Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 18:08

Ik heb afgelopen week een pony gekocht voor recreatief gebruik. Super lief, kan ook alleen op buitenrit en erg makkelijk. Ik had zelf al zomereczeem gezien en weet dat sobere rassen meestal gevoelig zijn voor hoefbevangheid dus heb me niet al te druk gemaakt, zocht gewoon een lief makkelijk paardje. Ze is 14 jaar jong en ze lijkt goed te passen bij mij.
Nu is ze maar 4 maanden van de vorige eigenaar geweest en heb ik de eigenaar daarvoor gecontacteerd voor wat meer informatie over haar doen en laten.
Deze vertelde echter dat ze helaas astma heeft en ik weet eigenlijk niet hoe groot dat probleem is bij een paard. Nu heb ik haar vandaag voor het eerst gereden en heeft ze een aantal keer gehoest, niet continue en door hoesten, maar een keer of drie momenten, ene keer in stap, twee keer in draf. (bij proefrijden 2 keer niet gehoest).
De eigenaar voor de vorige eigenaar heeft er netjes bij vermeld dat ze astma heeft, dit heeft de vorige eigenaar aan mij niet gemeld.

Hoe groot is dit probleem voor mij met recreatief rijden. Is een aantal uren buiten rijden straks wel mogelijk? wat moet ik doen bij hoesten tijdens het rijden? Is dit een verborgen gebrek? Vorige eigenaar was hier van op de hoogte, maar heeft dit mij niet gemeld.

Bedankt voor het lezen een mee denken.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 25-09-20 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:22

Ja dat is een verborgen gebrek.
Ik zou echt meteen contact opnemen met de verkoper.
Ben zelf behoorlijk allert op hoesten. Paarden horen niet te hoesten

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:28

En wat heb je zelf gedaan ? Nog een da laten kijken voor de aankoop? Duidelijk aangevraagd of ze gebreken had? Urenlange ritten kun je vaak wel vergeten bij een dampig paard. Je kunt het haar wel gemakkelijker maken door het juiste stal en voermanagement.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-09-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:29

Als hij bij de verkoper niet gehoest heeft, bij jou en de 1e eigenaar wel, zou ik me ook afvragen hoe jullie hem anders houden.
Bijvoorbeeld jullie hooi en de verkoper voordroog.

Maar ik denk wel dat een dampig koopvernietigend is. Maar hoe dat werkt weet ik ook niet juridisch. Ik zou het sowieso melden en dan eens kijken wat hij zegt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 18:31

Ik heb er geen dierenarts naar laten kijken nee, omdat het puur recreatief was en er haast bij de verkoop zat (wegens omstandigheden). Ik heb wel nagevraagd of er verder nog gebreken waren. Buitenom een schimmeltje in haar hoeven en af en toe jeuk is er niks vermeld.

Ik betwijfel of ze bij vorige eigenaar niet gehoest heeft, ze staat echt net, net bij mij, maar wellicht te kort gereden?

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:01

Als er een keuring was geweest, had de DA het waarschijnlijk gehoord aan haar longen en als je de pony ad uitgeprobeerd dan had het bij inspanning waarschijnlijk gehoest.
Je hebt onderzoeks plicht. Als je dat verzaakt (niet doet) kun je niet achteraf komen met gebreken aanwijzen die al aanwezig waren en te ontdekken. (Maar als het om allergie gaat, is het anders, lees verder)

Op zich kan hoest allerlei oorzaken hebben en de ernst kan enorm varieren.
Over het algemeen doen ze het goed als ze buiten of overdag buiten en ´snachts in een goed geventileerde ruimte kunnen leven, zoals een stal met een open bovendeur of zonder voorwand.
Inspanningshoest heeft niet zozeer met de duur te maken, maar hoe veel adem ze moeten halen. Een paar uur stappen zal minder problemen opleveren dan een minuut galopperen.

Er zijn medicijnen die enorm kunnen helpen.
Betreffende batuurlijke middelen, foene griek, ook fene griek, letterlijk grieks gras, opent de luchtwegen en kan soms genoeg zijn en anders is er ventipulmin.

