Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-20 09:13

Omdat ik er zelf even niet uitkom, hoop ik wijzer te worden van jullie input :)

Het verhaal:
Per 1 april ben ik begonnen bij mijn huidige werkgever als Office manager. Ons bedrijf organiseert beurzen en wij zijn hard geraakt door de Corona crisis. Ze zijn echter tevreden over mijn kunnen en met wat alternatieve online ideeen is er toch wat te werken. Mijn contract loopt eind oktober af en ik zat al weken in spanning of mijn contract werd verlengd of niet.

Nu donderdag het nieuws gekregen dat ze me graag willen houden en heb ik een contract van acht maanden gekregen. Wegens drukte op het werk nog geen tijd gehad om te tekenen, dus ik heb het contract mee naar huis genomen. Nu viel het mij op dat er geen opzegtermijn in mijn contract staat vermeld. Bij mijn huidige eerste contract was dit ook niet, maar dit had ik niet goed nagekeken.

Nu het gene waar ik tegen aan loop:
- als ik teken en om wat voor reden dan ook wil ik eerder weg, dan moet ik officieel de hele acht maanden uitzitten.
- ik heb heel wat gegoogeld en geen opzegtermijn is eigenlijk altijd in het nadeel van de werknemer.
- nu wil ik dit maandag aankaarten en misschien is het geen probleem en wordt er een opzegtermijn in het contract gezet.
- echter ken ik mijn baas ondertussen een beetje en verwacht ik eerder de reactie ‘of je tekent dit, dus zonder opzegtermijn, of het is klaar’. Gelukkig heb ik op het werk zelf nauwelijks met mijn baas van doen en is mijn manager een fijne man.

Dit is niet mijn droombaan en werkgever, maar het is overal wel iets en had het grotendeels naar mijn zin. Om ook in deze tijd op zoek te moeten naar nieuw werk terwijl ik nu de komende acht maanden zeker kan zijn van werk is een flinke discussie in mijn hoofd. Mijn vriend en ouders zeggen gewoon tekenen, blij zijn dat je werk hebt. Vriendinnen zeggen niet tekenen, zorg voor een opzegtermijn..

Maandag wordt dit dus aangekaart, ondanks dat ik dit heel spannend vind, maar wat te doen als hij het hier niet mee eens is? Toch tekenen en blij zijn dat ik werk heb?

Ik hoor graag jullie meningen :)

Flash Nothing compares to you!


Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:20

Hoe groot is de kans dat je binnen die 8 maanden een andere baan gevonden hebt?
Ben je actief aan het solliciteren, of eigenlijk helemaal niet?

Als je niet actief aan het zoeken bent en een evt nieuwe baan lastig kan zijn ivm toenemende corona maatregelen, zou ik zeggen, teken het maar, zo oneindig zijn 8 maanden niet.
Als je bij wijze van spreke nu 3 sollicitaties hebt lopen waarvan de kans groot is dat ze je willen hebben op korte termijn, dan niet.

Oftewel, hoe hard ben jij zelf aan het zoeken naar ander werk en hoeveel vacatures zijn er in de richting waarin je werk zoekt?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:31

Ik heb dit ook gehad. Ik heb bedongen dat ik wel een opzegtermijn kreeg, en dat is ook netjes gebeurd.
Twee maanden later komt er een vacature voorbij die veel beter aansluit bij wat ik wil. Dus ik kon nu solliciteren en begin daar binnenkort.

Als ik geen opzegtermijn had bedongen had ik deze baan niet aan kunnen nemen.

Dus dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik wil perse mogelijkheid tot opzeggen hebben.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-20 09:31

@Marijke, bedankt voor je reactie. Het aantal vacatures is redelijk, echt heb ik voor vele functies te weinig ervaring omdat ik in 2018 ben afgestudeerd in een andere richting.

Ik ben zelf niet actief aan het solliciteren, toevallig over een paar weken een eerste gesprek bij het enige bedrijf waar ik op een functie heb gereageerd. Toen wist ik nog niet dat ik mocht blijven en wilde ik iets achter de hand hebben.
Maar ik vond het vooral een idee weg te kunnen mocht ik dat willen of nodig zijn.

Flash Nothing compares to you!

carika
Berichten: 1576
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:56

Birgit__ schreef:
@Marijke, bedankt voor je reactie. Het aantal vacatures is redelijk, echt heb ik voor vele functies te weinig ervaring omdat ik in 2018 ben afgestudeerd in een andere richting.

