Dementie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 13:12

Hallo,

Ik dacht op bokt zijn er veel mensen die honden hebben. Dus vast ook mensen die wat weten van honden met dementie. Ik heb het idee dat de hond van mijn ouders tekenen begint te vertonen. Ze is nu 13 en fysiek de laatste tijd beter dan in tijden. Ze heeft artrose maar is tegenwoordig pijnstilling vrij. Ze kreupelt heel weinig en ze rent letterlijk door het huis soms. Wel is ze sinds kort 's nachts aan het spoken. Normaal is Roos de beste slaper die ik ooit gekend heb. Ze sliep rond een uur of 9 tot de volgende ochtend zo laat mogelijk. Dan hoefde ze ook echt niet voor 9uur in de ochtend te wandelen. Als je na het stappen om 4 uur terug kwam kreeg je de meest dodelijke blik ooit, hoe durf je haar in de nacht te storen!!!!

Mijn ouders slapen op de begane grond en die horen haar sinds een tijdje spoken 's nachts. Ze staat heel vaak op en loopt door het huis. Ze gaat soms ook aan de deur janken. Dit doet ze puur uit onrust, ze hoeft dan niet te plassen of te poepen. Wanneer ze haar dan naar buiten laten gaat ze heel gek de tuin in lopen, dat heeft ze normaal nooit gedaan. En ze lijkt dan wel van de wereld want ze komt ook niet terug. Als slaapplek heeft ze zowel een mand als een groot kleed. Hier ligt ze graag op. Ze kan door het hele huis lopen. Wanneer mijn ouders bijvoorbeeld hun slaapkamerdeur openlaten blijft ze onrustig. Het stopt dan niet. Wel merken ze dat ze veel aanhankelijker is dan dat ze vroeger was. Ze vind het vervelend als mensen weg gaan en gaat dan op ze "wachten" bij de voordeur. Terwijl ze eigenlijk bijna nooit alleen is. Er is namelijk altijd wel iemand thuis. Wat mijn ouders nu doen is 's avonds later een wat langere wandeling maken zodat ze moe is. Ze loopt altijd los en we wandelen altijd in het bos. Ook gaan ze meer haar hersenen aan het werk zetten zodat ze mentaal moe wordt. Ze laten haar dingen speuren, hebben een snuffelmat en ik ga nog een braingame voor ze regelen. Ze is trouwens erg speels maar echt dingen als wild spelen is met haar artrose niet handig.

Iemand tips zodat ze in de nacht rustiger blijft? Ze is niet per se angstig of in paniek. Maar wel rusteloos. We hebben trouwens het idee dat haar gehoor slechter wordt. En dat ze daar ook angstiger door kan zijn geworden.


Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:23

Helaas herkenbaar. -O- mijn oude dame is net zo. Wat hier helpt is bij onrust samen naar buiten en daarna haar wereld klein maken. Oftwel eerst had ze het hele huis, nu in het donker de ruimte waar ik ben. Anders is ze me duidelijk kwijt en gaat lopen zoeken, roepend blaffen enz. Hierdoor is mijn slaap wel beter maar toch 4 van de 7 dagen is het toch even "spoken" s nachts.

Maar zo is het voor haar ook prettiger, me kunnen zien bijna altijd

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:24

Je hebt wel medicatie, dus je zou eens langs kunnen gaan bij de da?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 13:25

Kleiner maken gaat niet echt. Dat heb ik ook al overwogen. Alleen de keuken en de hal kan je afsluiten. De hal vind ze fijn om te liggen, dan kan ze waken. En in de keuken daar is haar waterbak. De rest is iets van 80m2 open ruimte. Vroeger sliep ze in de (bij)keuken dat kunnen we inderdaad wel weer proberen. Maar het is dan weer heel zielig dat ze niet aan kan geven bij mijn ouders als ze echt heel erg in paniek is of toch moet poepen oid.

Dierenarts kan inderdaad ook. Maar medicatie is iets wat mijn ouders niet per se zien zitten geloof ik. Omdat ze door de pijnstilling nog veel onrustiger werd. Maar zeker iets wat overwogen wordt.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-09-20 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:25


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:29

Op de slaapkamer laten slapen en daar ook de drinkbak neerzetten? Zeker als het gelijkvloers is? Mandje en kussen in de slaapkamer erbij. Hier was het schuiven met spullen maar nu slaapt ze wel rustiger

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:32


Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:32

Jups, hier ook. Onze bull terrier van bijna 11,5 is enkele maanden geleden plots volledig doof geworden. Slaapt overdag heel diep, je moet haar echt wakker maken voor de wandeling. Vervolgens loopt ze naar de verkeerde deur. Ze geniet niet echt meer van de wandelingen en is liever thuis in haar mand.
Soms staat ze ineens op, loopt een doelloos rondje (soort rechtsomkeert) en gaat weer liggen. Bij het wandelen steekt ze soms haar kop in een random struik en staat een beetje te staren. Zoekt een plekje om te poepen/plassen en lijkt dan weer vergeten dat ze daarmee bezig was.
En idd 's nachts onrustig, we horen haar scharrelen (waardoor overdag ook weer meer slapen). Kreeg van een andere hondenbezitter de tip om cbd druppels te geven. Dat leek wel wat te helpen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 13:32

karuna schreef:
Op de slaapkamer laten slapen en daar ook de drinkbak neerzetten? Zeker als het gelijkvloers is? Mandje en kussen in de slaapkamer erbij. Hier was het schuiven met spullen maar nu slaapt ze wel rustiger

Dat willen mijn ouders niet. Laat ik het zeggen dat onze koninklijke majesteit het al vanuit de garage (alleen 's nachts) naar de bijkeuken en toen naar de woonkamer geschopt heeft. Totaal tegen de principes van mijn ouders in. (opgegroeid met honden op de deel (boerderij)). Dat mijn vader de slaapkamerdeur regelmatig open zet en de mand er tegenover zet is al heel wat. _O-

Zal de verschillende supplementen eens bekijken. CBD wil ik inderdaad ook eens proberen. :j

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:53

Adaptil al geprobeerd ? Je hebt er halsbanden van maar ook spray. Ik heb de halsband.
Werkt bij mijn hond al een paar maanden prima.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:50

Ach gut oma Roos. Geen tips voor je helaas.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dementie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:53

Onze vorige hond kreeg bloedvatverwijders om de doorbloeding in de hersenen te verbeteren. Daar heeft ze het best nog een tijd aardig goed op gedaan. (bij honden gaat het vaak om een soort vasculaire dementie).

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:26

Hannanas schreef:
Je zou sowieso Cholodin kunnen proberen.
https://www.medpets.nl/cholodin-hond-kat/



Onze husky teef is sinds cholodin gebruik vrolijker dan ooit. Ze krijgt het inmiddels 6 maanden en de laatste 5 maanden zijn niet te vergelijken met ooit eerder. Nu spelen er bij haar naast soort dementie ook wel kennel syndroom mee maar ze ziet de wereld stuk vrolijker en rustiger aan.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:35

Heel herkenbaar en wat goed helpt zijn valeriaandruppels, daar worden ze echt rustig van.