enorm gefrustreerd van. Smijt letterlijk met de zak die vast zit in een bak. En als het dan nog niet snel genoeg gaat, smijt hij ook gerust de bak omver :=
Ik heb er nu, naast de plakken hooi die hij krijgt, ook tarwestro in gemengd (ander stro was niet voor handen).
Meer hooi kan wel, maar dan wordt hij moddervet, want hij beweegt niet vanwege de blessure. Hij krijgt nu eigenlijk al meer dan past bij zijn gewicht. We hebben hem nu op een wei gezet ipv paddock. Gras is niet heel veel, maar wel om te kunnen knabbelen tussen de voerbeurten door.

Hij is zo gefocust op eten dat, ook als alle paarden eten hebben, hij steeds dreigend naar het draad rent zodra hij het op heeft. Hij heeft dit nooit gedaan. We geven nu alles op hetzelfde moment eten. Dat ging even goed, maar nu is hij zo snel klaar dat hij weer de strijd aan wil gaan.

Hoe kan ik hem langzamer laten eten?

Edit: ik strooi ook nog altijd een halve plak los over de slowfeeder, zodat hij in eerste instantie gewoon even kan eten en niet meteen met de slowfeeder gaat stoeien. Dat scheelt in ieder geval al wat frustratie.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 26-09-20 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:08

Hoe meer trek hij heeft, hoe feller hij zal worden. Zeker als hij in een nieuwe groep of dichtbij bij nieuwe paarden staat, EN verder niets kan doen om zijn energie kwijt te kunnen.

Eten is het enige dat hij dan nog heeft eigenlijk he.

Dus ofwel nog kleinere mazen en strak vast maken, je wel realiserend dat zijn stress en frustratie omhoog gaan.
Of tijdelijk even accepteren dat hij aankomt, en hem meer voer geven. Dat hij in ieder gebal de frustratie kwijt is.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:14

Ja ik neig nu naar dat laatste, vandaar ook op de wei, met dezelfde portie hooi. Dan kan hij in ieder geval wat grazen. Over 3 weken mogen we hopelijk op gaan bouwen, dus ik verwacht dat het dan ook beter gaat, want dan is hij weer bezig. Het is ook echt een werker, dus ook daar zit frustratie.

Enorm lastig. Ik wil hem ook echt graag helpen, maar mijn ideeën raken wat op :(:)
Ik ben al begonnen met hersenwerk, hij vindt het echt stom. Vrijheidsdressuur vindt hij fantastisch, maar hij mag niet teveel vanwege de blessure. We stappen elke dag. 2 dagen aan de hand, 1 dag er op, 20-30min. Hij vindt het vooral onder het zadel geweldig! Mentaal wil hij meer, maar fysiek vind ik dat zelf spannend. Om de dag zou nog wel kunnen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:18

kijk even of de voeding wel alles bevat aan vitamines die hij hebben moet.
het is wel,vaak zo dat paarden die erg fel op eten zijn en blijven door eten toch vaak wat tekort hebben aan iets.
seleniumtekort komt best nog wel voor.
kijk naar takken, wilg,berk. slepen ze leuk mee om, eten ze blad en bast van.
kijk voor losse kruiden.

heb je wel grof hooi?

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:23

Ben je eventueel in de gelegenheid km zelf ruwvoer bij te kopen? Dan zou je wellicht nog gradzaadhooi bij kunnen geven? Heb je een lagere voedingswaarde en kan je meer geven. Ik heb het zelf laatst via Venhorst besteld (koop altijd al hun Duitste kruidenhooi). Dat is ook daadwerkelijk geschikt voor paarden. En wellicht kan je dan ook gerstestro kopen. Dat is wat geschikter om te voeren dan tarwestro.

Ik zou ook neigen naar nu eerst meer voeren ondanks het dan (tijdelijk) wat dikker worden. Maar dat kan je dan wellicht weer wat inperken met hooi met een lagere voedingswaarde.

Je zou ook nog met meerdere netten kunnen werken. Een eerste portie (arm) hooi in een 4 * 4 net zodat hij zonder knoeien eerst zijn maag een beetje kan vullen voor de eerste honger. En dan de rest in een 3/2,5 net waar hij dan langer mee kan doen.En dan eventueel nog eentje met een Maas 2 met een restportie. Ik pas hier op de track min of meer hetzelfde systeem toe met verschillende maasgroottes (hier dan van 3, naar 2,5 naar 2).

Verspreiden over meer plekken doen ze er hier ook absoluut langer mee dan dezelfde hoeveelheid in 1 bak, maar kan me voorstellen dat hij nu een beperkte ruimte heeft ivm de blessure.

Daarnaast wellicht wat eetbare takken? Geeft ook langer bezigheidstherapie. Blaadjes peuzelen en barst eraf knagen..

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:35

Kak. Heel verhaal getypt, verkeerde knopje :x

Tarwestro was nu voorhanden, dus vandaar dat we dat eerst proberen. Gerstestro was niet meteen beschikbaar maar als dit werkt dan zoeken we daar zeker naar.

Verschillende bakken is ook zeker een optie. Hij staat op een wei van 20x40m, dus dat kan. Ik heb nog een net met 6x6cm, dus daar kan ik zeker een deel in geven en dan de rest in 3x3.

Wilgentakken was ik toevallig deze week naar gaan zoeken. Nog niks gevonden in de buurt, maar ik zal een oproepje op FB plaatsen. Berk is hij allergisch op getest, dus die doen we maar niet :D
Edit: meteen gedaan en takken in de buurt aangeboden gekregen. Ik hoop dat ik ze morgen op kan halen *\o/*

Het hooi zit er een beetje tussenin. Niet heel fijn, maar ook niet heel grof. Wel arm hooi. Hij krijgt daarnaast een vitaminebrokje (iets overgedoseerd momenteel), lijnzaadbrokje, magnesium, gemengd met Agrobs Alpengrün muesli. Bloed is pas getest en alleen ijzer was wat laag, maar niet onder de onderwaarde.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:33

Ik vind de tip van verschillende bakken een goede!

En verder voor mijn hongerige pony meng (echt lostrekken en door elkaar mengen) ik nu 60-70% hooi met 40-30% tarwestro (ik denk tarwe, gewoon dat wat ook in de stal gaat). Sinds we dat doen kan hij onbeperkt eten. Heel apart, want als ik een luie dag heb en alleen het net vul met 100% hooi dan is het helemaal op de volgende dag en is al het schone stro uit z'n stal ook op. Terwijl hij dus met de gemengde zak minder hooi krijgt en dan dus altijd nog 1/3 van de zak overheeft.

Ik denk dat het komt doordat hij dan mentaal meer aan het grazen is, de zak kan ook draaien namelijk dus dan is hij telkens opzoek naar een nieuw plukje lekker hooi en voelt hij het als hij genoeg heeft. Zeker weten dat dit de reden is doe ik niet. Maar bij mijn vreetzak helpt dit, dus mogelijk bij de jouwe ook :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 21:38

Ja ik ga beiden proberen. Ik hoop dat die combi gaat werken. En dan morgen de wilgentakken. Dan moet het goedkomen hoop ik :j
En dan duimen dat we over 20 dagen weer mogen opbouwen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:44

waarom geef je magnesium als alleen ijzer te laag is?
zou die echt even weg laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:45

Een paard bij mij op stal heeft zo’n hayplay achtige bal en een soort van slowfeerder “bakken” in zen padockj staan. Verder krijgt ie ook nog een soort van geperst hooi ofzo? Het zijn dan brokken die geperst en gedroogd zijn. Die moet je dan ff in water leggen, en dan heb je een hele strakke plak hooi! Die Haf doet met een zon plak ongeveer een kwartiertje!

