Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:10

Begin dit voorjaar is bij ons de oude wonging en het erf gesloopt. Hier is nieuw zand op gekomen en vervolgens is er ingezaaid. Uiteraard komt er naast gras ook veel onkruid op. Nu hebben we al twee keer 'gehooid' van dit land, toen na inspectie bleek dat er geen giftige planten tussen zaten. We willen nog voor een laatste keer maaien, maar nu ik over het weiland loop zie ik toch heel veel zwarte nachtschade opkomen.. Ik vind er van alles over op internet maar niet of deze plant ook giftig is nadat het gemaaid is en in balen met plastic komt.

Mijn vragen;
- is het giftig na het maaien?
- is het na het maaien weg?
- of moet ik het op een andere manier bestrijden?

Wie kan mij helpen :Y)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:18

Ik heb begrepen dat het giftig blijft, dus geen hooi van maken nu!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:20

En na afmaaien groeit het gewoon weer terug, dus uitsteken of dood laten spuiten.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 08:09

Uitsteken is helaas geen optie. We gaan het maaien en dit verhuizen we direct naar de composthoop.. daarna spuiten en hopen dat het weg is

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:13

Als je het op de composthoop gooit, en die compost volgend jaar over je land gooit, zaai je het waarschijnlijk zelf weer uit hè? ;)

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 12:42

Verara schreef:
Als je het op de composthoop gooit, en die compost volgend jaar over je land gooit, zaai je het waarschijnlijk zelf weer uit hè? ;)


Slim!
We waren niet van plan het op eigen land werd uit te rijden.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:51

Beter eerst spuiten en niet maaien. Via bladeren wordt de sproeistof opgenomen, in het najaar zijn planten al ‘sterker’ dan in het voorjaar, als je dan al de bladeren afmaait voor je spuit heb je zelfs kans dat er het overleven...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:53

Zitten er al besjes in? Dan weet ik niet of doodspuiten veel zin heeft. Nachtschade is 1 jarig en gaat dood bij de eerste nachtvorst. De besjes vallen op de grond en die zaadjes komen volgend jaar weer boven. Als je het nu doodspuit dan behaal je geen voordeel dit jaar. Volgend jaar zou je kunnen spuiten als er nog geen besjes inzitten maar wij trekken het altijd gewoon. Dit gaat vrij eenvoudig.

Nachtschade komt vooral op bij kale en schrale plekken. Hoe beter je wei is hoe minder nachtschade je tegenkomt.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Kan ik hooien in een weiland waar nachtschade staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:03

Hier vorig jaar ook de grond op het weiland vernieuwd, heb ook last van nachtschade. Loop het regelmatig met de hand na, trek alle plantjes eruit en gooi het in de groencontainer. Is een werk, maar kom er zo wel vanaf. Stuk vernieuwd grond inderdaad bemesten, hoe rijker aan voedingsstoffen en kalk, hoe minder snel onkruid opkomt. Succes!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:46

Of uittrekken, of spuiten. Nachtschade verspreidt zich heel snel.
Hier ruim 3,5 ha en ik loop elke middag een rondje met een emmer en trek ze er meteen uit. Na 3 jaar ploeteren is het bijna weggebleven dit jaar.