Verder kan het seizoensgebonden zijn en veel met allergische reacties te maken hebben en dat kan weer samenhangen met in welke omgeving zo´n dier staat.
Als er geen dingen zijn die allergische reacties opwekken, kan een pony inderdaad bij een eigenaar gewoon niet hoesten.
Als de pony alleen hoest als allergische reactie, kun je het wellicht ook wat beter onder verborgen gebreken zetten, omdat dat alleen zichtbaar is op het moment dat er prikkeling is van een allergeen...
Ik heb er zo een op stal die in een korte periode hoest, maar de rest van het jaar niet.

Wat je in elk geval te doen staat is een onderzoek door een dierenarts en die kan ook advies geven betreffende gebruik van het dier.
Ook als je iets wilt ondernemen betreffende verkoop zul je toch echt een rapport van een DA moeten hebben.
Maar omdat je niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht ben je volgens mij aan de goede wil van de verkoper overgeleverd, als je het mij vraagt, als je het dier terug wilt doen. Ik denk dat je wettig niet erg sterk staat.
Tenzij het zuiver allergie is, dat niet te ontdekken is bij onderzoek als het dier er op dat moment gene last van had.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:10

He Aniek, leuk dat je weer een pony heb. Weer een Hafje? Jammer dat er klachten zijn.

Hoe ademt de pony in rust? Zie je een dubbelslag?

Ik zou overleggen met de veearts en de longen na laten kijken hoe het er voor staat, voor je teveel investeert financieel en emotioneel.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:15

Klinkt als ons verhaal. Wij kochten 6 maand geleden een pony die COPD (Equine Asthma) blijkt te hebben en wat een drama. Hier begon de pony binnen 3 weken na koop te hoesten. Hoesten hoort idd niet en direct een dierenarts bijgehaald. Na onderzoeken bleek hij in een ver stadium COPD te hebben en dit moest absoluut al eerder aanwezig geweest zijn. Ik heb er wel werk van gemaakt, en lees hierboven dan gelijk weer dat je wettelijk niet sterk zou staan etc omdat je geen keuring hebt laten doen. Ik heb bij 2 advocaten advies gevraagd die beiden veel paardenzaken doen en die informatie hierboven is volgens hen niet juist, je kunt ook zeker aan je onderzoeksplicht voldoen door uitdrukkelijk te vragen of het dier gezond is. Dat hebben wij gedaan, zelfs nog gevraagd naar hoesten omdat ik ooit jaren terug eens een paard met COPD kocht. Mensen laten niet altijd keuren, in ons geval door de leeftijd en het aankoopbedrag. Wel is het zo dat je bewijsplicht hebt in het geval je van een particulier hebt gekocht. Wil je iets richting de verkoper dan zul je het probleem uit moeten laten zoeken om aan te tonen wat het paard heeft en of het gebrek al ten tijde van koop aanwezig zou moeten zijn geweest. Ik weet niet hoe je aan het verhaal van een eerdere eigenaar komt, maar wellicht kan je dat nog helpen om aan te tonen dat de verkopers dit gebrek wisten en verzwegen hebben. Hier is de pony op de wei prima en zit eigenlijk super lekker in zijn vel, speelt af en toe alsof hij nog de jongste is, maar bij inspanning onder het zadel, wordt hij toch benauwd helaas. Ik zou er dan ook niet aan beginnen en proberen of je de koop kunt ontbinden. Wij hebben Ventipulmin geprobeerd, de Equihaler en prednison, ben je een heel medisch traject verder om de pony een kans te geven, hoop ellende en helaas weinig verbetering in ons geval. Volgens onze dierenarts moest hij onder de medicijnen gezeten hebben bij verkoop, wij hebben de pony niet terug kunnen doen, hebben het niet tot een rechtszaak aan laten komen, omdat deze ruim een jaar tot anderhalf in beslag kan nemen en hebben een regeling getroffen met verkoper. Niet geheel naar tevredenheid, maar goed, we kunnen nu verder. Was die regeling er niet gekomen, hadden wij het wel voor de rechtbank laten komen, volgens de advocaat hadden we dan sterk gestaan, mede door het rapport van de dierenarts, dus zeker uit laten zoeken! Hier een bal onderzoek gedaan, wat is opgestuurd naar Utrecht. Heel veel succes ts!

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:47

Schimmeltje in haar hoeven, zomereczeem en misschien dampig , drie grote problemen op den duur. Ook een recreatiepaard moet kunnen lopen. En dan is zomereczeem nog je minste probleem ben ik bang. Haal er maar snel een goede da en hoefsmid bij anders kun jij afmaken wat de vorige eigenaar eigenlijk had moeten doen . Klinkt hard maar toch.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:57

nou kan best in orde komen hoor.
hier een met zomereczeem,copd,hooikoorts.. en heeft altijd keurig zijn kilometertjes gelopen en is inmiddels 28 jaar oud.
met goede voeding,goede huisvesting, en goede supplementen kun je best heel ver komen.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:00

ellepel schreef:
nou kan best in orde komen hoor.
hier een met zomereczeem,copd,hooikoorts.. en heeft altijd keurig zijn kilometertjes gelopen en is inmiddels 28 jaar oud.
met goede voeding,goede huisvesting, en goede supplementen kun je best heel ver komen.

Ook nog schimmel in hoeven?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:08

Alles kan, maar al die ellende vlak na aankoop vind ik toch zeker de moeite om niet alleen emotioneel te kijken naar het paard. Het kan ook zomaar een heleboel ellende geven.. Hier hebben we er het beste van geprobeerd te maken, het dier kan er niets aan doen en elke verbetering was zo mooi meegenomen geweest, maar was zeker niet onze bedoeling en hadden we het geweten, was het dier zeker niet aangeschaft. Overkomt het je als je het dier al langer hebt, is het anders, dan zorg je er voor, nooit leuk als je dier ziek wordt natuurlijk, maar zo loopt het soms. Nu is het de ellende van een ander overnemen, zou er werk van maken hoe lief het dier ook is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:22

Als de "vorige vorige" eigenaar verteld heeft dat ze Astma heeft, en ze ook kan verklaren dat dit bij de "vorige" eigenaar bekend is, die waar ze dus maar 4 maand gestaan heeft lijkt het mij een vrij "logisch" voorbeeld van een verborgen gebrek.
Heb je ook een verkoopcontract laten maken? ik hoop dat je daarin hebt gezegd/geschreven welke zaken hierbij wel/niet bekend waren dus: zomereczeem en schimmel was bekend, maar verder vrij van gebreken.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:28

bigone schreef:
ellepel schreef:
nou kan best in orde komen hoor.
hier een met zomereczeem,copd,hooikoorts.. en heeft altijd keurig zijn kilometertjes gelopen en is inmiddels 28 jaar oud.
met goede voeding,goede huisvesting, en goede supplementen kun je best heel ver komen.

Ook nog schimmel in hoeven?



ja ook gehad!
hij had white line, toen ik hem net had, maar gelukkig niet ernstig
meneer heeft een hele rij van problemen gehad, maar allemaal pas na aankoop gekregen.

maar maakt allemaal niet uit, gaat er om dat de pony van de topicstarter het allemaal al heeft en dan is het maar afwachten hoe erg het is.
zaak om dat goed uit te zoeken

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:01

Faniek schreef:
Ik heb er geen dierenarts naar laten kijken nee, omdat het puur recreatief was en er haast bij de verkoop zat (wegens omstandigheden). Ik heb wel nagevraagd of er verder nog gebreken waren. Buitenom een schimmeltje in haar hoeven en af en toe jeuk is er niks vermeld.

Ik betwijfel of ze bij vorige eigenaar niet gehoest heeft, ze staat echt net, net bij mij, maar wellicht te kort gereden?

Haast bij jou of verkoper?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:41

Astma kan enorm lastig zijn! Paarden die vaak erg stofgevoelig zijn, niet op stal kunnen staan, niet tegen droog hooi kunnen. Last van pollen in de lente/ zomer. Snel hoestjes ontwikkelen. Ik zou hem terug brengen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:23

De informatieplicht (van de verkoper) weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht (van de koper) dus dat is gunstig. Maar alsnog vind ik het echt dom om niet eens een klinische keuring te doen.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:47

GDG maar het is pas een gebrek als paard niet voldoet aan de verwachtingen voor waar het voor gebruikt gaat worden en als recreatie paard kán ook een dampig of simpel gevoelig/allergisch (hoeft niet samen te gaan) paard (nog lang) geschikt zijn. Met als kanttekening dat als er bij verteld is dat er inspannende lange ritten bij horen, dit natuurlijk dingen veranderd want daar moet een paard gewoon goed fit voor zijn.
We weten niet in hoeverre TS haar verwachtingen van paard geuit heeft en hier is ze er vrij summier over. Als ze bij de eigenaar ook gezegd heeft dat ze een gewoon een lief makkelijk paardje zocht, heeft ze precies gekregen wat ze wilde....
Omdat het paard zomer eczeem heeft, heeft ze waarschijnlijk ook al een waardeverminderingsvoordeel gehad, oftwel, "waar naar haar geld".
Dat zijn factoren die wettelijk meetellen.
Het is een lastige, hoor, deze.
Ik denk dat het oordeel van een dierenarts echt ontzettend belangrijk is, en de eerste stap die genomen moet worden.
Want die kan vertellen wát het is, hoe erg het is, wat de verwachtingen zijn betreffende bruikbaarheid en zwart op wit aantonen dát er wat mankeert.
Hoewel dat natuurlijk ook van een vorige dierenarts kan komen. Dat is nog beter omdat je dan aan kunt tonen dat het al aanwezig was.
Dus dat kan TS aan de DA van de eerdere eigenaar vragen.

Maar ik zal er niet zomaar van uit gaan dat het paard teruggenomen moet worden.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:08

Astma is een levenslange aandoening. Als je lang plezier van je paard wil hebben is het van belang dat goed te managen en eventueel met je dierenarts te behandelen.

Alles valt of staat met stof management. Het mooiste zou zijn 24/7 buiten. En dan nadenken over zo stofvrij mogelijk ruwvoer voeren. Ook geen strobedekking in de eventuele schuilstal.
Op stal moet er met veel meer dingen rekening gehouden worden. Niet vegen als ze binnen staat en enkele uren na opstrooien/vegen ook buiten laten. Zaagsel ipv stro (liefst buurpaarden ook). Hooi nat/weken, liever voordroog. Van de grond voeren. Geen stro/hooi opslag boven de box.

Als ze nu hoest is de astma niet onder controle en is het verstandig met je dierenarts te overleggen over een behandeling. Die kan je ook verder helpen het management zo stofvrij mogelijk te maken.

Doe je er niks aan, dan weet je dat je gaat eindigen met een dampig paard. En die zijn, ook voor recreatie, niet geschikt.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:18

Vergeet ook de extra kosten niet. Je ontkomt niet aan heel wat kuurtjes ventipulmin, een inhaler en kuren cortico’s zo op zijn tijd. Om over de supplementen bij wijze van onderhoud nog maar niet te spreken.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:27

troi schreef:
Vergeet ook de extra kosten niet. Je ontkomt niet aan heel wat kuurtjes ventipulmin, een inhaler en kuren cortico’s zo op zijn tijd. Om over de supplementen bij wijze van onderhoud nog maar niet te spreken.


Met goed management is vaak niet zo veel behandeling meer nodig. Maar goed management moet wel mogelijk zijn op jouw stal.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:51

Jasmijn159 schreef:
troi schreef:
Vergeet ook de extra kosten niet. Je ontkomt niet aan heel wat kuurtjes ventipulmin, een inhaler en kuren cortico’s zo op zijn tijd. Om over de supplementen bij wijze van onderhoud nog maar niet te spreken.


Met goed management is vaak niet zo veel behandeling meer nodig. Maar goed management moet wel mogelijk zijn op jouw stal.


Helaas is dat enkel zo bij licht astma. En dan nog, een jong paard met licht astma krijgt eigenlijk altijd meer klachten bij het ouder worden.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:55

Bedankt voor de uiteenlopende reacties.

Uiteraard had ik achteraf zoiets had ik nou maar wel een klinische keuring gedaan, al betwijfel ik of de mogelijkheid er toe was. Van de verkoper moest ze met spoed weg wegens problemen samen met het andere paard. Een leuke bomproof reactiepony vinden waarmee je alleen op buitenrit kan kijk ik al even naar, maar elke keer zijn ze zo weer weg. Ik had een goede klik en heb zelf zo goed mogelijk nagekeken, iemand mee laten kijken en vragen gesteld. Gezegd dat ik haar recreatief in de bossen wil rijden en samen wil genieten.

@ janouk
Leuk je nog steeds te zien. Het is geen haflinger dit keer, Misty en Nikita staan nu wel bij ons :)
Volgens mij is haar ademhaling in rust gewoon prima.

@MightyMike
Jeetje wat heftig zeg! Ik hoop niet dat het zo ver komt hier :(

@ellepel
Bedankt voor je positieve reactie :)

Mijn geluk is dat ze gewoon aan huis staat en ik qua huisvesting van alle kan realiseren. In principe was onze bedoeling een Paddock Paradise met doorloop schuilstal en 4 boxen, waarbij ik 1 box wel zijkant grotendeels open kan houden zodat meer ventilatie. Al zou 24/7 buiten ook prima kunnen, maar ze schijnt stal wel fijn te vinden.
Het liefst zou ik haar emotioneel gezien ook houden. Ik zou het super sneu vinden weer terug te moeten brengen voor haar, maar moet wel kijken wat haalbaar is.
Ik laat komende week eerst een dierenarts erbij komen om te beoordelen. Qua medicatie zou daarna voor mij niet zo zeer een probleem zijn op zich.
De prijs was wel op zich okay met zomereczeem en de hoefjes, maar een ander verhaal zou zijn als het enorm beperkt mbt rijden, dan is het eerder een gezelschaps/kinderpony en daar was de prijs totaal niet naar.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:20

Faniek schreef:
Uiteraard had ik achteraf zoiets had ik nou maar wel een klinische keuring gedaan, al betwijfel ik of de mogelijkheid er toe was. Van de verkoper moest ze met spoed weg wegens problemen samen met het andere paard. Een leuke bomproof reactiepony vinden waarmee je alleen op buitenrit kan kijk ik al even naar, maar elke keer zijn ze zo weer weg. Ik had een goede klik en heb zelf zo goed mogelijk nagekeken, iemand mee laten kijken en vragen gesteld. Gezegd dat ik haar recreatief in de bossen wil rijden en samen wil genieten.

Nu heb jij het niet eens gevraagd dus je weet het niet zeker maar als je door 'moet met spoed weg' niet kunt keuren is dat een rode vlag.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Pony met astma / verborgen gebrek, hoe groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:28

Rode vlag is toch in deze markt een lastig iets. Wij zochten een kinderpony voor onze dochter in D maat, een hele brave. Die dingen gaan met gebrek, behoorlijke leeftijd voor behoorlijke prijzen binnen een paar uur weg. Wil je wat, moet je er echt direct voor afrijden en beslissen, anders is de volgende koper je voor. Ik kreeg meer dan 50 reacties op onze D die te vlot was voor de jongste, en werd ongezien binnen een half uur gekocht, omdat mensen iedere keer naast de pot piesten. Op mijn vraag of er gekeurd mag worden, is de reactie van verkopers vaak dat het mag, maar gezien de snelle markt de voorkeur gegeven wordt aan een snelle verkoop. Dus een heel lastig iets vind ik dat op dit moment. Maakt dan ook dat wij ons verhaal voorlopig even laten bezinken en in deze markt niet nu willen kijken. Hopelijk verandert de overspannen markt wat, dan hebben we wellicht meer keuze en tijd om rond te kijken en te beslissen.