Ik ben zelf niet actief aan het solliciteren, toevallig over een paar weken een eerste gesprek bij het enige bedrijf waar ik op een functie heb gereageerd. Toen wist ik nog niet dat ik mocht blijven en wilde ik iets achter de hand hebben.
Maar ik vond het vooral een idee weg te kunnen mocht ik dat willen of nodig zijn.


Ik zou het vragen maar als jou baas idd reageert hoe jij verwacht zou ik er niet moeilijk over doen. Acht maanden is zo voorbij en het staat ook goed op je cv om langer dan een jaar bij dezelfde werkgever te werken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:08

Ik zie eigenlijk geen reden om het contract niet te tekenen:
- je eerste contract was hetzelfde en daar heb je ook geen nadelen van ondervonden, hoe groot is de kans dat je binnen nu en 8 maanden echt gillend weg wilt lopen?
- je bent blij met je job en vindt het nog leuk
- zij zijn blij met jou, je levert goed werk
- door corona is het echt niet evident om 1) je job te behouden en 2) een nieuwe job te beginnen, het lijkt me dus echt wel luxe om zeker tot juni jobzekerheid te hebben
- het is fijn op je cv om wat langere werkervaring te hebben. Tegen juni 2021 heb je dan al langer bij datzelfde bedrijf gewerkt en dat is als starter echt heel leuk. Naar een eventuele volgende job is het veel fijner om dat op je cv te hebben staan, dan 3 maanden daar, een halfjaar ginds en nog eens 4 maanden bij die.

Je kan het natuurlijk altijd aankaarten, maar eigenlijk zou je dan moeten kunnen aantonen wat het verschil is tussen dit contract en het vorige contract. Ik denk dat je werkgever dat wel wilt weten: waarom vraag je nu iets wat bij je eerste contract geen probleem was? Ze gaan je vragen of je dan inderdaad actief aan het solliciteren bent en of de kans dan klein is dat ze je nog 8 maanden kunnen hebben.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:09

CV-technisch zou ik sowieso een tweede contract willen hebben bij je huidige werkgever. Dan heb je een langere werktijd bij één werkgever en meer ervaring aan het einde van het contract. Over 8 maanden ben je dan aantrekkelijker voor een andere werkgever, en je kunt kijken of je eigenlijk wel weg wil en wat je dan zou willen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Zertab

Berichten: 12157
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:44

Tekenen en blij zijn dat je werk hebt. Acht maanden is echt wel te overzien.

Kijk je CAO eens na. Als daarin staat dat je recht hebt op een opzegtermijn, heb je een goede poot om op te staan.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 08:53

Bedankt voor jullie reactie allemaal.

Wij werken helaas zonder CAO, dus dat kan ik niet nakijken.

Ik ga morgen gewoon tekenen, 8 maanden is niks en inderdaad staat het een stuk beter op mijn CV als ik langer bij een werkgever ben gebleven dan die paar maanden.

Flash Nothing compares to you!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:05

Er is toch ook zoiets als de wettelijke opzegtermijn?
Ik weet niet hoe lang die is in NL maar meestal is het zo dat als het bedrijf geen termijn definiert dat dan de wettelijke termijn geldig is. Meestal is dat zoiets als een maand voor een jaar contract.

carika
Berichten: 1576
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:31

Sizzle schreef:
Er is toch ook zoiets als de wettelijke opzegtermijn?
Ik weet niet hoe lang die is in NL maar meestal is het zo dat als het bedrijf geen termijn definiert dat dan de wettelijke termijn geldig is. Meestal is dat zoiets als een maand voor een jaar contract.



Ik ben zelf ook geen jurist maar de site van FNV zegt van niet:

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen. Er is dus geen opzegtermijn. Behalve als je werkgever en jij daar afspraken over hebben gemaakt in je contract.

Snippergroen

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:11

Het is de toon die de muziek maakt. Als jij je baas vanuit interesse vraagt hoe het zit met het opzegtermijn 'joh, ik zag in het contract niks over een opzegtermijn terug. Kan dat kloppen?' In plaats van te vragen vanuit irritatie of ongenoegen, krijg je echt wel verschillende reacties. :)

Ik zou er zeker naar informeren.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:40

Ok, dus jij hebt geen opzegtermijn, je baas ook niet? Niet dat hij na drie maanden patsboem zegt: Jammer, vanwege dit of dat hebben we geen werk meer voor je vanaf morgen ben je werkloos?

