shank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 08:05

ik rijd sinds 2 maanden met deze shank ik ben er erg tevreden over.
ze zijn nog maar pas in Nederland te koop en alleen bij Marleen Bits&spurs

zien jullie wat er anders is????

Afbeelding

Afbeelding


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 08:42

He dat is interessant, de schaar heeft een totaal andere drukverdeling als bij een normale shank, omdat het draaipunt een stuk hoger ligt.
Hoe werkt dat dan, en wat is het voordeel? Minder draaiing in de mond? Kinketting werkt wel scherper in denk ik?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 08:51

Ojee, ziet er inderdaad compleet anders uit! Mag dit op wedstrijden ook??
Dit paardje heeft trouwens ook een schitterend koppie zeg!! Lekker fris attend dier!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:29

Wat een prachtig paard heb je daar zeg!!!!!!!! KWIJL ... Heb je een foto waar ie helemaal opstaat? Ik zeg het niet snel, maar die is echt bijzonder mooi!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:33

ehm.. is dit niet zo'n shank die het paard niet met de mond kan "vastpakken"?

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:37

Dit bit is show legal. dus je mag er mee showen.
Het verdeeld de druk tussen het bit en kinkettinkje.
Men noemt het een lifter omdat het veel gebruikt wordt bij paarden met een schouderprobleem. Met dit bit kun je de schouder makkelijker op tillen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:41

Dit is de "shoulder lifter" van Dennis Markle. Verkrijgbaar met verschillende mondstukken, de shanks blijven hetzelfde. Ik heb heel wat positieve reacties gehoord op dit bit.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:19

Gisela schreef:
Dit is de "shoulder lifter" van Dennis Markle. Verkrijgbaar met verschillende mondstukken, de shanks blijven hetzelfde. Ik heb heel wat positieve reacties gehoord op dit bit.

Groetjes, Gisela

Een "shoulder lifter"? Wat doet die anders dan een normale shank?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:51

Misschien een hele domme vraag, maar is het dan een voordeel dat de kinketting ook onder druk komt te staan?
Bij mijn gewone shanks hangt mijn kinkettinkje hartstikke slap, kan een hele dikke vuist tussen, juist om te zorgen dat ik niet te 'snel' ben op het bit, dus dat mijn paardje nog vrij veel tijd heeft om te reageren als ik corrigeer Verward

Super
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:59

Jos: Hoe ziet het mondstuk er dan uit bij dit bit ?

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:05

Sonja schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar is het dan een voordeel dat de kinketting ook onder druk komt te staan?


Het is maar net wat je in je training wilt bereiken; óf je geeft je paard de gelegenheid te reageren voordat de echte druk komt óf elke minime inwerking levert meteen druk op.

Een proef zonder zichtbare inwerking is natuurlijk het mooist en zal de meeste punten opleveren, maar hoe je daar komt is een 2e Haha!

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:07

De bitten zijn er met verschillende mondstukken van snaffle tot correctionel met en zonder rolletjes en met losse en vasten shanks.
Doordat de druk verdeeld wordt, is het een zachter bit.
Als je normaal 10 kilo druk neemt komt die 10 kilo op het mond stuk.
Nu komt er 5 kilo op het mondstuk en 5 kilo op het kinkettinkje.
Dit doordat de shanks anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:09

Maar is dat dan vriendelijker, als je 5 kilo op het kinkettinkje krijgt? Lijkt me niet lekker voor z'n onderkaak toch Verward

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:27

was maar een voorbeeld om de werking uit te leggen. 10 kilo in je mond
lijkt me ook niet geweldig.
sorry voor het misverstand

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 18:18

als de kinketting onder druk komt te staan krijgt het paard druk achter de oren, en dat betekend naar beneden.
dus als de druk verdeeeld is over de mond en de kinketting ( eigenlijk de poll) krijg je een snellere reaktie om naar beneden te gaan dus kan je ook weer sneller loslaten Haha!
door aan de hand met je hand druk te geven achter de oren kan je je paard dit al aanleren.

een losse kinketting snap ik eigenlijk niet zo. volgens mij kantelt het bit dan te veel.