Ik weet alleen niet hoe dat met suikers en mineralen etc. Zit....

Ik heb ook wel eens een paard met een muilkorf gezien om minder snel te laten eten!

Hoop dat je een oplossing vind!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 21:56

ellepel schreef:
waarom geef je magnesium als alleen ijzer te laag is?
zou die echt even weg laten.

Hij heeft wel tekort als hij niet krijgt. En wordt ril zonder. Dit houdt hem net wat rustiger in zijn hoofd. Dus dat wordt nu zeker niet weggelaten :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 15:29

Even een update. Ook met een 2e plek bleef hij snel eten en hij bleef narrig naar de andere paarden rond etenstijd. De wilgentakken vallen wel goed in de smaak.

Maar... Nu een update die ik zelf niet helemaal kan plaatsen.
Gisteren hebben we mijn veulen erbij gezet. Ik vond dat best spannend, gezien zijn gedrag. Dus ik verwachtte veel jagen, wegjagen bij het eten, enz. We stonden klaar met longeerzweep en langs het draad om in te kunnen grijpen als het mis ging.
Maar niks. Geen gejaag, even boos kijken toen ze in zijn buurt kwam bij de hooibak, maar een paar minuten later stonden ze uit 1 bak te eten. Het idee was om een uurtje te laten wennen onder toezicht, maar het ging zo goed dat ik ze bij elkaar gelaten heb. Hooibak erbij, in beiden eten gedaan met een net en daarover wat los hooi.

En wat schetst mijn verbazing.... Gistermiddag rond 4 uur hebben ze hooinetten gekregen. Dezelfde portie als normaal. Bij Jim was dat de afgelopen weken na 2 uur leeg.
We waren er rond half 8 nog even voor een check en er was nog hooi over, ongeveer een half net. Vanmorgen was alles schoon op van de nacht. En toen ik er vanmiddag was (rond half 1) was er ook nog hooi over.
Hij staat super relaxt te eten. Mijn veulen staat uit dezelfde bak te eten. Soms kijkt hij even boos, als ze naast hem staat. Maar ze mag wel aan de andere kant van de bak (dus tegenover hem) uit dezelfde bak eten.

Ik dacht dat hij juist zeker zo snel zou eten en narrig tegen haar zou doen, maar er gebeurt compleet het tegenovergestelde. Hij eet rustiger en ze mag bij hem uit de bak eten. Iemand een idee hoe dat kan?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:32

Stress en frustratie van het missen van een maatje. Dat lijkt me wel vrij logisch. Ik was dit aan het lezen en wilde ook al aanhalen om hem te testen op maagzweren, want hij klinkt best gestrest zo.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 15:36

Ja, dat leek mij ook de meest logische verklaring. En ook de enige denk ik. Maar ik vind het toch apart dat hij haar (en de andere pony's) vanaf het begin dat hij er staat met een draadje er tussen weg joeg met de oren plat er op af rennen en nu zonder draad ineens van alles toe laat.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:52

Mijn pony reageerde voorheen ook heel anders op vreemde paarden achter een draadje als toen het draadje er tussen uit was. Achter een draadje ook heel erg boos en 'aanvallen'. Eenmaal bij elkaar is hij juist helemaal niet erg hoog in rang.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Hoe eettijd hooi verlengen/tempo afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:43

Fijn dat dit zo'n goede oplossing blijkt te zijn! Heerlijk makkelijk, geen extra werk of aankopen :) Ik heb geen idee hoe het in het hoofd van je paard werkt, maar als het werkt, dan werkt het *\o/*

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:49

Grof stengelvormig hooi voeren waar weinig inzit. Dan kan je hem meer geven. Daarnaast een vitamine brok. Takken van wilg zijn fijn om op te knabbelen. Stammen ook om de bast af te knagen.

Ik weet niet in welke omgeving je staat maar wilgen takken heb ik wel voor je