Of is dit contract zo, dat beide niet tussentijds mogen opzeggen, dus dat beide aan de acht maanden vast zitten?

Ik vind het nogal vreemd, maar ik ben ook niet echt thuis in dit soort situaties dus kan je geen tips geven.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:48

Ik heb een keer vast gezeten binnen een functie waar ik doodongelukkig was. Sindsdien beding ik altijd een tussentijdse opzegtermijn in arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd.

Je kunt het altijd vragen aan je werkgever.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:59

Ik zou gewoon tekenen. Als je het nu fijn vindt zal dit niet zomaar veranderen. 8 maanden zijn ook zo om,dus in het allerslechtste geval moet je die even uitzitten.

Zertab

Berichten: 12157
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:23

carika schreef:
Sizzle schreef:
Er is toch ook zoiets als de wettelijke opzegtermijn?
Ik weet niet hoe lang die is in NL maar meestal is het zo dat als het bedrijf geen termijn definiert dat dan de wettelijke termijn geldig is. Meestal is dat zoiets als een maand voor een jaar contract.



Ik ben zelf ook geen jurist maar de site van FNV zegt van niet:

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen. Er is dus geen opzegtermijn. Behalve als je werkgever en jij daar afspraken over hebben gemaakt in je contract.


Ik heb dat ook gehad hoor. Contract van 8 maanden, beide partijen mogen niet tussentijds opzeggen. Nog nagevraagd bij een advocaat of dit wel mocht. En mag gewoon tenzij er iets anders in je CAO staat.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:32

Negerzoen schreef:
Het is de toon die de muziek maakt. Als jij je baas vanuit interesse vraagt hoe het zit met het opzegtermijn 'joh, ik zag in het contract niks over een opzegtermijn terug. Kan dat kloppen?' In plaats van te vragen vanuit irritatie of ongenoegen, krijg je echt wel verschillende reacties. :)

Ik zou er zeker naar informeren.

Zou zo ik het ook aanpakken, dan weet je gelijk hoe of wat.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:59

fohadie schreef:
Ok, dus jij hebt geen opzegtermijn, je baas ook niet? Niet dat hij na drie maanden patsboem zegt: Jammer, vanwege dit of dat hebben we geen werk meer voor je vanaf morgen ben je werkloos?

Of is dit contract zo, dat beide niet tussentijds mogen opzeggen, dus dat beide aan de acht maanden vast zitten?

Ik vind het nogal vreemd, maar ik ben ook niet echt thuis in dit soort situaties dus kan je geen tips geven.



Nee, werkgevers moeten een ontslagvergunningg aanvragen om iemand voortijdig te kunnen ontslaan en die krijg je alleen als je een ruim dossier hebt opgebouwd dat iemand niet naar behoren functioneert.

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:37

Hutcherson schreef:
fohadie schreef:
Ok, dus jij hebt geen opzegtermijn, je baas ook niet? Niet dat hij na drie maanden patsboem zegt: Jammer, vanwege dit of dat hebben we geen werk meer voor je vanaf morgen ben je werkloos?

Of is dit contract zo, dat beide niet tussentijds mogen opzeggen, dus dat beide aan de acht maanden vast zitten?

Ik vind het nogal vreemd, maar ik ben ook niet echt thuis in dit soort situaties dus kan je geen tips geven.



Nee, werkgevers moeten een ontslagvergunningg aanvragen om iemand voortijdig te kunnen ontslaan en die krijg je alleen als je een ruim dossier hebt opgebouwd dat iemand niet naar behoren functioneert.



Ah, dank voor je uitleg. Zoals eerder gezegd ben ik totaal niet bekend met dit soort contracten. In dat geval zou ik idd ook tekenen als ik TS was. De banenmarkt is nu zo onzeker! Wie weet trekt het over 8 maanden weer aan en zoals eerder gezegd staat het altijd beter op je CV als je ergens langer werkt.Tenzij je het nu totaal niet naar je zin hebt, maar zo te lezen valt dat val mee.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:09

Het is dat je het werk/bedrijf al kent, maar zelfs dan zou ik het niet doen!

Ik heb ooit een jaarcontract getekend zonder opzeg mogelijkheid. Wel maandproeftijd, maar dat was nog voltijd opleiding. Daarna totaal andere werkzaamheden dan afgesproken (call center werk).
Heb daar zó met tegenzin gewerkt.. elke dag kotsmisselijk en met lood in de schoenen naar werk.. #) dan voelen “maar 8 maanden” ineens als 8 jaar hoor!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:13

Dispar_Vulgo schreef:
Het is dat je het werk/bedrijf al kent, maar zelfs dan zou ik het niet doen!

Ik heb ooit een jaarcontract getekend zonder opzeg mogelijkheid. Wel maandproeftijd, maar dat was nog voltijd opleiding. Daarna totaal andere werkzaamheden dan afgesproken (call center werk).
Heb daar zó met tegenzin gewerkt.. elke dag kotsmisselijk en met lood in de schoenen naar werk.. #) dan voelen “maar 8 maanden” ineens als 8 jaar hoor!


Maar als ze me dat zouden flikken dan zou ik de bedongen werkzaamheden eisen... en anders maar met heibel eruit. Die ruzie wil ik best maken.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:21

Schiet me opeens te binnen dat ik ooit eens meegemaakt heb dat een secretaresse na de kerstvakantie gewoon niet meer kwam opdagen. Zonder boe of bah of opzeggen. Compleet spoorloos.

Wat kan een werkgever eigenlijk doen of afdwingen als een werknemer gewoon 'verdwijnt' (als-ie dus bv een andere baan heeft aangenomen ondanks een contract zonder opzegtermijn)?

Out of curiosity dus. Mijn toenmalige werkgever heeft toen gewoon een uitzendkracht opgetrommeld en er verder geen werk van gemaakt.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Geen opzegtermijn in tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:34

Schadevergoeding eisen. Vaak is schade moeilijk te onderbouwen, dan kan de zogenaamde gefixeerde schadevergoeding worden geeist: gelijk aan het loon voor de periode die de arbeidsovereenkomst eigenlijk nog zou moeten duren. Maar idd niet elke werkgever maakt er werk van.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:44

Prrrr schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Het is dat je het werk/bedrijf al kent, maar zelfs dan zou ik het niet doen!

Ik heb ooit een jaarcontract getekend zonder opzeg mogelijkheid. Wel maandproeftijd, maar dat was nog voltijd opleiding. Daarna totaal andere werkzaamheden dan afgesproken (call center werk).
Heb daar zó met tegenzin gewerkt.. elke dag kotsmisselijk en met lood in de schoenen naar werk.. #) dan voelen “maar 8 maanden” ineens als 8 jaar hoor!


Maar als ze me dat zouden flikken dan zou ik de bedongen werkzaamheden eisen... en anders maar met heibel eruit. Die ruzie wil ik best maken.


Uiteindelijk zeker gedaan (‘eerst even aankijken/proberen’ ‘moet nog wennen’ ‘niet gelijk opgeven’ etc tig excuses van mezelf).
Dus na 3 maanden gelukkig nieuwe opdracht (was detachering).
Maar achteraf (altijd makkelijk praten) had ik me weken eerder moeten ziek melden of iets dergelijks.


Ibbel schreef:
Schiet me opeens te binnen dat ik ooit eens meegemaakt heb dat een secretaresse na de kerstvakantie gewoon niet meer kwam opdagen. Zonder boe of bah of opzeggen. Compleet spoorloos.

Wat kan een werkgever eigenlijk doen of afdwingen als een werknemer gewoon 'verdwijnt' (als-ie dus bv een andere baan heeft aangenomen ondanks een contract zonder opzegtermijn)?

Out of curiosity dus. Mijn toenmalige werkgever heeft toen gewoon een uitzendkracht opgetrommeld en er verder geen werk van gemaakt.


Werkweigering. Inderdaad wat Lieke zegt. Moet de werknemer schadevergoeding betalen ter hoogte van aantal overblijvende maanden van contract x het maandsalaris (in mijn geval zo’n 13.000 euro)

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:57

Birgit__ schreef:
Ik ga morgen gewoon tekenen, 8 maanden is niks en inderdaad staat het een stuk beter op mijn CV als ik langer bij een werkgever ben gebleven dan die paar maanden.


Dat lijkt me het verstandigst. Denk dat het heel mooi zal staan op je cv als je als relatieve "nieuwkomer" in de sector gelijk na een eerste contract in volle corona-tijd in een erg corona-gevoelige sector er nog een contract uit de wacht kan slepen. Mocht ik werkgever of headhunter zijn, zou iemand als jij na die 8 maand bovenop mijn stapeltje komen te liggen als ik mocht aanwerven. Zou jammer zijn mocht je om een principekwestie die kans kwijtspelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Prairy en 44 bezoekers