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:21

Gisela schreef:
Dit is de "shoulder lifter" van Dennis Markle.

Ik krijg altijd een beetje 'kriebel' van dit soort verkooppraatjes Haha! (gisela, niet tegen jou bedoeld hoor!! ) Vaak staat dan bij een bit vermeld welk 'probleem' je er allemaal wel niet mee op kan lossen.
Maar het bit ziet er wel spacy uit Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:30

Jos schreef:
een losse kinketting snap ik eigenlijk niet zo. volgens mij kantelt het bit dan te veel.


Ik moet m'n kinketting niet te strak doen, zodat de schaar zeg maar vrij ver naar achteren kan voordat het kettinkje ook strak komt te staan. Daardoor draait het bit idd wat meer in de mond, en komt er minder snel druk op het kettinkje. Je schaar heeft dus meer bewegingsruimte voordat je de mond echt ' tegenkomt' met je hand (weer een lekker vage Sonjaomschrijving.... )
Hoeveel ruimte heb jij tussen je kin en je kinkettinkje dan?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:32

Er is mij altijd verteld dat het bit maximaal 45 graden mag draaien voordat de ketting in de kingroeve komt. Op deze manier maak je optimaal gebruik van de werking van shanks. Althans, heb ik geleerd Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:34

ik ook

alles wat je eerst doet heeft anders weinig effect.
je moet je hand hoger optillen
je beweging wordt groter.

de druk op de ketting is eigelijk druk achter de oren.
paarden gaan daarom als ze voor het eerst rijden met een shank vaak met hun hoofd omhoog i.p.v. naar beneden.
lekker tegen de druk in Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-11-02 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:39

MAX 45 graden? Ehhhh halve rechte hoek dus *LOL*
Ik ga het vanavond even nakijken, ik denk dat de mijne wat verder draait dan 45 graden (vanuit ' stilstand' bekeken dan he? )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:40

Even voor u opgezocht via google:

one of the most critical adjustments on the bridle is the curb strap or chain. The bit will not work properly unless this adjustment is correct. Fasten the curb strap so that the bit will rotate about 45 degrees in the horse's mouth before the curb begins to apply pressure.
If the curb strap is too loose, the bit will turn too far in the mouth before the curb contacts the lower jaw. When this happens, too much of the bit's action will be lost and you will lose control of the horse. The horse may pay little attention to the bit and develop a hard mouth.
If the curb strap is too tight, the shanks of the bit will not rotate far enough before the curb takes effect. Even the slightest pressure on the reins causes tightening. The horse may become afraid to work up into the bit. It will over-flex, throw its head and continually fight to stop the pain.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:41

Jos schreef:
je moet je hand hoger optillen
je beweging wordt groter.


Dat is dus de reden dat ik m'n kettinkje niet te strak mag doen. Ik moet de bewegingen heel langzaam en rustig maken, zodat Mileen de tijd krijgt om te gaan begrijpen wat ik daarmee bedoel, zonder dat ik er meteen 'aan' zit.
He verdorie Jos waarom woon je toch zo'n roteind weg, anders kon ik het effe laten zien vanavond Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:43

cornelie schreef:
When this happens, too much of the bit's action will be lost and you will lose control of the horse. The horse may pay little attention to the bit and develop a hard mouth.


Waarom zou je de controle verliezen Verward Ik hoef m'n hand niet zo ver op te tillen om effect te hebben. Zou ik 'm dan toch minder slap hebben hangen dan ik zelf denk Verward Getverderrie ben ik weer aan het twijfelen, ik ga eerst effe kijken zo Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:44

Dan ben ik heel benieuwd naar jouw motivatie om met shanks te rijden. De werking verminderd etc etc dus zou je ook met een gewoon trensje kunnen rijden? Dit vraag ik mij zomaar puur geinteresseerd af hoor, niet banketstaaf bedoeld oid. Ik leer ook nog steeds Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:47

voor mij is Beets vlakbij Haha!

toch ben ik van mening dat je bij een shank juist de druk van de kinketting moet gebruiken.
die hoek van 45 graden gebruiken ze ook bij het mennen
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-11-02 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers